- Newsroom
Αύξηση της τάξης του 1,75% σημείωσε τον Νοέμβριο ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του 2025, ενώ σε σε σχέση με τον Οκτώβριο παρέμεινε πρακτικά αμετάβλητος (0,05%).
Αυτό προκύπτει από τη μηνιαία έρευνα που πραγματοποιεί το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για τις πληθωριστικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Συνολικά, το κυλιόμενο 12μηνο (Δεκέμβριος 2024-Νοέμβριο 2025) ο πληθωρισμός καταγράφει αύξηση 1,06%.
Δείκτης εξέλιξης τιμών Αλυσίδων Σουπερμάρκετ (1/2024-11/2025)

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών τον Νοέμβριο 2025 σε σχέση με τον Νοέμβριο 2024 καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: -7,37%
- Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -3,65%
- Τρόφιμα παντοπωλείου: -3,60%
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: -3,01%
- Είδη μιας χρήσης, οικιακά είδη: -1,87%
Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, σύμφωνα πάντοτε με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ. Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά (η μείωση προέρχεται από την κατηγορία των λαχανικών η οποία ευνοείται το τελευταίο διάστημα από τις καιρικές συνθήκες) και στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού.
Μεγαλύτερες αυξήσεις τον Νοέμβριο 2025 σε σχέση με τον Νοέμβριο 2024 καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Είδη πρωινού & ροφήματα: +13,12%
- Φρέσκα κρέατα: +12,72%
- Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +10,67%
- Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +5,80%
- Γαλακτοκομικά και χυμοί ψυγείου: +4,63%
Εξέλιξη κατηγοριών 11/2025 vs 11/2024

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών, και του πρωινού και των ροφημάτων, αλλά και των κατεψυγμένων (π.χ. παγωτά, γλυκά). Σε σχέση με την τιμή του κακάο, οι αυξήσεις στις τιμές πρώτων υλών διεθνώς τις τελευταίας 2ετίας λόγω των κλιματικών συνθηκών ήταν πολύ υψηλές. Σημειώνεται ότι λόγω της φύσης των προϊόντων που χρησιμοποιούν κακάο, τα υποπροϊόντα (σοκολάτα) αλλά και τα τελικά προϊόντα (γλυκά) παράγονται σε επόμενους χρόνους με διαφορετικές τιμές.
Σε σχέση με τις αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα πρόκειται για εξέλιξη η οποία οφείλεται πρώτον στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη και ειδικά στο μοσχάρι λόγω της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου (σημειώνεται ότι η πλειοψηφία του μοσχαριού και χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγωγής) και δεύτερον στις ασθένειες ζώων που έπληξαν πολλές περιοχές εκτροφής στην Ελλάδα και ειδικά τα αμνοερίφια. Οι ασθένειες και η μείωση στο ζωικό κεφάλαιο πλέον επηρεάζει και την κατηγορία των γαλακτοκομικών και ιδιαίτερα των τυροκομικών προϊόντων, καθώς αυξάνεται το κόστος παραγωγής τους.
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση της ευρύτερης συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ είναι σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ οι εξής:
- Αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δεκαοχτάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής τεχνολογικής ετοιμότητας τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
- Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
- Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
Σημειώνεται ότι η επίδραση της νέας πρωτοβουλίας για μείωση τιμών δεν ήταν δυνατόν να αποτιμηθεί στο πλαίσιο της έρευνας, καθώς επηρέασε τις πωλήσεις μόνο λίγων ημερών του μήνα Οκτωβρίου.