Την είδαμε στο βάθρο της Κυριακής (30/11) να ανεβαίνει μαζί με τον Φερστάπεν και να εκπροσωπεί την Red Bull και κυρίως τις φανταστικές ικανότητές της στην στρατηγική. Ο λόγος βέβαια για την πολυσυζητημένη Χάνα Σμιτς, η οποία κατάφερε να οδηγήσει τον Ολλανδό όχι απλά στην νίκη του γκραν πρι του Κατάρ, αλλά και να τον φέρει ένα βήμα πιο κοντά στο πολυπόθητο πέμπτο πρωτάθλημά του.
Η 40χρονη επικεφαλής στρατηγικής της Red Bull «ρίσκαρε» στον προχθεσινό αγώνα παίρνοντας την απόφαση να καλέσει τον Μαξ Φερστάπεν στα pit stops, όταν βγήκε στην πίστα το αυτοκίνητο ασφαλείας και συγκεκριμένα στον 7ο γύρο, μετά από κλατάρισμα του πίσω δεξί τροχού του Νίκο Χούλκενμπεργκ αλλά και του Πιερ Γκασλί.
Η ομάδα, παρά τις διχασμένες απόψεις, αποφάσισε να κάνει αλλαγή ελαστικών βάζοντας τον Μαξ από τους πρώτους μέσα, κάτι που αποδείχτηκε η καλύτερη επιλογή, την στιγμή που η McLaren δεν έβαλε τον Πιάστρι στα pits και της κόστισε ακριβά αφού έτσι ο Αυστραλός δεν πήρε την νίκη αλλά ταυτόχρονα στέρησε και στον Λάντο Νόρις μια θέση στο βάθρο.
Η συμβολή στην νίκη του Μονακό το 2022
Νικητήρια αποτελέσματα με την συνδρομή της Σμιτς υπήρξαν και στο παρελθόν, όπως για παράδειγμα στο γκραν πρι του Μονακό το 2022. Εκεί, χρησιμοποιώντας πάλι το σχέδιο των pits, η επικεφαλής στρατηγικής κατάφερε να οδηγήσει τον Σέρχιο Πέρες στο πρώτο σκαλί του βάθρου, αλλά και να «ανεβάσει» μαζί του τον ομόσταυλό του, Μαξ Φερστάπεν.
«Το ότι κερδίσαμε αποδίδεται πλήρως στην Χάνα» είχε δηλώσει τότε ο Χέλμουτ Μάρκο.
Η ίδια μάλιστα είχε πεις «Είναι απίστευτο το πως σχεδόν μπορείς να πεταχτείς από την θέση σου όταν παίρνεις μια απόφαση. Ειδικά στο Μονακό, που δεν ήταν σίγουρο πόσο μπροστά θα είναι οι δύο οδηγοί της Φερράρι όταν βγουν από τα pits, για αυτό παίρνεις την απόφαση των λίγων δευτερολέπτων αλλά μετά έχεις είκοσι δευτερόλεπτα».
«Το να περιμένεις να δεις αν η απόφαση σου απέδωσε μπορεί να μοιάζει σα να περιμένεις μια ζωή. Αλλά αυτό θέλουμε να κάνουμε στην Red Bull, να παίρνουμε τέτοιες αποφάσεις, να είμαστε αγωνιστές γιατί αγωνιζόμαστε στο κάτω κάτω και είναι κάτι που αγαπάμε να κάνουμε, κάτι για το οποίο χαρακτηριζόμαστε. Αλλά είναι επίσης σημαντικό να μην το κάνουμε αυτό συνέχεια, να κρίνουμε την κατάσταση και μετά να παίρνουμε την σωστή απόφαση και να μην είμαστε πάντα επιθετικοί, αλλά νομίζω πως τα ισορροπούμε καλά» είχε πει επίσης η Σμιτς.
Οργάνωση και ηρεμία τα κλειδιά της στρατηγικής
Η Χάνα Σμιτς είχε μιλήσει σε podcast της Red Bull για το πως λειτουργεί στο θέμα της δουλειάς και συγκεκριμένα της στρατηγικής. «Είμαι ξεκάθαρα άτομο της οργάνωσης, μου αρέσει να προετοιμάζομαι για τα πάντα σε βάθος χρόνου όσο πιο πολύ μπορώ για αυτό κοιτάω όλα τα διαφορετικά σενάρια» τόνισε.
