Αγιασμός σε... 19 δευτερόλεπτα!

- Newsroom

2hΤο πιο λαμπρό αστέρι του παγκόσμιου στίβου, ο τζαμαϊκανός σπρίντερ Γιουσέιν Μπολτ, βρέθηκε χθες στον αγιασμό στο 5ο Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης. Στην είσοδο του σχολείου στρώθηκε κόκκινο χαλί από... ταρτάν, προκειμένου ο σπρίντερ να τρέξει για τους χιλιάδες θαυμαστές του, ένας από τους οποίους είχε την τύχη να σταθεί πλάι του.

ΣΕ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΛΑΝΟ ΠΕΡΑΣΑΝ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΑΙΘΟΥΣΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΠΛΟΒΑΡΔΙΕΣ

Προεκλογικό το πρώτο κουδούνι στα σχολεία

Της Σ. Μαργαριτίδου
smargaritidou@makthes.gr

Έντονα προεκλογικός ήταν ο φετινός αγιασμός των σχολείων και τα χιλιάδες προβλήματα που ταλανίζουν την παιδεία ως διά μαγείας και ελέω εκλογών... ξεπεράστηκαν και πέρασαν στο παρασκήνιο! Τις κάμερες αυτήν τη φορά μονοπώλησαν η παρουσία του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης που βρέθηκε στον αγιασμό του 3ου Γυμνάσιο Συκεών και του παγκοσμίου φήμης σπρίντερ Γιουσέιν Μπολτ που, συνοδευόμενος από τον Υφυπουργό Αθλητισμού Γ. Ιωαννίδη, τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Γιάννη Μαγκριώτη και τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Β. Παπαγεωργόπουλο, παραβρέθηκε σε αγιασμό σχολικού συγκροτήματος στην Ανθέων.
Τα έντονα προβλήματα κτιριακής υποδομής που ταλανίζουν χρόνια τώρα ειδικά τη δυτική Θεσσαλονίκη έγινε μια προσπάθεια να... ξεπεραστούν, τα φυλλάδια για τη γρίπη μοιράστηκαν στα περισσότερα σχολεία της Θεσσαλονίκης, τη στιγμή που στα περισσότερα σημεία της η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας είναι ανεφάρμοστη, καθώς δεν επαρκούν οι αίθουσες για ολιγομελή τμήματα και όσοι δεν έχουν σχολεία, έκαναν τον αγιασμό τους στην νομαρχία Θεσσαλονίκης
Νωρίς χθες το πρωί ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου παραβρέθηκε στον αγιασμό του 3ου γυμνασίου Συκεών και του 2ου δημοτικού σχολείου, δηλώνοντας: "Κοντά στα παιδιά μαζί με την εκπαιδευτική κοινότητα, κοντά στους γονείς είμαστε εδώ για να εγγυηθούμε ότι το αγαθό που λέγεται γνώση θα είναι δικαίωμα για όλους. Ποιότητα στη γνώση και πάθος γιʼ αυτή θα μεταφραστούν σε δύναμη για την Ελλάδα". Λίγα λεπτά αργότερα ο κ Παπανδρέου δέχθηκε από τον δήμαρχο Συκεών Σίμο Δανιηλίδη ως δώρο μια αναμνηστική ασπρόμαυρη φωτογραφία από εγκαίνια των γραφείων της Τοπικής Οργάνωσης ΠΑΣΟΚ Συκεών, που είχε τελέσει το Δεκέμβριο του 1975. Η αφιέρωση από κάτω έγραφε: "Τότε... Δεκέμβρης 1975. Σήμερα Σεπτέμβριος 2009. Στον πρωθυπουργό της ελπίδας" .

ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΤΗ ΓΡΙΠΗ
Πρόσθετη οικονομική ενίσχυση σε σχολικές επιτροπές, ώστε να προμηθευτούν όλα τα απαραίτητα αναλώσιμα υλικά και αντισηπτικά, υποσχέθηκε ο υπουργός Παιδείας Άρης Σπηλιωτόπουλος, ενώ στη Θεσσαλονίκη ο προϊστάμενος της Περιφερειακής Διεύθυνσης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Γ Καρατάσιος τόνισε ότι "ήδη έχουν υπογραφεί συμβάσεις με το προσωπικό καθαριότητας και στην αγορά των υλικών, ενώ οι σχολικές επιτροπές έχουν λάβει και τις τρεις προκαταβολές και εάν χρειαστεί θα δοθεί επιπλέον επιχορήγηση για την αγορά συμπληρωματικού υλικού".
Στο μεταξύ, παραμένει άγνωστο με ποιον ακριβώς τρόπο θα εφαρμοστεί η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για τη γρίπη, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις οι μαθητές συνωστίζονται στις τάξεις των σχολείων της Θεσσαλονίκης λόγω έλλειψης χώρου.
Στον απόηχο των εκδηλώσεων με αφορμή τον αγιασμό, τα περισσότερα σχολεία ήταν έτοιμα χθες για να υποδεχθούν τους 267.000 μαθητές της Θεσσαλονίκης. Ελάχιστες ελλείψεις παρατηρήθηκαν σε βιβλία τόσο του δημοτικού όσο και του γυμνασίου, και του λυκείου. Σύμφωνα με τις διευθύνσεις εκπαίδευσης, τα βιβλία θα έχουν μοιραστεί κανονικά μέχρι τη Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου.



