Δήμος Θερμαϊκού: Η διάβρωση... εξαφανίζει τις παραλίες της ανατολικής Θεσσαλονίκης (βίντεο)

«Αγώνας δρόμου» για να σωθεί μία από τις ομορφότερες φυσικές ακτογραμμές της Βόρειας Ελλάδας - Εκπέμπει SOS η παραλιακή περιοχή του Νομού που σε λίγα χρόνια μπορεί να μην έχει... παραλία

Ο πεζόδρομος της Περαίας και η παραλιακή ακτή της Αγίας Τριάδας εδώ και χρόνια βρίσκονται ψηλά στη λίστα ντόπιων και επισκεπτών για βόλτες, φαγητό και ξεκούραση με θέα όλη τη Θεσσαλονίκη.

Εκτός από την τουριστική ανάκαμψη που βιώνει η περιοχή, το μέρος έχει προκαλέσει και το επιχειρηματικό ενδιαφέρον, με πολλά εκατομμύρια ευρώ να επενδύονται στην ανέγερση του Τεχνολογικού Πάρκου Καινοτομίας Thess INTEC αλλά και της πρόσφατης εξαγοράς του Kάμπινγκ Αγίας Τριάδας.

Το παραλιακό μέτωπο εκπέμπει εδώ και δεκαετίες «σήμα κινδύνου», καθώς στα όρια των ακτών συντελείται ένα φαινόμενο που θέτει σε άμεσο κίνδυνο την ύπαρξή του. Η κλιματική αλλαγή σε συνδυασμό με την ανθρώπινη παρέμβαση φέρνουν ξανά στο προσκήνιο το χρόνιο πρόβλημα της διάβρωσης και της προσάμμωσης των ακτών του Δήμου Θερμαϊκού, καθώς το φυσικό φαινόμενο με το πέρας των ετών γίνεται ολοένα και πιο έντονο. Τόσο η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, όσο και τοπικές παρεμβάσεις έχουν δημιουργήσει προβλήματα στην ακτογραμμή. Μελέτες του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), βασισμένες σε μαθηματικά μοντέλα, είχαν προειδοποιήσει για διαβρώσεις στις ζώνες θεμελίωσης πολυάριθμων κτιρίων στην ακτή της Περαίας, εκεί που σήμερα υπάρχουν ξενοδοχεία, εστιατόρια, ταβέρνες, κέντρα διασκέδασης, αθλητικές εγκαταστάσεις και πλατείες.

Το διαβρωμένο τοπίο της προβλήτας των Νέων Επιβατών
Το διαβρωμένο τοπίο της προβλήτας των Νέων Επιβατών

«Μιλάμε για έναν παραλιακό Δήμο που σε λίγο, σε πολλά σημεία, μπορεί να μην έχει παραλία», τονίζει χαρακτηριστικά στη «ΜτΚ» ο δήμαρχος Θερμαϊκού, Θεόδωρος Τζέκος.

Στο επίκεντρο Περαία - Νέοι Επιβάτες - Αγία Τριάδα

Τα σοβαρότερα προβλήματα διάβρωσης εντοπίζονται στη δημοτική ενότητα Θερμαϊκού, την Περαία, τους Νέους Επιβάτες και την Αγία Τριάδα. Αποτέλεσμα της διάβρωσης των ακτών είναι σε πολλά σημεία να χάνεται τελείως η παραλία. Συγκεκριμένα, προβλήματα διάβρωσης είναι εμφανή μπροστά στο ΚΑΠΠΑ 2000, τη σκάλα των Νέων Επιβατών προς την Περαία και τη σκάλα της Αγίας Τριάδας πριν και μετά το ΠΙΚΠΑ.

