Αστικά Λεωφορεία: Σύγχυση στους επιβάτες από λάθη της τηλεματικής

Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που η ενημέρωση στις στάσεις είναι εσφαλμένη σχετικά με την ώρα άφιξης της γραμμής

Όσοι χρησιμοποιούν τα αστικά λεωφορεία για τις μετακινήσεις τους θα το έχουν προσέξει, καθώς συμβαίνει συχνά τους τελευταίους μήνες. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που η ενημέρωση στις στάσεις, όπου λειτουργεί τηλεματική, είναι εσφαλμένη σχετικά με την ώρα άφιξης του λεωφορείου. Βλέπεις, για παράδειγμα, στην οθόνη που υπάρχει στη στάση ότι το λεωφορείο θα έρθει σε δώδεκα λεπτά και σε λιγότερο από δύο βρίσκεται μπροστά σου. Ή και το αντίστροφο, ενημερώνεσαι για επικείμενο άφιξη του οχήματος αλλά βλέπεις άλλα να περνούν από μπροστά σου, εκτός απ’ αυτό που περιμένεις.

Η «ΜτΚ» επιχείρησε να διερευνήσει για ποιον λόγο συμβαίνει αυτό, την ώρα μάλιστα που, υποτίθεται, ότι οι οδικές αστικές συγκοινωνίες έχουν αναβαθμιστεί, μέσα από τον πολύπαθο διαγωνισμό ψηφιακού εκσυγχρονισμού, ύψους 30 εκατ. ευρώ, του οποίου η σύμβαση ολοκληρώθηκε τον περασμένο Μάρτιο.

Τα δύο συστήματα

Όμως εδώ και περίπου επτά μήνες λειτουργούν ταυτόχρονα δύο συστήματα τηλεματικής. Το παλιό το οποίο είχε ο ΟΑΣΘ και το καινούριο το οποίο διαθέτει ο ΟΣΕΘ, καρπό του περίφημου διαγωνισμού. Μάλιστα ο ΟΑΣΘ ήταν ο πρώτος συγκοινωνιακός φορέας στην Ελλάδα ο οποίος λειτούργησε σύστημα τηλεματικής, ήδη από το 2002. Σήμερα η τηλεματική λειτουργεί σε 400 στάσεις, στην πλειονότητά τους στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Αυτές τις διαχειρίζονται εξ ημισείας ο ΟΑΣΘ (με την παλιά τηλεματική) και ο ΟΣΕΘ (με την καινούρια). Όπως σημειώνουν, τόσο ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας, όσο και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Κωνσταντίνος Ταγγίρης, η ταυτόχρονη λειτουργία των δύο συστημάτων θα διαρκέσει έως το πολύ το τέλος του χρόνου καθώς το διάστημα αυτό είναι μεταβατικό. Στη συνέχεια θα λειτουργεί μόνον η καινούρια τηλεματική.

Οι αιτίες

Θεωρητικά και τα δύο συστήματα τηλεματικής θα έπρεπε να δίνουν τις ίδιες ακριβώς πληροφορίες προς το επιβατικό κοινό. Σε αρκετές περιπτώσεις όμως αυτό δεν συμβαίνει με αποτέλεσμα ο επιβάτης να έχει λάθος ενημέρωση για την ώρα άφιξης του λεωφορείου στη στάση. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή αυτό μπορεί να οφείλεται σε διαφόρους λόγους.

01

Μπορεί να μην γίνεται σωστός έλεγχος και έγκαιρη επικαιροποίηση των στοιχείων που αφορούν τα δρομολόγια της κάθε λεωφορειακής γραμμής. «Πέρα από το καθιερωμένο πρόγραμμα υλοποίησης των δρομολογίων, υπάρχουν περιπτώσεις που για έκτακτους λόγους ο προγραμματισμός αλλάζει. Οι κυκλοφοριακές συνθήκες είναι απρόβλεπτες. Εάν αυτή η αλλαγή δεν περάσει εγκαίρως στο σύστημα τηλεματικής, τότε οι πληροφορίες που φτάνουν στον επιβάτη είναι εσφαλμένες καθώς βασίζονται στα προγραμματισμένα δρομολόγια και όχι στα πραγματικά», αναφέρει αρμόδιος του ΟΑΣΘ ο οποίος ασχολείται στο πεδίο με την τηλεματική.

