Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης: Ανεβάζει στροφές το project – Ο διαγωνισμός, η χρηματοδότηση, τα εμπόδια και το στοίχημα του 2029

Πιο κοντά ο Σιδηροδρομικός Σταθμός με τη Σίνδο - Οι προκλήσεις, οι καθυστερήσεις, η «αποσύνδεση» του έργου από τη σιδηροδρομική σύνδεση του έκτου προβλήτα

Νέα εποχή ανάπτυξης για τη δυτική Θεσσαλονίκη αποτελεί η ταχεία δρομολόγηση του προαστιακού, ελλείψει ορατού χρονικού ορίζοντα για τις επεκτάσεις του Μετρό.

Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι το τέλος του έτους θα λειτουργήσει το πρώτο προαστιακό δρομολόγιο που θα συνδέει τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τη Σίνδο.

Παράλληλα, μέχρι το Πάσχα του 2026 θα ξεκινήσουν δρομολόγια μεταξύ του επιβατικού σταθμού Θεσσαλονίκης και της Αγχιάλου, με τμηματικές παραλαβές σταθμών από τον ανάδοχο να επιτρέπουν σταδιακή παράδοση του έργου στην κοινωνία. Από την ίδια περίοδο, όσοι ξεκινούν από την Καλαμαριά (που θα έχει Μετρό ως τότε) θα μπορούν να κινούνται με τρένο μέχρι την Αγχίαλο.

Τα οφέλη

Το έργο του δυτικού προαστιακού που πατάει γκάζι, τουλάχιστον θεωρητικά το τελευταίο διάστημα, φέρνει πιο κοντά την… όλη Θεσσαλονίκη (ανατολικά, δυτικά, κέντρο) ενώ αναμένεται να λειτουργήσει και σαν μαγνήτης ανάταξης της αγοράς ακινήτων, αναβαθμίζοντας την «αθέατη» δυτική πλευρά της πόλης σε πολλαπλά επίπεδα.

Από που θα περνάει

Ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης θα ξεκινά από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (δημιουργώντας έναν κομβικής σημασίας συγκοινωνιακό κόμβο), εκεί όπου είναι η στάση του Μετρό, εξυπηρετώντας φοιτητές και εργαζόμενους στο ΔΙΠΑΕ, εργαζόμενους στη ΒΙΠΕ Σίνδου (πάνω από 20.000) και τις μεταποιητικές επιχειρήσεις στην ευρύτερη περιοχή.

Μετά το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, θα κάνει στάσεις σε Μενεμένη, Επτανήσου και Κορδελιό ενώ ακολούθως θα χωρίζει σε δύο γραμμές, η πρώτη προς Σίνδο και η δεύτερη προς Διαβατά και Αγχίαλο. Ταυτόχρονα, ο προαστιακός θα επεκταθεί προς Άγιο Αθανάσιο και Γέφυρα, εξυπηρετώντας και τους κατοίκους των δήμων Δέλτα και Χαλκηδόνας.

Την ίδια στιγμή, ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να προστεθούν και νέοι σταθμοί μέχρι να ξεκινήσει το έργο για να εξυπηρετεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο όγκο πολιτών ενώ κρίσιμο ζήτημα είναι και η σύνδεση με τα ΚΤΕΛ.

Χρηματοδότηση, δυσκολίες, χρονοδιαγράμματα

Το έργο του προαστιακού συνολικού προϋπολογισμού χρηματοδοτείται με 15 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Μεταφορές» του ΕΣΠΑ 2021-2027, μία απόφαση που κρίθηκε επιβεβλημένη για να επιταχύνει το project που μέχρι πρόσφατα πήγαινε… πακέτο (στον ίδιο διαγωνισμό) με την σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το εθνικό δίκτυο.

Στο διαγωνισμό που αναμένεται να προκηρυχτεί έως το τέλος του έτους στόχος είναι να έχει προκύψει ανάδοχος έως τις αρχές του 2026 για να μπουν μπουλντόζες εντός του νέου έτους (με επιδίωξη ο προαστιακός να μπει στις ράγες σε πλήρη ανάπτυξη έως το 2029), χωρίς ωστόσο τίποτα να θεωρείται δεδομένο για ένα ακόμα στοιχειωμένο έργο (πχ δικαστικές προσφυγές από χαμένους του διαγωνισμού) που ελπίζει να τρέξει…

Ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα project το οποίο ήταν σε διαδικασία… ατέρμονου ανταγωνιστικού διαλόγου από την ΕΡΓΟΣΕ μαζί με την σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το εθνικό δίκτυο.

Ο διάλογος ωρίμασε και ίσως σάπισε καθώς η διαδικασία ξεκίνησε το… 2022. Οι εταιρείες ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος, AVAX – Alstorm, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον σε πρώτη φάση με στόχο τότε να έχουμε οριστικό ανάδοχο και για τα δύο projects το 2023, φτάσαμε όμως αισίως 2025 και ακόμα το συζητάμε…

Το εγχείρημα περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων σιδηροδρομικών σταθμών, αποβάθρων, στεγάστρων, καθώς και έργα οδοποιίας για την αποκατάσταση της οδικής κυκλοφορίας. Επιπλέον, θα αξιοποιηθούν παλιές εγκαταλελειμμένες γραμμές για τη δημιουργία των νέων χαράξεων που θα καλύπτουν σημαντικό τμήμα της μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με γνώστες του ζητήματος, πρόκειται για σχετικά εύκολο, σε τεχνικό επίπεδο, έργο αφού πατάει σε ήδη υπάρχουσες γραμμές του ΟΣΕ, αν και κανείς δε βάζει το χέρι του στη φωτιά για το αν όντως θα αποδειχθεί αυτό και επί του πεδίου…

Loader