- Newsroom
Εξαιρετικά ενδιαφέρουσες χαρακτήρισε τις δύο παρουσιάσεις για την αξιολόγηση των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες, αλλά και της εσωτερικής αξιολόγησης δημόσιων υπαλλήλων για το 2024 χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, οι οποίες παρουσιάστηκαν σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου.
«Πριν από ένα μήνα ανακοινώσαμε την απόφασή μας να δώσουμε για πρώτη φορά στους πολίτες τη δυνατότητα να αξιολογήσουν τις υπηρεσίες του κεντρικού κράτους και της αυτοδιοίκησης.
Ένας και μόνο στόχος, πως το δημόσιο θα γίνεται όλο και καλύτερο. 65.000 πολίτες πήραν μέρος ουσιαστικά στη μεγαλύτερη δημοσκόπηση που έγινε ποτέ. Ένας καθρέφτης της πραγματικότητας όπως τη βιώνει ο πολίτης», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Τώρα είναι στο δικό μας χέρι τα αποτελέσματα αυτής της μεγάλης έρευνας να μετουσιωθούν σε δράσεις που θα αναβαθμίζουν τις κρατικές υπηρεσίες και να χτίσουμε πιο ισχυρούς δεσμούς, σχέσεις εμπιστοσύνης.
Όπως φάνηκε από τα στοιχεία, δεν έχουμε ιδιαίτερες γεωγραφικές διαφορές στην αξιολόγηση. Αντιμετωπίζονται κάποια ειδικά θέματα τα οποία απασχολούν ορισμένες περιοχές, όπως το οδικό δίκτυο στα νησιά μας», συνέχισε ο πρωθυπουργός.
Και επισήμανε: «Νομίζω ότι οι πολίτες μάς είπαν και πράγματα τα οποία σε ένα βαθμό υποψιαζόμαστε. Και από την άλλη θετικά αξιολογείται το gov.gr. Κλείνει τα πέντε του χρόνια, έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας. Δυσκολευόμαστε να θυμηθούμε τη ζωή μας πριν το gov.gr. Είναι ψήφος εμπιστοσύνης σε αυτή την τολμηρή πρωτοβουλία την οποία εκσυγχρονίζουμε. Συγκρατώ τη μεγάλη αποδοχή των ψηφιακών εισιτηρίων, αντίθετα η εικόνα στις συγκοινωνίες είναι μεικτή, όπου υπάρχει μετρό είναι καλύτερη.
Ενδιαφέρον έχουν όσα λένε και οι ίδιοι ο πολίτες ως προς τις δημοτικές υπηρεσίες. Η κακή κατάσταση δρόμων και πεζοδρομίων. Οι ελλείψεις θέσεων πάρκινγκ, σχετικά καλύτερη βαθμολογία στον ηλεκτροφωτισμό και την καθημερινότητα. Μεγάλη διαβάθμιση μεταξύ των δήμων, είδαμε πρωταθλητές αλλά υπάρχουν και ουραγοί».
«Αναμένεται δραστική παρέμβαση για τις άδειες δόμησης»
Ο κ. Μητσοτάκης έκανε ειδική αναφορά στις τοπικές υπηρεσίες δόμησης που παίρνουν ιδιαίτερα χαμηλό βαθμό και πιο χαμηλό βαθμό όπου υπάρχουν αποδείξεις παράνομων αδειοδοτήσεων και ανακοίνωσε ότι αναμένεται δραστική παρέμβαση για τον τρόπο με τον οποίο εκδίδονται άδειες δόμησης.
«Διαθέτουμε μια πρώτη εικόνα της αντίληψης των πολιτών. Αν αυτή μπορούσε να αποτυπωθεί σε λόγια, εδώ κάτι αλλάζει αλλά υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά. Μπορούμε και πρέπει να αποκτήσουμε ένα σύγχρονο κράτος. Στον πυρήνα αυτής της προσπάθειας είναι η μέτρηση και η αξιολόγηση. Αυτό αποτελεί το σημείο αναφοράς όλων των πρωτοβουλιών μας. Όσοι αρνούνται τη μέτρηση και την αξιολόγηση στις δομές του δημοσίου ουσιαστικά αρνούνται να λογοδοτήσουν στους πολίτες για τα πεπραγμένα τους. Είναι ενδεικτικά τα στοιχεία για την εξέλιξη της αξιολόγησης. Συγκρίνετε τα στοιχεία του 2019 με αυτά του 2024, με τον παλιό νόμο το 97% των δημοσίων υπαλλήλων κρινόντουσαν ως άριστοι. Δεν υπήρχε αξιολόγηση ουσιαστικά. Όταν μιλάμε για συγκεκριμένους στόχους, συνδέονται με τη συγκεκριμένη εργασία κάθε υπαλλήλου. Αξιολογούμε και τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης.
