Έρευνα: Μεγάλη η συνεισφορά της ΔΕΘ στην οικονομία, αλλά το 55% ενδιαφέρεται για τα φεστιβάλ και τα θεματικά πάρκα

Τα ποσοστά αποδοχής είναι υψηλότερα σε όσους κατοικούν εκτός του κεντρικού δήμου, με διαφορά σχεδόν δέκα μονάδων

Θετική άποψη για το θεσμό της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης έχουν στη συντριπτική πλειοψηφία τους οι Θεσσαλονικείς θεωρώντας ότι συμβάλλει στην προβολή της πόλης και τονώνει την οικονομία της περιοχής, όπως προκύπτει από έρευνα κοινής γνώμης που πραγματοποιήθηκε τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2025. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της ΔΕΘ-Helexpo, με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων ιστορίας της εταιρείας, ωστόσο δεν περιελάμβανε το «επίμαχο» ερώτημα, που απασχολεί τη δημόσια συζήτηση τον τελευταίο χρόνο, δηλαδή το σχέδιο ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου.

Ο πρόεδρος της ΔΕΘ-Helexpo Τάσος Τζήκας εκτίμησε ότι η Έκθεση είναι «ίσως η πιο σημαντική αναπτυξιακή οντότητα» της Θεσσαλονίκης ως ο εθνικός εκθεσιακός φορέας της χώρας. Χαρακτήρισε την Έκθεση «προίκα» και «περιουσία» για την πόλη, με μεγάλη συνεισφορά στην κοινωνία. Ανέφερε ακόμη ότι τα τελευταία χρόνια η έκθεση κατάφερε να ανακτήσει το χαμένο έδαφος και διπλασίασε τις ημέρες που φιλοξενεί εκθεσιακά γεγονότα και άλλες δράσεις, ενώ χαρακτήρισε το θεσμό της τιμώμενης χώρας «μια μορφή οικονομικής διπλωματίας» που ασκεί η πόλη.

Συνολικά, το 83% των πολιτών πιστεύει πως οι εκθέσεις ενισχύουν το brand name της Θεσσαλονίκης, το 77% θεωρεί τις εκθέσεις (ΔΕΘ και κλαδικές) πολύ ή αρκετά σημαντικές για τη Θεσσαλονίκη. Οκτώ στους δέκα (79%) συμμετέχοντες στην έρευνα απάντησαν ότι οι εκθέσεις επηρεάζουν θετικά την οικονομική δραστηριότητα της Θεσσαλονίκης με αυξημένες πληρότητες στα ξενοδοχεία (91%) και αυξημένη κίνηση στην αγορά και τα καταστήματα (77%). Στην πλειονότητα τους οι ερωτώμενοι απαντούν ότι οι κλαδικές εκθέσεις συμβάλλουν στην ενίσχυση του επαγγελματικού τουρισμού (85% όσων ζουν στον νομό και 75% όσων ζουν στο δήμο Θεσσαλονίκης) και την πληρότητα των ξενοδοχείων (94% στο νομό, 88,5% στο κέντρο)

Έξω (από το δήμο Θεσσαλονίκης) πάει καλύτερα


Η έρευνα έγινε από την Interview σε δείγμα 2.050 κατοίκων, που ζουν στον κεντρικό δήμο, το πολεοδομικό συγκρότημα αλλά και σε όλη την περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης. Το ενδιαφέρον είναι ότι τα ποσοστά αποδοχής είναι υψηλότερα σε όσους κατοικούν εκτός του κεντρικού δήμου, με διαφορά σχεδόν δέκα μονάδων: σημαντικές θεωρούν τις εκθέσεις της ΔΕΘ το 82,5% όσων κατοικούν στην περιφερειακή ενότητα, το 80,5% όσων κατοικούν στο πολεοδομικό συγκρότημα και το 74% όσων κατοικούν στο δήμο Θεσσαλονίκης. Το εκθεσιακό κέντρο συνδέεται με την καθημερινή ζωή των Θεσσαλονικέων (65% όσων ζουν στο νομό και 59,5% στον κεντρικό δήμο), το ίδιο και οι διάφορες δράσεις που φιλοξενεί (88,5% στο νομό και 77% στον κεντρικό δήμο). Πάνω από ένας στους τρεις κατοίκους του δήμου Θεσσαλονίκης (36,5%) απαντά ότι η διοργάνωση των εκθέσεων επηρεάζει αρνητικά την καθημερινότητα τους (20% στους κατοίκους του νομού και 29% του πολεοδομικού συγκροτήματος). Τα περισσότερα "παράπονα" των κατοίκων της πόλης σχετίζονται με το κυκλοφοριακό πρόβλημα (43,9%) και την έλλειψη πάρκινγκ (32,9%) που παρατηρείται τις ημέρες που διοργανώνεται η Γενική Έκθεση και οι κλαδικές.

Ποιες είναι οι πιο ωφέλιμες δράσεις


Ένας στους δύο Θεσσαλονικείς επισκέπτονται τους χώρους της Έκθεσης κάθε χρόνο. Το 23, 8% θεωρεί τις εκθέσεις την πιο ωφέλιμη δράση της ΔΕΘ-Helexpo για την κοινωνία, το 15,3% τα συνέδρια, ενώ πάνω από τους μισούς (55,4%) προκρίνουν τις συναυλίες, τα φεστιβάλ, τα θεματικά πάρκα, τις εκπαιδευτικές και παιδικές δραστηριότητες και τις υγειονομικές δράσεις (αιμοδοσίες, εμβολιαστικό κέντρο). Εξάλλου, παρότι οι μισοί ερωτώμενοι απάντησαν ότι ενδιαφέρονται για τις εμπορικές και τεχνολογικές εκθέσεις που διοργανώνει η ΔΕΘ-Helexpo, ένα σημαντικό ποσοστό (28%) ενδιαφέρεται κυρίως για τις πολιτιστικές και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις. Στο ερώτημα «ποιες κλαδικές εκθέσεις γνωρίζετε ή έχετε επισκεφτεί» το μεγαλύτερο ποσοστό απαντά την Διεθνή Έκθεση Βιβλίου (16,1%) με δεύτερη την Agrotica/Zootecnia (13,7%) και τρίτη την Philoxenia (12,5%). Σημειωτέον ότι οι κλαδικές εκθέσεις απευθύνονται σε επαγγελματίες και όχι στο ευρύ κοινό.

Τι πρέπει να αλλάξει στην Έκθεση του Σεπτεμβρίου


Η γενική έκθεση του Σεπτεμβρίου χαρακτηρίζεται από τους περισσότερους ως εμπορική έκθεση (35%) και πολιτικό γεγονός (32,2%) και οι περισσότεροι θα ήθελαν να ενισχυθεί ο διεθνής της χαρακτήρας (38,9%) και να δοθεί έμφαση στις νέες τεχνολογίες (31,2%). Ως προς τον χαρακτήρα της Έκθεσης του Σεπτεμβρίου υπάρχει διχογνωμία: τέσσερις στους δέκα (39%) τη θέλουν εμπορικό και πολιτικό γεγονός, ενώ το 30% καθαρά εμπορική έκθεση με επίκεντρο το επιχειρείν.

Loader