Πρώτη τριμερής συνάντηση Ελλάδας - Κύπρου - Συρίας στη Νέα Υόρκη
Οι υπουργοί Εξωτερικών συμφώνησαν να συναντηθούν ξανά μέχρι το τέλος του έτους στην Κύπρο
Παρέμβαση της ΑΝΑΚΕΜ στη δημόσια διαβούλευση με επισήμανση 9 προβλημάτων που δημιουργεί και 5 προτάσεις για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για την εναλλακτική διαχείριση των Αποβλήτων Εκσκαφών Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ)
- Newsroom
Τις απόψεις της επί του Σχεδίου Νόμου «Προώθηση της Ανακύκλωσης – Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 της 30ής Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ για τα απόβλητα (EE L 150/109) και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 94/62/ΕΚ για τις συσκευασίες και τα απορρίμματα συσκευασίας (EE L 150/141)» του ΥΠΕΝ, κατέθεσε η ΑΝΑΚΕΜ Α.Ε.
Με επίσημο υπόμνημα που υπέβαλε στη διαβούλευση στις 4 Δεκεμβρίου, η εταιρεία εξέφρασε την έντονη ανησυχία της για τις αρνητικές επιπτώσεις και τα προβλήματα που δημιουργεί το ιδιαίτερα το άρθρο 30 με το οποίο ουσιαστικά προβλέπεται η κατάργηση της εναλλακτικής διαχείρισης ΑΕΚΚ για έργα ή δραστηριότητες κατηγορίας Α’ (κατάταξη για περιβαλλοντική αδειοδότηση), τα οποία μάλιστα αποτελούν το 58% των περιπτώσεων της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Σύμφωνα με την εμπειρία της εταιρείας, η προβληματική επί του συγκεκριμένου άρθρου, συνοψίζεται στα εξής:
Οι προτεινόμενες αλλαγές στη νομοθεσία όχι μόνο δεν προάγουν την ανακύκλωση, αλλά αντιθέτως, την υπονομεύουν, καταργώντας ουσιαστικά την εναλλακτική διαχείριση ΑΕΚΚ σε έργα Κατηγορίας Α. Υπό αυτό το πρίσμα πρόκειται για μια θεσμική οπισθοδρόμηση, η οποία καταργεί την πρόοδο που έχει γίνει στον κλάδο από τη λειτουργία των ΣΣΕΔ, ωφελεί τους εργολάβους δίνοντάς τους το δικαίωμα να λειτουργήσουν ακόμη και ως έμποροι υλικών, ενώ από τη συγκεκριμένη ρύθμιση του σχεδίου νόμου, που θα επιτρέπει, χωρίς κανέναν έλεγχο και λογοδοσία, την εναπόθεση των ΑΕΚΚ, πλήττεται ανεπανόρθωτα το περιβάλλον και η δημόσια υγεία, η παραγωγή του τεχνικού έργου και η εθνική οικονομία.
Σε ότι αφορά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για την διεκπεραίωση της διαδικασίας έγκρισης των ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ (παρ. 5 άρθρου), η ΑΝΑΚΕΜ θεωρεί το μέτρο θετικό επί της αρχής. Παράλληλα ωστόσο, είναι απολύτως αναγκαίο να τηρούνται αυστηρά κριτήρια αξιολόγησης των συστημάτων, ως προς την ποσότητα των διαχειριζόμενων ΑΕΚΚ, το ποσοστό ανακύκλωσης των ΑΕΚΚ και τη διάθεση ανακυκλωμένων υλικών, τις περιοχές εξυπηρέτησης, την υλοποίηση δράσεων ενημέρωσης, τον ετήσιο απολογισμό τους.
Τέλος, σε ότι αφορά στο άρθρο 9, με το οποίο προστίθεται άρθρο 25Α στον Ν.4042/12, στην παράγραφο 1, αναφέρεται ότι μπορούν να θεσπίζονται Προγράμματα Διευρυμένης Ευθύνης Παραγωγού (ΠΔΕΠ) για τα όλα τα απόβλητα εναλλακτικής διαχείρισης εκτός των ΑΕΚΚ. Στη συνέχεια το άρθρο περιγράφει τις υποχρεώσεις και τον τρόπο οργάνωσης των Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης, συμπληρωματικό στον Ν.2939/2001, διάταξη που βελτιώνει τη λειτουργία των Συστημάτων. Η μη συμπερίληψη των ΑΕΚΚ σε σχετική διάταξη που περιγράφει τον τρόπο λειτουργίας των Συστημάτων Διαχείρισης, αφήνει τα ΣΕΔ ΑΕΚΚ εκτεθειμένα σε ασάφειες και επιτρέπει τη χαλάρωση του ελέγχου και της ολιστικής εφαρμογής κανόνων.