02

Μπορεί ο οδηγός να ξεχάσει να ενεργοποιήσει τα ηλεκτρονικά συστήματα τηλεματικής που υπάρχουν σε κάθε λεωφορείο με αποτέλεσμα να μην αναγνωρίζεται η πορεία του ή να μην μπορεί να επικοινωνήσει το λεωφορείο με τη στάση. «Αυτό πλέον συμβαίνει πολύ σπάνια, ούτε στο 1%», αναφέρει η ίδια πηγή.

03

Μπορεί να υπάρξει βλάβη στο σύστημα τηλεματικής, «είτε σε κάποιο εξάρτημα είτε και σε εξωγενείς παράγοντες, άσχετους με τον δικό μας εξοπλισμό, π.χ. στιγμιαία κακή λειτουργία του ασύρματου δικτύου κ.ο.κ.».

Ρωτώντας αρμόδιο στέλεχος το οποίο έχει γνώση των δυνατοτήτων και των δύο συστημάτων η απάντηση που πήραμε είναι ότι «το νέο σύστημα είναι πιο προηγμένο τεχνολογικά, έχει περισσότερες δυνατότητες, όμως, για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης το παλιό είναι πιο χρήσιμο».

Τι λένε ΟΣΕΘ και ΟΑΣΘ

Μιλώντας στη «ΜτΚ» ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας δήλωσε πως «το τελευταίο διάστημα βρισκόμαστε σε διαδικασία μετάπτωσης από το παλιό σύστημα τηλεματικής στο καινούριο. Αυτό μπορεί να προκαλεί κάποια προβλήματα, όμως η εικόνα που έχω είναι ότι δεν είναι και τόσο σοβαρά. Κάνουμε προσπάθεια ώστε έως το τέλος του χρόνου να ολοκληρωθούν οι εργασίες που πρέπει να γίνουν και να περάσουμε οριστικά στο νέο σύστημα τηλεματικής».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κωνσταντίνος Ταγγίρης αναγνωρίζει και αυτός το πρόβλημα, λέγοντας όμως ότι για όλα αυτά δεν ευθύνεται ο ΟΑΣΘ. «Είναι κρίμα για τον ΟΑΣΘ να υπάρχουν τέτοια προβλήματα για τα οποία μάλιστα, δεν ευθύνεται ο Οργανισμός. Εμείς κάναμε τιτάνια προσπάθεια για να αλλάξουμε την εικόνα της αστικής συγκοινωνίας. Με νέο στόλο, με περισσότερα λεωφορεία. Τα προβλήματα με την τηλεματική μας αδικούν, αλλά δεν είναι δική μας ευθύνη. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο στο οποίο λειτουργούν το δικό μας, παλιό σύστημα, μαζί με το καινούργιο του ΟΣΕΘ. Υποτίθεται ότι το νέο σύστημα θα ήταν έτοιμο να λειτουργήσει από τον περασμένο Μάρτιο. Όμως βρίσκεται ακόμη σε πιλοτική λειτουργία και ελπίζουμε το αργότερο ως το τέλος του χρόνου να λειτουργούμε μόνον με αυτό».
Ο διευθυντής Κίνησης του ΟΑΣΘ, Σίμος Παπαδόπουλος αναφέρει ότι «σε αυτό το μεταβατικό στάδιο είναι λογικό να υπάρχουν κάποια προβλήματα. Πάντως δεν είναι πολλά. Σε ό,τι αφορά τον ΟΑΣΘ, εμείς έχουμε δικλείδες ασφαλείας. Υπάρχει υπεύθυνος στα αμαξοστάσια ο οποίος ελέγχει την ενεργοποίηση της τηλεματικής στα λεωφορεία πριν αυτά να ξεκινήσουν το δρομολόγιό τους. Επίσης, επικαιροποιούμε κάθε τόσο τα δεδομένα, μόλις μεταβληθεί ο αρχικός προγραμματισμός. Παράλληλα, κάνουμε συνεχείς δειγματοληπτικούς ελέγχους και όπου διαπιστώνεται πρόβλημα το διορθώνουμε αμέσως».

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 25-26.10.2025

Loader