Έρχεται η πρώτη απογευματινή λαϊκή αγορά στη Θεσσαλονίκη

Το υψηλό κόστος διαβίωσης στρέφει τους πολίτες μαζικά στους πάγκους

Με την κατακόρυφη αύξηση του πληθωρισμού αλλά και το αυξημένο κόστος διαβίωσης αντιπαλεύουν καθημερινά οι πολίτες, οι οποίοι καλούνται τα τελευταία χρόνια να βρίσκουν λύσεις εξοικονόμησης χρημάτων και φθηνών αλλά ποιοτικών αγορών. Μία εκ των λύσεων-καταφύγιο των καταναλωτών σε καιρούς οικονομικού «στενέματος» και όχι μόνο, αποτελεί διαχρονικά η λαϊκή αγορά, ένας θεσμός εκατό χρόνων που καταφέρνει να προσελκύει πελάτες μικρών και μεγάλων βαλαντίων.

Τα τελευταία τρία χρόνια, οι καταναλωτές επιστρέφουν μαζικά στις λαϊκές αγορές. «Αυτή η μεγάλη στροφή των πολιτών παρατηρείται κυρίως λόγω της μεγάλης αύξησης τιμών στα σούπερ μάρκετ -σε ορισμένα βασικά αγαθά έως και 40%. Ο κόσμος αναζητά οικονομικότερες λύσεις και καλύτερες τιμές για τα βασικά προϊόντα», σημειώνει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Λαϊκών Αγορών Ελλάδος, Άγγελος Δερετζής, προσθέτοντας πως φέτος η Ελλάδα πραγματοποίησε τις περισσότερες εισαγωγές φρούτων και λαχανικών από ποτέ.

Μεγάλες λαϊκές όπως αυτές στην Ξηροκρήνη, την οδό Μαρτίου και την Τούμπα συγκεντρώνουν καθημερινά πλήθος καταναλωτών. Στις δυτικές συνοικίες, όπου οι τιμές παραδοσιακά είναι χαμηλότερες, η προσέλευση είναι ακόμα μεγαλύτερη, όπως εξηγεί ο πρόεδρος.

Υπό αυτές τις συνθήκες αλλά και εξαιτίας της αυξημένης ανάγκης για να γεμίσει το κενό της έλλειψης προσιτών αγορών το απόγευμα, οι επαγγελματίες και παραγωγοί των λαϊκών αγορών της Θεσσαλονίκης ετοιμάζονται από τον Σεπτέμβριο να πρωτοτυπήσουν, δημιουργώντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα μία θεσμοθετημένη απογευματινή λαϊκή αγορά. Το εγχείρημα, που υλοποιείται έπειτα από τρία χρόνια σχεδιασμού και διαβουλεύσεων, στοχεύει να εξυπηρετήσει τους πολίτες που εργάζονται ή δεν προλαβαίνουν να ψωνίσουν το πρωί, αλλά και να προσφέρει μία ποιοτική και φθηνή λύση στις καθημερινές ανάγκες του νοικοκυριού.

Έτοιμη το Σεπτέμβριο

Η έναρξη λειτουργίας της πρώτης απογευματινής λαϊκής αγοράς στη δυτική Θεσσαλονίκη, στην οδό Κώττα Ρούλια έχει προγραμματιστεί για τις 10 Σεπτεμβρίου. Παράλληλα, στα σχέδια βρίσκεται και η δημιουργία μίας δεύτερης απογευματινής αγοράς στα ανατολικά, με επικρατέστερο τόπο εγκατάστασης την Καλαμαριά. Όπως αναφέρει ο κ. Δερετζής, η επιλογή της τοποθεσίας για το στήσιμο των απογευματινών λαϊκών δεν είναι τυχαία. «Θα επιλέξουμε ένα σημείο όπου δεν υπάρχουν κατοικίες και σταθμευμένα αυτοκίνητα, για να μη δημιουργούμε προβλήματα στους κατοίκους. Το ίδιο κάναμε και στη λαϊκή στα δυτικά της πόλης, επιλέγοντας χώρο που να είναι εύκολα προσβάσιμος, αλλά χωρίς να ενοχλεί», δηλώνει.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η δυτική απογευματινή λαϊκή θα λειτουργεί κάθε Τετάρτη, ημέρα κατά την οποία τα καταστήματα είναι κλειστά, διευκολύνοντας τόσο το παρκάρισμα όσο και τη διάταξη των πάγκων. Στόχος είναι η δεύτερη, ανατολική λαϊκή να ξεκινήσει τη λειτουργία της μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα από την έναρξη της πρώτης, εφόσον ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες και κατατεθεί η πρόταση στον Δήμο Καλαμαριάς.

Η δομή

Η απογευματινή λαϊκή της δυτικής Θεσσαλονίκης θα περιλαμβάνει περίπου 40 πάγκους με προϊόντα «γης και θάλασσας» -ψάρια, κρέατα, τυροκομικά, φρούτα και λαχανικά. Δεν θα διατίθενται ρούχα ή βιομηχανικά είδη, καθώς, όπως τονίζει ο κ. Δερετζής, «ο βασικός σκοπός της απογευματινής λαϊκής είναι να εξυπηρετήσει τους πολίτες που δεν προλαβαίνουν να ψωνίσουν το πρωί, παρέχοντάς τους φρέσκα τρόφιμα σε καλές τιμές».

