Μεγάλη επιχείρηση του ελληνικού FBI για λαθρεμπόριο καυσίμων σε όλη τη χώρα - Τουλάχιστον 20 συλλήψεις
Έλεγχοι σε πρατήρια και αποθήκες σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Βόλο και άλλες περιοχές – Στο στόχαστρο απάτη, φοροδιαφυγή και νομιμοποίηση εσόδων
Η ΚΕΔΕ ζητά αλλαγές στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο τονίζοντας την υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση των Δήμων
Μπορεί το καλοκαίρι να τελειώνει σιγά-σιγά, ωστόσο στους παραθαλάσσιους Δήμους οι ναυαγοσώστες θα παραμείνουν και τον Σεπτέμβριο, παρέχοντας προστασία σε παραθεριστές και λουόμενους. Φέτος η ναυαγοσωστική κάλυψη ήταν επαρκής σε μεγάλο μέρος παραλιών, τουλάχιστον τον μήνα Αύγουστο, ωστόσο το… σπορ αποδεικνύεται ιδιαιτέρως ακριβό για τους Δήμους που επωμίζονται το κόστος για να ρίξουν «δίχτυ προστασίας» σε όλες τις μεγάλες, δημοφιλείς και ως εκ τούτου πολυσύχναστες ακτές ανά τη χώρα.
Από την άλλη οι ναυαγοσώστες εκπέμπουν SOS, καθώς από την αρχή του έτους πάνω από 150 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στη θάλασσα, παρότι οι Δήμοι έκαναν ότι ήταν δυνατόν για να καλύψουν τις παραλίες με προσωπικό. Μάλιστα φέτος η καλοκαιρινή σεζόν ξεκίνησε με την ναυαγοσωστική κάλυψη να είναι στο 20% και αυτό γιατί κάποιοι Δήμοι άργησαν να ξεκινήσουν τις διαδικασίες, επειδή περίμεναν πρώτα να πάρουν τα χρήματα.
Συγκεκριμένα πολλοί σε όλη τη χώρα ήταν οι Δήμοι που περίμεναν πρώτα τα χρήματα και μετά να τρέξουν για τον διαγωνισμό προκειμένου να καλυφθούν οι θέσεις των ναυαγοσωστών. Αποτέλεσμα ήταν σε αρκετές περιοχές να καθυστερήσει η προετοιμασία που απαιτούσε μία δουλειά τουλάχιστον 60 ημερών.
Από του χρόνου πάντως οι αιρετοί ευελπιστούν ότι οι αλλαγές που έχουν ήδη προτείνει στα υπουργεία Εσωτερικών και Ναυτιλίας θα γίνουν δεκτές, προκειμένου να σταματήσουν οι Δήμοι να επιβαρύνονται με υπέρμετρα μεγάλα κόστη, την ώρα μάλιστα που η κρατική επιχορήγηση δεν καλύπτει ούτε το 1/3 του συνολικού κόστους, που αφορά στις προσλήψεις προσωπικού και τον αναγκαίο εξοπλισμό σε σκάφη.
Ήδη η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) ζητά αλλαγές στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο για τη ναυαγοσωστική κάλυψη, τονίζοντας την υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση των Δήμων και την αναποτελεσματικότητα του συστήματος.
Προτείνει μάλιστα την αναστολή των κυρώσεων, την πλήρη κρατική κάλυψη της δαπάνης μέχρι την τροποποίηση του Π.Δ.71/2020, αλλά και τη δυνατότητα στους Δήμους να αγοράζουν υποδομές και να προσλαμβάνουν προσωπικό, ώστε να γίνει το πλαίσιο πιο βιώσιμο και λειτουργικό, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της ΚΕΔΕ.
Η πολιτική παρέμβαση της ΚΕΔΕ στο υπουργείο Ναυτιλίας για την αναβάθμιση της ναυαγοσωστικής υπηρεσίας ήρθε φέτος νωρίς, σε μια προσπάθεια να επεξεργαστεί τις προτάσεις της Αυτοδιοίκησης έως του χρόνου το καλοκαίρι.