Τελικά οι υπάλληλοι υψηλής απόδοσης υποχώρησαν στο 9% του συνόλου. Υπήρχαν και υπάλληλοι χαμηλής απόδοσης ενώ έχουμε και απολύσεις υπαλλήλων για αποδεδειγμένη παράβαση των καθηκόντων τους. Όχι γιατί επίμονα και με προκλητικό τρόπο απέδιδαν κάτω του μέσου όρου. Γι' αυτό η κυβέρνηση θέλει να θέσει σε αναθεώρηση το άρθρο 103», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Και πρόσθεσε: «Είναι επίσης η πρώτη φορά που θεσπίστηκαν και δίνονται μπόνους. Υπάρχει πλαίσιο 40 εκατ. ευρώ. Είναι σημαντικό και σε επίπεδο υπαλλήλου και σε επίπεδο οργανικής μονάδας. Είχαμε χθες μια πολύ ενδιαφέρουσα εσωτερική σύσκεψη για την πρόοδο στο κτηματολόγιο. Έχουμε χρέος του καλύτερους να τους επιβραβεύουμε. Θα συνεχίσουμε τις πρωτοβουλίες αξιολόγησης των πολιτών για υπηρεσίες αιχμής με έμφαση σε συγκεκριμένους τομείς. Θέλουμε οι πολίτες όταν βγαίνουν από τα νοσοκομεία να λένε την άποψή τους για τις υπηρεσίες υγείας. Θα το δείτε πολύ σύντομα. Ο στόχος πάντα δεν είναι τιμωρητικός αλλά διαρκώς να γινόμαστε καλύτεροι και να εντοπίζουμε προβλήματα».
Κλείνοντας ο πρωθυπουργός υπογράμμισε: «Το ξέρουμε ότι το κράτος μάς θυμώνει πολλές φορές. Μπορούμε και να το αλλάξουμε με δράσεις που εκπλήσσουν ευχάριστα.
Όλα αυτά δεν προέκυψαν τυχαία. Χρειάστηκαν πολλή δουλειά, συστηματική προσπάθεια. Κοιταχτήκαμε στον καθρέφτη με θάρρος και ειλικρίνεια, είδαμε πράγματα που μας αρέσουν και άλλα που δεν μας αρέσουν».
Λιβάνιος: Πολύ υψηλές βαθμολογίες στο gov.gr
Στην αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών για τον μήνα Μάιο, συμμετείχαν 64.789 πολίτες και η έρευνα ήταν ανοιχτή για 26 ημέρες, όπως είπε ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων στον πρωθυπουργό. Οι δήμοι που συμμετείχαν ήταν 184 και είχαν απαντήσεις. Όπως είπε, αναμενόμενο ήταν ότι οι περισσότερες δόθηκαν από τον δήμο Αθηναίων, ακολούθησαν η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο.
Ο κ. Λιβάνιος αναφέρθηκε στον κατάλογο των αξιολογούμενων υπηρεσιών. Σημείωσε ότι οι υπηρεσίες της αυτοδοίκησης, εκεί που οι πολίτες είχαν προσωπική εμπειρία, συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ποσοστό αξιολογήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αξιολόγηση των πεζοδρομίων που έφτασε το 90%. Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, υπηρεσίες για τις οποίες οι αξιολογήσεις ήταν κάτω από 50%, δείχνει ότι δεν είναι τόσο γνωστές για να είναι οι πολίτες σε θέση να τις αξιολογήσουν, και έφερε για παράδειγμα μεταξύ άλλων, το εισιτήριο αγώνων του gov.gr και τις κοινωνικές υπηρεσίες δήμων.
Αναφερόμενος στους μέσους όρους των έξι κρατικών υπηρεσιών που ρωτήθηκαν η ΑΑΔΕ βρίσκεται στο 6,1, το ΕΦΚΑ στο 5,3, η Υπηρεσία Απασχόλησης στο 5,6, το Εθνικό Κτηματολόγιο 4,9, οι Διευθύνσεις Αλλοδαπών 4,4 και ειδικά για τα μητροπολιτικά συγκροτήματα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης τα μέσα μεταφοράς βρίσκονται στο 5. Μιλώντας για τις υπηρεσίες που είχαν τη χαμηλότερη βαθμολογία ο κ. Λιβάνιος έκανε λόγο για γεωγραφικά κριτήρια, και περιοχές όπου υπάρχει καθυστέρηση στην κτηματογράφηση ή εκκρεμότητες όπως η Ανατολική Αττική. Στις διευθύνσεις αλλοδαπών έχει ενδιαφέρον, όπως ανέφερε, ότι όπου υπάρχει ανάγκη για εποχιακό προσωπικό και ιδίως περιοχές υψηλής τουριστικής ανάπτυξης και με αναγκη για εργάτες γης, για παράδειγμα Ηλεία, Δωδεκάνησα, εκεί παρατηρούνται οι χαμηλότερες βαθμολογίες και επιβεβαιώνεται η άμεση συσχέτιση του φόρτου εργασίας μιας υπηρεσίας με την αξιολόγηση. Επίσης, τόνισε ότι όπου υπάρχει μετρό είναι αυξημένη η ικανοποίηση, ενώ όπου δεν υπάρχουν μέσα σταθερής τροχιάς, υπάρχει η μεγαλύτερη δυσφορία. Για τις τέσσερις ψηφιακές υπηρεσίες του δημοσίου, είπε ότι 7,5 πήρε η ΑΑΔΕ, 6,1 το εθνικό κτηματολόγιο, 8,5 η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και 7,6 το myHealth.
Αναφερόμενος στο Gov.gr είπε μεταξύ άλλων, ότι στα πέντε χρόνια λειτουργίας του προσφέρει 2.176 υπηρεσίες ενώ 8.704.165 πολίτες έχουν κάνει έστω μια υπεύθυνη δήλωση. Για τις υπηρεσίες του gov.gr είπε ότι εννέα συγκέντρωσαν πολύ υψηλές βαθμολογίες, για παράδειγμα με 9 αξιολογήθηκε η υπεύθυνη δήλωση, και με 8,8 το ποινικό μητρώο.