Θεσσαλονίκη: Αναβάθμιση της συνεργασίας της συνεργασίας του ΕΕΘ με φορείς που εκπροσωπούν την αγορά
Στην συζήτηση, επικράτησαν θέματα που απασχολούν τους επαγγελματίες της περιοχής, προβλήματα που αντιμετωπίζουν και τρόποι επίλυσης τους
Τι λέει στη «ΜτΚ» η αντιδήμαρχος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης του Δήμου Θεσσαλονίκης
Περισσότερα από 900 εκατομμύρια ευρώ δαπανούν κάθε χρόνο οι Έλληνες για να παρακολουθήσουν τα παιδιά τους μαθήματα σε φροντιστήρια. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, τα τελευταία 20 χρόνια η Ελλάδα, όταν δεν καταλαμβάνει την υψηλότερη θέση, βρίσκεται διαχρονικά ανάμεσα στις πρώτες θέσεις μεταξύ των χωρών της ΕΕ σε ποσοστά συμμετοχής των εκπαιδευτικών δαπανών στη συνολική καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών.
Τα ιδιαίτερα μαθήματα αρχίζουν από το δημοτικό σχολείο αφού οι μαθητές και οι μαθήτριες από τις πρώτες τάξεις καλούνται να μάθουν ξένες γλώσσες, μουσική κ.ά.
Τα μεγαλύτερα ποσά δίνουν οι μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου που προετοιμάζονται για τις πανελλήνιες εξετάσεις.
Σε ορισμένες περιπτώσεις οι γονείς φτάνουν στο σημείο να δίνουν για ιδιαίτερα μαθήματα μέχρι και 100 ευρώ για μία διδακτική ώρα θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά τους θα εξασφαλίσουν μία θέση στα ελληνικά πανεπιστήμια. Δυστυχώς ελάχιστοι μαθητές καταφέρνουν να εισαχθούν σε υψηλόβαθμα ΑΕΙ χωρίς τη βοήθεια φροντιστηρίων.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης στην προσπάθειά του να βοηθήσει τις οικογένειες που δεν έχουν τη οικονομική δυνατότητα να στείλουν τα παιδιά τους σε φροντιστήρια, υλοποιεί δωρεάν πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας σε μαθητές, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Όπως δηλώνει στη «Μακεδονία της Κυριακής» η αντιδήμαρχος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης του Δήμου Θεσσαλονίκης Έφη Θεοδωράκη, σκοπός του προγράμματος είναι η υποστήριξη μαθητών, των οποίων οι οικογένειες αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στο κόστος της ενισχυτικής διδασκαλίας σε μαθήματα όλων των τάξεων δημοτικού - γυμνασίου - λυκείου.
Οι αιτήσεις για τους μαθητές των σχολείων του Δήμου Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν και καταχωρούνται από τους γονείς και κηδεμόνες.
Αρχικά πείτε μου τι προβλήματα αντιμετωπίζεται φέτος με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Είναι περισσότερα ή λιγότερα τα προβλήματα σε σχέση με προηγούμενες χρονιές;
Η φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε με χαμόγελο και αισιοδοξία για τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Σε αντίθεση με την περσινή χρονιά, όταν ο Δήμος βρέθηκε αντιμέτωπος με σοβαρά προβλήματα, όπως η έλλειψη εγκεκριμένου προϋπολογισμού και μία σειρά από εκκρεμότητες στις σχολικές επιτροπές, φέτος καταφέραμε να ανταποκριθούμε εγκαίρως στην πλειονότητα των αιτημάτων που υπέβαλαν τα σχολεία. Αυτό μας επέτρεψε να ξεκινήσουμε τη νέα σχολική χρονιά πιο οργανωμένα και με καλύτερες συνθήκες.
Η συνεργασία μας με τα σχολεία ήταν συνεχής, με στόχο την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων. Μέσα από αυτή τη διαδικασία δόθηκε η δυνατότητα να γίνουν έγκαιρα παρεμβάσεις σε κτίρια, να προχωρήσουν επισκευές και να παραδοθούν χώροι καθαροί και ασφαλείς στους μαθητές. Είναι σημαντικό για εμάς η πρώτη μέρα στο σχολείο να συνοδεύεται από αίσθημα ασφάλειας και φροντίδας, ώστε οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να ξέρουν ότι τα παιδιά βρίσκονται σε ένα περιβάλλον που ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους.
Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε, ωστόσο, ότι παραμένουν προβλήματα. Η θεσμοθέτηση της δίχρονης προσχολικής αγωγής, αν και ιδιαίτερα σημαντική από πλευράς εκπαιδευτικής πολιτικής, δημιούργησε αυξημένη πίεση σε γειτονιές με μεγαλύτερη πληθυσμιακή ανάπτυξη.
