STEAMing the Future: Το Anatolia εκπαίδευσε δωρεάν 628 παιδιά πάνω στις ψηφιακές δεξιότητες

Στόχος ήταν η καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής σκέψης καθώς και η εξοικείωση των μαθητών/τριών με την εκπαίδευση STE(A)M και τα επαγγέλματα του μέλλοντος

Το STEAMing the Future είναι ένα από τα προγράμματα που προσέφερε το Κολλέγιο Ανατόλια δωρεάν, στο πλαίσιο του μη κερδοσκοπικού του χαρακτήρα και της αποστολής του να παρέχει στο σύνολο της μαθητικής κοινότητας, πρόσβαση σε καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα. To STEAMing the Future, τριετούς διάρκειας, σχεδιάστηκε από το Anna Papageorgiou STEM Center του Κολλεγίου Ανατόλια με στόχο την καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων κριτικής σκέψης, καθώς και την εξοικείωση των μαθητών/τριών με την εκπαίδευση STE(A)M (Science, Technology, Arts, Engineering, Mathematics) και τα επαγγέλματα του μέλλοντος. Ξεκίνησε το 2022 διά ζωσης για μαθητές και μαθήτριες της Θράκης, και online για όλη την Ελλάδα με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη.

Το 2022-2023 προσφέρθηκαν δωρεάν διά ζώσης προγράμματα, στο Xanthi TechLab, σε παιδιά ηλικίας 14-18 ετών από την περιοχή της Ξάνθης, καθώς και διαδικτυακά για το σύνολο της μαθητικής κοινότητας στην Ελλάδα.

Το 2023-2024 προσφέρθηκαν ένας νέος κύκλος online μαθημάτων για μαθητές/τριες από όλη την Ελλάδα, δύο διά ζώσης κύκλοι μαθημάτων στην Ξάνθη και στην Αλεξανδρούπολη, και ένας κύκλος δωρεάν εργαστηρίων για εκπαιδευτικούς.

Το 2024-2025 οι εκπαιδευτικές δράσεις συνεχίστηκαν με διά ζώσης μαθήματα στην Ξάνθη και στη Δράμα, καθώς και με το online πρόγραμμα για παιδιά από όλη τη χώρα.

Το πρόγραμμα αποσκοπούσε, παράλληλα, στην ισότιμη πρόσβαση στους τομείς STEAM με έμφαση στη συμπερίληψη, στην ισότιμη πρόσβαση στην εκπαιδευτική καινοτομία και στη συμμετοχή κοριτσιών και αγοριών από απομακρυσμένες περιοχές· και στην πράξη αποδείχθηκε πολύτιμο εργαλείο μάθησης και κινητροδότησης των τοπικών κοινωνιών στις οποίες προσφέρθηκε.

xanthi-tech-lab-2022-7.jpg

Μέσα σε τρία χρόνια (2022-2025):

• 628 παιδιά Γυμνασίου - Λυκείου από περισσότερα από 200 σχολεία σε όλη την Ελλάδα συμμετείχαν στο πρόγραμμα.

• 77 εκπαιδευτικοί πήραν μέρος σε διαδικτυακές επιμορφώσεις.

• Το πρόγραμμα προσφέρθηκε πέντε φορές διαδικτυακά σε μαθητές και μαθήτριες από κάθε γωνιά της Ελλάδας.

• Το πρόγραμμα προσφέρθηκε διά ζώσης τέσσερις φορές στην Ξάνθη, δύο φορές στην Αλεξανδρούπολη και μία φορά στη Δράμα.

• Από τους συμμετέχοντες, το 61% ήταν αγόρια και το 39% κορίτσια

Μετά την 1η χρονιά του STEAMing the Future με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη, το Κολλέγιο Ανατόλια επέκτεινε το πρόγραμμα με την υποστήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, διευρύνοντάς το γεωγραφικά και ηλικιακά. Έτσι, από το 2023, το STEAMing the Future II ξεκίνησε να προσφέρεται στο Anna Papageorgiou STEM Center σε παιδιά που φοιτούν σε σχολεία της δυτικής Θεσσαλονίκης, ενώ προσαρμόστηκε ώστε να μπορούν να το παρακολουθήσουν και παιδιά δημοτικού. Ο θετικός αντίκτυπος του STEAMing the Future δεν περιορίστηκε μόνο στη διάρκεια του προγράμματος, αλλά συνεχίζεται με τη δημιουργία κοινότητας των ωφελούμενων μαθητών/τριών και την επικοινωνία τους στην πλατφόρμα Discord.

