Οδικός χάρτης για να μειώσετε τις δαπάνες ηλεκτρικού ρεύματος

- Newsroom

Της Σοφίας Χριστοφορίδου Σε μία περίοδο που τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις μετρούν και το κάθε ευρώ, η μείωση στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος που υπόσχονται οι επτά ιδιωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται αυτήν τη στιγμή στην αγορά αποτελεί σημαντικό δέλεαρ. Εκτός της ΔΕΗ, στην ελληνική αγορά ηλεκτρικού ρεύματος συμμετέχουν 7 ακόμα πάροχοι: οι εταιρείες ΗΡΩΝ (με μερίδιο αγοράς 2,62%), Elpedison (2,27%), Protergia, (2,22%), Green (0,44%), η NRG (0,65%), Watt&Volt (0,48%) και Volterra (0,52%). Με διαφημιστικές καμπάνιες και μάρκετιγκ μέσω τηλεφώνου αλλά και πόρτα πόρτα οι εταιρείες προσφέρουν ανταγωνιστικά ποσοστά εκπτώσεων, για να προσελκύσουν νέους πελάτες. Εκτός από την τιμή, που αποτελεί τον «κράχτη», ο καταναλωτής θα πρέπει να προσέξει και άλλες παραμέτρους πριν αποφασίσει να αλλάξει πάροχο. 1. Ελέγξτε τους εκκαθαριστικούς σας λογαριασμούς, για να διαπιστώσετε την ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνετε (σε kWh) στην κατοικία ή την επιχείρησή σας, την ισχύ παροχής, την τιμολογιακή κατηγορία στην οποία ανήκετε (οικιακό, εμπορικό κτλ.). Ιδανικά χρειάζεστε τουλάχιστον τρεις εκκαθαριστικούς λογαριασμούς (3 τετράμηνα = 12 μήνες), ώστε να λάβετε υπόψη την εποχική διακύμανση της κατανάλωσής σας (π.χ. χρήση ή όχι κλιματιστικών κτλ.). Σε περίπτωση που έχετε και νυχτερινή κατανάλωση, θα πρέπει να προσθέσετε στο συνολικό κόστος κατανάλωσης ημέρας το αντίστοιχο ποσό που προκύπτει από την κατανάλωση νύχτας. 2. Βάσει του «ενεργειακού σας προφίλ» βρείτε το κόστος ανά προμηθευτή, για να εντοπίσετε την πιο συμφέρουσα για εσάς τιμολόγηση. Σημειωτέον ότι οι όποιες εκπτώσεις και προσφορές αφορούν μόνο το σκέλος του λογαριασμού ρεύματος (με ΦΠΑ) που αναγράφεται στο έντυπο ως «ανταγωνιστικές χρεώσεις» και όχι τις «ρυθμιστικές» (χρεώσεις για το δίκτυο μεταφοράς, το δίκτυο διανομής, ΥΚΩ, το ειδικό τέλος ΑΠΕ), αλλά και τις «χρεώσεις προς τρίτους» (ΕΡΤ, δήμο κτλ.). που είναι κοινά για όλους τους παρόχους. 3. Πριν προχωρήσετε σε αλλαγή παρόχου, καλό είναι να ελέγξετε την πολιτική του στο θέμα των εγγυήσεων. Ένας οικιακός καταναλωτής, για παράδειγμα, θα μπορούσε να εξασφαλίσει μία καθαρή εισροή της τάξεως των 70 ευρώ, που θα του επιστραφεί από τον υφιστάμενο πάροχο, μέσω μη καταβολής εγγύησης στο νέο πάροχο αν αποδεχτεί την πληρωμή μέσω πιστωτικής κάρτας. 4. Μια πολύ σημαντική παράμετρος σε ένα συμβόλαιο προμήθειας ρεύματος είναι η διάρκειά του και η σταθερότητα της τιμής. Η διάρκεια του συμβολαίου καθορίζεται από το νόμο («Κώδικα προμήθειας») σε ένα έτος. Όσον αφορά την υποχρέωση των παρόχων για σταθερή τιμή, η προμήθεια προς «μικρούς πελάτες» προβλέπει διάρκεια ισχύος των προσφερόμενων τιμολογίων για έξι μήνες. Στο δεύτερο εξάμηνο του συμβολαίου ο πάροχος μπορεί να αλλάξει την τιμή χρέωσης του ρεύματος. Προσφέρονται όμως προγράμματα στα οποία ο καταναλωτής μπορεί να «αγοράσει» σταθερή χρέωση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με λίγο ακριβότερη τιμή από το βασικό (και υποχρεωτικό από το νόμο) πρόγραμμα. 5. Ορισμένοι πάροχοι δίνουν προσφορές/εκπτώσεις που δεσμεύουν τον καταναλωτή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Αν κάποιος πελάτης αποχωρήσει νωρίτερα, καλείται να επιστρέψει μέρος ή ακόμα και ολόκληρη την έκπτωση μέσω του τελικού εκκαθαριστικού λογαριασμού. 