Υπάρχουν ελλείψεις σε κτιριακές υποδομές στον Δήμο Θεσσαλονίκης;
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης διαθέτει σήμερα 215 σχολικές μονάδες, οι οποίες φιλοξενούν χιλιάδες μαθητές καθημερινά. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι μεγάλο μέρος αυτών των κτιρίων είναι παλιό και απαιτεί συνεχείς παρεμβάσεις συντήρησης. Οι ανάγκες είναι πολλές και πολυεπίπεδες: Από τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης μέχρι την ενίσχυση της ασφάλειας και τη δημιουργία νέων αιθουσών.
Ένα από τα πιο σοβαρά ζητήματα αφορά τα λυόμενα σχολεία που στήθηκαν μετά τον σεισμό του 1978. Τα κτίρια αυτά, παρά το ότι κάλυψαν για δεκαετίες τις ανάγκες της πόλης, πλέον δεν πληρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας και δεν πέρασαν τον απαραίτητο προσεισμικό έλεγχο. Γι’ αυτόν τον λόγο ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης προχώρησε σε διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση και προσωπικά με τον πρωθυπουργό, πετυχαίνοντας τη χρηματοδότηση ύψους 8,5 εκατομμυρίων ευρώ για την ανέγερση τριών νέων σχολείων.
Παράλληλα, δρομολογείται για πρώτη φορά ένα εκτεταμένο πρόγραμμα για τη σχολική στέγη, το οποίο ξεπερνάει τα 70 εκατομμύρια ευρώ .
Στον αντίποδα, δεν πρέπει να παραβλέψουμε τις θετικές εξελίξεις. Το νηπιαγωγείο στην οδό Λαχανά παραδόθηκε επιτέλους μετά από χρόνια καθυστερήσεων, ενώ στη Χαριλάου θεμελιώθηκε ένα νέο σχολικό συγκρότημα που αναμένεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τη γειτονιά. Επιπλέον, ολοκληρώθηκε η λειτουργία των πρώτων δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων στο Β’ Δημοτικό Διαμέρισμα (120ο Γυμνάσιο και 160ο Λύκειο της Ξηροκρήνης). Όλα αυτά δείχνουν ότι, αν και υπάρχουν ακόμη ελλείψεις, η πόλη βρίσκεται σε μία πορεία σταθερής αναβάθμισης.
Τελικά βοήθησε το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», με τις ανακαινίσεις σχολείων από τη δωρεά της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών;
Το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» αποτέλεσε ένα σημαντικό εργαλείο για τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Μέσω αυτού, καταφέραμε να παραδώσουμε επτά πλήρως ανακαινισμένα σχολεία σε διαφορετικές περιοχές της πόλης, δίνοντας νέα πνοή στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Οι παρεμβάσεις δεν περιορίστηκαν σε επιφανειακές αλλαγές αλλά περιλάμβαναν εκτεταμένες ενεργειακές αναβαθμίσεις, δημιουργία νέων τουαλετών, ελαιοχρωματισμούς, ανακαινίσεις αιθουσών, ανακατασκευή αθλητικών εγκαταστάσεων και εγκατάσταση σύγχρονου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού.
Η βελτίωση ήταν άμεσα ορατή: Οι μαθητές επέστρεψαν σε πιο φωτεινές, πιο υγιεινές και πιο λειτουργικές αίθουσες, ενώ οι εκπαιδευτικοί απέκτησαν χώρους που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες τους. Αυτό συμβάλλει όχι μόνο στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και στην ψυχολογία όλων όσοι συμμετέχουν στη σχολική ζωή.
Παρ’ όλα αυτά, πρέπει να είμαστε ειλικρινείς. Τέτοια προγράμματα, όσο χρήσιμα και αν είναι, δεν αρκούν για να καλύψουν όλες τις ανάγκες. Οι πόροι που διαθέτουν οι Δήμοι από την κεντρική διοίκηση για τη συντήρηση και αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων παραμένουν περιορισμένοι. Χρειάζεται σταθερή και επαρκής χρηματοδότηση, ώστε οι παρεμβάσεις να μην εξαρτώνται από έκτακτες δωρεές αλλά να αποτελούν πάγια πολιτική μέριμνα του κράτους.
