ΑΠΘ: Χιλιάδες άτομα από δεκάδες χώρες έχουν μάθει περισσότερα για την Τεχνητή Νοημοσύνη μέσα από την ακαδημία AIDA

Από τον συνολικό αριθμό των 9.000, οι 5.300 παρακολούθησαν τις διαλέξεις, οι 3.300 τα 99 μαθήματα και οι 500 τα 12 θερινά σχολεία

- Newsroom

Περισσότεροι από 9.000 άνθρωποι από δεκάδες χώρες ανά τον πλανήτη έχουν παρακολουθήσει μέσα σε τρία χρόνια τα μαθήματα, τις διαλέξεις και τα θερινά σχολεία της Διεθνούς Ακαδημίας Διδακτορικών Σπουδών στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AIDA), η οποία εδρεύει στη Θεσσαλονίκη κι έχει ως συντονιστή το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο (ΑΠΘ), όπως γνωστοποίησε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρός της, καθηγητής Ιωάννης Πήτας, ενόψει του συμποσίου και θερινού σχολείου AIDA AICET2025, που θα πραγματοποιηθεί στην πόλη στις 14-18 Ιουλίου.

   Από τον συνολικό αριθμό των 9.000, οι 5.300 παρακολούθησαν τις διαλέξεις, οι 3.300 τα 99 μαθήματα και οι 500 τα 12 θερινά σχολεία της AIDA, με αποτέλεσμα να υπάρχει πλέον ένας σημαντικός αριθμός ατόμων, που έχει αποκτήσει εναργή γνώση και κατανόηση γύρω από τις βασικές έννοιες της επαναστατικής τεχνολογίας της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ).

   «Στόχος και του φετινού συμποσίου και θερινού σχολείου είναι η επιμόρφωση επιστημόνων και φοιτητών/τριών όλων των επιστημονικών κλάδων, από τις ανθρωπιστικές επιστήμες μέχρι τις επιστήμες υγείας και τις θετικές/τεχνολογικές επιστήμες μέσα από 17 ομιλίες και 31 εξειδικευμένα σεμινάρια/σύντομα μαθήματα/ειδικές συνεδρίες, που θα καλύψουν τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στην ΤΝ και τη Μηχανική Μάθηση, με διακεκριμένους ομιλητές από κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ και της Ευρώπης» διευκρίνισε ο κ.Πήτας και εξήγησε γιατί θεωρεί την απόκτηση γνώσης γύρω από το θέμα αυτό εξαιρετικά σημαντική: «τον τελευταίο χρόνο, περίπου το ένα τρίτο των άρθρων, ιδιαίτερα στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, αφορά την ΤΝ. Το ενδιαφέρον του κοινού είναι τεράστιο. Πολλά άρθρα είναι αναπαραγωγές ειδήσεων των διεθνών ΜΜΕ, αρκετά όμως είναι γραμμένα από Έλληνες συγγραφείς, που παρόλη την καλή τους διάθεση, στις πιο πολλές περιπτώσεις είναι εμφανές ότι είναι μάλλον απλοί χρήστες παρά γνώστες της ΤΝ. Οι σχετικά λίγοι Έλληνες επιστήμονες ΤΝ, που έχουν κάνει ειδικότερες έρευνες, μάλλον είναι ντροπαλοί στο να εκφράσουν την γνώμη τους, ίσως διότι αισθάνονται ότι οι κοινωνικές επιπτώσεις της ΤΝ τους ξεπερνούν» σημειώνει ο κ.Πήτας και προσθέτει ότι το αποτέλεσμα είναι ότι συχνά μεταδίδονται στο ευρύ κοινό «λειψές, ανακριβείς ή ακόμα και στρεβλές απόψεις για το τι είναι τελικά η ΤΝ».

