Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο του ΥΠΕΞ για την σύσταση Γραφείου Ελληνικής Προεδρίας

Υπέρ ψήφισε η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ - Όσα δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών Γ. Γεραπετρίτης

- Newsroom

Με ευρεία πλειοψηφία ψηφίστηκε από την Ολομέλεια, το νομοσχέδιο του υπουργείου Εξωτερικών για την σύσταση Γραφείου Ελληνικής Προεδρίας.

Υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισε η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, καταψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και η Ελληνική Λύση, ενώ με το "παρών" τοποθετήθηκαν η Νέα Αριστερά, η Νίκη και η Πλεύση Ελευθερίας.

Η Ομιλία του υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη: 

" Είναι πράγματι μια κρίσιμη Προεδρία. Έρχεται πάρα πολύ εγκαίρως το νομοσχέδιο, διότι στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας πρέπει να είμαστε τοποθετημένοι όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Θα υπάρχουν πάρα πολύ μεγάλα ζητήματα που θα κληθεί να διαχειριστεί η Ελληνική Προεδρία. Μεταξύ αυτών το πολυετές δημοσιονομικό, τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την άμυνα, με την Κοινή Αγροτική Πολιτική, με την ανταγωνιστικότητα, με τη συνοχή και βεβαίως το ζήτημα υψηλής ευαισθησίας για την ελληνική εξωτερική πολιτική, που είναι η διεύρυνση και ειδικώς η διεύρυνση των Δυτικών Βαλκανίων. Άρα, θα είναι μία εξαιρετικά κρίσιμη Προεδρία.

Να τοποθετηθώ σε τρία σημεία επί της αρχής, έτσι ώστε να ξεκαθαρίσουμε το πεδίο, να μην υπάρχουν συγχύσεις.

Το πρώτο και σοβαρό ζήτημα. Το νομοσχέδιο, το οποίο έχετε ενώπιον σας, είναι οργανωτικό και όχι ουσιαστικό. Δεν αφορά τις πολιτικές που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση. Πολιτικές, οι οποίες θα έχουν ένα συγκεκριμένο σχέδιο, στο πλαίσιο και διακυβερνητικής επιτροπής. Πλέον δεν χρειάζεται εξουσιοδότηση, ούτε χρειάζεται να είναι στο νόμο, διότι υπάρχει εξουσιοδότηση από τον νόμο 4622 του 2019 για τη συγκρότηση διυπουργικών επιτροπών από το Υπουργικό Συμβούλιο. Όπως επίσης, προφανώς δεν υπάρχει και κανένα ζήτημα, όπως αναφέρει ο κύριος Καζαμίας, επικάλυψης αρμοδιοτήτων. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αφορά την οργανωτική δομή και όχι ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις ουσιαστικές πολιτικές που εκφεύγουν της αρμοδιότητας. Άρα, πολύ ορθώς συγκροτείται, όπως συνέβη σε όλες τις προηγούμενες Προεδρίες, το Αυτοτελές Γραφείο της Ελληνικής Προεδρίας, αλλά τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις ουσιαστικές πολιτικές παραμένουν στην αρμοδιότητα των Γενικών Διευθύνσεων του Υπουργείου Εξωτερικών και των διυπουργικών επιτροπών, οι οποίες θα συγκροτηθούν πάντοτε με γνώμονα πολιτικές και κοινωνικές συνθέσεις.

Το δεύτερο ζήτημα: Επιδιώκουμε τη λειτουργικότητα μέσω του νομοσχεδίου αυτού. Είναι προφανές ότι η ταχύτητα με την οποία αναπτύσσονται τα γεγονότα μέσα σε μια Ευρωπαϊκή Προεδρία - όποιος την έχει βιώσει αντιλαμβάνεται τους χρόνους που απαιτούνται και τα αντανακλαστικά τα οποία θα πρέπει να έχουμε, έτσι ώστε να μπορούμε ανά πάσα στιγμή να αντιδρούμε με άμεσο και καθοριστικό τρόπο. Αλλά η λειτουργικότητα αυτή θα έρθει χωρίς εκπτώσεις και σε ζητήματα λογοδοσίας και διαφάνειας - θα επανέλθω - καθώς επίσης και σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα οικονομικά.

Εμείς, στο Υπουργείο Εξωτερικών, μεριμνήσαμε έτσι ώστε να έχουμε έναν προϋπολογισμό, ο οποίος θα είναι συνετός. Δεν θέλουμε να επιβαρύνουμε τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν θέλουμε η Προεδρία αυτή να γίνει πεδίο άκρατου πληθωρισμού σε ό,τι αφορά τα οικονομικά. Για τον λόγο αυτό, μελετώντας και ανάλογες Προεδρίες άλλων κρατών, καταλήξαμε στα 20 εκατομμύρια.

Και τέλος, η τρίτη παρατήρηση για τον νόμο που έχετε ανά χείρας: Χρησιμοποιήθηκαν ως υποδείγματα οι αντίστοιχοι νόμοι για τις προεδρίες του 2003 και του 2014 με τις αναγκαίες μόνο προσαρμογές, διότι έχει διαφοροποιηθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο σε πολλά πεδία, μεταξύ των οποίων και ο Νόμος για το δημόσιο λογιστικό.

Άρα, ακολουθήθηκε βασικά το μοντέλο των επιτυχημένων γενικώς Προεδριών από οργανωτική άποψη.