Φέτος θα λειτουργήσουν τα κοινωνικά φροντιστήρια του Δήμου Θεσσαλονίκης;
Το κοινωνικό φροντιστήριο του Δήμου Θεσσαλονίκης αποτελεί μία από τις πιο ουσιαστικές κοινωνικές μας δράσεις και συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά και φέτος. Λειτουργεί σε δύο σημεία της πόλης: Στην οδό Εγνατίας 132 και στο κτίριο της οδού Σπάρτης, γνωστό και ως «Πορτοκαλιάν». Οι αιτήσεις των ενδιαφερομένων γίνονται στη Διεύθυνση Παιδείας του Δήμου, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε παιδιά οικογενειών με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες να έχουν πρόσβαση σε ενισχυτική διδασκαλία.
Η σημασία του κοινωνικού φροντιστηρίου είναι τεράστια. Σε μία εποχή που οι ανισότητες μεγαλώνουν και πολλές οικογένειες αδυνατούν να καλύψουν το κόστος ιδιωτικών μαθημάτων, ο Δήμος Θεσσαλονίκης προσφέρει δωρεάν πρόσβαση σε ενισχυτική εκπαίδευση. Έτσι διασφαλίζουμε ότι όλα τα παιδιά έχουν ίσες ευκαιρίες στη μάθηση και στην προσπάθειά τους να επιτύχουν στους στόχους τους.
Ποιοι διδάσκουν στα κοινωνικά φροντιστήρια του Δήμου Θεσσαλονίκης;
Η διδασκαλία των μαθημάτων στηρίζεται στην προσφορά εθελοντικής εργασίας από προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές και φοιτήτριες της Θεσσαλονίκης, από εκπαιδευτικούς εν ενεργεία ή σε συνταξιοδότηση, οι οποίοι με διάθεση και όραμα διδάσκουν εθελοντικά, καθώς και από πολίτες που επιθυμούν να εργαστούν εθελοντικά στη γραμματειακή υποστήριξη του προγράμματος.
Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί και όσοι επιθυμούν να εργαστούν εθελοντικά στη γραμματειακή υποστήριξη του προγράμματος μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στο τηλέφωνο 2310848734 (ώρες 15.00-21.00).
Όσοι μαθητές ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν μαθήματα στα κοινωνικά φροντιστήρια που πρέπει να απευθυνθούν;
Πληροφορίες για τις αιτήσεις μαθητών δίνονται στα τηλέφωνα:
* 2313318661 (07:00-15:00)
* 2310848734 (16:00-21:00)
* 2310274696 (16:00-21:00)
Υπάρχουν άλλες δράσεις στο τμήμα Δια Βίου Μάθησης του Δήμου Θεσσαλονίκης;
Το τμήμα Δια Βίου Μάθησης του Δήμου Θεσσαλονίκης έχει αναπτύξει ένα πλούσιο πρόγραμμα δράσεων, που απευθύνεται σε δημότες κάθε ηλικίας και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων. Στο πλαίσιο αυτό, ξεχωρίζει το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, μέσα από το οποίο πραγματοποιούνται διαλέξεις και σεμινάρια με θεματολογία που εκτείνεται από επιστημονικά ζητήματα μέχρι κοινωνικά θέματα που αγγίζουν άμεσα την καθημερινότητα του πολίτη. Οι εκδηλώσεις αυτές έχουν στόχο όχι μόνο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των γονέων και των εκπαιδευτικών, αλλά και του συνόλου της τοπικής κοινωνίας.
Παράλληλα, ιδιαίτερη απήχηση έχει το πρόγραμμα εκμάθησης ξένων γλωσσών που προσφέρεται μέσα από τα θερινά εξάμηνα. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που συγκεντρώνει έντονο ενδιαφέρον, καθώς δίνει τη δυνατότητα σε δημότες να βελτιώσουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες με χαμηλό κόστος και το σημαντικό είναι ότι το πρόγραμμα είναι ανοιχτό σε όλες τις ηλικίες, δίνοντας σε νέους και μεγαλύτερους τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν τις γνώσεις τους.
Εκτός αυτών, το τμήμα Δια Βίου Μάθησης συνεχίζει να εμπλουτίζει τη δράση του με νέες πρωτοβουλίες που προωθούν την κουλτούρα της διαρκούς εκπαίδευσης. Η συμμετοχή είναι ανοικτή για όλους, χωρίς αποκλεισμούς, δίνοντας την ευκαιρία η γνώση να διαχυθεί στην κοινωνία και να καλλιεργηθεί η ιδέα ότι η μάθηση δεν σταματά ποτέ. Ο Δήμος καλεί τους πολίτες να παρακολουθούν τις σελίδες του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να ενημερώνονται έγκαιρα για όλες τις δράσεις και να συμμετέχουν ενεργά σε αυτό το ταξίδι γνώσης.