Η διάβρωση των ακτών του παραλιακού μετώπου του Δήμου Θερμαϊκού αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση που έχει κληθεί να αντιμετωπίσει η σημερινή διοίκηση του Δήμου. «Πρόκειται για ένα σύνθετο φαινόμενο για το οποίο θα απαιτηθούν μελέτες και χρηματοδότηση. Το φαινόμενο της διάβρωσης είναι παλιό αλλά και με διαφορετικές αιτίες σε κάθε σημείο της παραλίας», εξηγεί ο κ. Τζέκος. «Πριν από περίπου πέντε χρόνια, στην προβλήτα της Αγίας Τριάδας έγινε ένα τσιμεντάρισμα το οποίο προκάλεσε την ενίσχυση του φαινομένου της διάβρωσης, όπως και στην περιοχή του ΠΙΚΠΑ την περίοδο που δημιουργήθηκε η αποχέτευση, αλλά και στην περιοχή του ΚΑΠΠΑ 2000 όταν πραγματοποιήθηκε η επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών του Διεθνούς Αερολιμένα Θεσσαλονίκης», περιγράφει ο δήμαρχος Θερμαϊκού.

Παραλιακό μέτωπο Περαίας στον χώρο του ΚΑΠΠΑ 2000
Παραλιακό μέτωπο Περαίας στον χώρο του ΚΑΠΠΑ 2000

Εν αναμονή της απάντησης για χρηματοδότηση

Το 2017-18 το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ανέλαβε την καταγραφή σχετικής μελέτης, η οποία, όπως αναφέρει ο δήμαρχος, δεν διέθετε μελέτες εφαρμογής, αλλά ήταν μία αποτύπωση του φαινομένου χωρίς τεχνικές λύσεις αντιμετώπισης. «Αυτή η μελέτη δεν μπορεί να κατατεθεί σε διαγωνισμό για να γίνει έργο», υπογραμμίζει ο δήμαρχος Θερμαϊκού.

Για τη μελέτη κατά της διάβρωσης των ακτών, αίτημα για χρηματοδότηση ύψους 150.000 ευρώ από ευρωπαϊκά ταμεία, έχει υποβάλει η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Θερμαϊκού. Όπως επισημαίνει ο κ. Τζέκος «μέσα στον χειμώνα αναμένουμε την απάντηση, αν μπορέσουμε και ενταχθούμε στο πρόγραμμα χρηματοδότησης, θα καλυφθεί το κόστος των μελετών». Σύμφωνα με τον δήμαρχο, αυτό το διάστημα έχουν γίνει συναντήσεις με ειδικούς επιστήμονες και μελετητές. «Έχουμε πάρει κάποιες προσφορές, για να υλοποιήσουμε την διαγωνιστική διαδικασία μελέτης», πρόσθεσε.

(βίντεο)

Τι δείχνουν λιμενικές και ακτομηχανικές μελέτες

Σε περιπτώσεις όπως αυτή της ακτογραμμής του Δήμου Θερμαϊκού, η οποία καλύπτει ένα εκτενές παραλιακό μέτωπο, οι σωστές και εξειδικευμένες μελέτες αποτελούν τη βάση για την ορθή αντιμετώπιση της διάβρωσης. Σύμφωνα με τον δήμαρχο, ο οποίος έλαβε ορισμένες από αυτές, απαιτείται η μέτρηση του κυματισμού, των χαρακτηριστικών του βυθού και της σύστασης των υλικών.

«Κάποιες λιμενικές και ακτομηχανικές μελέτες υποδεικνύουν, για παράδειγμα στους Ν. Επιβάτες, το σπάσιμο της προβλήτας, καθώς διαβρώνει την ακτή. Άλλες υποδεικνύουν την τοποθέτηση κρηπιδωμάτων μέσα στη θάλασσα, στα 200 μέτρα από την ακτή, ώστε να σταματούν τα θαλάσσια ρεύματα και τα φερτά υλικά», περιγράφει ο κ. Τζέκος και συνεχίζει «χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των έργων δεν μπορεί ακόμη να τεθεί, γιατί, αν βρεθεί χρηματοδότηση για τις μελέτες, σε δεύτερη φάση η υλοποίηση των έργων θα είναι κοστοβόρα».

Loader