Δημοσκόπηση to the point: Πώς βλέπουν οι Θεσσαλονικείς την Black Friday - Πόσοι και τι θα ψωνίσουν

Oι Θεσσαλονικείς αντιμετωπίζουν μάλλον αδιάφορα τον συγκεκριμένο, έτσι κι αλλιώς ξενόφερτο θεσμό, ενώ και τα διαθέσιμα εισοδήματα δεν επιτρέπουν μεγάλα ανοίγματα

Εάν κρίνουμε από τα ευρήματα της έρευνας την οποία διεξήγαγε η εταιρεία to the point για λογαριασμό του emakedonia.gr σχετικά με την Black Friday, η αγορά της Θεσσαλονίκης δεν θα πρέπει να περιμένει και πολλά πράγματα σήμερα. Όπως φαίνεται, οι Θεσσαλονικείς αντιμετωπίζουν μάλλον αδιάφορα τον συγκεκριμένο, έτσι κι αλλιώς ξενόφερτο θεσμό, ενώ και τα διαθέσιμα εισοδήματα δεν επιτρέπουν μεγάλα ανοίγματα, ενόψει και της προγραμματισμένης κατανάλωσης που κάνουν τα νοικοκυριά τις μέρες των γιορτών.

Η έρευνα ήταν τηλεφωνική, έγινε στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, σε δείγμα 806 ατόμων, άνδρες και γυναίκες, ηλικίας άνω των 17 ετών, το χρονικό διάστημα από 24 έως 26 Νοεμβρίου.

Είναι ενδεικτικό ότι περίπου έξι στους δέκα, ποσοστό 59,1% δηλώνει ότι αδιαφορεί για την Black Friday, ενώ σχεδόν ένας στους τρεις αναφέρει ότι την προσεγγίζει «από περιέργεια, αναζητώντας προσφορές». Ενθουσιασμένο από τον θεσμό δηλώνει μόλις το 7,4%, ενώ υπάρχει και ένα 3% που δηλώνει ότι αγχώνεται μήπως δεν προλάβει την προσφορά.

Περισσότερο αδιάφοροι εμφανίζονται οι άνω των 65 (72,2%), αλλά και οι ηλικίες 25-34 (61,1%), καθώς και όσοι δυσκολεύονται να καλύψουν ακόμη και τις βασικές ανάγκες τους (66,7%). Στον αντίποδα, μεγαλύτερο ενθουσιασμό (11,6%) εκφράζουν οι νέοι 17-24 και όσοι ζουν άνετα και μπορούν να αποταμιεύουν (12,8%).

black-frday-page-0003.jpg?v=0

Μισοί μισοί

Στο ερώτημα «Τι άποψη έχετε συνολικά για το θεσμό της Black Friday;» οι Θεσσαλονικείς φαίνονται μοιρασμένοι. Συγκεκριμένα, το 39,1% δηλώνουν θετικοί και μάλλον θετικοί απέναντι σε αυτόν το θεσμό, ενώ αρνητικά και μάλλον αρνητικά το βλέπει το 37,7%. Σχεδόν ένας στους τέσσερις, ποσοστό 23,3% δεν παίρνει θέση.

Τα υψηλότερα ποσοστά αποδοχής (53,1%) συναντώνται στην ηλικιακή ομάδα 55-64 και τα χαμηλότερα στις ηλικίες 17-34. Όσον αφορά το φύλο, οι γυναίκες διάκεινται περισσότερο ευνοϊκά σε ποσοστό 44,1%, σε σχέση με τους άνδρες (34%).

Η στάση των πολιτών απέναντι στην Black Friday σχετίζεται ασφαλώς και με τις οικονομικές τους δυνατότητες γι’ αυτό και τα υψηλότερα ποσοστά αποδοχής (52,3%) είναι μεταξύ όσων δηλώνουν ότι «ζούμε άνετα και μπορούμε να αποταμιεύουμε», ενώ τα χαμηλότερα (μόλις 20%) αφορά όσους λένε πως «δεν μπορούμε να καλύψουμε ούτε τις βασικές μας ανάγκες».

