Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης: Πού θα πάει, πότε ξεκινά, πόσο θα κοστίσει - Στις ράγες η ανάπτυξη στην αθέατη βιτρίνα της πόλης

Ο ατέρμονος διάλογος τριών χρόνων για να μπει το project με αξιώσεις στην ατζέντα – Πώς το έργο αναβαθμίζει τη δυτική Θεσσαλονίκη ξαναγράφοντας τον χάρτη των μετακινήσεων μαζί με το Μετρό

Στις ράγες επιχειρεί να… ξαναμπεί ο Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης, επιδιώκοντας να συνδέσει τα δυτικά προάστια της πόλης με το κέντρο και με άλλες πολυπληθείς περιοχές εξυπηρετώντας χιλιάδες πολίτες (κυρίως φοιτητές στη Σίνδο και εργαζόμενους στη Βιομηχανική Περιοχή) με νέους ορίζοντες ανάπτυξης να ανοίγονται για το δυτικό άκρο του νομού.

Το έργο, που πατάει γκάζι τουλάχιστον θεωρητικά το τελευταίο διάστημα, θα δώσει σημαντική ανάσα στο κυκλοφοριακό στα δυτικά, φέρνοντας πιο κοντά την… όλη Θεσσαλονίκη (ανατολικά, δυτικά, κέντρο) ενώ αναμένεται να λειτουργήσει και σαν μαγνήτης ανάταξης της αγοράς ακινήτων, αναβαθμίζοντας την Δυτική Θεσσαλονίκη σε πολλαπλά επίπεδα.

Η εύκολη πρόσβαση στο κέντρο είναι ισχυρό κίνητρο για να τοποθετήσει ένας επενδυτής κεφάλαια για οικιστικές αναπτύξεις, κτίρια γραφείων, ή και απόκτηση ήδη υπαρχόντων ακινήτων τα οποία αφού ανακαινίσει θα μπορούσε να διαθέσει είτε για μακροχρόνια είτε για βραχυχρόνια μίσθωση.

Την ίδια στιγμή, με τις τιμές είτε ενοικίασης είτε πώλησης να καίνε στο κεντρικό πολεοδομικό συγκρότημα, ενδέχεται η διευκόλυνση πρόσβασης στα δυτικά, να ωθήσει μερίδα πολιτών να εξετάσουν την απόκτηση ή ενοικίαση ακινήτου σε εκείνες τις περιοχές που οι τιμές είναι και πιο προσιτές (αν και ίσως όχι για πολύ…) σε σχέση με το κέντρο.

Tι θα συνδέσει το… μικρό αδερφάκι του Μετρό

Ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης θα ξεκινά από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (δημιουργώντας έναν κομβικής σημασίας συγκοινωνιακό κόμβο), εκεί όπου είναι η στάση του Μετρό, βάζοντας ένα ακόμα λιθαράκι στο δίκτυο συγκοινωνιών της πόλης, εξυπηρετώντας φοιτητές και εργαζόμενους στο ΔΙΠΑΕ, εργαζόμενους στη ΒΙΠΕ Σίνδου (πάνω από 20.000) και τις μεταποιητικές επιχειρήσεις στην ευρύτερη περιοχή.

Μετά το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό θα κάνει στάσεις σε Μενεμένη, Επτανήσου και Κορδελιό ενώ ακολούθως θα χωρίζει σε δύο γραμμές, η πρώτη προς Σίνδο και η δεύτερη προς Διαβατά και Αγχίαλο. Στόχος είναι να επεκταθεί ο προαστιακός και προς Άγιο Αθανάσιο και Γέφυρα, εξυπηρετώντας και τους κατοίκους των δήμων Δέλτα και Χαλκηδόνας.

Δεν είναι καθόλου σίγουρο πως δε θα αλλάξουν οι σταθμοί μέχρι να ξεκινήσει το έργο για να εξυπηρετεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο όγκο πολιτών ενώ κρίσιμο ζήτημα είναι και η σύνδεση με τα ΚΤΕΛ.

«Πακέτο» με σιδηροδρομική σύνδεση λιμανιού αλλά με προτεραιότητα – Το χρονοδιάγραμμα

Ο Δυτικός Προαστιακός πάει πακέτο με την σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το εθνικό δίκτυο, έργα συνολικού προϋπολογισμού, τουλάχιστον με δεδομένα προ τριετίας, άνω των 50 εκατ. ευρώ. Με σημερινές τιμές και λαμβάνοντας υπόψιν την ραγδαία άνοδο του κατασκευαστικού κόστους, δεν αποκλείεται το κόστος να προσεγγίσει τα 60 εκατ. με τα κονδύλια να αντλούνται από το ΕΣΠΑ (τομεακό πρόγραμμα 2021-2027).