Δημιουργικές χρήσεις drones για την πρόληψη των φυσικών καταστροφών

Με αφορμή την υλοποίηση των μαθημάτων, το Κολλέγιο Ανατόλια καλλιέργησε και εμβάθυνε τη συνεργασία του με φορείς της Θράκης όπως το Light Hub της Αλεξανδρούπολης, το Επιμελητήριο Έβρου και το Xanthi TechLab, με το οποίο ξεκινά το νέο πρόγραμμα Elevate, σχετικά με τον προγραμματισμό και τις δημιουργικές χρήσεις drones για την πρόληψη των φυσικών καταστροφών. Τον Νοέμβριο του 2025 το Anna Papageorgiou STEM Center θα παρουσιάσει τo STEAMing the Future ως παράδειγμα καλής εκπαιδευτικής πρακτικής στο συνέδριο European ICSE Science Factory & 6th International STEM Education Conference, το οποίο θα διεξαχθεί στην Κωνσταντινούπολη.

Από αριστερά. Peter Chresanthakes, Αντιπρόεδρος Institutional Advancement Κολλεγίου Ανατόλια, Δρ Πάνος Βλάχος, Πρόεδρος Κολλεγίου Ανατόλια, Εύα Λιανού, Γενική Διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, Σοφοκλής Δανασσής Υπεύθυνος Διαχείρισης Προγραμμάτων του Iδρύματος Μποδοσάκη, Δρ Ηρώ Κολιάκου, η Συντονίστρια των Προγραμμάτων STEAM του Κολλεγίου Ανατόλια
Από αριστερά. Peter Chresanthakes, Αντιπρόεδρος Institutional Advancement Κολλεγίου Ανατόλια, Δρ Πάνος Βλάχος, Πρόεδρος Κολλεγίου Ανατόλια, Εύα Λιανού, Γενική Διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, Σοφοκλής Δανασσής Υπεύθυνος Διαχείρισης Προγραμμάτων του Iδρύματος Μποδοσάκη, Δρ Ηρώ Κολιάκου, η Συντονίστρια των Προγραμμάτων STEAM του Κολλεγίου Ανατόλια

«Περήφανοι για τη συνεργασία μας»

Η Αθηνά Δεσύπρη, πρόεδρος του Ιδρύματος Μποδοσάκη σε δήλωσή της σημείωσε: «Το Ίδρυμα Μποδοσάκη έχει ως βασική του αρχή την προώθηση της ισότητας στην εκπαίδευση, με έμφαση στα παιδιά και τους νέους που το έχουν ανάγκη όπως αυτούς που ζουν σε απομακρυσμένες ή λιγότερο προνομιούχες περιοχές της Ελλάδας. Το πρόγραμμα “STEAMing the Future” αποτυπώνει έμπρακτα αυτή την προσέγγιση. Μέσα από τη μεθοδολογία STEAM, έφηβοι ενεργοποιούνται, εμπνέονται και μαθαίνουν να συνεργάζονται, να δημιουργούν και να προτείνουν λύσεις σε πραγματικά προβλήματα. Η ενεργή και με ενθουσιασμό συμμετοχή τόσων παιδιών από διαφορετικές περιοχές της χώρας αποτελεί για εμάς σημαντικό κίνητρο για να συνεχίσουμε να προσφέρουμε ενεργά και να υποστηρίζουμε πρωτοβουλίες που επενδύουν στη γνώση και στις δεξιότητες ζωής που είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για ένα πιο δίκαιο και βιώσιμο μέλλον. Είμαστε περήφανοι για τη συνεργασία μας με το Κολλέγιο Ανατόλια και τη δυναμική του STEAMing the Future, και ανυπομονούμε να δούμε την κοινότητα των μαθητών και μαθητριών που δημιούργησε, να μεγαλώνει — φέρνοντας μαζί της περισσότερες ιδέες, περισσότερη δημιουργικότητα και περισσότερη ελπίδα».

