JournalismAI: Η «Μακεδονία» ως καλό παράδειγμα χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης

Το παράδειγμα της «Μακεδονίας», ως μίας εφημερίδας και ενός ενημερωτικού Ομίλου που χρησιμοποιεί την Tεχνητή Nοημοσύνη, παρουσιάζεται στην ιστοσελίδα του πρότζεκτ JournalismAI του London School of Economics που υποστηρίζεται από την Google

- Newsroom

Με τίτλο «Η ‘Μακεδονία’ αγκαλιάζει την Τεχνητή Νοημοσύνη για να ξαναχτίσει το ψηφιακό της μέλλον» ο ιστοτόπος της παγκόσμιας πρωτοβουλίας JournalismAI κάνει εκτενή αναφορά στην πρόταση του Εργαστηρίου Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ και της εφημερίδας «Μακεδονία» σχετικά με την ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην προώθηση του δημοσιογραφικού περιεχομένου, η οποία επιλέχθηκε από τη Google ως μία από 35 αντίστοιχες μοναδικές πρωτοβουλίες παγκοσμίως.

Το JournalismAI αποτελεί μία καινοτόμα διεθνή πρωτοβουλία που στόχο έχει την κατανόηση και αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης στον χώρο της δημοσιογραφίας. Πρόκειται για ένα καινοτόμο πρόγραμμα που υλοποιείται από τη δεξαμενή σκέψης Polis του Τμήματος Μέσων Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του London School of Economics, με την υποστήριξη του Google News Initiative -της στρατηγικής πρωτοβουλίας της Google για την ενίσχυση της δημοσιογραφίας στην ψηφιακή εποχή.

Στο blog του www.journalismai.info φιλοξενείται άρθρο του Νίκου Παναγιώτου, καθηγητή Δημοσιογραφίας του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ και διευθυντή του Εργαστηρίου Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας και του Ανδρέα Μ. Παναγόπουλου, δημοσιογράφου και διδάκτορα του ΑΠΘ. Το άρθρο είναι μέρος μίας σειράς θεμάτων που παρουσιάζουν τις 35 προτάσεις που επιλέχθηκαν για το πρότζεκτ JournalismAI Innovation Challenge, με την υποστήριξη του Google News Initiative. Όπως αναφέρεται στο άρθρο «μία από τις παλαιότερες και πιο καθιερωμένες εφημερίδες της Ελλάδας αξιοποιεί τη δύναμη της Τεχνητής Νοημοσύνης, για να μεταμορφώσει την ψηφιακή της παρουσία και να ενισχύσει τη σχέση της με τους αναγνώστες».

Αναλυτικά το άρθρο των Παναγιώτου και Παναγόπουλου αναφέρει τα εξής:

«Η ‘Μακεδονία’ εγκαινίασε ένα πρωτοποριακό έργο στο πλαίσιο της πρόκλησης JournalismAI Innovation Challenge, που υποστηρίζεται από την πρωτοβουλία Google News Initiative. Με επιπλέον ακαδημαϊκή υποστήριξη από το Εργαστήριο Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ, το έργο στοχεύει στην ενίσχυση της αλληλεπίδρασης με τους χρήστες και τη δημιουργία μίας βιώσιμης βάσης για ένα συνδρομητικό μοντέλο.

Στην καρδιά του εγχειρήματος βρίσκεται η ανάπτυξη ενός προηγμένου συστήματος εξατομικευμένων ενημερωτικών δελτίων (newsletters) και ειδοποιήσεων. Μέσω της ανάλυσης της συμπεριφοράς και των προτιμήσεων των χρηστών, αυτό το εργαλείο που βασίζεται στην Τεχνητή Νοημοσύνη θα επιτρέπει στη ‘Μακεδονία’ και το emakedonia.gr να παρέχει περιεχόμενο προσαρμοσμένο στα ενδιαφέροντα κάθε αναγνώστη. Ο στόχος είναι απλός αλλά ισχυρός: να προσφέρει μία πιο ουσιαστική, εξατομικευμένη εμπειρία ενημέρωσης που θα ενισχύει τη σχέση εμπιστοσύνης με τον αναγνώστη.

