Απ. Τζιτζικώστας: Success story που εμπνέει η Θεσσαλονίκη - Πιο βιώσιμες μεταφορές με την Τεχνητή Νοημοσύνη

Η ΕΕ επενδύει 10 δις. στην έρευνα και την καινοτομία για τις μεταφορές σημείωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος - «Είμαστε στην αρχή του ταξιδιού της ΤΝ»

Τις αστείρευτες δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης αλλά και το πλήθος προκλήσεων που φέρνει η ολοένα και πιο εντατική υιοθέτησή της στις μεταφορές, ξεδίπλωσε από τη Θεσσαλονίκη ο Απόστολος Τζιτζικώστας, εστιάζοντας παράλληλα και στο «success story» της πόλης στον τομέα των μεταφορών.



«Σταυροδρόμι πολιτισμών, εμπορίου, καινοτομίας η Θεσσαλονίκη»


«Η Θεσσαλονίκη βρισκόταν πάντα στο σταυροδρόμι των πολιτισμών, του εμπορίου και της καινοτομίας. Από την αρχαία «Εγνατία Οδό», που συνέδεε την Ευρώπη από τα δυτικά προς τα ανατολικά, μέχρι τους σημερινούς σύγχρονους κόμβους logistics και τεχνολογίας, η Θεσσαλονίκη πάντα κατανοούσε τι σημαίνει να είσαι συνδεδεμένος στις ιδέες, στις ευκαιρίες και στο μέλλον», επεσήμανε ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου ICTR 2025 (συνδιοργάνωση ΕΚΕΤΑ και Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων) στη διάρκεια του οποίου απονεμήθηκαν τιμητικά βραβεία σε εξέχοντες επιστήμονες του χώρου των μεταφορών και συγκοινωνιών.

«Η τεχνητή νοημοσύνη οδηγεί την αποτελεσματικότητα και τον μετασχηματισμό σε όλους τους τομείς»


«Από τις μεταφορές», σημείωσε ο Επίτροπος, «εξαρτόμαστε και για τη διεθνή ανταγωνιστικότητα, για την κοινωνική και περιφερειακή ανάπτυξη, και τελικά, για την ποιότητα ζωής μας. Το γνωστό ρητό ‘αν δεν είναι χαλασμένο, μην το φτιάξεις’ ισχύει έστω εν μέρει και στις μεταφορές, επειδή το δίκτυο μεταφορών μας εξυπηρετεί ως επί το πλείστον καλά, αλλά πρέπει να είμαστε βέβαιοι ότι θα συνεχίσει να μας εξυπηρετεί ακόμα καλύτερα, όπως και τις επόμενες γενιές. Και αυτό σημαίνει ενίσχυση της ανθεκτικότητας του δικτύου και προσπάθεια για συνεχή βελτίωσή του, ειδικά στα ζητήματα ασφάλειας, αποτελεσματικότητας, βιωσιμότητας, αξιοπιστίας, που αποτελούν και πυλώνες ενός σύγχρονου, ανθεκτικού στις μελλοντικές εξελίξεις ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών. Έρευνα και καινοτομία είναι τα σημαντικότερα εργαλεία που έχουμε σε αυτή την προσπάθεια βελτίωσης. Και υπάρχει ένας λόγος για τον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη έχει γίνει το πιο κρίσιμο εργαλείο σε αυτήν την εργαλειοθήκη. Η τεχνητή νοημοσύνη οδηγεί την αποτελεσματικότητα και τον μετασχηματισμό σε όλους τους τομείς, αλλά στις μεταφορές οι δυνατότητές της είναι εξαιρετικές. Μπορεί να αυτοματοποιήσει τις λειτουργίες, να βελτιώσει τη λήψη αποφάσεων, να ελαχιστοποιήσει το ανθρώπινο λάθος και να βελτιώσει τη χρήση των πόρων σε όλα τα μέσα μεταφοράς, μπορεί να μας βοηθήσει να έχουμε πιο ασφαλείς πτήσεις. Η Aegean στην Ελλάδα ήδη πειραματίζεται με την τεχνητή νοημοσύνη».

Transforming Transport


Ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στο χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ έργο «Transforming Transport» ως απτό παράδειγμα των ωφελειών από την εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης και της αξιοποίησης της έρευνας στις μετακινήσεις: «Μπορούμε πλέον να έχουμε πρόσβαση σε ακριβείς προβλέψεις κυκλοφορίας δύο ώρες νωρίτερα, μπορούμε να μειώσουμε το κόστος συντήρησης των σιδηροδρόμων κατά το ένα τρίτο, μπορούμε να μειώσουμε τον χρόνο ταξιδιού των φορτηγών παράδοσης κατά 17% και να ενισχύσουμε τη χωρητικότητα της πύλης ενός αεροδρομίου κατά 10%. Αυτή είναι απτή πρόοδος και δείχνει γιατί η έρευνα έχει σημασία», τόνισε φέρνοντας σαν παράδειγμα την αυτόνομη οδήγηση η οποία «τεστάρεται» στην ΕΕ και αναμένεται να διαδραματίσει καθοριστική σημασία τα επόμενα χρόνια.

