Απόστολος Τζιτζικώστας στη «ΜτΚ»: Οι μεταφορές ως μοχλός ανάπτυξης και εξωστρέφειας

Άρθρο του Ευρωπαίου Επιτρόπου για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό

- Newsroom

Του Απόστολου Τζιτζικώστα

Ευρωπαίου Επιτρόπου για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό

Οι μεταφορές αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Κοινής Αγοράς. Δεν εξυπηρετούν απλώς τις μετακινήσεις, αλλά αποτελούν τον κρίσιμο κρίκο που συνδέει ανθρώπους, περιοχές και οικονομίες.

Μέσα από το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, δηλαδή μέσα από αεροδρόμια, τα λιμάνια, το σιδηρόδρομο, τους δρόμους μας, τα προϊόντα από τη Θεσσαλονίκη, τη Χαλκιδική, την Πέλλα, την Πιερία, την Ημαθία, τις Σέρρες και το Κιλκίς, φτάνουν στις αγορές της Γερμανίας, της Ολλανδίας και της Σουηδίας. Και τα αυτοκίνητα, τα τρένα, τα φορτηγά και τα πλοία που χρησιμοποιούν αυτό το δίκτυο μεταφορών, αποτελούν θεμέλια της οικονομικής μας ανάπτυξης.

Γίνεται λοιπόν αντιληπτό, ότι σε μια εποχή γεωπολιτικών ανακατατάξεων, οικονομικών αναταράξεων και τεχνολογικών ανατροπών, το δίκτυο μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν αποτελεί απλώς έναν τεχνικό τομέα πολιτικής. Είναι ένα στρατηγικό πλεονέκτημα και ένας κρίσιμος μοχλός για την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και την προσέλκυση επενδύσεων.

Ωστόσο, το ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών έχει δεχθεί έντονες πιέσεις τα τελευταία χρόνια. Η πανδημία παρέλυσε τις αερομεταφορές, οι γεωπολιτικές εξελίξεις ανέτρεψαν τις θαλάσσιες ροές εμπορίου, ενώ τα ακραία καιρικά φαινόμενα, τα οποία αυξάνονται σε ένταση και συχνότητα απειλούν τις βασικές μας υποδομές. Αυτές οι προκλήσεις αποδεικνύουν πόσο κρίσιμη είναι η ανάγκη να ενισχύσουμε και να θωρακίσουμε τα μεταφορικά μας δίκτυα.

Αυτό σημαίνει, στρατηγικό σχεδιασμό, ισχυρά θεσμικά πλαίσια, καινοτόμο μηχανική, υλικά και τεχνολογίες που πρέπει να επιλέγονται ώστε να είναι γερά και ανθεκτικά, επενδύσεις στην έρευνα και την καινοτομία που θα επιταχύνουν τη μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο δίκτυο μεταφορών, ψηφιακές υπηρεσίες και λύσεις, που θα μειώσουν ακόμα περισσότερο τη γραφειοκρατία και τα κόστη στις μεταφορές. Στην κατεύθυνση αυτή, είναι πολύ σημαντικό ότι στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το νέο Ευρωπαϊκό Προϋπολογισμό, οι πόροι για τις μεταφορές και τις υποδομές διπλασιάζονται από τα 25,8 δις ευρώ στα 51,5 δις ευρώ.

Για την Ελλάδα, μία χώρα στο σταυροδρόμι μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, αλλά και ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία, ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο δίκτυο υποδομών και μεταφορών, που αποτελεί προτεραιότητά μας, θα ενισχύσει την εξωστρέφεια, την ανταγωνιστικότητα, το εμπόριο και τις εξαγωγές, καθιστώντας την περιοχή μας, διαμετακομιστικό κόμβο για τις ευρωπαϊκές και διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες.

Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες ενέκρινα πόρους ύψους 277 εκατ. ευρώ για το οδικό και σιδηροδρομικό τμήμα Αλεξανδρούπολης-Πυθίου συνολικού μήκους 68,3 χλμ. Το έργο αυτό αποτελεί μέρος του μεγάλου και στρατηγικού έργου σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τη Ρουμανία, που θα αλλάξει ριζικά τον χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα δώσει στρατηγικό ρόλο στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς θα συνδέσει το Αιγαίο με τη Μαύρη Θάλασσα και στη συνέχεια με τον Ποταμό Δούναβη. Μέχρι τέλος του έτους υπογράφουμε με τους τρεις υπουργούς (Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας) τη συμφωνία για να ξεκινήσουν οι εργασίες στα τμήματα που χρειάζονται αναβάθμιση ή κατασκευή. Έργο στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα!.

Και βέβαια, τα οφέλη θα είναι πολλά και σημαντικά για τις τοπικές μας επιχειρήσεις, που θα έχουν την ευκαιρία να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους, να μειώσουν το κόστος και να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, και κατά συνέπεια τα οφέλη θα είναι σημαντικά και για την οικονομία μας, με περισσότερες επενδύσεις, έσοδα και καλές νέες θέσεις εργασίας.

Καθεμία από αυτές τις στρατηγικές προτεραιότητες που έχουμε θέσει, όπως η ανταγωνιστικότητα, η βιωσιμότητα και η ανθεκτικότητα, δεν είναι αφηρημένοι στόχοι. Είναι τα θεμέλια για μια ισχυρότερη και πιο συνδεδεμένη ευρωπαϊκή οικονομία. Για τις ελληνικές επιχειρήσεις, ανοίγουν παράθυρα ευκαιρίας για επενδύσεις και ανάπτυξη.

Στο χέρι μας είναι να αξιοποιήσουμε αυτή τη δυναμική και να διασφαλίσουμε ότι το δίκτυο μεταφορών του αύριο θα υπηρετεί την ανάπτυξη της Ελλάδας και της Ευρώπης.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 06-07.09.2025

Loader