ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ Ταινίες για τη βία σε μια ανάλογη εποχή

- Newsroom

Το 53ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (2-11/11) βρίσκεται στην τελική ευθεία της προετοιμασίας του και δεν θα μπορούσε παρά να είναι προσαρμοσμένο στα σύγχρονα ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας. Έτσι, η βία κάθε λογής, ένδειξη μιας κοινωνίας σε κρίση, αποτελεί τον κεντρικό θεματικό άξονα σε αρκετές από τις ταινίες της διοργάνωσης. Ας πάρουμε μια πρόγευση από αυτές…



Ένα θέμα, που λόγω της συγκυρίας γίνεται πιο επίκαιρο από ποτέ, όπως η βία, δεν θα μπορούσε να απουσιάσει από τις ταινίες σύγχρονων κινηματογραφιστών. Μερικοί από τους δημιουργούς αυτούς που θα δώσουν το παρών στην 53η γιορτή του σινεμά προσεγγίζουν τη βία με κριτικό πνεύμα και αναδεικνύουν τις ποικίλες εκφάνσεις της, με σκοπό να τη στηλιτεύσουν μέσα από τις οικογενειακές και κοινωνικές δομές, που νοσούν βαθιά και οδηγούν στη γέννηση και την εκκόλαψή της. Οι ταινίες που αφορούν το θέμα, αλλά και οι ενότητες που θα τις φιλοξενήσουν είναι:  

-«ΜΙΚΡΕΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΕΣ» ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΖΑΠΑ - «ΝΥΧΤΕΡΙΝΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ»
Η βία πολιτικής φύσης, την οποία ασκεί η κοινωνία στο μεμονωμένο άτομο και το εγκλωβίζει. Επίκεντρο της ιστορίας, μια νεαρή κοπέλα η οποία κακοποιείται από τον πατέρα της και αναγκάζεται να εκπορνευτεί. Εκείνος είναι ένας αυταρχικός άντρας στα ορεινά της ελληνικής επαρχίας, που εμπορεύεται μετανάστες και νεαρές πόρνες από τις Βαλκανικές χώρες. Εκδίδει ακόμη και την ανήλικη κόρη του, Φανή, που είναι εξαρτημένη από ναρκωτικά και ψυχικά ανάπηρη κι έτσι δεν αντιστέκεται στη βία του πατέρα της. Τι θα γίνει όταν ο πατέρας επιθυμεί να εκπορνεύσει ακόμα και τον μικρό του γιο, τον Χρήστο, που άγουρος κι εγκλωβισμένος σ’ αυτήν την οικογένεια φέρεται αυτοκτονικά;  

-AFTER LUCIA ΤΟΥ ΜΙΣΕΛ ΦΡΑΝΚΟ - «ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ»
Η βία με φόντο το σχολικό περιβάλλον, αφού η ταινία θίγει το μείζον θέμα του bullying, όπως είναι γνωστό σαν όρος, σε μια συγκλονιστική ιστορία. Έξι μήνες μετά τον θάνατο της γυναίκας του σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, ο Ρομπέρτο και η έφηβη κόρη του Αλεχάντρα αναζητούν μια νέα ζωή στο Μεξικό. Η Αλεχάντρα φαίνεται να προσαρμόζεται πιο εύκολα από τον πατέρα της, σύντομα όμως θα έχει να αντιμετωπίσει τα βασικά ένστικτα των συμμαθητών της. Η σιωπή της θα οδηγήσει την ιστορία σε μια επικίνδυνη τροπή…   

-SHIFTING THE BLAME - «ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ»
Η εφηβική βία και η απόπειρα επανόρθωσής της. Ένας έφηβος παραβάτης, ο Μπεν, εντάσσεται σε πρόγραμμα «κοινωνικής επανένταξης», όπου αρωγός του είναι μια κοινωνική λειτουργός, η Εύα, η οποία είχε υπάρξει θύμα της βίαιης συμπεριφοράς του. Όταν τη συναντά σοκάρεται και βάζει τα δυνατά του, ώστε να μην τραβήξει την προσοχή της. Σύντομα όμως, η Εύα θα αρχίσει να υποψιάζεται κάτι.  

-BEYOND THE HILL ΤΟΥ ΕΜΙΝ ΑΛΠΕΡ - «ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ»
Η βία ανάμεσα στα μέλη της ίδιας οικογένειας, η οποία οδηγεί σε αδιανόητες εγκληματικές πράξεις. Η τουρκοελληνική συμπαραγωγή του πρωτοεμφανιζόμενου δημιουργού, που ξεκίνησε την πορεία του από το Crossroads του 51ου ΦΚΘ και παρουσιάστηκε στα Works in Progress στο 52ο ΦΚΘ, εντρυφεί στην έννοια του εχθρού. Με φόντο την τουρκική επαρχία, εκτυλίσσεται ένα οικογενειακό δράμα, στο οποίο κρυμμένα μυστικά και καταπιεσμένες επιθυμίες οδηγούν στη βία και το έγκλημα. Ο Αλπέρ χρησιμοποιεί το φυσικό τοπίο ως πρωταγωνιστή, που επηρεάζει την ψυχοσύνθεση των χαρακτήρων, σε ένα φιλμ που διερευνά με ευφυή τρόπο τα όρια του «εμείς» και του «άλλου».

-EVERYBODY IN OUR FAMILY - «ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ»
Καθημερινοί άνθρωποι σε ακραίες καταστάσεις πρωταγωνιστούν στο φιλμ, το οποίο πραγματεύεται την οικογενειακή βία με κύριο θύμα ένα πεντάχρονο κορίτσι, που βλέπει τους γονείς του να φτάνουν σε πράξεις ακραίας βιαιότητας. Πρόκειται για μια ταινία που συνδυάζει ιδανικά μαύρη κωμωδία και δράμα, εξερευνώντας παράλληλα τα όρια της ανθρώπινης συμπεριφοράς με άξονα ένα διαζύγιο και θύματα ένα ανήλικο παιδί και τους γονείς του.
Κ.ΤΣ.

Loader