Εκτεταμένες κακοτεχνίες και πρόχειρα μπαλώματα έχουν μετατρέψει κεντρικούς δρόμους σε παγίδες, αυξάνοντας τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος για χιλιάδες οδηγούς αλλά και πεζούς που κινούνται στο κεντρικό οδικό δίκτυο της πόλης.
Πολυσύχναστοι δρόμοι όπως η Τσιμισκή, η Εγνατία, η Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας και η Εθνικής Αμύνης έχουν γεμίσει με λακκούβες, σχισμές και βαθουλώματα ενώ δεν είναι λίγοι και οι επαρχιακοί δρόμοι που προσομοιάζουν με ναρκοπέδια.
Η κυκλοφορία γίνεται επικίνδυνη ιδιαίτερα κατά τις βραδινές ώρες με δικυκλιστές και ποδηλάτες να προσπαθούν να αποφύγουν τα επικίνδυνα σημεία που δεν καθίστανται εύκολα ορατά.
Σε αρκετές περιπτώσεις τα εργολαβικά συνεργεία που εκτελούν εργασίες για λογαριασμό των οργανισμών κοινής ωφέλειας προχωρούν σε ελλιπή αποκατάσταση του οδικού δικτύου με αποτέλεσμα να μετατρέπουν κεντρικές λωρίδες κυκλοφορίας σε «βομβαρδισμένο τοπίο».
Αυστηρό μήνυμα Αγγελούδη
Αποφασισμένος να βάλει τέλος στο συγκεκριμένο ζήτημα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης έστειλε τελεσίγραφο σε εταιρείες κοινής ωφέλειας και δικτύων για τις κακοτεχνίες που αφήνουν πίσω τους σε δρόμους και πεζοδρόμια, προειδοποιώντας μάλιστα και με αυστηρά πρόστιμα. Για το θέμα πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο δημαρχείο υπό τον δήμαρχο και με τη συμμετοχή 20 εταιρειών κοινής ωφέλειας και δικτύων που εκτελούν και υλοποιούν κατασκευαστικές παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο.
«Αν δεν λάβει άμεσα τέλος αυτή η κατάσταση, θα πρέπει να περιοριστεί», τόνισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του στο Δημοτικό Συμβούλιο, σημειώνοντας πως οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια, χωρίς συνεννόηση, εξελίσσονται σε κακοτράχαλα σημεία με ιδιαίτερες κακοτεχνίες. «Αυτή η ιστορία, να έχουμε δρόμους κουρελού, ήρθε η ώρα να αντιμετωπιστεί», υπογράμμισε. Μάλιστα, γνωστοποίησε στους εκπροσώπους των εταιρειών ότι το επόμενο διάστημα θα έρθει προς ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο τροποποίηση της υφιστάμενης κανονιστικής διάταξης με ειδικά μέτρα για την εκτέλεση των έργων.
«Τσουχτερά» πρόστιμα για τους εργολάβους
Όπως εξήγησε ο δήμαρχος, όταν οι εργασίες θα εκτελούνται σε μία συγκεκριμένη διάμετρο τότε οι Οργανισμοί Κοινής Ωφέλειας θα είναι υποχρεωμένοι να αποκαθιστούν το σύνολο του δρόμου ή μια λωρίδα όταν θα γίνονται έργα σε δρόμους με πολλές λωρίδες. Οι αλλαγές στην υφιστάμενη κανονιστική θα αποσταλούν προς τις εταιρείες προκειμένου και εκείνες με τη σειρά τους να τοποθετηθούν.
Στη νέα κανονιστική σύμφωνα με τον δήμαρχο θα προβλέπονται και αυστηρά πρόστιμα σε περίπτωση που οι εταιρείες δεν προχωρούν στην αποκατάσταση των κακοτεχνιών. Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί είναι πως μέσα σε έναν μήνα η αρμόδια υπηρεσία του δήμου Θεσσαλονίκης κατέγραψε 250 σημεία με κακοτεχνίες από μόνο μια εταιρεία, όπως είχε αναφέρει σε προηγούμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας Πρόδρομος Νικηφορίδης.
«Υπήρξε μία κανονιστική η οποία προέβλεπε πολύ χαμηλά πρόστιμα και δεν είχε εφαρμοστεί ποτέ. Θα γίνουν ορισμένες προσαρμογές προκειμένου να ψηφιστεί και να μπορέσουμε να την εφαρμόσουμε», τόνισε ο αντιδήμαρχος, υπογραμμίζοντας πως η νέα ρύθμιση θα τεθεί προς ψήφιση στη δημοτική επιτροπή και στο δημοτικό συμβούλιο, πριν πάρει την έγκριση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Ο Δήμος δεν παραλαμβάνει τα έργα
Μιλώντας στη «ΜτΚ» ο Πρόδρομος Νικηφορίδης ανέφερε, τα προβλήματα είναι εκτεταμένα. «Πολλές φορές οι εργολάβοι αποχωρούν και αφήνουν ανοιχτά μέτωπα με τρύπες και κακοτεχνίες μεγάλης κλίμακας». Σύμφωνα με τον ίδιο, ο δήμος δεν έχει την αρμοδιότητα να παραλαμβάνει τα έργα μετά την ολοκλήρωσή τους, ωστόσο απαιτείται πλέον να υπάρχει προγραμματισμός, χρονοδιάγραμμα αλλά και ενημέρωση σχετικά με την περάτωση του έργου.