Αντί αγιασμού... διαδήλωση

Μαθητές και γονείς του 3ου δημοτικού σχολείου Αγίου Νεκταρίου Δενδροποτάμου έκαναν χθες αγιασμό με διαμαρτυρία στο προαύλιο της νομαρχίας Θεσσαλονίκης. Το πρόβλημα δημιουργήθηκε εξαιτίας της καθυστέρησης εργασιών για την ανέγερση του νέου σχολικού κτιρίου. Το υφιστάμενο κτίριο όπου φοιτούν 250 μαθητές στην πλειονότητά τους Τσιγγανόπουλα, έχει κριθεί ακατάλληλο από την τεχνική υπηρεσία της νομαρχίας Θεσσαλονίκης. Ο αντινομάρχης Παιδείας Δ. Ψωμιάδης διαβεβαίωσε ότι τις επόμενες ημέρες η νομαρχία θα εγκρίνει τους όρους διακήρυξης του έργου, το οποίο θα ολοκληρωθεί μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο.
Στο μεταξύ, οι μαθητές του 7ου δημοτικού σχολείου στη συμβολή των οδών Μιαούλη και Δελφών θα φοιτήσουν από τη Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου σε γειτονικό σχολείο στην οδό Ορέστου και σε απογευματινή βάρδια μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες στο κτίριο, το οποίο έχει κριθεί ακατάλληλο λόγω καθίζησης από τις πρόσφατες πλημμύρες.
Φέτος ειδικά, με τον εφιάλτη της πανδημίας γρίπης να καραδοκεί, το πρόβλημα της έλλειψης σχολικής στέγης τόσο στο δήμο Θεσσαλονίκης όσο και στα δυτικά του πολεοδομικού συγκροτήματος αποκτά νέες διαστάσεις.
Ένας από τους δήμους που αντιμετωπίζει το σοβαρότερο πρόβλημα διπλοβάρδιας είναι της Πολίχνης με το 45% των γυμνασίων και των λυκείων και το 25% των δημοτικών σε διπλοβάρδια. Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και παιδιά του νηπιαγωγείου πηγαίνουν σχολείο το απόγευμα. "Κάτω από αυτές τις συνθήκες ούτε τις τάξεις δεν προλαβαίνουμε να αερίσουμε", λέει ο αντιδήμαρχος Παιδείας Γ. Στολτίδης.
Στην Ευκαρπία, για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα έλλειψης σχολικής στέγης, οι μαθητές του λυκείου της περιοχής θα φιλοξενηθούν στο λύκειο της Πολίχνης. Για το λόγο αυτό μπήκαν οι βάσεις για δύο επιπλέον προκατασκευασμένες αίθουσες, οι οποίες δεν έχουν έλθει ακόμη...



Αγιασμός σε... 19 δευτερόλεπτα και 19 εκατοστά

Στα ανατολικά της πόλης, στο 5ο γενικό λύκειο και 1ο πειραματικό γυμνάσιο, 2ο πειραματικό ενιαίο λύκειο Θεσσαλονίκης είχαν συγκεντρωθεί περίπου 1.000 μαθητές και από γύρω σχολεία όχι για τον αγιασμό, αλλά για να υποδεχθούν το πιο λαμπρό αστέρι του παγκόσμιου στίβου τον τζαμαϊκανό σπρίντερ Γιουσέιν Μπολτ, τον οποίο παρουσίασαν στους μαθητές ο υφυπουργός Αθλητισμού Γιάννης Ιωαννίδης, ο γενικός γραμματέας Αθλητισμού Σταύρος Δουβής, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Βασίλης Παπαγεωργόπουλος, ενώ στην εκδήλωση παραβρέθηκε και ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μαγκριώτης.
Στην είσοδο του σχολείου από νωρίς στρώθηκε ένα κόκκινο χαλί από ταρτάν, προκειμένου ο σπρίντερ να τρέξει για τους χιλιάδες θαυμαστές του.
Ανάμεσά τους η Άντζελα από το 5ο γυμνάσιο, ένα λυόμενο κτίσμα μπροστά από το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, μίλησε στη "Μ" για το όνειρό της: "Ήρθα εδώ να δω από κοντά τον Μπόλτ, γιατί τον θαυμάζω και θα ήθελα ένα αυτόγραφό του". Η Νατάσα από ο 87ο δημοτικό σχολείο εντυπωσίασε με τις γνώσεις της για τον παγκόσμιο πρωταθλητή: "Έχω γράψει στο φροντιστήριο αγγλικών μου μια εργασία για τον Μπολτ και ήρθα με τη φίλη μου Αθανασία να τον θαυμάσω από κοντά ".
"Είμαι εντυπωσιασμένος από την υποδοχή και τη θέρμη με την οποία όλοι με αντιμετωπίζουν από την πρώτη ημέρα που βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη. Με πληροφόρησαν ότι το στάδιο θα είναι γεμάτο, και χάρηκα πολύ. Θα συνεχίσω να προσπαθώ για να πετύχω κι άλλα ρεκόρ", κατάφερε να πει ο Μπολτ, που έγινε αποδέκτης του θαυμασμού μικρών και μεγάλων.



