Φτηνά δάνεια τέλος από το Ταμείο Παρακαταθηκών

- Newsroom

 

Τέλος στις δυνατότητες του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων να χορηγεί χαμηλότοκα στεγαστικά δάνεια σε δημοσίους υπαλλήλους και να αποδέχεται καταθέσεις με σχετικά υψηλά επιτόκια βάζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. 


 

Του Γιώργου Παλαιτσάκη
 
Παράλληλα καταργεί τα δικαιώματα των διοικήσεων των ΔΕΚΟ να συμφωνούν με τους εργαζομένους και να εφαρμόζουν τη μισθολογική πολιτική βάσει συλλογικών συμβάσεων, καθώς και να αποφασίζουν για τις προσλήψεις προσωπικού. 
Σύμφωνα με διατάξεις που περιελήφθησαν στο νομοσχέδιο με τίτλο “αναμόρφωση πλαισίου λειτουργίας Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Σύσταση Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και άλλες διατάξεις”, το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή:
 
1. Το πλαίσιο λειτουργίας του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων αλλάζει ριζικά με στόχο τον διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του, ώστε το τραπεζικό κομμάτι να γίνει διαθέσιμο για πώληση σε ιδιώτες. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται σε σχετικό ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Οικονομικών, “απαγορεύεται πλέον η επιδότηση των υπηρεσιών που παρέχει το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στην ελεύθερη αγορά (λ.χ. παροχή δανείων σε ιδιώτες, αποδοχή καταθέσεων κτλ.) με κεφάλαια προερχόμενα από δραστηριότητες που ανάγονται στην δεσμευμένη λειτουργία του υπό καθεστώς δημόσιου νομικού προνομίου (παρακαταθήκες, υποχρεωτικές καταθέσεις κτλ.)”. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται εξάλλου ότι “δεν επιτρέπεται η σταυροειδής επιδότηση ή οποιασδήποτε άλλης μορφής άμεση ή έμμεση χρηματοδότηση του κλάδου εμπορικών δραστηριοτήτων από πόρους προερχόμενους από τις λοιπές λειτουργίες του Ταμείου” και ότι “η ίδια απαγόρευση ισχύει και για τη χρηματοδότηση της εταιρείας στην οποία εισφέρεται ο κλάδος μετά την απόσχισή του”. Ουσιαστικά δηλαδή το Τ.Π.κ.Δ. δεν θα μπορεί πλέον να χρηματοδοτεί με τα έσοδά του από τις παρακαταθήκες και τις υποχρεωτικές καταθέσεις τα χαμηλότοκα στεγαστικά δάνεια που χορηγεί προς τους δημοσίους υπαλλήλους, τα οποία έχουν σήμερα επιτόκια που κυμαίνονται από 4% έως 5,4%, ανάλογα με τη διάρκεια αποπληρωμής, που μπορεί να φθάσει και μέχρι τα 30 έτη. Αποτέλεσμα θα είναι να σταματήσει πλέον στο εξής το ευνοϊκό καθεστώς των χαμηλότοκων αυτών δανείων. Αντιστοίχως θα σταματήσουν πλέον να δίδονται υψηλοί τόκοι σε καταθέσεις ιδιωτών στο Τ.Π.κ.Δ. Σήμερα, το επιτόκιο των καταθέσεων Ταμιευτηρίου στο Τ.Π.κ.Δ. είναι το υψηλότερο της αγοράς, καθώς ανέρχεται σε 3% όταν οι περισσότερες εμπορικές τράπεζες δίδουν κάτω από 1%. Εξάλλου, τα επιτόκια των προθεσμιακών καταθέσεων στο Τ.Π.κ.Δ. κυμαίνονται από 3,20% έως 4,70%. Με την αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας, τα σχετικά υψηλά επιτόκια των καταθέσεων σ’ αυτό θα μειωθούν σημαντικά!
 
2. Προβλέπεται ότι η μισθολογική πολιτική στις ΔΕΚΟ, ακόμη κι αν συμφωνείται και εγκρίνεται από τα διοικητικά συμβούλια θα πρέπει να υποβάλλεται για τελική έγκριση στην αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή. Επιχειρείται, έτσι, να αποκλειστεί κάθε πιθανή παρέκκλιση από την εισοδηματική πολιτική λιτότητας που αποφασίζει η κυβέρνηση, μέσω της έγκρισης μεγάλου ύψους αμοιβών για υπερωρίες, που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε αυξήσεις συνολικών αποδοχών. 
 
3. Προβλέπεται ότι κάθε δημόσια επιχείρηση δύναται να προσλάβει προσωπικό (πλην διευθυντών και γενικών διευθυντών), εφόσον: 
α) υποβάλλει κάθε τρίμηνο στην Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ όχι μόνο απολογιστικά στοιχεία και στοιχεία απασχόλησης, αλλά και επιπρόσθετα στοιχεία για τις δράσεις εκείνες που στοχεύουν στην αποτελεσματικότερη λειτουργία της επιχείρησης, και στη βελτίωση των οικονομικών μεγεθών της, β) υποβάλλει το επιχειρησιακό σχέδιο στη Διυπουργική Επιτροπή, γ) εγκριθεί το σχέδιο αυτό από τη Διυπουργική Επιτροπή. Επίσης με την παρούσα διατύπωση αίρονται νομοτεχνικές ατέλειες της προηγούμενης ρύθμισης.
 
4. Παρέχονται στον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους όλες οι αρμοδιότητες σύναψης πράξεων δανεισμού και διαχείρισης χρέους για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου. Μεταξύ άλλων περιέρχονται στον ΟΔΔΗΧ και οι ακόλουθες αρμοδιότητες:
  • Η δυνατότητα παρέμβασης στη δευτερογενή αγορά ομολόγων του Δημοσίου με αγορές και πωλήσεις ομολόγων -εντός προκαθορισμένων ορίων- καθώς και σύναψης πράξεων πώλησης ομολόγων με συμφωνία επαναγοράς (repo) και το αντίστροφο (reverse repo) με τους Διαπραγματευτές του Δημοσίου σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος, προκειμένου να επιτυγχάνεται η εξομάλυνση της αγοράς.
  • Η σύναψη διαχειριστικών πράξεων επί του συνόλου του χρέους του Δημοσίου. Τυχόν πράξεις διαχείρισης που έχουν ήδη συναφθεί από άλλους φορείς του Δημοσίου και παραμένουν ενεργές (π.χ. επί στρατιωτικών δανείων) θα περιέλθουν στον Οργανισμό.
Loader