Με σκοπό την προστασία του κλάδου, την αναβάθμιση του έργου των ΣΣΕΔ και την ουσιαστική προώθηση της ανακύκλωσης και των αρχών της κυκλικής οικονομίας, η ΑΝΑΚΕΜ προτείνει την ενσωμάτωση των παρακάτω στο νέο νόμο:
Αναφορικά με την παρέμβαση της ΑΝΑΚΕΜ Α.Ε., ο Πρόεδρος της Εταιρείας κύριος Ηλίας Δημητριάδης σημείωσε ότι «Η ΑΝΑΚΕΜ κατέθεσε, ως όφειλε, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, τους προβληματισμούς της σχετικά με τα άρθρα του σχεδίου νόμου που πρόκειται να επιφέρουν οπισθοδρόμηση της ανακύκλωσης των ΑΕΚΚ στη χώρα μας, καθώς και πλήγμα σε έναν κλάδο που έχει κάνει μεγάλα βήματα προόδου την τελευταία δεκαετία. Προσπαθώντας πάντοτε να συμβάλλουμε θετικά, με παραγωγικές πρωτοβουλίες, έτσι και τώρα φέρνουμε στο τραπέζι συγκεκριμένες προτάσεις που προκύπτουν από την πολυετή εμπειρία μας. Με την πεποίθηση ότι ιδιαίτερα σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία δεν υπάρχει χώρος για λάθη, εκφράζουμε την ελπίδα ότι οι Αρχές θα επανεξετάσουν και θα αποσύρουν τις επίμαχες διατάξεις.»
Η Ανακύκλωση ΑΕΚΚ Κεντρικής Μακεδονίας Α.Ε. – ΑΝΑΚΕΜ’ αποτελεί ένα από τα πρώτα εγκεκριμένα Συλλογικά Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ) Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών & Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ).
Η ΑΝΑΚΕΜ Α.Ε. λειτουργεί ως ο υπεύθυνος φορέας για την εναλλακτική διαχείριση ΑΕΚΚ στις περιοχές εμβέλειάς της, ενώ συνεργάζεται με 90 μονάδες ανακύκλωσης σε 13 Περιφέρειες και 38 νομούς της χώρας.
Στόχος της ΑΝΑΚΕΜ Α.Ε. είναι η δημιουργία και συνεχής διεύρυνση ενός πυκνού δικτύου μεταφορέων και μονάδων επεξεργασίας σε όλη την Ηπειρωτική Ελλάδα και στα νησιά.
Επιπλέον, η ΑΝΑΚΕΜ Α.Ε. προάγει την ανακύκλωση υλοποιώντας πρωτοβουλίες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης γύρω από θέματα ανακύκλωσης, περιβάλλοντος και κυκλικής οικονομίας. Η ΑΝΑΚΕΜ Α.Ε. έχει πιστοποιηθεί και εφαρμόζει Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας κατά ISO 9001 και Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης κατά ΙSO 14001.
Οι υπουργοί Εξωτερικών συμφώνησαν να συναντηθούν ξανά μέχρι το τέλος του έτους στην Κύπρο
Η ψηφιακή κάρτα του προγράμματος λειτουργεί ως «εισιτήριο» για ταξίδια σε κάθε γωνιά της Ελλάδας
Yπογράμμισε ότι η επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής θα επιτρέψει στο Οικουμενικό Πατριαρχείο να λειτουργήσει και πάλι το κορυφαίο θεολογικό του ίδρυμα.
Ως εισηγήτρια του ΕΛΚ, ανέδειξε με τις τροπολογίες της την ανάγκη να θεσπιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο ένα «ηλικιακό όριο ψηφιακής ωριμότητας»