Οι γιατροί ψηφίζουν, τα κόμματα μετρούν δυνάμεις

Την Κυριακή 14 και τη Δευτέρα 15 Ιουνίου πραγματοποιούνται οι εκλογές στον Ιατρικό Σύλλογο

Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google

Πρόσθεσέ το στην Google

Με δεδομένο ότι η χώρα έχει εισέλθει σε μία οιονεί προεκλογική περίοδο, οι εκλογές στους Ιατρικούς Συλλόγους της χώρας αποτελούν ένα πρώτο crash test των κομμάτων, για να μετρήσουν τις δυνάμεις τους σε επιστημονικούς συλλόγους με χιλιάδες μέλη και μεγάλη επιρροή στην κοινωνία. Εξάλλου, οι παρατάξεις που κατεβαίνουν στις εκλογές δεν κρύβουν τις κομματικές τους... συγγένειες. Εκτός από τα ΔΣ των Ιατρικών Συλλόγων κάθε περιοχής, οι γιατροί θα εκλέξουν και τους αντιπροσώπους τους για τις εκλογές στον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, που θα πραγματοποιηθούν τον Οκτώβριο.

Το μπάχαλο με τον Πανελλήνιο

Τότε θα κορυφωθεί η ενδοπαραταξιακή κόντρα, που σοβεί εδώ και καιρό στον ΠΙΣ. Σε απέναντι στρατόπεδα θα βρεθούν ο εκ Θεσσαλονίκης πρώην πρόεδρος Αθανάσιος Εξαδάκτυλος και ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών Γιώργος Πατούλης. Και οι δύο προέρχονται από τη Νέα Δημοκρατία.

Τον Δεκέμβριο 2022 ο κ. Εξαδάκτυλος εκλέχτηκε για δεύτερη θητεία πρόεδρος του ΠΙΣ, απόφαση που επικυρώθηκε από την τότε αναπληρώτρια υπουργό Υγείας Μίνα Γκάγκα. Λίγους μήνες αργότερα έξι εκλέκτορες κατέθεσαν αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), με το επιχείρημα ότι 18 εκλέκτορες εκπροσωπούσαν τοπικούς Ιατρικούς Συλλόγους που είχαν ληξιπρόθεσμες οικονομικές οφειλές προς τον ΠΙΣ. Τον Δεκέμβριο του 2025 το ΣτΕ έκανε δεκτή την προσφυγή, με αποτέλεσμα την παραίτηση Εξαδάκτυλου από τη θέση του προέδρου.

Ορίστηκε μεταβατικός πρόεδρος και νέες εκλογές, τον Απρίλιο του 2026, όμως αυτή τη φορά αποκλείστηκαν επιπλέον εκλέκτορες (πέρα από αυτούς των 18 Συλλόγων), κάτι που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων. Μεταξύ αυτών που αποκλείστηκαν ήταν και εκλέκτορες των Ιατρικών Συλλόγων Αθηνών και Πειραιά. Τον υπουργείο Υγείας αρνήθηκε να επικυρώσει το αποτέλεσμα των νέων εκλογών (με νικήτρια την παράταξη Εξαδάκτυλου) υποστηρίζοντας ότι η συγκρότηση του εκλογικού σώματος παραβίασε τη δικαστική απόφαση του ΣτΕ. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ο ΠΙΣ να λειτουργεί από τον Ιανουάριο του 2026 με μεταβατικό πρόεδρο.

