Φως, περισσότερο φως για το Άγιον Όρος, ή μήπως όχι;

Φως, περισσότερο φως για το Άγιον Όρος, ή μήπως όχι;

Mεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει στο Άγιον Όρος για το αν η χερσόνησος του Άθω θα ενταχθεί στο εθνικό δίκτυο ηλεκτροδότησης του ΔΕΔΔΗΕ.

Χτες το βράδι γίνονταν διαπραγματεύσεις μεταξύ των μονών ενώ σήμερα θα πραγματοποιηθεί έκτακτη διπλή σύναξη ηγουμένων και αντιπροσώπων των 20 μονών για το σχετικό θέμα.

Πολλές μονές είναι θετικές αλλά υπάρχουν και αντιδράσεις από πιο σκληροπυρηνικούς κύκλους πως θεωρούν με την ηλεκτροδότηση όλων των εγκαταστάσεων θα υπάρξει αλλοίωση του μοναχισμού και του ασκητικού χαρακτήρα του Αγίου όρους.

Φαίνεται πως στην αγιορείτικη πολιτεία κάποιοι παραβλέπουν πως εδώ και χρόνια η συντριπτική πλειοψηφία των μοναχών χρησιμοποιεί γεννήτριες κι άλλα μέσα για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών τους.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της μονής Βατοπαιδίου, που εδώ και χρόνια, έχει προχωρήσει σ΄ένα πρωτοποριακό υβριδικό μικρο-δίκτυο το οποίο περιλαμβάνει φωτοβολταϊκά ισχύος 462 kW για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, 6 συστοιχίες μπαταριών ιόντων λιθίου με αθροιστική χωρητικότητα αποθήκευσης 553,8 kWh συνεχούς ρεύματος, 4 γεννήτριες ντίζελ, μετασχηματιστές καθώς και μία γραμμή μεταφοράς 20 kV, μήκους 2 χλμ.

Από το 2021 ο τότε περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απ. Τζιτζικώστας είχε υπογράψει για το Άγιον Όρος τη χρηματοδότηση της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πεδίων και την κατασκευή των απαιτούμενων υποδομών για τη συγκέντρωση, μεταφορά και διανομή της παραγόμενης ενέργειας στον τόπο κατανάλωσης, καθώς και την εγκατάσταση διατάξεων αποθήκευσης και ρύθμισης της διάθεσης της ενέργειας που θα καλύψει τις ανάγκες ηλεκτροδότησης των Ιερών Μονών.

Αυτή τη στιγμή πρακτικά κάθε μοναστήρι είναι ενεργειακά ανεξάρτητο, όμως ανακύπτουν πολλά προβλήματα. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι υψηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, η ηχορύπανση από τη λειτουργία των ηλεκτροπαραγωγών ζευγών -τα οποία πολλές φορές είναι παλαιά με πολύ θόρυβο και χαμηλή απόδοση- η σημαντική δαπάνη, αλλά και δυσκολίες για την προμήθεια, μεταφορά και αποθήκευση των καυσίμων.