   Επομένως, λέει, είναι εμφανής η ανάγκη επιμόρφωσης στην ΤΝ όχι μόνον του ευρέως κοινού, αλλά κυρίως των επιμορφωτών, συμπεριλαμβανομένων των καθηγητών διαφόρων βαθμίδων, των διαμορφωτών της κοινής γνώμης και αυτών που παίρνουν αποφάσεις επενδύσεων ή/και ανάπτυξης της ΤΝ. «Αυτό μπορεί να γίνει βραχυπρόσθεσμα με σεμινάρια. Καλύτερα όμως είναι να γίνει με σπουδές ή προγράμματα ειδίκευσης σε Τμήματα Πληροφορικής ή ΗΜΜΥ, ιδιαίτερα για επιμόρφωση των καθηγητών. Δυστυχώς η τρέχουσα προσφορά τέτοιων σπουδών σε πανελλαδικό επίπεδο δεν είναι ικανοποιητική, ούτε σε ποσότητα, μερικές φορές ούτε σε ποιότητα. Και τα πανεπιστήμια, και η χώρα συνολικά, υστερούν στον τομέα αυτό» εκτιμά.

   Στο ερώτημα ποιο θεωρεί ότι είναι το νούμερο ένα πρόβλημα γύρω από την ΤΝ παγκοσμίως, ο καθηγητής απαντά ότι τις αγορές απασχολεί το γεγονός ότι τα Μεγάλα Γλωσσικά Μοντέλα (σ.σ. LLMs, μοντέλα όπως το ChatGPT, Claude, Gemini, Mistral), προς το παρόν «δεν βγάζουν τα λεφτά τους» σε ό,τι αφορά το πόσο χρήσιμα είναι για τη βιομηχανία ή την έρευνα. Για να γίνουν πραγματικά χρήσιμα, χρειάζονται βελτιώσεις, εκτιμά. Σε σχέση με την Ελλάδα θεωρεί ότι η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να βρει τη θέση της στον διεθνή χάρτη της ΤΝ. «Το παράθυρο της ευκαιρίας είναι ανοιχτό και πρέπει να την αρπάξουμε. Δημιουργούνται σημαντικές υποδομές, όπως ο υπερυπολογιστής "Δαίδαλος" και το εργοστάσιο ΤΝ "Pharos", αλλά αυτό που πρέπει να προσέξουμε είναι να αξιοποιήσουμε αυτές τις υποδομές σε στενή συνεργασία με τη βιομηχανία και τα πανεπιστήμια, ώστε να αναπτυχθούν εφαρμογές εντάσεως γνώσης και ανθρωπίνου κεφαλαίου.

   Πρόσθεσε ότι η ανάπτυξη τέτοιων εφαρμογών, πέραν του ότι αξιοποιεί ένα από τα βασικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας -το ανθρώπινο κεφάλαιο υψηλού επιπέδου- είναι σχετικά χαμηλού κόστους. Αυτό άλλωστε έπραξε η γειτονική Τουρκία: «αυτό είναι ένα πεδίο στο οποίο μπορούμε να μάθουμε πολλά από τη γείτονα, η οποία ξεκίνησε από το μηδέν και πέτυχε πολλά. Εμείς ήμασταν καλύτεροι κάποτε και τώρα η γείτονας έχει η πολεμική βιομηχανία που εξάγει σε 35 χώρες και έχει αυξήσει τη γεωπολιτική της ισχύ, ακριβώς γιατί επένδυσε σε τεχνολογίες όπως η ΤΝ, οι οποίες είναι πιο πολύ έντασης γνώσης και λιγότερο εντάσεως κεφαλαίου. Υπό αυτή την έννοια, η Ελλάδα θα πρέπει να επενδύσει σε τεχνολογίες αυτόνομων συστημάτων, για παράδειγμα, γιατί και λίγα κεφάλαια απαιτεί και πολλαπλές εφαρμογές έχει: «Η ίδια τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πολεμικές εφαρμογές, στη γεωργία ή για βιομηχανική επισκόπηση, για ένα σωρό διαφορετικά πράγματα» υποστήριξε.

   Το φετινό θερινό σχολείο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ένα μάθημα στην «Βαθειά Μάθηση», που θα πραγματοποιηθεί στις 13 Ιουλίου και θα προσφέρει στους συμμετέχοντες το σχετικό γνωσιακό υπόβαθρο. «Ευτυχώς, η ΤΝ έχει ένα μεγάλο καλό: οι βασικές της έννοιες, αν επικοινωνηθούν σωστά, μπορούν να γίνουν κατανοητές όχι μόνον από τον κάθε επιμορφωνόμενο (ιδιαίτερα αν έχει μαθηματικές γνώσεις Γυμνασίου-Λυκείου), αλλά και από το ευρύ κοινό που δεν έχει ειδικές γνώσεις» κατέληξε ο κ. Πήτας.

Loader