Είναι κοινό μυστικό ότι Άδωνις Γεωργιάδης και Αθ. Εξαδάκτυλος διατηρούν κάκιστες σχέσεις, με τον πρώτο να φέρεται να υποστηρίζει για την προεδρία του ΠΙΣ τον Γιώργο Πατούλη. Κάποιοι αποδίδουν την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί περισσότερο σε προσωπικές φιλοδοξίες των δύο διεκδικητών της προεδρίας, και όχι σε διαφορές ουσίας. Άλλοι υπονοούν ότι αυτή η διαμάχη σχετίζεται με τη στάση του υπουργού, που κατά την άποψή τους ευνοεί τους μεγάλους ιδιώτες του κλάδου της Υγείας. Μάλιστα, υπενθυμίζουν ότι το 2022, επί προεδρίας Εξαδάκτυλου, ο ΠΙΣ έχει προσφύγει στο ΣτΕ αναφορικά με τα οικονομικά μέτρα των αναγκαστικών επιστροφών (clawback) που επιβάλλονται στους εργαστηριακούς και κλινικοεργαστηριακούς γιατρούς, ζητώντας την ακύρωση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων που οδηγούν σε οικονομική ασφυξία τα ιδιωτικά ιατρεία και εργαστήρια. Από την άλλη, η σύμπραξη του πρώην προέδρου με τον προερχόμενο από τον ΣΥΡΙΖΑ Δημ. Βαρνάβα φαίνεται ότι ενόχλησε το υπουργείο, που άφησε διαρροές περί ελέγχου στα οικονομικά του ΠΙΣ, μετά τις εκλογές. Πάντως το δικό του... νεοδημοκρατικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι τον κ. Εξαδάκτυλος στηρίζουν με τις υποψηφιότητες τους τόσο ο απερχόμενος πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Νίκος Νίτσας όσο και ο πρώην πρόεδρος του ΙΣΘ (και πρώην πρόεδρος της τοπικής Διοικούσας της ΝΔ) Δημήτρης Τσάμης.

Οι εκλογές στον ΙΣΘ

Στις επικείμενες εκλογές για το νέο 15μελές συμβούλιο του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης συμμετέχουν πέντε παρατάξεις. Τον απερχόμενο πρόεδρο φιλοδοξεί να διαδεχθεί ο ΩΡΛ Νίκος Μπάτζιος, ο οποίος προέρχεται από την ΕΝΟΣΥ-ΝΙΚΙ, συμμετέχει επί χρόνια στα ΔΣ του συλλόγου και έχει τη στήριξη των πρώην προέδρων Νίτσα, Εξαδάκτυλου, Τσάμη.

Η προσκείμενη στο ΚΚΕ Δημοκρατική Πανεπιστημιακή Κίνηση (που είχε καταλάβει την 3η θέση με ποσοστό 6,8% στις εκλογές του 2022) έχει ως επικεφαλής τον καθηγητή Παιδιατρικής-Νεογνολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Γιώργο Μητσιάκο. Σημειωτέον ότι από τους περίπου 9.000 γιατρούς της Θεσσαλονίκης οι 2.000 είναι νοσοκομειακοί και στον εκεί σύλλογο (ΕΝΙΘ) το ΚΚΕ ήρθε πρώτη δύναμη και ο πρόεδρός της, Χρήστος Καραχρήστος, κατεβαίνει και στις εκλογές του ΙΣΘ. Επανακάμπτει η προσκείμενη στο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Ενωτική Δημοκρατική Πρωτοβουλία Ιατρών, που δεν είχε συμμετείχε στις εκλογές του 2018, ενώ στις εκλογές του 2022 κατέβασε την τελευταία στιγμή συνδυασμό 10 ατόμων με επικεφαλής τον Χρήστο Παπαστεργίου.

Σήμερα ο κ. Παπαστεργίου στηρίζει την προσπάθεια με την υποψηφιότητά του, αλλά επικεφαλής του συνδυασμού είναι ο παιδοφθαλμίατρος Λάμπρος Λαμπρογιάννης. Η Προοδευτική Ριζοσπαστική Συνεργασία Ιατρών, με αναφορές στον χώρο του ΣΥΡΙΖΑ, που είχε βγάλει μία έδρα το 2022 συμμετέχει με επικεφαλής τον καρδιολόγο Γιώργο Σκέντο. Τέλος στις εκλογές συμμετέχει και η παράταξη Ελεύθερα Σκεπτόμενοι Ιατροί (ΕΛΕΥ.Σ.Ι.), με επικεφαλής την Βιορίκα Ματσουκατίδου, γενική γιατρό που έγινε γνωστή την περίοδο του covid από τον αγώνα της κατά των εμβολίων, ενώ στις βουλευτικές εκλογές του 2023 ήταν υποψήφια στην Α’ Θεσσαλονίκη με τη ΝΙΚΗ και ήρθε πρώτη σε σταυρούς.

