«Ανάσα» παίρνουν το τελευταίο διάστημα Θεσσαλονικείς αλλά και επισκέπτες οδηγοί που επιχειρούν να εντοπίσουν μια θέση στάθμευσης σε κάποια γειτονιά, περιμετρικά του κέντρου της πόλης. Μπορεί η μαζική έξοδος των εκδρομέων του Αυγούστου να έχει καταστήσει τη Θεσσαλονίκη έρημη πόλη, με λιγότερα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και περισσότερους χώρους στάθμευσης, ωστόσο δεν είναι λίγες οι νέες θέσεις που έρχονται να προστεθούν στις ήδη υπάρχουσες, αμβλύνοντας το πρόβλημα της έλλειψης χώρων στάθμευσης.
Εκατοντάδες ακινητοποιημένα αυτοκίνητα και δίκυκλα που παρέμεναν εγκαταλελειμμένα για χρόνια, απομακρύνονται σταδιακά βελτιώνοντας την εικόνα και τη λειτουργικότητα της πόλης. Στη μάχη της «απελευθέρωσης» πολύτιμων θέσεων στάθμευσης έχει ριχτεί από την πρώτη στιγμή ο δήμος Θεσσαλονίκης, στοχεύοντας έτσι στην αποτροπή δημιουργίας μικρών εστιών μόλυνσης. Καθοριστική είναι και η συμβολή των πολιτών, καθώς οι παρεμβάσεις υλοποιούνται έπειτα από τηλεφωνικές καταγγελίες, αναφορές μέσω της εφαρμογής «Βελτιώνω την Πόλη μου», μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου καθώς και καταγραφές των εποπτών της αρμόδιας υπηρεσίας, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
Περισσότερα από 800 οχήματα απομακρύνθηκαν
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τις αρχές του Ιανουαρίου έως και τα τέλη του Ιουλίου 2025 απομακρύνθηκαν συνολικά 425 εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα και φορτηγά που βρίσκονταν σταθμευμένα εντός των ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης. Ιδιαίτερα μεγάλος είναι και ο αριθμός των δικύκλων που απομακρύνθηκαν κατά τη διάρκεια του τελευταίου τετραμήνου, με 424 μοτοσικλέτες να περισυλλέγονται από τα συνεργεία του εργολάβου έως τα τέλη Ιουλίου.
Υπολογίζεται ότι περίπου 850 αυτοκίνητα, φορτηγά αλλά και δίκυκλα είχαν εγκαταλειφθεί εντός του αστικού ιστού, με την απομάκρυνσή τους να συμβάλει σημαντικά στην αποσυμφόρηση και την αύξηση διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης.
Η Άνω Πόλη, η Χαριλάου, το Ντεπώ και το κάτω τμήμα της Λεωφόρου Στρατού εμφανίζουν αυξημένο αριθμό εγκαταλελειμμένων οχημάτων, ενώ στις Α’ και Ε’ Δημοτικές Κοινότητες εντοπίζεται η μεγαλύτερη συγκέντρωση εγκαταλελειμμένων δικύκλων.
Τέλος στα «νεκροταφεία» οχημάτων
Τα τελευταία χρόνια, ολοένα περισσότεροι ιδιοκτήτες οχημάτων επιλέγουν να τα εγκαταλείπουν προσωρινά, καθώς αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στα έξοδα ασφάλισης και τελών κυκλοφορίας. Η τάση αυτή επιβαρύνει αισθητά την κατάσταση όσον αφορά τη στάθμευση κυρίως στο κέντρο της πόλης, όπου οι διαθέσιμοι χώροι είναι ελάχιστοι.
«Η συγκεκριμένη προσπάθεια της υπηρεσίας θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα. Επιμένουμε πάρα πολύ στην απομάκρυνση των εγκαταλελειμμένων οχημάτων. Η υπηρεσία λειτουργεί στο κόκκινο και οι πολίτες πλέον είναι αρκετά προσεκτικοί» τονίζει μιλώντας στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Πολιτικής Προστασίας Γιώργος Δημαρέλος. Όπως εξηγεί ο ίδιος, σε πολλές περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες των οχημάτων τηλεφωνούν στην υπηρεσία προκειμένου να ενημερώσουν ότι το όχημά τους δεν έχει εγκαταλειφθεί. Στη συνέχεια προσκομίζουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα και η διαδικασία απομάκρυνσης σταματά αυτομάτως.
Κόκκινη κάρτα στα εγκαταλελειμμένα οχήματα
Σε πρώτο στάδιο οι αρμόδιες υπηρεσίες εντοπίζουν τα εγκαταλελειμμένα οχήματα και προχωρούν στην καταγραφή της κατάστασής τους. Η διαδικασία για την απομάκρυνσή τους ξεκινά με την τοποθέτηση πορτοκαλί αυτοκόλλητου, το οποίο λειτουργεί ως ειδοποίηση για πιθανή ρυμούλκηση. Αν το όχημα δεν μετακινηθεί, επικολλάται κόκκινο αυτοκόλλητο και επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 250 ευρώ. Εφόσον περάσουν 45 ημέρες και ενημερωθούν οι αρμόδιες αρχές, το όχημα απομακρύνεται και πηγαίνει για ανακύκλωση.