ΠΕΡΝΟΥΝ ΤΗ ΜΙΣΗ ΜΕΡΑ ΤΟΥΣ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΑΥΛΕΣ ΧΩΡΙΣ ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΔΕΝΤΡΟ

Χιλιάδες μαθητές πνίγονται στο τσιμέντο  

Σ. Μαργαριτίδου
smargaritidou@gmail.com

Ο Γιάννης, ο Αλέκος και ο Κώστας παίζουν μπάσκετ στην τσιμεντένια αυλή του σχολείου τους. Είναι από τους τυχερούς που εκτονώνονται με το παιχνίδι, έστω και για τα λίγα λεπτά που διαρκεί το διάλειμμα. Έχουν συνειδητοποιήσει ότι όταν ο καιρός είναι βροχερός, θα πρέπει να στριμωχτούν με εκατοντάδες άλλους συμμαθητές τους στο εσωτερικό του σχολείου, αφού η διαμόρφωση της αυλής δεν προβλέπει κανένα στέγαστρο.
Κάποια άλλα κορίτσια όπως και τα αγόρια που δεν παίζουν με μπάλες βρίσκονται κοντά στα κάγκελα του σχολείου και μιλούν μεταξύ τους... Κανείς τους δεν φαίνεται να προσέχει ότι στο προαύλιο -όπως και σε χιλιάδες άλλα- δεν υπάρχει ούτε ένα δένδρο. Γιʼ αυτό άλλωστε όταν έχει ήλιο και πάλι τα παιδιά είτε φορούν μονίμως καπέλο είτε πάλι μαζεύονται πιο κοντά στο κτίριο που έχει λίγη δροσιά. Το χειμώνα οι όγκοι των γύρω πολυκατοικιών ρίχνουν τη σκιά τους στο στενό προαύλιο, κάνοντας το κρύο πιο τσουχτερό.
Οι αυλές των σχολείων είναι αφιλόξενες για τους μαθητές. Πολλοί μάλιστα, όπως η αρχιτέκτων Άννα Κεφαλά με μεταπτυχιακό στο βιοκλιματικό σχεδιασμό πόλεων και κτιρίων, πιστεύουν ότι οι αυλές των σχολείων έχουν γένος... αρσενικό, αφού προσφέρουν πολύ λίγες διεξόδους για το παιχνίδι των κοριτσιών.

ΠΡΟΑΥΛΙΣΜΟΣ...
Από έρευνα που έγινε σε σχολεία της Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα στο εʼ δημοτικό διαμέρισμα, προέκυψε ότι η φύτευση καλύπτει κατά μέσο όρο μόνο το 10% της αυλής, όταν η πολεοδομική νομοθεσία επιβάλλει τη φύτευση του 66% κατʼ ελάχιστο του περιβάλλοντος χώρου κάθε οικοδομήματος. Τα δένδρα είναι ελάχιστα, επισημαίνει η κ. Κεφαλά, συνήθως στα προκήπια που είναι αποκομμένα από την υπόλοιπη αυλή. Κατά μέσο όρο αντιστοιχεί ένα δένδρο ανά 260 τετρ. μ. οικοπέδου, όταν οι διατάξεις απαιτούν τουλάχιστον ένα δένδρο ανά 25 τετρ. μ. Οι μπασκέτες και τα τέρματα ποδοσφαίρου κυριαρχούν στο χώρο και αποτρέπουν άλλες δραστηριότητες.
Το 64% των σχολικών αυλών έχουν απαράδεκτα ανεπαρκή επίπεδα ηλιασμού το χειμώνα, λόγω της σκιάς που πέφτει από τα γειτονικά κτίρια, ενώ το 100% δεν έχουν επαρκή σκιασμό κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Η χρήση στα κτίρια δομικών υλικών με υψηλή θερμοχωρητικότητα (τούβλο και σοβάς), η έλλειψη ηλιοπροστασίας, τα υλικά των επιστρώσεων των αυλών (τσιμέντο ή άσφαλτος) και η απουσία πρασίνου επηρεάζουν το μικροκλίμα της αυλής και αυξάνουν τη θερμοκρασία.
Η συνεχώς αυξανόμενη κατασκευή προσθηκών κτιρίων στις αυλές μειώνει το ζωτικό χώρο του διαλείμματος και δημιουργεί αυλές με ακανόνιστα σχήματα. Στην ουσία τα κενά ανάμεσα στα κτίρια βαφτίζονται αυλές.
Το 50% των οδικών ατυχημάτων στα παιδιά συμβαίνουν σε μια ακτίνα 500 μέτρων από το σπίτι τους, δηλαδή στο δρόμο για το σχολείο. Για την ασφαλή κίνηση των παιδιών επιβάλλεται ο περιορισμός της κίνησης των αυτοκινήτων στην περιοχή των σχολείων.