Για δεύτερη χρονιά οι εκλογές θα διεξαχθούν αποκλειστικά με ηλεκτρονική ψηφοφορία, για τα μέλη που έχουν πιστοποιήσει το κινητό τους και είναι ταμειακώς τακτοποιημένα. Η κάλπη θα αναδείξει τα 15 μέλη του διοικητικού συμβουλίου, τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο και τα έξι μέλη του Πειθαρχικού Συμβουλίου, τα τρία μέλη της εξελεγκτικής επιτροπής και τους 48 εκπροσώπους του ΙΣΘ στον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο. Πάντως στις προηγούμενες εκλογές, που επίσης είχαν διεξαχθεί ηλεκτρονικά, η συμμετοχή δεν ξεπέρασε το 50%, αντανακλώντας την απογοήτευση μεγάλου μέρους του ιατρικού κόσμου, που πιστεύει ότι ο ΙΣΘ λειτουργεί από απλώς διεκπεραιωτικά και ενδιαφέρεται περισσότερο για τις δημόσιες σχέσεις με την κυβέρνηση, παρά για τον κλάδο.


batzios-efimerida.jpeg

Το πλεονέκτημα της συνέπειας, της εμπειρίας και της ανεξαρτησίας

Tου Νικόλαου Μπάτζιου

ΩΡΛ, επικεφαλής ΕΝΟΣΥ-ΝΙΚΙ

Η επιλογή ενός συνδυασμού στις εκλογές του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης δεν αφορά μόνο την ανάδειξη προσώπων. Αφορά πρωτίστως την εμπιστοσύνη σε μια συγκεκριμένη αντίληψη για τον ρόλο του Συλλόγου, την αξιοπιστία της εκπροσώπησής του και την ικανότητά του να παρεμβαίνει ουσιαστικά στα ζητήματα που απασχολούν τον ιατρικό κόσμο.

Η ΕΝΟΣΥ-ΝΙΚΙ προσέρχεται στις εκλογές με το πλεονέκτημα της συνέπειας, της εμπειρίας και της ανεξαρτησίας. Προσωπικά, έχοντας την τιμή να υπηρετώ τον Ιατρικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης αδιάλειπτα από το 2008, από τις θέσεις του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου, του Ταμία, του Αντιπροέδρου και του Γενικού Γραμματέα, γνωρίζω από κοντά τις ανάγκες και τις αγωνίες των συναδέλφων της πόλης μας.

Η ΕΝΟΣΥ-ΝΙΚΙ αποτελεί τη μοναδική παράταξη που κατέθεσε εγκαίρως στη δημόσια συζήτηση ένα ολοκληρωμένο και αναλυτικό πρόγραμμα, με περισσότερες από 40 συγκεκριμένες προτάσεις και διεκδικήσεις, καθώς και πλήρη απολογισμό των παρεμβάσεων και των πρωτοβουλιών που αναλάβαμε τα προηγούμενα χρόνια.

Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι σχεδόν οι μισές από τις προτάσεις αυτές αφορούν τη νέα γενιά ιατρών, αναδεικνύοντας την ανάγκη αντιμετώπισης του brain drain και δημιουργίας πραγματικών προοπτικών επαγγελματικής και επιστημονικής εξέλιξης στη χώρα μας.

Διεκδικούμε την ουσιαστική αναβάθμιση των αμοιβών των ιατρών, την οριστική κατάργηση του clawback, την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας, τη διασφάλιση της επαγγελματικής αξιοπρέπειας και της αμοιβής του ιατρού, την αυστηρή τήρηση του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας και την ελεύθερη επιλογή ιατρού από τον πολίτη στην ΠΦΥ.