Είναι υπερβολικά τα οικονομικά βάρη για τους Δήμους
Σε σύσκεψη που έλαβε χώρα στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με αντικείμενο τη ναυαγοσωστική κάλυψη στις παραλίες της χώρας ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου επανέλαβε στον υφυπουργό Ναυτιλίας Στέφανο Γκίκας το διαρκές αίτημα των Δήμων για την άμεση τροποποίηση και αναθεώρηση του Προεδρικού Διατάγματος 71/2020, το οποίο έχει προκαλέσει λειτουργικά προβλήματα και υπερβολικά οικονομικά βάρη στους Δήμους, χωρίς να συμβάλλει ουσιαστικά στην αποτελεσματικότερη προστασία των λουόμενων.
«Η ΚΕΔΕ παραμένει σταθερή στις θέσεις της για την ανάγκη άμεσης τροποποίησης του ΠΔ 71/2020. Δεν είναι αποδεκτό να φορτώνονται οι Δήμοι με τεράστιες υποχρεώσεις και δυσανάλογο κόστος, όταν αποδεικνύεται πως το ισχύον πλαίσιο δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει αποδείξει ότι αναλαμβάνει ευθύνες. Περιμένουμε άμεσα ουσιαστικές λύσεις και όχι νέες καθυστερήσεις. Το υπουργείο οφείλει να προχωρήσει με σοβαρότητα και συνέπεια στις αναγκαίες αλλαγές» δήλωσε ο κ. Κυρίζογλου.
Στην ίδια σύσκεψη δήμαρχοι παραθαλάσσιων περιοχών τεκμηρίωσαν την αναγκαιότητα άμεσης αναθεώρησης του υφιστάμενου πλαισίου, λέγοντας πως η δομή και το περιεχόμενο του ΠΔ 71/2020 εκσφενδονίζουν το κόστος που επιφορτίζονται οι Δήμοι, ενώ την ίδια στιγμή, παρά τις υπερβολές σε χρήση ανθρωποδυναμικού και αχρείαστων υποδομών, δε βελτιώνει το τελικό αποτέλεσμα, δηλαδή την ουσιαστική μείωση των πνιγμών στις ελληνικές ακτές.
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας κ. Γκίκας πάντως άκουσε με προσοχή τους δημάρχους και δεσμεύτηκε να αποστείλει στην ΚΕΔΕ τις προτάσεις που έχει ήδη επεξεργαστεί για τη βελτίωση του ΠΔ 71/2020. Παράλληλα, συμφωνήθηκε η άμεση επανεκκίνηση των τεχνικών διαβουλεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών για τη διερεύνηση εφαρμόσιμων λύσεων με άμεση σύγκληση της κοινής Επιτροπής των Υπουργείων Εσωτερικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του Λιμενικού Σώματος και της ΚΕΔΕ για την τροποποίηση και τον εξορθολογισμό του επίμαχου ΠΔ 71/2020.
Πληρώστε το σύνολο της ναυαγοσωστικής κάλυψης
Η ΚΕΔΕ ωστόσο, όπως ανέφερε ο πρόεδρός της κ. Κυρίζογλου, επιμένει στις ομόφωνες αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της, οι οποίες περιλαμβάνουν τα εξής:
* Αναστολή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων προς τους Δήμους σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας ή αποδεδειγμένης αδυναμίας εφαρμογής του ΠΔ.
* Πλήρης κρατική χρηματοδότηση (100%) της ναυαγοσωστικής κάλυψης μέχρι την τροποποίηση του διατάγματος.
* Εφάπαξ αγορά εξοπλισμού από τους Δήμους και χρήση του από τις μισθωμένες ναυαγοσωστικές δομές ή αποζημίωση ανά τριετία/τετραετία, δεδομένου ότι σήμερα καλούνται να τον αγοράζουν κάθε χρόνο από τους εργολάβους, οι οποίοι χρησιμοποιούν στην πράξη τον ίδιο εξοπλισμό.