Ο αντιδήμαρχος εξήγησε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις ζητήθηκε ακόμα και ηλεκτρονική ενημέρωση για τις παρεμβάσεις, ενώ σημείωσε πως ο δήμος καλεί τις εταιρίες να μετακυλήσουν τα πρόστιμα στους εργολάβους που υλοποιούν το έργο. «Στόχος μας, δεν είναι να επιβάλουμε πρόστιμα στις εταιρίες αλλά να συνετιστούν οι εργολάβοι για να κάνουν καλύτερη δουλειά».
Εκατοντάδες κακοτεχνίες σε έναν μήνα
Την ίδια ώρα, οι κακοτεχνίες που καταγράφονται από τους επόπτες του δήμου είναι χιλιάδες. «Αν υπολογίσει κανείς τον αριθμό των κακοτεχνιών πιστεύω ότι πλησιάζουμε τις 1.000 κατά μέσο όρο μέσα σε έναν μήνα», σημείωσε, επισημαίνοντας ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι εταιρίες δεν ανταποκρίνονται ούτε στις ειδοποιήσεις για αποκατάσταση.
Ο αντιδήμαρχος αναφέρθηκε και στις δικαστικές του περιπέτειες, τονίζοντας ότι πριν από λίγες ημέρες βρέθηκε για ακόμα μία φορά στα δικαστήρια μετά από κλήση που δέχθηκε, καθώς θεωρήθηκε υπαίτιος για τον τραυματισμό πολίτη που έπεσε σε λακκούβα στην οδό 26ης Οκτωβρίου. Ο ίδιος τόνισε ότι τουλάχιστον μια φορά το μήνα βρίσκεται στις δικαστικές αίθουσες καθώς είναι υπόλογος για τα περιστατικά τραυματισμών από κακοτεχνίες.
Στην κατάσταση του οδικού δικτύου της πόλης και στις αλλαγές που προωθούνται για τη σωστή αποκατάσταση των δρόμων αναφέρθηκε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Σπύρος Βούγιας.
«Οι δρόμοι έχουν καταστραφεί. Δεν μας ενδιαφέρουν τα πρόστιμα αλλά η αποκατάσταση των δρόμων». Σύμφωνα με τον ίδιο, η νέα κανονιστική θα προβλέπει χορήγηση άδειας για όλες τις εργασίες εκτός από αυτές που προκύπτουν μετά από έκτακτες βλάβες, ενώ η έμφαση δίνεται στην ποιότητα και στην ομοιομορφία των παρεμβάσεων.
«Ζητάμε από τους εργολάβους να αποκαθιστούν όλο το μήκος και πλάτος του οδοστρώματος με τον ίδιο τρόπο. Πολλές φορές τα συνεργεία ρίχνουν το χώμα και το σκεπάζουν με χαλίκια. Θα έχουν την υποχρέωση να ασφαλτοστρώνουν όλο το τμήμα του δρόμου στον οποίο εργάζονται εφόσον κάνουν μια μεγάλη ζημιά που αλλάζει την εικόνα του οδοστρώματος».
Έρχονται νέες ασφαλτοστρώσεις
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο ίδιος και στο θέμα της εργοταξιακής ασφάλειας. «Τα συνεργεία συνήθως δουλεύουν πρόχειρα χωρίς να διασφαλίζεται η ασφαλής διέλευση των πεζών. Η εργοταξιακή ασφάλεια είναι ένας σημαντικός τομέας που θα πρέπει να συνοδεύει κάθε έργο». Παράλληλα, ο ίδιος επισήμανε την ανάγκη προγραμματισμού για την αποφυγή συνεχών επαναλαμβανόμενων εργασιών στο ίδιο σημείο από διαφορετικές εταιρείες.
Τις επόμενες κινήσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης για την αποκατάσταση των προβληματικών σημείων του οδικού δικτύου περιέγραψε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας. Όπως ανέφερε, βρίσκονται σε εξέλιξη τρεις εργολαβίες ασφαλτοστρώσεων, ενώ προβλέπονται παρεμβάσεις σε δέκα εμπορικούς δρόμους της πόλης, ανάμεσά τους η Εγνατία, η Μπότσαρη, η 25ης Μαρτίου και η Κλαυθμώνος στην Άνω Πόλη. Παράλληλα, ο ίδιος σημείωσε ότι ο δήμος κλείνει καθημερινά λακκούβες με τα συνεργεία να προβαίνουν σε μεμονωμένες παρεμβάσεις και ασφαλτοστρώσεις.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 21.09.2025