Πανελλαδικές: Κάτω από τη βάση έγραψε το 40% των εξεταζόμενων
«Αχίλλειος πτέρνα» η Έκθεση και τα Μαθηματικά
Ειδικοί αναλύουν τα αποτελέσματα των πρώτων βαθμολογιών, μιλούν για τις μεταβολές που αναμένονται και ανοίγουν τα χαρτιά τους για τις «χρυσές ευκαιρίες»
Μία ανάσα πριν την τελική κρίση βρίσκονται οι 70.000 διαγωνιζόμενοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, με την ανακοίνωση των βαθμολογιών να αναμένεται, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, την ερχόμενη εβδομάδα. Όπως και πέρσι έτσι και φέτος τα αποτελέσματα θα σταλούν με μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο που έχουν δηλώσει οι υποψήφιοι, οι οποίοι έχουν στη συνέχεια στη διάθεσή τους περίπου τρεις εβδομάδες προκειμένου να μελετήσουν το Μηχανογραφικό και να επιλέξουν τη σχολή που καλύπτει καλύτερα τις ανάγκες και τα θέλω τους.
Από τα μέχρι στιγμής δεδομένα η διακύμανση των βάσεων θα κριθεί από την Έκθεση και τα Μαθηματικά με τους ειδικούς που μιλούν στη «ΜτΚ» να κάνουν λόγο για «σταθερότητα, με ανοδικές τάσεις στα ‘ρετιρέ’ του 3ου και 4ου επιστημονικού πεδίου». Σύμφωνα με τον Γιάννη Βαφειαδάκη, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) οι διαγωνιζόμενοι έγραψαν χειρότερα από πέρσι, σε Έκθεση, Ιστορία, Μαθηματικά, Βιολογία, Φυσική, Χημεία. «Άνοδος προβλέπεται στις υψηλόβαθμος Σχολές του τρίτου πεδίου: Ιατρικές, Φαρμακευτικές και στις υψηλόβαθμες Σχολές του τέταρτου πεδίου (ΠΑΜΑΚ και ΑΣΟΕΕ). Η Πληροφορική θα έχει τα φόρτε της και προσμένουμε περαιτέρω απαξίωση για τις καθηγητικές σχολές».
Ο δρ Χρήστος Ταουσάνης, σύμβουλος σταδιοδρομίας, εξηγεί στη «ΜτΚ» πως το «Βατερλό» των διαγωνιζόμενων στα Μαθηματικά αναμένεται να φέρει πολλούς υποψηφίους κάτω από τη βάση ενώ και σε μαθήματα όπως η Βιολογία, η Φυσική και η Χημεία και φέτος, η πλειοψηφία δεν έγραψε καλά. «Οι βάσεις θα επηρεαστούν από τις προτιμήσεις των παιδιών και τον αριθμό των θέσεων εισακτέων. Στο 4ο επιστημονικό πεδίο, συγκεκριμένες ομάδες τμημάτων αναμένεται να δεχτούν πιέσεις, εξαιτίας των χαμηλών επιδόσεων στα Μαθηματικά. Δηλαδή, θα επηρεαστούν τμήματα που έχουν αυξημένο συντελεστή βαρύτητας στα Μαθηματικά όπως τα Οικονομικά, Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων κτλ. Έτσι, θα πρέπει να δούμε την κατανομή των προτιμήσεων των μαθητών». Ο ίδιος προσδοκά μία άνοδο στις Νομικές Σχολές δεδομένου ότι «υπήρχε διαβαθμισμένη δυσκολία στα θέματα».
Οι εκπλήξεις
Δύο πολύ σημαντικά στοιχεία που αναμένεται να αλλάξουν το τοπίο αφορούν τις νεοϊδρυθείσες Πολυτεχνικές Σχολές αλλά και τα πρόσφατα μέτρα τις κυβέρνησης που αφορούν την προσέλκυση φοιτητών/τριων στις Στρατιωτικές Σχολές (δυνατότητα εισαγωγής από τρία επιστημονικά πεδία και επαγγελματικά λύκεια, αύξηση αποδοχών σπουδαστών στρατιωτικών σχολών, βελτίωση κτιριολογικών εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, νέες δυνατότητες για έρευνα, εξειδίκευση και εξέλιξη).