Περισσότεροι από τους μισούς (55,2%) πιστεύουν ότι η Black Friday «προωθεί τον υπερκαταναλωτισμό, ενώ άλλο ένα 30,5% θεωρεί ότι «είναι ένας ξένος θεσμός και κακώς βρίσκεται στην Ελλάδα». Στον αντίποδα το 37,1% δηλώνει ότι «είναι μια ευκαιρία να αγοράσεις πιο οικονομικά κάτι που χρειάζεσαι», το 27,6% θεωρεί ότι «βρίσκεται σε καλή περίοδο για δώρα Χριστουγέννων» και το 16,7% πιστεύει πως «προάγει τον επιχειρηματικό ανταγωνισμό που είναι καλό για τον καταναλωτή».

black-frday-page-0009.jpg?v=0

Τι έγινε πέρυσι

Με βάση τα ανωτέρω, ασφαλώς δεν αποτελούν έκπληξη οι απαντήσεις στο ερώτημα «εσείς ψωνίσατε πέρυσι στην Black Friday;» όπου το 77,7% απαντά «όχι» και μόλις το 22,3% απαντά θετικά. Το υψηλότερο ποσοστό του «όχι» (86%) συναντάται στις ηλικίες 17-24 και σε όσους δεν μπορούν να καλύψουν ούτε τις βασικές τους ανάγκες (100%), ενώ το χαμηλότερο (61,9%) είναι στις ηλικίες 35-44 και σε όσους ζουν άνετα και μπορούν να αποταμιεύουν (66,7%).

Όσον αφορά τα προϊόντα τα οποία πρωταγωνίστησαν στις προτιμήσεις των καταναλωτών (με βάση όσους απάντησαν ότι έκαναν ψώνια το 2024), τα ηλεκτρονικά είδη (τηλεόραση, αξεσουάρ υπολογιστή, κινητό) έχουν τη μερίδα του λέοντος (41,3%) και ακολουθούν: ρούχα/παπούτσια (28,3%), προϊόντα ομορφιάς (6,7%), παιχνίδια (6,5%), εισιτήρια για ταξίδια (4,3%), έπιπλα και προϊόντα σούπερ μάρκετ (2,2%).


Βασικά κριτήρια για την επιλογή του προϊόντος ήταν το καλό ποσοστό έκπτωσης (64,4%), η αναγκαιότητα του προϊόντος (26,7%), η καλή διαφήμιση και ο φόβος μήπως λήξει η προσφορά (4,4%).

Οι περισσότερες αγορές έγιναν από φυσικά καταστήματα (56,5%), σχεδόν ένας στους τρεις (32,6%) αγόρασε από online καταστήματα, ενώ περίπου ένας στους δέκα (10,9%) χρησιμοποίησε και τους δύο τρόπους.

Το γυναικείο καταναλωτικό κοινό εμφανίζεται πιο παραδοσιακό καθώς σε ποσοστό 61,9% ψωνίζει από φυσικά καταστήματα, όπως και οι άνω των 65 (80%). Αντιθέτως μεγαλύτερη εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές αγορές έχουν οι ηλικίες 35-44 (66,7%).

 

 

Ποιοι και τι θα ψωνίσουν φέτος

Σε ό,τι αφορά τη φετινή Black Friday οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς μάλλον δεν θα την αξιοποιήσουν αφού σχεδόν έξι στους δέκα δηλώνουν «πολύ απίθανο» (36,1%) και «μάλλον απίθανο» (22,3%) να κάνουν ψώνια. Αντιθέτως, πολύ πιθανό να κάνει αγορές δηλώνει το 22,8% και άλλο ένα 17,8% δηλώνει «μάλλον πιθανό».

Στις προτιμήσεις όσων είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν σήμερα βρίσκονται: ρούχα/παπούτσια 41%, ηλεκτρονικά είδη (τηλεόραση, αξεσουάρ υπολογιστή, κινητό) 32,9%, ηλεκτρικά ήδη (οικιακές συσκευές) 21,7%, έπιπλα και εισιτήρια για ταξίδια 8,5%, προϊόντα ομορφιάς και παιχνίδια 2,4%, προϊόντα σούπερ μάρκετ 1,2%.

Ρούχα/παπούτσια αγοράζουν κυρίως οι γυναίκες (45,7%) και οι ηλικίες άνω των 65, ενώ τα ηλεκτρονικά είδη προτιμούν οι άνδρες (48,6%) και οι ηλικίες 17-24.

Περίπου οι μισοί Θεσσαλονικείς (50,6%) θα κάνουν τις αγορές τους από φυσικά καταστήματα, ενώ το 30,1% από online καταστήματα και 14,5% και με τους δύο τρόπους.

Όσον αφορά το ύψος της κατανάλωσης το 44,4% διατίθεται να ξοδέψει από 101 έως 500 ευρώ, το 32,1% από 51 έως 100 ευρώ, το 12,3% έως 50 ευρώ, το 7,4% από 501 έως 1.000 ευρώ και ένα 2,5% περισσότερα από 1.000 ευρώ.

Τέλος, περίπου έξι στους δέκα προτιμούν για τα ψώνια τους τις μεγάλες επιχειρήσεις (42% ξένες, 16,5% ελληνικές) και το υπόλοιπο 41,5% θα αγοράσει από τις μικρές ελληνικές επιχειρήσεις.

Loader