Πέθανε ο ζωγράφος Θεόδωρος Πανταλέων, κορυφαίος εκπρόσωπος του ελληνικού υπερρεαλισμού
Ήταν 80 ετών - Την δυσάρεστή είδηση έκανε γνωστή η γκαλερί Καπόπουλος
Στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης
Δέκα άτομα σε έναν χώρο συνομιλούν στη νοηματική γλώσσα. Συνεννοούνται όλοι μαζί χωρίς να ακούγεται απολύτως τίποτε, μόνο κάπου – κάπου ένα μικρό γελάκι ή μια κραυγούλα… Είναι η ίδια αυτή η γλώσσα τους τόσο εκφραστική και ζωηρή που μπορεί από μόνη της να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για να χτιστούν πάνω της πολλά. Το παρατηρείς και εντυπωσιάζεται από την ανθρώπινη φύση και τους τρόπους που έχει να βρίσκει επικοινωνία.
Όλο αυτό από μόνο του δεν είναι άραγε ένα έργο τέχνης;
Το επιβεβαιώνει και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης με μια πραγματικά αξιέπαινη πρωτοβουλία: Ένα πρωτοποριακό μουσικό πρότζεκτ με τίτλο «Ρυθμός – η Κοινή μας Γλώσσα».
Πρόκειται για τον δεύτερο άξονα του «65+», ένα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΚΩΔ που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στο πλαίσιό του το ζητούμενο ήταν η ενασχόληση κωφών με τη μουσική. «Είχαμε εξαρχής έναν στόχο: να δώσουμε την ευκαιρία στους κωφούς συνανθρώπους μας να βιώσουν τη χαρά της μουσικής, να τη γνωρίσουν και να μπορέσουν να εκφραστούν μέσα από αυτή και τον ρυθμό ξεπερνώντας τα όρια που μας δίνει η ακοή. Εντάξαμε άτομα με μερική ή πλήρη απώλεια. Θελήσαμε να εμπλέξουμε μια ομάδα κωφών που θα εκπαιδευόταν στα κλασικά και σύγχρονα στα κρουστά όργανα σε διάστημα 7 μηνών, δηλαδή από τον Δεκέμβριο του 2004 έως τον Ιούνιο του 2005», τόνισε ο διευθυντής του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης Γεώργιος Ιούλιος Παπαδόπουλος.
Τώρα, το ωδείο τιμάει αυτή την προσπάθεια των ανθρώπων που ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό στο πρόγραμμα παρουσιάζοντας τα αποτελέσματά της. Έτσι, πραγματοποιεί την πρώτη συναυλία στην Ελλάδα από άτομα με απώλεια ακοής.
Τον συντονισμό όλου του προγράμματος είχε η Άννα Γαλοπούλου. «Έχουν γίνει στο παρελθόν προσπάθειες να ενταχθούν κωφοί σε μουσικά προγράμματα, αλλά περισσότερο κάνοντας διερμηνεία σε στίχους ή χορωδίες, δεν υπήρχε ένα πλαίσιο να το βιώσουν οι ίδιοι ή να παράξουν μουσική. Γνωρίζω ότι πηγαίνουν σε μπαρ με ξύλινα πατώματα για να βιώσουν τον ρυθμό ή ακούν τέκνο ή μπιτ δυνατά οπότε αντιλαμβάνονται με αυτό τον τρόπο τη μουσική Πάνω σε αυτό στηριχθήκαμε και αποφασίσαμε μαζί με τον καθηγητή κρουστών Αλέξανδρο Ιωάννου να δημιουργήσουμε μια συνθήκη όπου θα διδαχθούν κρουστά, γιατί είναι το όργανο που αντιλαμβάνονται περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο. Αυτή την πρόταση παρουσιάσαμε στο ΚΩΔ που την αποδέχτηκε και είμαστε ευγνώμονες γι αυτό», τόνισε η ίδια.