«Περιμένουμε μία διαφορετική προσέγγιση για τα τμήματα Μηχανικών, όπου πλέον έχουν ιδρυθεί Πολυτεχνικές Σχολές, όπως στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, και αναμένεται να προσελκύσουν φοιτητές που μέχρι πέρσι μπορεί να επέλεγαν περιφερειακά πανεπιστήμια. Είναι μία νέα τάση που περιμένουμε να δούμε πώς θα αποτυπωθεί στις φετινές βάσεις. Δεύτερη μεταβολή που αναμένουμε είναι τι θα γίνει στα τμήματα των Στρατιωτικών Σχολών, αν δηλαδή θα ανατραπούν οι προτιμήσεις», επισημαίνει ο κ. Ταουσάνης. Παρατηρεί πώς οι υψηλόβαθμοι μαθητές/τριες καταγράφουν μία τάση για τμήματα που συνδέονται περισσότερο με την ιδιωτική αγορά εργασίας και τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες, κάτι που θα επηρεάσει τις βάσεις. «Τμήματα Πληροφορικής, Επιστήμης Υπολογιστών, Μηχανικών θα βρεθούν ακόμη πιο ψηλά στις προτιμήσεις. Αντιθέτως, τμήματα που συνδέονται αποκλειστικά με την απορρόφηση στον δημόσιο τομέα, ενδεχομένως να πέσουν στις προτιμήσεις “ρίχνοντας” έτσι και τις βάσεις. Για παράδειγμα πέρσι είδαμε σημαντική πτώση των βάσεων σε Φιλολογικές Σχολές, κεντρικών πανεπιστημίων», συμπληρώνει.
Η «πόρτα» της ΕΒΕ
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής αναμένεται να αφήσει και φέτος, έξω από τα πανεπιστήμια, έναν σημαντικό αριθμό παιδιών. «Εκτιμούμε πως το 25%-30% των αποφοίτων από τα ΓΕΛ και ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό από τα ΕΠΑΛ δεν θα καταφέρει να εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», λέει ο κ. Ταουσάνης. Σχολιάζοντας τις χαμηλές επιδόσεις των μαθητών, και τη φετινή χρονιά, λέει πως «είναι εμφανές ότι πρέπει να γίνουν ριζικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Μεταφέροντας θέσεις και απόψεις καθηγητών της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα σας πως ότι οι μαθητές/τριες Γυμνασίου και Λυκείου είναι καθαρά προσανατολισμένοι προς ένα εξεταστικοκεντρικό σύστημα που όμως, τους στερεί ευρύτερες γνώσεις που θα ήταν απαραίτητες για το μέλλον τους. Η δε τριτοβάθμια εκπαίδευση δέχεται, κατά κοινή ομολογία πολλών τμημάτων, φοιτητές που δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις για να ανταπεξέλθουν στις ακαδημαϊκές απαιτήσεις. Υπάρχει μεγάλο κενό που καθιστά πολύ δύσκολο το έργο των πανεπιστημιακών δασκάλων. Πρόκειται λοιπόν για μία συνθήκη που απαιτεί ριζικές αλλαγές».
Το Μηχανογραφικό
Για τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού οι υποψήφιοι θα πρέπει να ακολουθήσουν τις εξής βασικές αρχές, σύμφωνα με τον κ. Ταουσάνη:
* Εκφράζουμε την πραγματική μας επιθυμία, ασχέτως από τις βάσεις ή το τι λέει ο κοινωνικός περίγυρος.
* Απαιτείται πολύ προσεκτική μελέτη των τμημάτων, των επαγγελματικών δικαιωμάτων και κάθε πληροφορίας που σχετίζεται με τη φοίτηση αλλά και με τη συνέχεια. Πώς δηλαδή οι σπουδές μπορούν να συνδεθούν με την αγορά εργασίας.
* Στο Μηχανογραφικό υπάρχουν πάρα πολλές ευκαιρίες, σε όλες τις βαθμολογίες. Το ότι μπορεί να μην έγραψε κάποιος καλά, δεν σημαίνει ότι δεν έχει επιλογές. Το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιλογών αλλά, η έλλειψη ενημέρωσης των παιδιών.