Θα μιλήσω για τρία ζητήματα πριν αναφερθώ στις τροποποιήσεις, στο περιεχόμενο και στις τροποποιήσεις που φέρνουμε στο νομοσχέδιο. Ζήτημα πρώτο που ετέθη από ομιλητές, από τους εισηγητές και τους αγορητές, τα ζητήματα των αποσπάσεων. Οι αποσπάσεις θα ακολουθήσουν τις πάγιες διατάξεις. Ισχύουν οι ουσιαστικές γενικές προϋποθέσεις, οι οποίες προβλέπονται περί αποσπάσεων. Είναι ακριβώς η ίδια διάταξη ως είχε και στις προηγούμενες Προεδρίες, οι οποίες εκτελέστηκαν το 2003 και το 2014.

Δεύτερον, συμβάσεις έργου. Επειδή υπήρξε μία αναφορά ότι στο σχέδιο που τίθεται σε δημόσια διαβούλευση υπήρχε μία διαδικασία κατά την οποία θα έπρεπε να υπάρχει μία εισήγηση εκ μέρους μιας επιτροπής. Απλώς για να αντιληφθούμε τα πράγματα, οι συμβάσεις αυτές έργου θα ακολουθήσουν απολύτως, στο 100%, τους κανόνες του δημοσίου λογιστικού. Καμία παρέκκλιση. Εκείνο, το οποίο υφίσταται ως παρέκκλιση θα είναι μόνο ότι σε αυτές τις περιπτώσεις των συμβάσεων έργου θα είναι δυνατόν να πάμε πέρα από την πρόβλεψη που υπάρχει σε σχέση με τον προγραμματισμό προσλήψεων, που σας θυμίζω ότι, με βάση τον Νόμο για το επιτελικό κράτος, ο προγραμματισμός προσλήψεων γίνεται τον Σεπτέμβριο του προηγούμενου έτους.

Εάν προκύψει ανάγκη να υπάρξουν περαιτέρω συμβάσεις έργου, αυτές θα γίνουν με απόλυτο σεβασμό στην τήρηση των διαδικασιών μόνο καθ’ υπέρβαση, εφόσον το περιεχόμενο του προγραμματισμού, ο οποίος ήδη έχει καταρτιστεί πολύ νωρίτερα. Άρα, καμία απολύτως απόκλιση από τα θεωρητικώς ισχύοντα.

Να επαναλάβω ότι υπάρχει ειδικός κωδικός Προεδρίας, έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να αξιολογεί τα ζητήματα των δαπανών της Ελληνικής Προεδρίας και άρα δεν τίθεται κανένα ζήτημα σε ό,τι αφορά τα οικονομικά της.

Και το τρίτο σημείο, επειδή υπήρξε εκτεταμένη αναφορά στα ζητήματα των χορηγιών. Να επισημάνω κατ’ αρχάς ότι η διάταξη είναι ακριβώς όπως υπήρχε στο πλαίσιο του 2003 και του 2014. Είναι η ίδια ακριβώς διάταξη. Απλώς να διευκρινίσω τα ακόλουθα: Σε ό,τι αφορά τις χορηγίες, τηρούνται απολύτως οι προβλεπόμενες διατάξεις για τις διαδικασίες χορηγιών. Άρα, εάν πρόκειται για πολιτιστική χορηγία - που αντιλαμβανόμαστε ότι οι χορηγίες αυτές δεν θα αφορούν τον κορμό των εκδηλώσεων - προφανώς για την οργάνωση ενός Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στην Ελλάδα δεν θα υπάρχει χορηγία. Είναι αυτονόητο. Στα παράπλευρα γεγονότα μπορεί να υπάρχει και άρα σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι προβλεπόμενες εκ του νόμου προϋποθέσεις, ουσιαστικές και διαδικαστικές. Και βεβαίως, καμία ακύρωση δεν θα υπάρξει επειδή δεν θα ανευρεθεί η χορηγία. Ο κρατικός προϋπολογισμός θα αναλάβει αυτό το βάρος.

Και έρχομαι τώρα στην ουσία του νόμου. Είναι ένας νόμος, ο οποίος προβλέπει τη σύσταση του Γραφείου. Προβλέπει διαδικαστικές δικλείδες έτσι ώστε να μπορεί να λειτουργεί και να λειτουργεί παράλληλα με τη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία, η οποία θα ενισχυθεί. Η εκτίμησή μας είναι ότι, μέσω αποσπάσεων, θα υπάρξουν περίπου έως 100 τοποθετήσεις στη Μόνιμη Αντιπροσωπεία και έως 65 τοποθετήσεις μέσω αποσπάσεων από όλο τον δημόσιο τομέα. Αυτό το οποίο αντιλαμβανόμαστε όλοι είναι ότι οι βασικές μονάδες για την οργάνωση της Ελληνικής Προεδρίας, δηλαδή Μόνιμη Αντιπροσωπεία και Γραφείο Ελληνικής Προεδρίας, θα πρέπει να έχουν ένα χαρακτήρα διυπουργικό. Δεν μπορεί να είναι μόνο το Υπουργείο Εξωτερικών. Μολονότι το Υπουργείο Εξωτερικών προφανώς θα έχει τον βαρύνοντα ρόλο του συντονισμού όλων των ενεργειών, αλλά θα πρέπει να είναι από όλα τα υπουργεία, διότι Συμβούλια Υπουργών γίνονται σε όλα τα επίπεδα και άρα θα πρέπει να υπάρχει ένας απόλυτος συντονισμός". 

Loader