Για εγκαταλελειμμένα δίκυκλα και τρέιλερ που παραμένουν σταθμευμένα σε δημόσιους χώρους πάνω από 24 ώρες, τα συνεργεία του δήμου κολλούν πράσινο αυτοκόλλητο, καλώντας τους ιδιοκτήτες να τα απομακρύνουν εγκαίρως.
Τα οχήματα οδηγούνται σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ανακύκλωσης όπου γίνεται ανάκτηση υλικών όπως μέταλλα, πλαστικά και γυαλί, ενώ τα επικίνδυνα υγρά απομακρύνονται με διαδικασίες ασφαλούς διαχείρισης.
Στις «δαγκάνες» του δήμου τα παράνομα σταθμευμένα ΙΧ
Στη «μάχη» κατά της παράνομης στάθμευσης, ο δήμος Θεσσαλονίκης έθεσε σε εφαρμογή το μέτρο των τροχοσφιχτήρων. Πρόκειται για τις γνωστές «δαγκάνες» με τις οποίες εφοδιάστηκαν τα στελέχη της δημοτικής αστυνομίας, με σκοπό την ακινητοποίηση των παράνομα σταθμευμένων οχημάτων. Το μέτρο ξεκίνησε ήδη να εφαρμόζεται, με τους δημοτικούς αστυνομικούς να διενεργούν εντατικούς ελέγχους για την αποτροπή παράνομης στάθμευσης σε θέσεις κατοίκων του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, καθώς και σε χώρους φορτοεκφόρτωσης ή ράμπες ΑμεΑ. Όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας Κωνσταντίνος Τσιαπακίδης το μέτρο κρίνεται απαραίτητο, καθώς παρατηρείται σημαντική αύξηση παρανομιών στις θέσεις κατοίκων. «Το φαινόμενο εμφανίζεται εντονότερο αυτή την περίοδο λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης, με αρκετές παραβάσεις να εντοπίζονται σε αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες» επισημαίνει.
Πώς θα «απελευθερώνονται» τα οχήματα
Σε περιπτώσεις που το όχημα ακινητοποιείται με τη χρήση «δαγκάνας», οι ιδιοκτήτες των ΙΧ που φέρουν ξένες ή ελληνικές πινακίδες είναι υποχρεωμένοι να απευθυνθούν στον Δήμο προκειμένου να προχωρήσει στην αφαίρεσή της αλλά και την επιστροφή των πινακίδων, αφού πρώτα καταβληθεί το ανάλογο πρόστιμο. Η δημοτική αστυνομία διαθέτει δύο συνεργεία τα οποία είναι εφοδιασμένα με 20 τροχοσφιχτήρες. Το ένα συνεργείο λειτουργεί το πρωί βεβαιώνοντας τις παραβάσεις και τοποθετώντας τις «δαγκάνες», ενώ το δεύτερο δραστηριοποιείται τις απογευματινές ώρες για την απομάκρυνσή τους, αποκλειστικά μετά την πληρωμή του προστίμου. «Εξαντλήσαμε όλα τα όρια της ενημέρωσης. Πολλοί επισκέπτες επιλέγουν να σταθμεύσουν σε θέσεις του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης παρακάμπτοντας τα ιδιωτικά πάρκινγκ και συχνά αμελούν ή αποφεύγουν την πληρωμή του προστίμου που τους επιβάλλεται», αναφέρει μιλώντας στη «ΜτΚ» ο κ. Τσιαπακίδης.
Σφίγγει ο κλοιός για τους παραβάτες
Το συγκεκριμένο μέτρο είχε εφαρμοστεί και από τις προηγούμενες δημοτικές διοικήσεις, στοχεύοντας στη βελτίωση των συνθηκών στάθμευσης, ιδιαίτερα στο επιβαρυμένο κέντρο της πόλης. «Στην προσπάθειά τους να μετακινήσουν το όχημά τους χωρίς να πληρώσουν το πρόστιμο, οι παραβάτες οδηγοί επιχειρούσαν να βγάλουν τον τροχό με τον σφιγκτήρα και να τοποθετήσουν τη ρεζέρβα. Κάτι τέτοιο δεν θα είναι εφικτό με το σημερινό σύστημα που έχει στη διάθεσή του ο δήμος», επισημαίνει ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας. Τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα εντοπίζονται είτε κατόπιν καταγγελιών από πολίτες, είτε από τις τακτικές περιπολίες της Δημοτικής Αστυνομίας η οποία επιχειρεί καθημερινά.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 17.08.2025