Τα «διαμαντάκια»
«Tα παιδιά θα πρέπει να διαλέξουν σπουδές και όχι δουλειά. Η τάση παγκοσμίως είναι τα πρώτα πτυχία να είναι πιο γενικά και η εξειδίκευση να έρχεται στη συνέχεια, με τα μεταπτυχιακά», συμβουλεύουν τη νέα γενιά οι ειδικοί. Τονίζουν πως είναι κομβικής σημασίας, οι υποψήφιοι φοιτητές/τριες να αξιοποιήσουν όλον τον χρόνο που τους δίνεται προκειμένου να μελετήσουν το Μηχανογραφικό και να μην παραλείψουν να εξετάσουν και το παράλληλο Μηχανογραφικό που αφορά τη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση και τις τεχνικές ειδικότητες. «Μόνο να κερδίσουν έχουν συμπληρώνοντας και το παράλληλο Μηχανογραφικό», τονίζει ο κ. Ταουσάνης.
Συμπληρώνει πως ακόμα και αν κάποιος/α δεν κατάφερε να γράψει όσο καλά ήθελε, υπάρχουν πολύ καλές επιλογές και σε μεσαίες και χαμηλόβαθμες βαθμολογίες που αποτελούν, «χρυσές ευκαιρίες». «Στο 1ο επιστημονικό πεδίο υπάρχουν τμήματα όπως το Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, με βάσεις κάτω των 10.000 μορίων, που σχετίζονται με το digital marketing, έναν ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο. Το τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) είναι ένα δυναμικό τμήμα Πληροφορικής -που δεν το γνωρίζουν πολλά παιδιά της θεωρητικής επιστήμης- και αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες, την επαυξημένη και εικονική πραγματικότητα, σε δυναμικά πεδία όπως είναι ο Πολιτισμός. Έχουμε επίσης τις ανώτερες σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης που σχετίζονται με έναν βασικό πυλώνα της οικονομίας της χώρας μας».
Στο 2ο επιστημονικό πεδίο, σύμφωνα με τον κ. Ταουσάνη, υπάρχουν πάρα πολλά τμήματα Μηχανικών, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Μηχανολόγων Μηχανικών σε περιφερειακά πανεπιστήμια που η βάση τους κυμαίνεται στα 11.000 μόρια. «Αυτά τα τμήματα υπεισέρχονται σε πολύ δυναμικούς κλάδους της οικονομίας που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη, τη ρομποτική, τον αυτοματισμό. Υπάρχουν τμήματα Πληροφορικής, με κάτω από 10.000 μόρια όπως στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο που πέρσι διαμόρφωσε τη βάση του στα 9.600 μόρια και δεν υπολείπεται σε κάτι, έναντι κάποιου άλλου τμήματος Πληροφορικής», εξηγεί.
Στο 3ο επιστημονικό πεδίο, υπάρχει νέο τμήμα Εργοθεραπείας στην Κομοτηνή το οποίο μαζί με το αντίστοιχο τμήμα της Πτολεμαΐδας (που παραδοσιακά κινείται στα 12-13.000 μόρια) μπορεί να αποτελέσει μία πολύ καλή επιλογή σε χαμηλά βαθμολογικά κλιμάκια. «Πρόκειται για έναν κλάδο με πάρα πολύ αξιόλογη απασχολησιμότητα», εξηγεί ο κ. Ταουσάνης.
Στο 4ο επιστημονικό πεδίο, προγράμματα σπουδών που σχετίζονται με τη διοικητική επιστήμη και τεχνολογία, ακόμα και κλασσικών επιστημών όπως το τμήμα Οικονομικής Επιστήμης στο Ρέθυμνο κινούνται σε χαμηλές βαθμολογίες διότι είναι πολλές οι επιλογές. Το ίδιο ισχύει και σε Οικονομικά Τμήματα, με εξειδίκευση στον τουρισμό. «Έχουν χαμηλά μόρια εισαγωγής και μπορούν να αποτελέσουν πολύ καλές επιλογές, με προοπτική. Είναι πάρα πολύ σημαντικό τα παιδιά να ελέγχουν τα επαγγελματικά δικαιώματα και τις δυνατότητες που τους δίνει κάθε τμήμα. Στο 2ο, 3ο και 4ο πεδίο υπάρχει τμήμα Πληροφορικής με εφαρμογή στη Βιοιατρική στη Λαμία, το οποίο συνδυάζει δύο πολύ δυναμικούς κλάδους και η βάση του είναι στα 13.000 μόρια», καταλήγει ο κ. Ταουσάνης.