* Δυνατότητα πρόσληψης εξειδικευμένου προσωπικού από τους Δήμους για τη ναυαγοσωστική κάλυψη, με νέο νομικό και λειτουργικό πλαίσιο.
* Να δοθεί η δυνατότητα στους Δήμους να προσλαμβάνουν συμβασιούχους ή αορίστου χρόνου προσωπικό εξειδικευμένο στην ναυαγοσωστική, προς κάλυψη των αναγκών που θα προκύψουν, μέσα από ένα νέο εξορθολογικοποιημένο πλαίσιο ναυαγοσωστικής κάλυψης
* Οι τριμελείς επιτροπές ορισμού των πολυσύχναστων παραλιών ανά λιμεναρχείο να επανέλθουν στην προηγούμενη σύνθεση έτσι ώστε να μην αυξάνεται κατά το δοκούν ο αριθμός των πολυσύχναστων παραλιών όπως και το ωράριο λειτουργίας τους κάτι που αυξάνει το κόστος ναυαγοσωστικής κάλυψης δυσανάλογα.
Σύμφωνα με αιρετούς η εφαρμογή του ΠΔ 71/2020 έχει επιφέρει και φέτος δυσανάλογες επιβαρύνσεις στους δήμους, τόσο σε οικονομικό όσο και σε νομικό, τεχνικό και επιχειρησιακό επίπεδο. Επιπλέον, όπως αναφέρουν, η υπερβολική απαίτηση σε προσωπικό και υποδομές, σε συνδυασμό με την τεχνητή έλλειψη προσφοράς από τις ναυαγοσωστικές εταιρείες, οδήγησε σε εκτίναξη του κόστους, φτάνοντας τα 24,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, από τα οποία μόλις τα 15 εκατομμύρια επιχορηγούνται από το κράτος.
Επίσης, η ΚΕΔΕ υπενθυμίζει ότι με τρεις ομόφωνες αποφάσεις του ΔΣ της, έχει ζητήσει την κατάργηση ή τροποποίηση του ΠΔ 71/2020, και παρά τη συγκρότηση κοινής επιτροπής το 2022, αυτή συνεδρίασε μόνο μία φορά και έκτοτε ουδέποτε εκ νέου. Παράλληλα, τονίζει ότι θα συνεχίσει αταλάντευτα τις παρεμβάσεις της για τη θεσμική κατοχύρωση ενός δικαιότερου, βιώσιμου και λειτουργικού πλαισίου ναυαγοσωστικής κάλυψης, που θα εξυπηρετεί τόσο τη δημόσια ασφάλεια όσο και την εύρυθμη λειτουργία των δήμων της χώρας.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 31.08.2025
Έλεγχοι σε πρατήρια και αποθήκες σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Βόλο και άλλες περιοχές – Στο στόχαστρο απάτη, φοροδιαφυγή και νομιμοποίηση εσόδων
Αστατος ο καιρός σήμερα, με τοπικές βροχές και καταιγίδες σε Ήπειρο, Μακεδονία και Θεσσαλία, ενώ η θερμοκρασία παραμένει υψηλή, φτάνοντας έως τους 37 βαθμούς. Ισχυροί άνεμοι έως 6 μποφόρ στο Ιόνιο
Ο Δείκτης Εφαρμογής Προεκλογικού Προγράμματος του ΚΕΦΙΜ μετρά την υλοποίηση των δεσμεύσεων της κυβέρνησης - Η πρώτη αποτύπωση της κυβερνητικής συνέπειας – τριμηνιαία αξιολόγηση με τεκμηριωμένη μεθοδολογία
Συνέντευξη του Γενικού διευθυντή Κε.Δ.Α.Κ. και προέδρου του ΤΕΕ/ΤΚΜ