Τι κοινό μπορεί να έχουν η χάραξη του περιφερειακού στη δεκαετία του ’80, η κατασκευή του Μετρό λίγα χρόνια μετά, ο σχεδιασμός για την υποθαλάσσια το 2004, τα αρχαία της Βενιζέλου στα μέσα της δεκαετίας της δημοσιονομικής κρίσης και εν έτει 2025 η ανάπλαση της της ΔΕΘ; Το πρώτο κοινό είναι πως αποτελούν όλα μεγάλα δημόσια έργα της πόλης. Και το δεύτερο ότι χαρακτηρίστηκαν από μεγάλες δημόσιες και παρατεταμένες αντιπαραθέσεις.
Το ερώτημα γιατί η Θεσσαλονίκη καυγαδίζει συχνά όταν συζητά για τα μεγάλα έργα είναι δύσκολο να απαντηθεί. Ή μάλλον επιδέχεται πολλές απαντήσεις. Πολλοί θεωρούν ότι το μικρό μέγεθος της πόλης και άρα και των κονδυλίων που προορίζονται γι’ αυτήν είναι ένας λόγος που δημιουργεί αντιπαλότητες. Μικρή η πίτα, λίγοι οι ωφελημένοι, μεγάλοι οι καβγάδες. Μία άλλη αιτία είναι το ότι η Θεσσαλονίκη δεν έχει μάθει να διαπραγματεύεται με τον γκουβέρνο. Είτε γιατί αισθάνεται πολλές φορές μειονεκτικά απέναντι στην Αθήνα, είτε γιατί το Κέντρο είναι δύσπιστο απέναντί της, καθώς έχει να διαχειριστεί και την υπόλοιπη Ελλάδα, είτε γιατί η πόλη έχει πολλούς πόλους που δεν συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους είτε εξαιτίας ενός διαχρονικού ελλείμματος της Θεσσαλονίκης σε ό,τι αφορά στην πολιτική της ηγεσία. Είχαμε αρκετές φορές πολλούς και γραφικούς «παραγοντίσκους», που δεν ήταν ούτε αποτελεσματικοί ούτε ηγέτες, ενώ τα βαριά ονόματα έφυγαν από τη Θεσσαλονίκη. Γι’ αυτούς τους λόγους όλα τα έργα που αναφέραμε στην αρχή αποτέλεσαν συχνά πεδίο πολιτικών αντιπαραθέσεων, με αποτέλεσμα κάποια από αυτά να παραπεμφθούν στις καλένδες, όπως συνέβη με την υποθαλάσσια, ενώ οι πολλές κόντρες δε βοήθησαν στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Μεγάλη η τύχη για την πόλη το ότι το 2019 πρωθυπουργός ήταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος δεν κώλωσε στις αντιδράσεις για τα αρχαία της Βενιζέλου και αποκτήσαμε το 2024 επιτέλους Μετρό.
Φτάνουμε στο σημερινό «δια ταύτα» που είναι η ανάπλαση της έκθεσης. Το θέμα «τι θα γίνει με τη ΔΕΘ» συζητιέται από πολύ παλιά. Θυμίζουμε ότι το 2008 και ύστερα από έναν πολύ εξαντλητικό διάλογο κυβέρνηση και φορείς είχαν αποφασίσει να πάει η έκθεση δυτικά. Το project ακυρώθηκε με την έλευση των μνημονίων και επανήλθε στο τραπέζι ως μία νέα πρόταση που συνδύαζε την παραμονή της Έκθεσης στο κέντρο της πόλης με την ταυτόχρονη ανάπλασή της, με τη χρηματοδότηση να γίνεται μέσω ΣΔΙΤ. Η κυβέρνηση συμπεριέλαβε την ανάπλαση της ΔΕΘ στα έξι πιο εμβληματικά έργα που έθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις πρώτες προγραμματικές δηλώσεις του 2019. Το ότι έξι χρόνια μετά ακόμη δεν έχει μπει μπουλντόζα στην Έκθεση είναι ευθύνη της κυβέρνησης . Το έργο έχει ακριβύνει, αλλά αν η κυβέρνηση δεν προχωρήσει σε γρήγορες κινήσεις είναι πολύ πιθανό η ανάπλαση της ΔΕΘ να έχει την τύχη της υποθαλάσσιας.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 01.06.2025