Tο κόστος του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης αναμένεται να ξεπεράσει τα 20 εκατ. ευρώ με τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας ήδη να λαμβάνουν θέσεις μάχης για την εκδήλωση ενδιαφέροντος στο διαγωνισμό που αναμένεται να προκηρυχτεί τον Οκτώβριο ενώ αν όλα πάνε κατ’ ευχήν ανάδοχος θα έχει προκύψει έως τις αρχές του 2026 για να μπουν μπουλντόζες την άνοιξη του 2026, χωρίς ωστόσο τίποτα να θεωρείται δεδομένο για ένα ακόμα στοιχειωμένο έργο (πχ δικαστικές προσφυγές από χαμένους του διαγωνισμού) που ελπίζει να τρέξει…

Ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα project το οποίο είναι σε διαδικασία… ατέρμονου ανταγωνιστικού διαλόγου από την ΕΡΓΟΣΕ μαζί με την σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το εθνικό δίκτυο.

Ο διάλογος ωρίμασε και ίσως σάπισε καθώς η διαδικασία ξεκίνησε το… 2022. Οι εταιρείες ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος, AVAX – Alstorm, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον σε πρώτη φάση με στόχο τότε να έχουμε οριστικό ανάδοχο και για τα δύο projects το 2023, φτάσαμε όμως αισίως 2025 και ακόμα το συζητάμε…

Το έργο που θα μπει σε σειρά προτεραιότητας σε σχέση με την σύνδεση του προβλήτα (για να μην προκύψουν επιπλέον καθυστερήσεις), φιλοδοξεί να αποτελέσει συμπληρωματικό μέσο στο υπό ανάπτυξη δίκτυο του Μετρό Θεσσαλονίκης και να γίνει το δεύτερο μέσο σταθερής τροχιάς της πόλης.

Το εγχείρημα περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων σιδηροδρομικών σταθμών, αποβάθρων, στεγάστρων, καθώς και έργα οδοποιίας για την αποκατάσταση της οδικής κυκλοφορίας. Επιπλέον, θα αξιοποιηθούν παλιές εγκαταλελειμμένες γραμμές για τη δημιουργία των νέων χαράξεων που θα καλύπτουν σημαντικό τμήμα της μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με γνώστες του ζητήματος, πρόκειται για σχετικά εύκολο, σε τεχνικό επίπεδο, έργο αφού πατάει σε ήδη υπάρχουσες γραμμές του ΟΣΕ, αν και κανείς δε βάζει το χέρι του στη φωτιά για το αν όντως θα αποδειχθεί αυτό και επί του πεδίου…

Μέχρι το 2029 στις ράγες

Πότε θα σφυρίξει ο Δυτικός Προαστιακός εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά; Με τα χρονοδιαγράμματα στη Θεσσαλονίκη να αποδεικνύονται λάστιχο, ειδικά για εμβληματικά έργα υποδομών, εκτιμάται πως αν επιχειρήσουμε να προσδιορίσουμε να κάνουμε πρόβλεψη (με πολύ υψηλό βαθμό δυσκολίας) ο πήχης μπαίνει κάπου στο 2029 με κάποιες μικρές πιθανότητες και για το 2028.

Μετρό (βασική γραμμή), Μετρό (στα δυτικά), Προαστιακός: Η Θεσσαλονίκη «μαθαίνει» να μετακινείται… ευρωπαϊκά

O Δυτικός Προαστιακός θα αποτελέσει ένα κομβικό κομμάτι του παζλ συνδυασμένων μεταφορών η ένωση των κομματιών του οποίου θα «αποκαλύψει» το μελλοντικό, υψηλών προδιαγραφών, συγκοινωνιακό σύστημα της Θεσσαλονίκης. Σε συνδυασμό με τις βελτιώσεις στα δρομολόγια του ΟΑΣΘ και την επέκταση του Μετρό προς τα δυτικά, ο Δυτικός Προαστιακός που θα προηγηθεί των επεκτάσεων, «ενώνει» την ξεχασμένη και αναμφίβολα «αδικημένη» δυτική πλευρά της πόλης με το κέντρο, παρέχοντας σε ένα κρίσιμο κομμάτι του πληθυσμού ευκολία στις μετακινήσεις, με τη Θεσσαλονίκη να αρχίζει να θυμίζει σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη στις μεταφορές, αν και καλύτερα ας κρατάμε μικρό καλάθι…

Loader