Ο Αλέξανδρος Ιωάννου από την πλευρά του τόνισε ότι κύριο μέλημά τους ήταν τι ακριβώς θα παρουσιάσουν. «Θα παίξουμε και κλασική και ροκ μουσική. Χρειάζονταν όμως διασκευές και ενορχηστρώσεις τις οποίες έκανα εγώ. Δεν είχα καμιά δυσκολία. Ήταν ακριβώς το ίδιο σα να είχα αρχάριους μαθητές. Είχαμε πολύ λίγο χρόνο να μάθουν να παίζουν σχετικά καλά και να υλοποιήσουμε αυτή τη συναυλία».
Στην εκδήλωση συμμετέχει και η Ορχήστρα Εφήβων ΚΩΘ υπό τη διεύθυνση του Δημοσθένη Φωτιάδη που μέσω βίντεο μίλησε για μια ιδιαίτερη εμπειρία και εποικοδομιτική συνεργασία μέσα στην οποία «αναπτύξαμε μη συμβατικούς τρόπους επικοινωνίας και συνεννόησης με ιδιαίτερο κέρδος η αμοιβαία εμπιστοσύνη και εκτίμηση».
Ο πρόεδρος της επιτροπής νεολαίας της Ένωσης Κωφών Βορείου Ελλάδος Ζαχαρίας Μαργαριτίδης και μέλος του συγκροτήματος επεσήμανε από την πλευρά του: «Ήταν εντυπωσιακό όλο αυτό για εμάς. Θωρούσαμε ότι όλο αυτό ήταν κάτι άπιαστο μέσα στους επτά μήνες. Αποδεικνύεται τελικά ότι όλοι μπορούμε να παίξουμε. Καταφέραμε με πάρα πολύ προσπάθεια κάτι που μας φαινόταν αδύνατο. Το κομμάτι του συγχρονισμού είναι δύσκολο και μας αγχώνει, αλλά ευχόμαστε να τα πάμε καλά».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη ιδιαίτερη συναυλία είναι κάτι αρκετά δύσκολο και περίπλοκο αφού οι κωφοί συμμετέχοντες καθοδηγούνται μέσα από τις δονήσεις και τα οπτικά ερεθίσματα κοιτώντας τους δύο εκπαιδευτές (Αλέξανδρο Ιωάννου και Μαριάννα Ερκέκογλου). Άλλωστε, το ξύλινο πάτωμα τόσο της Αίθουσας Τελετών ΑΠΘ που θα παρουσιαστεί η συναυλία όσο και των αιθουσών του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης όπου πραγματοποιούνταν οι δοκιμές και το πρόγραμμα είναι τα πλέον κατάλληλα λόγω των δονήσεων.
Μένει μόνο να παρακολουθήσουμε το ευαίσθητο αυτό εγχείρημα για να διαπιστώσουμε πόσο αλλάζει ίσως η αντίληψη στους ακούοντες για το τι σημαίνει ήχος!
Την επικοινωνία και διερμηνεία σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος και στη διάρκεια της παρουσίασής του έκανε η Κωνσταντίνα Παπαγεωργίου.
Το ρεπερτόριο περιλαμβάνει τα εξής έργα:
Πρωτότυπη σύνθεση: «Φταίτε» – Αναστάσης Βασιλειάδης.
Κλασική μουσική: W. A. Mozart, Eine Kleine Nachtmusik και Alla Turca; L. V. Beethoven, 5th
Symphony (Εισαγωγή); R. Strauss, Also Sprach Zarathustra; H. Purcell, What Power Art Thou?.
Ροκ και σύγχρονη μουσική: Queen, I Want to Break Free; Radiohead, Wolf at the Door; The Beatles,
I Want You; Michael Jackson, Beat It και They Don’t Care About Us.
Samba.
Συναυλίες:
Παρασκευή 20 Ιουνίου Αίθουσα Τελετών ΑΠΘ
Σάββατο 21 Ιουνίου Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
Ήταν 80 ετών - Την δυσάρεστή είδηση έκανε γνωστή η γκαλερί Καπόπουλος
«Η πολιτισμική κληρονομιά της Λέρου πρέπει να διατηρηθεί ζωντανή» δηλώνει η Λίνα Μενδώνη
Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ημέρα Μουσικής