Η ΕΝΟΣΥ-ΝΙΚΙ παρουσιάζει το πλέον αντιπροσωπευτικό, πολυσυλλεκτικό και διαγενεακό ψηφοδέλτιο των εκλογών, με τη συμμετοχή συναδέλφων από όλα τα νοσοκομεία, τις ιδιωτικές κλινικές, τις δομές υγείας, τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, καθώς και από ολόκληρο σχεδόν το φάσμα των ιατρικών ειδικοτήτων.

Είμαστε ανεξάρτητη παράταξη. Δεν ζητήσαμε ούτε λάβαμε χρίσμα από κανέναν πολιτικό χώρο. Τα ψηφοδέλτια μας συσπειρώνουν 116 υποψηφίους, άξιους γιατρούς με κοινή προσήλωση στην προάσπιση του ιατρικού επαγγέλματος και στην ενίσχυση του θεσμικού ρόλου του ΙΣΘ. Ζητούμε την εμπιστοσύνη των συναδέλφων, ώστε να συνεχίσουμε ακόμα πιο δυναμικά σε μια τροχιά σοβαρής εκπροσώπησης, διεκδίκησης και προσφοράς προς το σύνολο της ιατρικής κοινότητας.


labrogiannis-efimerida.jpg

Είναι αναγκαίο να βγούμε από το τέλμα

Του Λάμπρου Λαμπρογιάννη

Οφθαλμιάτρου, επικεφαλής της Ενωτικής Δημοκρατικής Πρωτοβουλίας Ιατρών

Οι προσεχείς εκλογές στους Ιατρικούς Συλλόγους της χώρας διεξάγονται υπό το βάρος διογκούμενων προβλημάτων στον χώρο της Υγείας. Ο ιατρικός κόσμος παρακολουθεί τις εργασιακές του συνθήκες, καθώς και την ποιότητα ζωής του να επιδεινώνονται, με απτά αποτελέσματα στη λειτουργία του συστήματος Υγείας. Οι λειτουργοί του ΕΣΥ εργάζονται σε περιβάλλον υποστελέχωσης και μισθολογικής καθήλωσης, με περιορισμένες τις δυνατότητες επιστημονικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, ενώ ταυτόχρονα ο ιδιωτικός τομέας πιέζεται από την έλλειψη κανόνων δίκαιων, καθολικών και μακροπρόθεσμων, όπως επίσης και από φορολογικές στρεβλώσεις. Ειδικότερα, οι εργαστηριακοί γιατροί βρίσκονται σε οριακό σημείο, εξαιτίας των απαράδεκτων μέτρων του clawback και του rebate, ενώ απουσιάζει ο σχεδιασμός για την εκπαίδευση των ειδικευομένων και των νέων συναδέλφων.

Στην κρίσιμη αυτή συγκυρία για το ιατρικό επάγγελμα, κομβικός μπορεί να είναι ο ρόλος των κατά τόπους Ιατρικών Συλλόγων, καθώς και του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου. Είναι κοινός τόπος ότι οι Σύλλογοι, μέχρι στιγμής, δεν έχουν μπορέσει να αφουγκραστούν πλήρως τις αγωνίες των συναδέλφων, ούτε να τις μετατρέψουν σε ολοκληρωμένο πλαίσιο διεκδικήσεων. Είναι αναγκαίο να βγούμε από αυτό το τέλμα.

Η Ενωτική Δημοκρατική Πρωτοβουλία Ιατρών δεσμεύεται για μαχητική διεκδίκηση λύσεων για τα προβλήματα που ταλανίζουν τον κλάδο. Διεκδικούμε αξιοπρεπείς αμοιβές, επιθυμούμε την ομαλή ένταξη των νέων συναδέλφων στο σύστημα Υγείας, απαιτούμε ασφαλείς συνθήκες εργασίας. Στεκόμαστε απέναντι στην πολυδιάσπαση του κλάδου με ψευδεπίγραφες διαχωριστικές γραμμές και ζητάμε από την πολιτεία συμμετοχή στο σχεδιασμό του αύριο για το λειτούργημά μας. Οι γιατροί σε συνθήκες ευνομίας και σεβασμού μπορούν να αναδειχθούν σε εγγυητές της υγείας και της κοινωνικής συνοχής.