Τι γίνεται με τις σχολικές καθαρίστριες; Αληθεύει ότι φέτος τα αιτήματα των δήμων για προσλήψεις καλύφθηκαν μόνο έως 70%;
Η καθαριότητα στα σχολεία είναι για εμάς ύψιστη προτεραιότητα, γιατί αφορά την υγεία, την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Για τη φετινή σχολική χρονιά 2025-2026 προχωρήσαμε στην πρόσληψη συνολικά 288 καθαριστών και καθαριστριών, δηλαδή 25 περισσότερων σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Η επιλογή αυτή έγινε με επιβάρυνση του δημοτικού προϋπολογισμού, γιατί θεωρούμε ότι τα παιδιά μας αξίζουν σχολεία καθαρά, υγιεινά και αξιοπρεπή. Με αυτόν τον τρόπο καταφέραμε να καλύψουμε τις αυξημένες ανάγκες των 215 σχολικών μονάδων του Δήμου Θεσσαλονίκης. Η παρουσία περισσότερου προσωπικού καθαριότητας μάς επιτρέπει να διατηρούμε τους χώρους σε καλύτερη κατάσταση, να αντιμετωπίζουμε άμεσα τυχόν προβλήματα και να εξασφαλίζουμε ότι η καθημερινότητα μαθητών και δασκάλων κυλά σε περιβάλλον που εμπνέει ασφάλεια και φροντίδα.
Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν προβλήματα με τη μεταφορά μαθητών από και προς τα σχολεία, όπως στα Ειδικά σχολεία;
Η αρμοδιότητα για τη μεταφορά των μαθητών ανήκει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Ως Δήμος Θεσσαλονίκης, βρισκόμαστε σε συνεχή συνεργασία με την Περιφέρεια, ώστε να παρακολουθούμε στενά τη διαδικασία και να παρεμβαίνουμε όταν αυτό απαιτείται.
Κλείνοντας, τι θα πρέπει να κάνει τελικά η πολιτεία για να λειτουργήσουν ομαλά τα σχολεία;
Το μεγαλύτερο ζήτημα που αναδεικνύεται διαχρονικά είναι ο τρόπος με τον οποίο η πολιτεία αντιμετωπίζει τη σχολική στέγη. Από το 2010, όταν οι αρμοδιότητες συντήρησης και διαχείρισης των σχολείων πέρασαν από τις Περιφέρειες στους Δήμους, φάνηκε ότι οι εκάστοτε κυβερνήσεις απομακρύνθηκαν από την πραγματική εικόνα που επικρατεί στις σχολικές μονάδες. Οι Δήμοι, και ιδιαίτερα ο Δήμος Θεσσαλονίκης με το μεγάλο και παλιό κτιριακό του απόθεμα, βρέθηκαν να σηκώνουν ένα δυσανάλογο βάρος χωρίς την αντίστοιχη στήριξη.
Αυτό σημαίνει ότι οι ανάγκες είναι τεράστιες: Περισσότερες καθαρίστριες, περισσότεροι σχολικοί φύλακες, περισσότερα κονδύλια για συντηρήσεις και αναβαθμίσεις. Παράλληλα, η συνεχής αύξηση του πληθυσμού σε ορισμένες περιοχές δημιουργεί ανάγκη για νέες σχολικές μονάδες. Όλα αυτά δεν μπορούν να καλυφθούν μόνο με ίδιους πόρους των δήμων.
Η πολιτεία οφείλει να θεσπίσει ένα σταθερό και επαρκές σύστημα χρηματοδότησης, που θα δίνει στους Δήμους τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους. Μόνο έτσι θα υπάρξουν συνθήκες αξιοπρεπούς μάθησης, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Η επένδυση στη σχολική στέγη δεν είναι απλώς ζήτημα υποδομών, αλλά ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης και μέλλοντος. Γιατί τα παιδιά μας αξίζουν το καλύτερο δυνατό περιβάλλον, όπου θα μπορούν να μεγαλώνουν, να μαθαίνουν και να ονειρεύονται με ασφάλεια και αξιοπρέπεια.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 05.10.2025
Στην συζήτηση, επικράτησαν θέματα που απασχολούν τους επαγγελματίες της περιοχής, προβλήματα που αντιμετωπίζουν και τρόποι επίλυσης τους
Οι ενδιαφερόμενες μπορούν να κλείσουν ραντεβού έως την Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025 στο τηλέφωνο 2310 331093.
Ο δράστης είχε επιβιβαστεί στο ταξί ως πελάτης
Δεκάδες πολίτες έγραψαν σκέψεις για το δικαίωμα κάθε ανθρώπου να μιλά ανοιχτά χωρίς φόβο με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα ψυχικής υγείας