Η είσοδος των Μη Κρατικών Πανεπιστημίων
Αλλαγές στον χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναμένεται να φέρει η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, η οποία έκρινε συνταγματικό τον ν. 5094/24 που αφορά την εγκατάσταση και λειτουργία των Μη Κρατικών Πανεπιστημίων στη χώρα μας. Αίτηση, για τη φετινή χρονιά, έχουν καταθέσει ήδη 12 ξένα πανεπιστήμια, εκ των οποίων δύο στη Θεσσαλονίκη. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, αφότου περάσουν τους απαραίτητους και αυστηρούς ελέγχους της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ), θα ξεκινήσουν να δέχονται φοιτητές/τριες στα τέλη Σεπτεμβρίου, αρχές Οκτωβρίου.
Ερωτώμενος για το πώς ενδέχεται να επηρεάσει τις επιλογές των υποψηφίων η επερχόμενη εγκατάσταση και λειτουργία των Μη Κρατικών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα, ο Γιάννης Βαφειαδάκης, πρόεδρος της ΟΕΦΕ εκτιμά πως θα «μείνουν πολλές κενές θέσεις σε περιφερειακά πανεπιστήμια. Μία οικογένεια που ζει στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη και το παιδί της πέρασε για παράδειγμα στην Τρίπολη, θα συνυπολογίσει τα έξοδα και ίσως επιλέξει ένα Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο. Σίγουρα θα αλλάξει το τοπίο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πρόκειται για μία συνάρτηση που θα έχει ‘καραμπόλες’ για τις κενές θέσεις που θα δημιουργηθούν οι οποίες όμως, δεν θα επηρεάσουν τις βάσεις». Δεν παραλείπει εδώ να υπογραμμίσει ότι ο φοιτητής/τρια που δεν «πιάνει» την Ιατρική για «αρκετές χιλιάδες μόρια, δεν θα την πετύχει και ποτέ».
Σημειώνεται ότι δικαίωμα εγγραφής στα Μη Κρατικά έχουν οι κάτοχοι απολυτηρίου Γενικού Λυκείου ή Επαγγελματικού Λυκείου με ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ), η οποία προκύπτει από τον μικρότερο εκ των μέσων όρων των βαθμολογιών του συνόλου των εξεταζομένων ανά επιστημονικό πεδίο, πολλαπλασιαζόμενο με τον συντελεστή 0,8.
Από την πλευρά του ο δρ. Χρήστος Ταουσάνης, σύμβουλος σταδιοδρομίας, μεταφέροντας την εικόνα που έχει εκλάβει από ένα μεγάλο δείγμα παιδιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (όπου αναμένεται να λειτουργήσουν τα πρώτα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια) λέει πως η προσέγγιση των νέων είναι η εξής: «εννοείται πως αν πετύχουν τις σχολές της επιλογής τους θα πάνε και η ίδια λογική επικρατεί για σχολές υψηλής ζήτησης και κύρους στην περιφέρεια. Όμως, για σχολές που σχετίζονται με το management, τα οικονομικά, τις παραϊατρικές ειδικότητες, τα παιδιά που ζουν στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα δηλώνουν πως δεν θα κινηθούν περιφερειακά αλλά, θα επιλέξουν κάποιο Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο. Σίγουρα από του χρόνου, που θα έχει περάσει στη συνείδηση των μαθητών θα είναι εντονότερο το ενδιαφέρον το οποίο, παρατηρούμε πως υπάρχει ήδη από φέτος».
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 22.06.2025
«Αχίλλειος πτέρνα» η Έκθεση και τα Μαθηματικά
Από σήμερα 13 έως και τις 18 Αυγούστου
Η ολοκλήρωση της ανακαίνισης αναμένεται να βελτιώσει ριζικά την εξωτερική εμφάνιση και τη λειτουργικότητα του κτιρίου - Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν
Επιπλέον δύο τομείς και έξι ειδικότητες στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια - Λύκεια