Εκπαιδευτική πρωτοπορία και συμπερίληψη

Ο δρ. Πάνος Βλάχος, πρόεδρος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ανατόλια υπογράμμισε ότι το τριετές πρωτοποριακό πρόγραμμα STEAMing the Future στόχευε να ικανοποιήσει τους δύο βασικούς πυλώνες που αφορούν το Ανατόλια: την εκπαιδευτική πρωτοπορία και τη συμπερίληψη. «Η λογική είναι να προσπαθήσουμε να δώσουμε τη δυνατότητα στους νέους ανθρώπους, περιοχών που δεν έχουν πρόσβαση σε αυτές τις νέες μορφές μάθησης να έχουν πρόσβαση και να δημιουργήσουμε τη συνθήκη ώστε να αποκτήσουν τις γνώσεις και δεξιότητες που χρειάζονται για το μέλλον. Το πρόγραμμα αναπτύχθηκε κυρίως στη Θράκη και υλοποιήθηκε σε διάφορες πόλεις όπως στην Αλεξανδρούπολη, στην Ξάνθη, στη Δράμα. Ταυτόχρονα όμως φάνηκε πως υπάρχει ανάγκη και σε άλλες περιοχές κι έτσι εξελίξαμε το πρόγραμμα και σε online μορφή καλύπτοντας έτσι όλες τις περιοχές της χώρας. Εκατοντάδες παιδιά, περισσότεροι από 70 καθηγητές εξοικειώθηκαν με αυτές τις νέες μορφές μάθησης οι οποίες βασίζονται σε μία πολύ βασική αρχή, ότι η μάθηση πρέπει να φύγει από μία παραδοσιακή διδασκαλία, σε μία ενεργή διδασκαλία όπου ο νέος εμπλέκεται στο να μάθει νέες τεχνολογίες και να κατανοήσει πώς θα γίνεται η πραγματική επίλυση προβλημάτων το επόμενο διάστημα».

Επιμορφώθηκαν 77 εκπαιδευτικοί

Η δρ. Ηρώ Κολιάκου, επικεφαλής προγραμμάτων STEAM Κολλεγίου Ανατόλια ευχαριστώντας το Ίδρυμα Μποδοσάκη για τη σημαντική στήριξη και την εμπιστοσύνη που έδειξε — και συνεχίζει να δείχνει — στο Κολλέγιο Ανατόλια σημείωσε: «Χωρίς αυτή τη στήριξη, το ταξίδι του STEAMing the Future δεν θα είχε την ίδια έκταση και τον ίδιο ουσιαστικό αντίκτυπο. Μέσα σε τρία χρόνια, περισσότεροι από 600 μαθητές και μαθήτριες από περισσότερα από 200 σχολεία σε όλη την Ελλάδα συμμετείχαν σε δράσεις του προγράμματος STEAMing the Future, διερευνώντας νέα επιστημονικά πεδία και αναζητώντας ευκαιρίες για το μέλλον τους. Σε κάθε δράση που διοργανώσαμε, αναδείχθηκε το αξιόλογο δυναμικό της περιφέρειας: παιδιά με δημιουργικές ιδέες, διερευνητικές ερωτήσεις και απορίες για τις σπουδές και τα επαγγέλματα που έως τότε τους ήταν άγνωστα. Με χαρά είδαμε την ενεργή συμμετοχή πολλών κοριτσιών, που ενδιαφέρθηκαν ουσιαστικά για τα αντικείμενα STEM και άνοιξαν συζητήσεις για το επαγγελματικό τους μέλλον — συχνά μαζί με τις οικογένειές τους. Ακόμη και μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων, το ενδιαφέρον παραμένει ζωντανό. Πολλά παιδιά συνεχίζουν να συμμετέχουν μέσα από την κοινότητα αποφοίτων του προγράμματος, να ρωτούν, να αναζητούν και να σχεδιάζουν το επόμενο βήμα τους. Παράλληλα, 77 εκπαιδευτικοί από όλη τη χώρα επιμορφώθηκαν και αξιοποίησαν το υλικό και τη μεθοδολογία του προγράμματος, ενσωματώνοντας νέες ιδέες και εργαλεία στην καθημερινή σχολική πράξη. Η συνεργασία μας με τοπικούς φορείς, όπως το Xanthi Tech Lab και το Light Hub στην Αλεξανδρούπολη, δημιούργησε ουσιαστικές γέφυρες ανάμεσα στην εκπαίδευση και την καινοτομία, ενισχύοντας τον αντίκτυπο του προγράμματος στις τοπικές κοινωνίες».

Loader