Οι συμμετέχοντες παραγωγοί και επαγγελματίες προέρχονται κυρίως από διάφορα μέρη της Β. Ελλάδας, από περιοχές της Πέλλας, της Ημαθίας και της Θεσσαλονίκης. Αν και οι διαθέσιμες θέσεις ήταν περισσότερες από τις αιτήσεις, τελικά συγκεντρώθηκαν 40 επαγγελματίες. «Κάποιοι ήταν διστακτικοί είτε επειδή δεν γνώριζαν τη διαδικασία είτε γιατί δεν θέλουν να αποχωρήσουν από τις πρωινές λαϊκές που έχουν σταθερή κίνηση. Κάποιος που πηγαίνει σε πρωινή λαϊκή τη συγκεκριμένη μέρα, δεν θα μπορεί να συμμετάσχει στην απογευματινή. Συμμετέχουν, συνεπώς, κυρίως επαγγελματίες που δεν δραστηριοποιούνται σε πρωινές λαϊκές τις Τετάρτες», διευκρινίζει ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας.

Προκλήσεις και υποδομές

Η υλοποίηση του εγχειρήματος δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Για χρόνια, η πρωτοβουλία προσέκρουε σε γραφειοκρατικά εμπόδια αλλά και σε επιφυλάξεις από προηγούμενες δημοτικές Αρχές και το Εμπορικό Επιμελητήριο, που ανησυχούσαν για πιθανές επιπτώσεις στις τοπικές επιχειρήσεις και στα σούπερ μάρκετ.

Ο πρόεδρος του Φορέα Λειτουργίας των Λαϊκών Αγορών Θεσσαλονίκης, Γρηγόρης Κωτσόπουλος, υπογραμμίζει, από πλευράς του, στη «ΜτΚ» ότι υπάρχει καλά μελετημένο πλάνο λειτουργίας, ωστόσο οι προκλήσεις είναι δεδομένες. «Το βασικό μας ζήτημα είναι η ηλεκτροδότηση, ειδικά ο φωτισμός. Τώρα το καλοκαίρι η μέρα είναι μεγάλη, αλλά από την αλλαγή της ώρας τον Οκτώβριο θα χρειαστούμε περισσότερη στήριξη από τον Δήμο για να φωτίζονται οι πάγκοι, οι τέντες και τα προϊόντα», επισημαίνει, εκφράζοντας ικανοποίηση για τη συνεργασία με τις δημοτικές υπηρεσίες.

Στόχος μία «Zero Waste» αγορά

Η απογευματινή λαϊκή φιλοδοξεί να αποτελέσει πρότυπο «καθαρής αγοράς» χωρίς απόβλητα. Σε συνεργασία με τον αντιδήμαρχο Καθαριότητας, Γιώργο Δημαρέλο, σχεδιάζεται πλήρης ανακύκλωση μέσω μπλε και καφέ κάδων, με τη βοήθεια τόσο των παραγωγών όσο και των συνεργείων του Δήμου. «Θέλουμε μία ̔zero waste̕ λαϊκή αγορά πρότυπο, φιλική προς τον πολίτη και το περιβάλλον. Αν μπορούμε, θα χρησιμοποιήσουμε την ηλιακή ενέργεια, και τα οργανικά μας απόβλητα θα συλλέγονται χωριστά στον καφέ κάδο. Το μοντέλο αυτό εφαρμόζεται ήδη με επιτυχία στην Καλαμαριά», αναφέρει ο κ. Κωτσόπουλος.

Ο ίδιος υποστηρίζει ότι οι μικρότερες αγορές, όπως αυτή που θα στηθεί στην οδό Κώττα Ρούλια, είναι πιο λειτουργικές και ανθρώπινες. «Οι πολύ μεγάλες λαϊκές, με 500 πάγκους, δυσκολεύουν τόσο τον καταναλωτή όσο και τον επαγγελματία», τονίζει.

Ταυτότητα στο εγχείρημα

Μία ακόμα καινοτομία είναι η διαφοροποίηση των τεντών στους πάγκους της απογευματινής λαϊκής. Οι παραγωγοί θα χρησιμοποιούν τέντες με πράσινη και άσπρη ρίγα, ενώ οι επαγγελματίες μπλε και άσπρη. «Με αυτόν τον τρόπο ο καταναλωτής θα ξέρει ανά πάσα στιγμή από ποιον αγοράζει», σημειώνει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Σωματείου Παραγωγών «Η Πρόοδος», Σάκης Παππάς, προσθέτοντας ότι το μέτρο θα εφαρμοστεί και στις πρωινές αγορές από το νέο έτος.

Οι παραγωγοί, σύμφωνα με τον κ. Παππά, αντιμετωπίζουν πολύ θετικά το εγχείρημα. «Πιστεύουμε ότι ο κόσμος θα το αγκαλιάσει, όπως και τη λαϊκή που θα γίνει στα ανατολικά, όταν υλοποιηθεί. Τα προϊόντα θα είναι ποιοτικά, όπως ορίζει ο νόμος, με έμφαση στα τρόφιμα γης και θάλασσας».

Η απογευματινή λαϊκή αγορά της Θεσσαλονίκης θα διαθέτει όλες τις προδιαγραφές για να λειτουργήσει ως ένα πιλοτικό μοντέλο που μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας. Όπως σημειώνει η Συνομοσπονδία σε πρόσφατη ανάρτησή της, το υπουργείο Ανάπτυξης θέλει να υιοθετήσει την ίδια ιδέα και να την εντάξει σε νομοθετικό πλαίσιο, δημιουργώντας αρκετές νέες απογευματινές λαϊκές αγορές. Ωστόσο, όπως ξεκαθαρίζει ο κ. Δερετζής, αν και η απόφαση του υπουργείου βρίσκει θετικούς επαγγελματίες και παραγωγούς, η Θεσσαλονίκη δεν έχει ανάγκη για περισσότερες από δύο τέτοιες υπαίθριες απογευματινές αγορές.

Loader