Σημαντικό είναι ότι για να αποφευχθεί η δημιουργία ‘φίλτρων’ που δημιουργούν τα ‘εξατομικευμένα συστήματα πληροφόρησης’ το εργαλείο θα περιλαμβάνει και περιεχόμενο που επιλέγεται από δημοσιογράφους. Αυτή η υβριδική προσέγγιση, που συνδυάζει αλγοριθμική επιλογή με δημοσιογραφική κρίση, διασφαλίζει την προβολή μίας πιο ευρείας γκάμας θεμάτων και απόψεων. Πρόκειται για σημαντική καινοτομία, καθώς τα περισσότερα υπάρχοντα εργαλεία στερούνται αυτής της ανθρώπινης επιμέλειας, συμβάλλοντας άθελά τους στη δημιουργία ‘φούσκας’ εξαιτίας των φίλτρων στην πληροφόρηση.

Αντί να βομβαρδίζει το κοινό με γενικές ενημερώσεις, η ‘Μακεδονία’ εστιάζει στην αποστολή επικαιροποιημένου δημοσιογραφικού περιεχομένου, διασφαλίζοντας ότι κάθε επαφή με το αναγνωστικό κοινό είναι ουσιαστική, σχετική και προσαρμοσμένη στις πραγματικές του ανάγκες.

Το έργο επεκτείνεται πέρα από την εξατομίκευση περιεχομένου. Η ‘Μακεδονία’ υλοποιεί μία πλήρη ψηφιακή ανανέωση των πλατφορμών της, ενσωματώνοντας τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης που όχι μόνο εκσυγχρονίζουν την εμπειρία του χρήστη, αλλά ενισχύουν και την πιο έξυπνη και δυναμική εμπλοκή του κοινού. Αυτός ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μέρος μίας ευρύτερης στρατηγικής για την κάλυψη των μεταβαλλόμενων αναγκών του σύγχρονου, ψηφιακού αναγνώστη.

Καθώς οι οργανισμοί μέσων ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο στρέφονται σε μοντέλα βασισμένα σε συνδρομές, η πρωτοβουλία της ‘Μακεδονίας’ τη φέρνει ένα βήμα μπροστά. Με βαθύτερη κατανόηση των συνηθειών και των ενδιαφερόντων των χρηστών, στοχεύει στην ανάπτυξη ποιοτικών υπηρεσιών που θα υποστηρίξουν μία πιστή και ενεργή βάση συνδρομητών. Η προσέγγιση με βάση την Τεχνητή Νοημοσύνη θα επιτρέψει στην εφημερίδα να προσφέρει αυξημένη αξία στους αναγνώστες της, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά της.

Καθοριστικής σημασίας υπήρξε η υποστήριξη της ομάδας του JournalismAI, για την πρόοδο του εγχειρήματος, προσφέροντας κατεύθυνση και έμπνευση σε κάθε στάδιο της ανάπτυξης.

Βρισκόμενη σε αρχικό τεχνολογικό στάδιο, η ‘Μακεδονία’ αντιμετώπισε την πρόκληση της κατάρτισης των δημοσιογράφων στην αποτελεσματική χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Παράλληλα, φέρνει κοντά ακαδημαϊκούς, δημοσιογράφους και ειδικούς της τεχνολογίας για τη συνδημιουργία εργαλείων που μπορούν να προσφέρουν ένα μεγάλο άλμα για τα περιφερειακά και τοπικά Μέσα Ενημέρωσης. Αυτό το συνεργατικό μοντέλο είναι κρίσιμο για να διασφαλιστεί ότι η τεχνολογική καινοτομία παραμένει συνδεδεμένη με τη δημοσιογραφική ακεραιότητα και τις αξίες του δημόσιου συμφέροντος.

Αγκαλιάζοντας την καινοτομία, η ‘Μακεδονία’ ανανεώνει το ιστορικό της όνομα, διασφαλίζοντας ότι συμβαδίζει με τις εξελίξεις στο σημερινό, διαρκώς μεταβαλλόμενο δημοσιογραφικό τοπίο. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο εκσυγχρονίζει τις λειτουργίες της, αλλά και ενισχύει τη μακρόχρονη δέσμευσή της στην ποιοτική δημοσιογραφία».

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 17.08.2025

Loader