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΛΥΣΕΙΣ
Η φύτευση δένδρων, αλλά και η αντικατάσταση του τσιμέντου ή της ασφαλτόστρωσης με φιλικό προς το περιβάλλον και ασφαλές υλικό όπως είναι το χώμα, το ξύλο ή και ειδικές επιστρώσεις είναι τα πρώτα μέτρα, για να αλλάξουν οι αυλές των σχολείων σύμφωνα με τους ειδικούς.
"Μια βιοκλιματική αυλή που θα είχε απορροφητικό δάπεδο θα απορροφούσε το νερό της βροχής. Ταυτόχρονα, οι φυτεμένες αυλές θα αποτελούσαν νησίδες πρασίνου και για την ίδια την πόλη. Οι περισσότερες αυλές σήμερα εκτός από τσιμεντοποιημένες είναι συνήθως κλειστές το απόγευμα. Ωστόσο, είναι χώροι που θα μπορούσαν τα παιδιά να παίζουν και να έχουν ποικίλες δραστηριότητες όλη την ημέρα", λέει η κ. Κεφαλά.
Το 3ο - 6ο δημοτικά και το 3ο - 6ο νηπιαγωγείο του δήμου Συκεών αποτελούν παραδείγματα εφαρμογής αρχιτεκτονικού και παιδαγωγικού σχεδιασμού για τα παιδιά. Πίσω από τον παιδαγωγικό ανασχεδιασμό αιθουσών και αυλών βρίσκεται ο καθηγητής Παιδαγωγικής Δημήτριος Γερμανός και η Επιτροπή Ερευνών του ΑΠΘ.
"Ο χώρος των σχολικών αυλών εξυπηρετεί σύγχρονες διδακτικές μάθησης. Αντιμετωπίζουμε την αυλή όχι μόνο από την αρχιτεκτονική πλευρά του θέματος αλλά και από τα παιδαγωγικά κοινωνιολογικά και ψυχολογικά χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει", λέει ο κ. Γερμανός.
Με φαντασία, κέφι αλλά και με κύριο άξονα το ίδιο το παιδί και τις ανάγκες του σε μικρές σε έκταση αυλές έγιναν παρτέρια, κερκίδες, κιόσκια και πύλη εισόδου στο χώρο. Αναξιοποίητος μέχρι πρότινος χώρος προστέθηκε στην αυλή, η έκταση της οποίας μεγάλωσε προς όφελος των παιδιών. Η αυλή στρώθηκε με κυβόλιθους σε διάφορα χρώματα, οι οποίοι είναι στρωμένοι πάνω σε άμμο, ώστε να αποστραγγίζεται η βροχή με φυσικό τρόπο.
Στο 3ο γυμνάσιο Συκεών όλοι οι εσωτερικοί χώροι βάφτηκαν με οικολογικά υλικά. Σε κάθε αίθουσα τοποθετήθηκε ξύλινο παρκέ στο δάπεδο και δημιουργήθηκε ειδικός χώρος για τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Αντικαταστάθηκαν οι πόρτες από άλλες μεγαλύτερου πλάτους, στο δάπεδο της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων και μπήκε μαλακό μονωτικό και γύψινα στις οροφές και τους τοίχους.
Στις αυλές τα παιδιά μπορούν τώρα να δημιουργήσουν μικρές εστίες διαφορετικών δραστηριοτήτων. Πέργκολες ,καθιστικό και κιόσκι δίνουν την ευκαιρία ακόμη και για υπαίθριο μάθημα, όταν το επιτρέπει ο καιρός.

Loader