6. Άλλη σημαντική παράμετρος είναι η διάρκεια σταθερής τιμής. Η υποχρεωτική παραμονή συνήθως συνοδεύεται από επιστροφή της έκπτωσης. Η μεγάλη υποχρεωτική παραμονή είναι προφανώς ένας αποτρεπτικός παράγοντας, ειδικά αν συνοδεύεται από ποινή πρόωρης αποχώρησης. Από την άλλη πλευρά, η μεγάλη διάρκεια σταθερής τιμής αποτελεί πλεονέκτημα, αφού δίνει στον καταναλωτή τη δυνατότητα να γνωρίζει πόσο θα πληρώνει ανεξάρτητα από ενδεχόμενες αλλαγές τιμοκαταλόγων. Για τη σύγκριση των τιμών και των προσφορών των εναλλακτικών παρόχων δημιουργήθηκε ο διαδικτυακός τόπος www.allazorevma.gr, που συγκρίνει τα τιμολόγια των προμηθευτών ρεύματος στο σύνολό τους, σε επίπεδο κόστους και όχι μόνο, ώστε σε λίγα λεπτά να δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη να βρει την καλύτερη λύση γι’ αυτόν. Το βασικό μέτρο σύγκρισης είναι οι τιμές χρέωσης, αλλά προσφέρει επίσης πληροφορίες ποιοτικού χαρακτήρα, που επηρεάζουν την επιλογή προμηθευτή. Υπεύθυνη για την εισαγωγή της καινοτομικής αυτής ιδέας στην Ελλάδα (που εμπλουτίζει την υπάρχουσα υποδομή της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας) είναι η Clarus Εταιρεία Παροχής Ενεργειακών Υπηρεσιών, η οποία διαχειρίζεται την ιστοσελίδα. Για κατανάλωση 1.250 KWh, που είναι ο εθνικός μέσος όρος για οικιακούς πελάτες, για ένα τετράμηνο (και για πληρωμή χωρίς πάγια εντολή ή πιστωτική κάρτα) η σύγκριση των ανταγωνιστικών τιμών παρουσιάζεται στον σχετικό πίνακα. Έκπτωση 15% από τη ΔΕΗ στους συνεπείς καταναλωτές Έκπτωση 15% στις χρεώσεις προμήθειας του λογαριασμού ρεύματος σε όλους τους συνεπείς πελάτες προσφέρει η ΔΕΗ. Για κάθε εκκαθαριστικό λογαριασμό που θα εκδοθεί μετά την 01.07.2016, εφόσον πληρωθεί εμπρόθεσμα (καθώς και δόσεις τυχόν διακανονισμού), στον αμέσως επόμενο από αυτόν λογαριασμό θα εμφανιστεί η πίστωση 15%. Η διαδικασία είναι αυτοματοποιημένη. Εφόσον διαπιστωθεί ότι έχει εξοφληθεί εμπρόθεσμα ο λογαριασμός σας και οι τυχόν δόσεις της περιόδου, τότε αυτόματα στον επόμενο λογαριασμό σας θα πιστωθεί το ποσό της έκπτωσης. Οι προϋποθέσεις για την παροχή έκπτωσης 15%: - Να ανήκετε σε κάποια από τις κατηγορίες των πελατών με τιμολόγιο: Οικιακό Γ1 και Γ1Ν, Επαγγελματικό Γ21, Γ22 και Γ23 στη χαμηλή τάση και τιμολόγιο ΒΓ, ΒΧ και ΒΥ στη μέση τάση. - Να εξοφλείτε τον εκάστοτε λογαριασμό σας μέχρι και την ημερομηνία λήξης του. - Να εξοφλείτε παράλληλα δόσεις τυχόν διακανονισμού μέχρι και την ημερομηνία λήξης τους. Σε αυτήν τη ρύθμιση δεν περιλαμβάνονται οι πελάτες που απολαμβάνουν ήδη τιμολογιακών προνομίων, όπως πελάτες ενταγμένοι στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, Τιμολόγιο Υπηρεσιών Αλληλεγγύης, Πολυτεκνικό Τιμολόγιο ΓΤ, πρόγραμμα Ακραίας Φτώχειας, Αγροτικό Τιμολόγιο. Εντούτοις, εάν οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ), κάποιο συγκεκριμένο τετράμηνο λόγω υπέρβασης των ορίων κατανάλωσης της κατηγορίας τους, δεν τιμολογηθούν με τις τιμές του ΚΟΤ, αλλά με κάποιο από τα Οικιακά Τιμολόγια (Γ1 ή Γ1Ν), εφόσον είναι συνεπείς, τότε θα λάβουν το ποσό της έκπτωσης 15% για το συγκεκριμένο εκκαθαριστικό λογαριασμό. Η έκπτωση 15% αφορά τις χρεώσεις προμήθειας του εκκαθαριστικού λογαριασμού που έχει εξοφληθεί εμπρόθεσμα, δηλαδή: - Για τους πελάτες με τιμολόγιο Γ1, Γ1Ν, αφορά στο 15% του ποσού του παγίου και της αξίας ενέργειας. - Για τους πελάτες με τιμολόγιο Γ21, Γ22 και Γ23 αφορά το 15% του ποσού του παγίου, της αξίας ενέργειας και της αξίας της ισχύος (όπου υπολογίζεται) - Για τους πελάτες με τιμολόγιο ΒΓ, ΒΧ και ΒΥ αφορά το 15% του ποσού της αξίας ενέργειας, της αξίας ισχύος και της αξίας CO2. Στο πεδίο με την ανάλυση των χρεώσεων του λογαριασμού (πίσω όψη) θα εμφανίζεται πίστωση με το λεκτικό «Έκπτωση 15%». Σημειωτέον ότι η έκπτωση αφορά μόνο τις χρεώσεις προμήθειας, ενώ οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις καθορίζονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και την πολιτεία με βάση σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις και εφαρμόζονται σε όλους τους πελάτες, ανεξαρτήτως του προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν επιλέξει.   Δημοσιεύτηκε στη “Μακεδονία της Κυριακής” την Κυριακή 10 Ιουλίου 2016
Loader