566536835-1256028372919600-4764960903859295589-n.jpg?v=0

Επενδύσεις 10 δις από την ΕΕ

Αναφερόμενος σε στοιχεία της διαρκούς επένδυσης της ΕΕ στην καινοτομία, την έρευνα και τις νέες τεχνολογίες, ο Επίτροπος σημείωσε ότι «την τελευταία δεκαετία, η ΕΕ έχει επενδύσει 10 δισεκατομμύρια ευρώ στην έρευνα και την καινοτομία στον τομέα των μεταφορών μέσω των προγραμμάτων ‘Horizon’, που σημαίνει σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ετησίως για δέκα χρόνια».

«Είμαστε στην αρχή του ταξιδιού της ΤΝ, εμπνέει η Θεσσαλονίκη»


Ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στις δυνατότητες και τις προκλήσεις από την είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητα των μεταφορών και μετακινήσεων: «Οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης είναι τεράστιες, αλλά είμαστε μόνο στην αρχή αυτού του ταξιδιού. Για να το ξεκλειδώσουμε πλήρως, χρειαζόμαστε τόσο στοχευμένη όσο και διαρκή έρευνα και φυσικά πολιτική υποστήριξη που μεταφράζει τις τεχνολογικές εξελίξεις σε πραγματικά κέρδη στην ασφάλεια, την αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα. Ταυτόχρονα, πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα ηθικά ζητήματα που συνοδεύουν αυτή την ταχεία πρόοδο, ειδικά όσον αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων, τη διαφάνεια και την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Ισχυρά ρυθμιστικά πλαίσια και δεοντολογικές κατευθυντήριες γραμμές θα είναι ουσιαστικής σημασίας για την οικοδόμηση της εμπιστοσύνης του κοινού και τη διασφάλιση της υπεύθυνης χρήσης της ΤΝ σε όλους τους τρόπους μεταφοράς. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ΕΕ εργάζεται για να διασφαλίσει ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός συμβαδίζει με την περιβαλλοντική ευθύνη, την κοινωνική ένταξη και τον θεμιτό ανταγωνισμό. Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: Να καταστεί η ευρωπαϊκή κινητικότητα εξυπνότερη, ασφαλέστερη, πιο βιώσιμη και πιο ανθεκτική για πολίτες και επιχειρήσεις. Καινοτομία μα ηθική, πρόοδος με δικαιοσύνη και ανάπτυξη με δικαιοσύνη είναι οι στόχοι μας, η Θεσσαλονίκη μας εμπνέει για να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα των μεταφορών, η Θεσσαλονίκη είναι ένα success story στις μεταφορές που και άλλες πόλεις οφείλουν να ακολουθήσουν», κατέληξε.

«Μηχανή η τεχνητή νοημοσύνη, προορισμός η καινοτομία»


«Η Θεσσαλονίκη βιώνει αλλαγές, διαθέτουμε ένα από τα πιο σύγχρονα μεταφοράς, το Μετρό που θα επεκταθεί στην Καλαμαριά και τα δυτικά, προωθούμε τον σιδηρόδρομο, ενισχύουμε τον στόλο των λεωφορείων, προχωρά το Flyover, συνδέουμε την έρευνα και την καινοτομία από τα ερευνητικά κέντρα με την την αγορά, προορισμός είναι η καινοτομία, μηχανή η τεχνητή νοημοσύνη», σημείωσε ο Ανάπτυξης αρμόδιος για την Ερεύνα και την Καινοτομία, Σταύρος Καλαφάτης.

«Ποια πόλη ερωτευόμαστε»


«Το ερώτημα είναι τι πόλη ονειρευόμαστε, έχουμε χρυσή ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσουμε τις συνθήκες μετακίνησης, είναι πολύ σημαντικό που ξεκίνησε το Μετρό και προχωρά το flyover», ανέφερε ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης και συγκοινωνιολόγος, Σπύρος Βούγιας.

«Ζωντανό εργαστήριο έρευνας η Θεσσαλονίκη, σε μετάβαση ο σιδηρόδρομος»


«Η Θεσσαλονίκη είναι ένα ζωντανό εργαστήριο έρευνας για τις μεταφορές στην ΕΕ. Οι μεταφορές στην πόλη εξελίσσονται προς το καλύτερο, στο σιδηρόδρομο αντιμετωπίζουμε σημαντικές προκλήσεις στη χώρα μας, είναι σε μετάβαση», τόνισε η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Γεωργία Αϋφαντοπούλου.

«Επενδυτικός προορισμός η Κεντρική Μακεδονία»


«Η Κεντρική Μακεδονία είναι από τις πιο δυναμικά αναπτυσσόμενες περιοχές στην έρευνα και την καινοτομία αποτελώντας επενδυτικό προορισμό, το μέλλον δε γράφεται από τις μηχανές αλλά από τους ανθρώπους που συνεργάζονται και καινοτομούν», σημείωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Νικόλαος Τζόλλας.

Xαιρετισμούς απηύθυναν ο Πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), Δρ. Ευάγγελος Μπεκιάρης, ο Πρόεδρος της επιστημονικής επιτροπής του Διεθνούς Συνεδρίου ICTR 2025, καθηγητής Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, ο Πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του Διεθνούς Συνεδρίου ICTR 2025, Δρ. Ευάγγελος Μητσάκης, η Διευθύντρια του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών, Μαίρη Πάνου, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος.

Loader