mitsiakos-efimerida.jpg

Αντίπαλος μας οι πολιτικές που φέρνουν σε δεινή θέση τους γιατρούς

Του Γιώργου Μητσιάκου

Καθηγητή Παιδιατρικής-Νεογνολογίας ΑΠΘ, προέδρου της Ελληνικής Νεογνολογικής Εταιρείας, επικεφαλής της Δημοκρατικής Πανεπιστημιακής Κίνησης

Το βασικό ερώτημα είναι τι Iατρικό Σύλλογο θέλουμε. Όλα τα προηγούμενα χρόνια ο σύλλογος είναι ένα βήμα προβολής της κυβερνητικής πολιτικής στον χώρο της υγείας, από τις εκδηλώσεις που διοργανώνει, μέχρι τις θέσεις που παίρνει η πλειοψηφία του ΔΣ. Για παράδειγμα, η Ομοσπονδία των Νοσοκομειακών Γιατρών διεκδικεί αυξήσεις μισθών με πλήρη απασχόληση, ενώ ο Ιατρικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης στηρίζει τη μερική απασχόληση των γιατρών του ΕΣΥ, την ενίσχυση της απογευματινή λειτουργίας των νοσοκομείων και της απασχόλησης των γιατρών του ΕΣΥ στον ιδιωτικό τομέα, με παράλληλη είσοδο των ιδιωτών γιατρών μέσα στο σύστημα Υγείας.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τη στάση που κρατά η πλειοψηφία του ΔΣ, και οι άλλες παρατάξεις του ΙΣΘ, όσον αφορά το clawback, που είναι αποτέλεσμα των κλειστών προϋπολογισμών για την υγεία. Από τη μια μεριά αυτό επιφέρει ένα σημαντικό χτύπημα στη λειτουργία των μικρών εργαστηριών, από την άλλη, η διαδικασία αυτή στηρίζει τα μεγάλα εργαστήρια στο να λειτουργήσουν και ουσιαστικά τα μεγάλα εργαστήρια να απορροφήσουν τα μικρότερα. Αλλά δεν στηρίζει τον ελεύθερο επαγγελματία γιατρό, τον στραγγαλίζει. Επίσης, ένα άλλο παράδειγμα είναι η προώθηση του Επαγγελματικού Ταμείου Υγείας από πλευράς του Συλλόγου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται όσον αφορά την ιδιωτικοποίηση της κοινωνικής ασφάλισης και της απεμπόλησης από πλευρά της πολιτείας ενός συστήματος κοινωνικής ασφάλισης που θα πρέπει να είναι καθολικό για όλους τους συνάδελφους.

Επίσης, την περίοδο του COVID, η πλειοψηφία του ΔΣ στήριζε την ανεξάρτητη λειτουργία του ιδιωτικού τομέα, μακριά και έξω από την πανδημία, να διαχειρίζεται μόνο τα υπόλοιπα περιστατικά, ενώ όλα τα νοσοκομεία εκείνο το διάστημα είχαν μετατραπεί σε νοσοκομεία μιας νόσου, με ό,τι αποτέλεσμα έχει αυτό για την επίπτωση της υγείας του λαού μας.

Για την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών των μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων γιατρών, όλων των υγειονομικών και των ασθενών μας, θα πρέπει να βάλουμε στόχο τη μετατροπή της συνείδησης των γιατρών, έτσι ώστε να κατανοήσουν ότι ο πραγματικός αντίπαλός μας δεν είναι η όποια παράταξη, αλλά αυτοί που αποφασίζουν για το τι πολιτικές υγείας θα εφαρμοστούν σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτές οι πολιτικές ενισχύουν τους ομίλους υγείας και έχουν απέναντί τους τους γιατρούς. Οι άλλες παρατάξεις έρχονται να στηρίξουν αυτές τις πολιτικές. Αντίπαλος μας δεν είναι οι άλλες πολιτικές παρατάξεις, αλλά η πολιτική αυτή που φέρνει σε δεινή θέση τους γιατρούς της χώρας μας.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 07.06.2026

Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google

Πρόσθεσέ το στην Google
Loader
ESPA