«Όπως και στη ζωή μου έτσι και στον αγώνα κοιτάω όλα τα πιθανά σενάρια, σκέφτομαι όλα τα πιθανά αποτελέσματα του τι μπορεί να γίνει ανάλογα και το τι γίνεται τη στιγμή του αγώνα, αλλά κάτι που έμαθα όντας επικεφαλής στρατηγικής είναι ότι πρέπει επίσης να είσαι προσαρμοστικός και διαθέσιμος να προχωρήσεις στον αγώνα με ότι συμβεί ακόμα και αν αυτό δεν είναι κάτι που περίμενες» δήλωσε στο podcast η Σμιτς.
Μάλιστα η επικεφαλής είπε πως κάνει και ασκήσεις συγκέντρωσης και χαλάρωσης πριν από έναν αγώνα, κάτι που την βοηθά να μείνει ήρεμη κατά τη διάρκειά του, γιατί σύμφωνα με την ίδια ο ρόλος αυτού που ασχολείται με την στρατηγική είναι να παραμένει ψύχραιμος.
Ακόμα η 40χρονη ακολουθεί πολλές φορές στους αγώνες την συμβουλή που της είχε δώσει κάποτε κάποιος. Ακουμπάει και τα δυο της χέρια στον πάγκο με τις παλάμες να τον ακουμπούν, κάτι που μέχρι και σήμερα την βοηθά να μείνει ήρεμη.
«Νομίζω πως το να μένεις ήρεμος είναι το πιο σημαντικό κομμάτι στην στρατηγική» επισήμανε.
Οι συναντήσεις, οι προσομοιώσεις και η λήψη αποφάσεων
Όπως εξηγεί η Χάνα Σμιτς, η Red Bull πάντα κάνει meetings μες τους οδηγούς και τους τεχνικούς πριν κάθε αγώνα, στα οποία συμμετέχει και αυτή. Επιπλέον και καθ' όλη τη διάρκεια του πρωταθλήματος, η ομάδα διενεργεί διάφορες προσομοιώσεις και τεστάρει πολλές διαφορετικές περιπτώσεις αποτελεσμάτων μέσα και έξω στον αγώνα.
«Ακόμα και κατά τη διάρκεια του αγώνα» λέει η Σμιτς «κάνουμε προσομοιώσεις με τα δεδομένα που έχουμε για τους οδηγούς και τα αυτοκίνητα, για να ξέρουμε τι μπορεί να συμβεί.
«Στο pit wall κοιτάμε όλες τις πληροφορίες που έχουμε για τους οδηγούς και σκεφτόμαστε πως θα μπορούσαμε να κερδίσουμε τον αγώνα» σημειώνει.
«Νόμιζα ότι δεν αξίζω μια θέση στην Φόρμουλα 1»
Αυτή τη στιγμή θα λέγαμε πως η Χάνα Σμιτς κάνει το επάγγελμα των ονείρων της. Από όταν ήταν μικρή της άρεσε να παίζει με αμάξια μέχρι που της γεννήθηκε το ενδιαφέρον για το πως αυτά λειτουργούν. Λίγο αργότερα κατάλαβε ότι θέλει να γίνει μηχανικός.
Έφυγε από το Λύκειο Κρόιντον, όπου ήταν φανατική παίκτρια υδατοσφαίρισης, το 2004 και ξεκίνησε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ την επόμενη χρονιά.
Έχοντας έντονο ενδιαφέρον για τα αυτοκίνητα και τη μηχανική από τότε που ήταν νήπιο, η Χάνα οδήγησε την ομάδα αγώνων ηλιακής ενέργειας του Cambridge στην πρώτη της προσπάθεια στο World Solar Challenge στην Αυστραλία.
Αφού αποφοίτησε το 2009 με μεταπτυχιακό δίπλωμα στη Μηχανολογία, η Σμιτς ξεκίνησε αμέσως την πρακτική της άσκηση στη Red Bull Racing την ίδια χρονιά.
«Στο πανεπιστήμιο εγώ δεν ήξερα ποιος είχε νικήσει στα παλιά γκραν πριν όπως οι άλλοι. Νόμιζα ότι δεν αξίζω μια θέση στην Φόρμουλα 1 όμως όταν έστελνα βιογραφικά κατάλαβα πως δεν ήταν αυτό το νόημα».