Με το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων στον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο να έχει απογειωθεί σε ιστορικά υψηλά, ξεπερνώντας τα 17 δισ. ευρώ, η ΜΕΤΚΑ, ο κατασκευαστικός βραχίονας της Metlen, ρίχνει γερά θεμέλια σε πλήθος νευραλγικής σημασίας έργων (δημόσιων, ιδιωτικών αλλά και συμπράξεων ΣΔΙΤ, δημόσιου, ιδιωτικού τομέα) πέριξ του 1 δισ. ευρώ σε Θεσσαλονίκη και Βόρεια Ελλάδα.
«Πετάει» το Flyover
Στο πλαίσιο αυτό, η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ – ΑΒΑΞ τρέχει το εμβληματικό Flyover (υπέργειος περιφερειακός), με το project να «απογειώνεται» καθώς η πρόοδος κατασκευής ξεπερνά το 30%.
Το έργο, που υλοποιείται με το μοντέλο ΣΔΙΤ, έχει συνολικό προϋπολογισμό 478 εκατ. ευρώ, στοχεύει να καταστήσει ευκολότερες και γρηγορότερες τις μετακινήσεις Θεσσαλονικέων και επισκεπτών, βάζοντας τέλος στο μαρτύριο του Περιφερειακού που υφίστανται δεκαετίες οι οδηγοί.
Η κοινοπραξία οφείλει τα πρώτα τέσσερα χρόνια να κατασκευάσει το έργο και τα υπόλοιπα 26 οφείλει να το συντηρεί και να το λειτουργεί.
Οι χρήστες του δρόμου δεν θα πληρώνουν διόδια καθώς η σύμβαση ΣΔΙΤ προβλέπει πως η αποπληρωμή του έργου θα γίνεται με πληρωμές διαθεσιμότητας από πλευράς Δημοσίου. Εφόσον συνυπολογιστούν και οι πληρωμές διαθεσιμότητας μεταξύ 2026 – 2052, το κόστος ξεπερνά το 1 δις. ευρώ.
Παράλληλα, η εταιρεία εισέρχεται δυναμικά και σε αμιγώς ιδιωτικά projects.
Έκτος προβλήτας
Υπό αυτό το πρίσμα, νέα πνοή στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα δώσει η πολυπόθητη εκκίνηση (έχουν ξεκινήσει πρόδρομες εργασίες) του έργου της επέκτασης του έκτου προβλήτα (το έργο θα τρέξει η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ -ΤΕΚΑΛ), μία επένδυση που λόγω και της ανόδου του κατασκευαστικού κόστους θα κυμανθεί κοντά στα 200 εκατ. ευρώ (σύμφωνα με την προσφορά που φέρεται να υπέβαλε η κοινοπραξία).
Από την στιγμή που θα ξεκινήσουν οι εργασίες η ολοκλήρωση του έργου υπολογίζεται σε 30 - 36 μήνες, συνεπώς… πιάνουμε αισίως 2028, εφόσον μπουν μπουλντόζες εντός του τρέχοντος έτους.
Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα προσφέρει την δυνατότητα στο λιμάνι να τραβήξει πλοία - γίγαντες. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει στον λιμένα να αναβαθμιστεί πολλαπλώς, τριπλασιάζοντας τη χωρητικότητα σε κοντέινερ και παρέχοντας την ευχέρεια σε πλοία κύριων γραμμών χωρητικότητας έως 24.000 TEUs (εμπορευματοκιβώτια) να «πιάσουν» Θεσσαλονίκη.
Μέχρι σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να αγκυροβολήσουν μόνο πλοία των λεγόμενων τροφοδοτικών γραμμών, με βύθισμα μέχρι 12 μέτρα, λόγω μικρού βάθους του λιμανιού στο δυτικό τμήμα της 6ης προβλήτας (κρηπίδωμα 26), όπου λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).
ΦΙΞ
Παράλληλα, η ΜΕΤΚΑ είναι σε προχωρημένες συζητήσεις (με το deal ένα βήμα πριν κλειδώσει) με την Dimand για την ανάληψη του έργου της αποκατάστασης του ιστορικού βιομηχανικού συγκροτήματος της πρώην ζυθοποιίας ΦΙΞ στην Θεσσαλονίκη (στη δυτική είσοδο) το οποίο θα αποτελέσει ένα από τα πιο εμβληματικά νέα ιδιωτικά έργα για την πόλη τα επόμενα χρόνια. Η επένδυση θα αγγίξει περίπου τα 180 εκατ. ευρώ.
Το συγκρότημα του ΦΙΞ αναμένεται να φιλοξενεί κατοικίες, ξενοδοχείο και εμπορικές και πολιτιστικές χρήσεις.
H οικοδομική άδεια αναμένεται στα τέλη του χρόνου και πως η κατασκευή θα ξεκινήσει μεταξύ Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2025, με το έργο να είναι έτοιμο το 2028, με τα σημερινά δεδομένα.
Χαλκιδική
Η ΜΕΤΚΑ όμως «χτίζει» παρουσία και στη Χαλκιδική. Στο πλαίσιο αυτό, αναλαμβάνει την κατασκευή νέων ξενοδοχείων της Sani/Ikos, όπως ανέφερε στο Athens Riviera Forum ο αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Ντίνος Μπενρουμπή.
Πρόκειται, όπως είπε για projects συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ και αφορούν τα ξενοδοχεία Pallini Beach, Theophano Imperial Palace και Athos Palace. Τα έργα θα ξεκινήσουν μέσα στο έτος και προβλέπεται να ολοκληρωθούν πριν το καλοκαίρι του 2029 προσφέροντας συνολικά 750 δωμάτια με σύγχρονη αισθητική και ανέσεις.
Υπενθυμίζεται πως τα τρία ξενοδοχεία τα απέκτησε ο όμιλος Sani/Ikos από την Goldman Sachs.
Η ΜΕΤΚΑ καταγράφει θεαματική άνοδο στο πρώτο εξάμηνο, υπερδιπλασιάζοντας τον κύκλο εργασιών της σε 212 εκατ. ευρώ (+159%) και αυξάνοντας το EBITDA στα 31 εκατ. ευρώ (+155%), με περιθώριο 14,7%.
Το ανεκτέλεστο έργων υπερβαίνει το 1,4 δισ. ευρώ, καθώς η εταιρεία έχει αναλάβει σειρά σημαντικών projects σε όλη τη χώρα όπως το έργο αποκατάστασης σιδηροδρομικών γραμμών, αλλά και συμβάσεις ΣΔΙΤ για σχολεία (17 στην Κεντρική Μακεδονία) και αστικές αναπλάσεις.
Υπενθυμίζεται πως ο όμιλος σχεδιάζει την εισαγωγή της ΜΕΤΚΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών από το 2026, ενώ βλέπει προοπτικές EBITDA στα 150 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, καθώς ωριμάζουν νέα έργα.