- Newsroom
Η κατασκευή ενός φθηνού αυτοκινήτου δεν είναι απαραίτητα η πιο οικονομική διαδικασία για μία αυτοκινητοβιομηχανία. Τα έξοδα που δαπανά για τον σχεδιασμό, την ασφάλεια, τα υλικά και τα συστήματα ασφαλείας ανεβάζουν κατά πολύ την αξία του, ενώ πολλές φορές είναι σχεδόν τα ίδια με εκείνα ενός ακριβού μοντέλου. Οπότε, οι εταιρείες προτιμούν να ρίχνουν στην αγορά μοντέλα με μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους παρά μικρότερα.
Τα μικρά αυτοκίνητα, πλέον, είναι λιγοστά με μικρό ποσοστό πωλήσεων. Αυτό δείχνουν οι πωλήσεις σε όλη την Ευρώπη, αλλά και στην Ελλάδα, όπου το μερίδιο αγοράς της συγκεκριμένης κατηγορίας βρίσκεται κοντά στο 5%. Από την άλλη πλευρά, πλέον, μία οικογένεια δεν έχει ένα μικρό αυτοκίνητο ως δεύτερο, αλλά προσπαθεί να καλύψει τις ανάγκες της με ένα βασικό.
Αξιόλογα είναι τα δεδομένα που ανακοίνωσε η εταιρεία τιμολόγησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων Kelley Blue Book, τα οποία δείχνουν ότι μάρκες που θεωρούνταν «οικονομικές» έχουν αυξήσει τις τιμές τους πολύ πάνω από τον μέσο όρο της αγοράς, ενώ αντίθετα πολυτελείς μάρκες το ίδιο διάστημα είχαν σχετικά μικρότερες αυξήσεις.
Το σίγουρο είναι ότι οι καταναλωτές έχουν αλλάξει τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους, αφού δεν θέλουν να έχουν αυτοκίνητα αποκλειστικά με τον βασικό εξοπλισμό. Έχουν συνηθίσει σε οθόνες αφής, κάμερες, θερμαινόμενα καθίσματα και ηχοσυστήματα. Μάλιστα, είναι πρόθυμοι να πληρώσουν γι' αυτά. Φυσικά, όσο αυξάνονται οι απαιτήσεις τόσο αυξάνονται και τα βασικά πακέτα και οι «απλές» εκδόσεις.
Στην Ευρώπη, υπάρχει μικρό ποσοστό καταναλωτών που κάνει προπαραγγελίες, ενώ οι περισσότεροι επιλέγουν από τα στοκ. Οι αντιπροσωπείες το εκμεταλλεύονται και έτσι αποφεύγουν να κρατούν φθηνά μοντέλα. Επενδύουν σε μοντέλα με καλύτερα περιθώρια κέρδους. Στην ελληνική αγορά, τα τελευταία χρόνια βλέπουμε, επίσης, μία ξεκάθαρη συρρίκνωση των πωλήσεων αυτοκινήτων που έχουν τη βασική έκδοση, ενώ αρκετές αντιπροσωπείες δεν φέρνουν τις βασικές εκδόσεις. Μοντέλα που κάποτε αποτελούσαν βασικές, προσιτές επιλογές για νέους οδηγούς, έχουν αποσυρθεί από την αγορά ή αυτά που έμειναν έχουν ιδιαίτερα υψηλές τιμές.