Νεκρός υπεργολάβος του μετρό στην Καλαμαριά

- Newsroom

Του Φώτη Κουτσαμπάρη fkoutsamparis@makthes.gr Στο εργοτάξιο του μετρό στην επέκταση της Καλαμαριάς, στη συμβολή των οδών Πόντου, Αιγαίου και Μεταμορφώσεως άφησε την τελευταία του πνοή χθες το απόγευμα 50χρονος εργολάβος, ο οποίος τραυματίστηκε θανάσιμα κατά την ανατροπή αυτοκινούμενου γερανού. Ο εργολάβος, που χειριζόταν τον γερανό ιδιοκτησίας του, εγκλωβίστηκε στο κουβούκλιο του οχήματος, που κρεμάστηκε σε ύψος 25 μέτρων στην οροφή του εργοταξίου. Οι πυροσβέστες κατέβαλλαν μεγάλες προσπάθειες μέχρι αργά το βράδυ, προκειμένου να απεγκλωβίσουν τη σορό του άτυχου άνδρα. Πρόκειται για το δεύτερο θύμα εργατικού ατυχήματος, από την έναρξη των εργασιών του μετρό τον Ιούνιο του 2006. Το θανατηφόρο εργατικό ατύχημα έγινε περί τις 5.15 μ.μ. ενώ είχε λήξει το ωράριο εργασίας των χειριστών και οι περισσότεροι εργαζόμενοι είχαν αποχωρήσει. Στο βάθος του εργοταξίου, δηλαδή στο σκάμμα που δημιουργήθηκε για την κατασκευή του σταθμού «Καλαμαριά», υπήρχε ένας μικρότερος γερανός - φορτηγό, ο λεγόμενος «παπαγάλος», ο οποίος έπρεπε να ανασυρθεί στην επιφάνεια. ΄Ετσι, εκλήθη ένας εργαζόμενος χειριστής με τον αυτοκινούμενο γερανό, για να τραβήξει έξω τον «παπαγάλο». Αφού έκανε μερικές προσπάθειες, αντιλήφθηκε ότι ήταν δύσκολο να ανεβάσει το μηχάνημα. Τότε, ανέλαβε το χειρισμό του γερανού, ο 50χρονος εργολάβος, ο οποίος πίστεψε ότι με την εμπειρία του θα έφερνε σε πέρας την εργασία. Την ώρα που ο εργολάβος προσπαθούσε να σηκώσει τον «παπαγάλο», ο γερανός ανατράπηκε, και έπεσε στην οροφή του εργοταξίου, με τις ρόδες επάνω και την οροφή κάτω και κρεμάστηκε στους σιδερένιους δοκούς που συγκρατούν τους διαφραγματικούς τοίχους του σταθμού. Κατά τις πρώτες εκτιμήσεις, ενδεχομένως να μην επαρκούσαν τα αντίβαρα του μηχανήματος για τη συγκεκριμένη ενέργεια, δηλαδή να σηκώσει το βάρος του «παπαγάλου».  Όπως φαίνεται, κατά την ανατροπή του οχήματος, ο εργολάβος τραυματίστηκε σοβαρά, χτυπώντας στις πλευρές του κουβούκλιου. Αμέσως ειδοποιήθηκε η αστυνομία, η πυροσβεστική υπηρεσία και το ΕΚΑΒ και στο σημείο έσπευσαν μεγάλες δυνάμεις και ξεκίνησε επιχείρηση για τη διάσωση του τραυματία. Η επιχείρηση ήταν δύσκολη, καθώς ο γερανός βρισκόταν ανάποδα στον αέρα και οι πυροσβέστες δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν το σημείο. Κάποια στιγμή κατέβηκε ένας πυροσβέστης κι ένας γιατρός, δεμένοι με σκοινί και διαπιστώθηκε ότι ο 50χρονος είχε υποκύψει στα τραύματά του και ήταν ήδη νεκρός. Ακολούθως, ανέλαβαν οι δυνάμεις της ΕΜΑΚ για να απεγκλωβίσουν τη σορό του άτυχου εργολάβου και να επαναφέρουν το όχημα που ανετράπη. Στο σημείο έφτασε ένας άλλος γερανός για να σηκώσει το αναποδογυρισμένο μηχάνημα και να απεγκλωβιστεί το θύμα. Η επιχείρηση συνεχιζόταν μέχρι αργά το βράδυ. Ο θάνατος του εργολάβου, που αναλάμβανε υπεργολαβίες από την ανάδοχο εταιρεία της κατασκευής επέκτασης του μετρό στην Καλαμαριά, προκάλεσε θλίψη σε όλους τους εργαζόμενους που συνεργάζονταν μαζί του. Ο 50χρονος ήταν ιδιοκτήτης εταιρείας με ανυψωτικά μηχανήματα και διέθετε γερανούς σε αρκετά εργοτάξια του μετρό. Τα ακριβή αίτια του θανάτου του αναμένεται να γίνουν γνωστά μετά από την ολοκλήρωση της νεκροψίας. Απεργία και πορεία από τους οικοδόμους Το Συνδικάτο Οικοδόμων Θεσσαλονίκης προκήρυξε σήμερα 24ωρη απεργία, ζητώντας μέτρα ασφαλείας για τους εργαζομένους στα εργοτάξια. Στις 10 το πρωί θα γίνει συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο εργοτάξιο της Αγίας Σοφίας και θα ακολουθήσει πορεία μέχρι το Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης. Δεν ήταν το πρώτο δυστύχημα Το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα κατά τις εργασίες για το μετρό Θεσσαλονίκης συνέβη στις 5 Φεβρουαρίου 2009, με θύμα τον 50χρονο χειριστή Βλαδίμηρο Μαμπετζίδη. Ο 50χρονος, που εργαζόταν στη «Θεμελιοδομή», υπεργολάβο του έργου, είχε καταπλακωθεί από εξάρτημα γερανού, στο εργοτάξιο του σιδηροδρομικού σταθμού. Το πρωί εκείνης της ημέρας, συμμετείχε στη διαδικασία αποσυναρμολόγησης του γερανού - ιστού του μηχανήματος εκσκαφής διαφραγματικών τοίχων. Στη διαδικασία αυτή, όμως, βγήκε ένας πίρος που συγκρατούσε οριζόντια τον ιστό και ο γερανός καταπλάκωσε τον 50χρονο, που άφησε την τελευταία του πνοή στο σημείο. Στις 17 Απριλίου 2008 είχε ανατραπεί γερανός στο εργοτάξιο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης χωρίς ευτυχώς να τραυματιστεί κανένας από τους εργαζόμενους ή τους διερχόμενους. Ο σκαπτικός γερανός (υδροφρέζα), είχε βάρος 120 τόνων και ύψος 20 μέτρα. Η ανατροπή σημειώθηκε εντός του εργοταξίου, μεταξύ της Πολυτεχνικής σχολής και της αίθουσας τελετών του ΑΠΘ, δίπλα στην οδό Εγνατία. Στις 26 Μαΐου 2010 τραυματίστηκε 37χρονος εργαζόμενος στο εργοτάξιο της οδού Βενιζέλου από μεταλλικό εξάρτημα, βάρους 40 κιλών, που αποκολλήθηκε από βραχίονα γεωτρύπανου και έπεσε από ύψος πέντε μέτρων στον ώμο του εργαζόμενου.    
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Μακεδονία" την Τρίτη 14 Μαρτίου 2017
Loader