- Newsroom
Άρχισε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή η επεξεργασία του σχεδίου νόμου του υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη, με τίτλο: «Ενίσχυση δημοσιότητας και διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο - Τροποποιήσεις Ν. 5005/2022 & ν.3548/2007 - και λοιπές διατάξεις».
Όπως ανέφερε στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο κ. Μαρινάκης, το νομοσχέδιο βελτιώνει περαιτέρω την ήδη επιτυχημένη εφαρμογή των Μητρώων Έντυπου (ΜΕΤ) και Ηλεκτρονικού Τύπου (ΜΗΤ), και έχει ως βασικούς πυλώνες
1.την περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας, «ώστε ούτε ένα ευρώ από κρατική ενίσχυση ή διαφήμιση να μην πηγαίνει σε Μέσα που δεν πληρούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις».
2.την περαιτέρω διασφάλιση των θέσεων εργασίας, με την «καθιέρωση της ενυπόγραφης δημοσιογραφίας»,
3. Τη θεσμοθέτηση αλλαγών για την απόδειξη πραγματικής λειτουργίας και κυκλοφορίας των εντύπων, ώστε να μην λειτουργούν εφημερίδες «φάντασμα» και
4.τον περιορισμό της «γραφειοκρατίας» με σημαντική διεύρυνση των προθεσμιών εγγραφής και ανανέωσης για το μητρώο έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου και ουσιαστική ενίσχυση δειγματοληπτικών και επιτόπιων ελέγχων από ειδικά κλιμάκια.
«Αυτή, είναι η πρώτη από μία σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων που έχουμε ετοιμάσει» και που έχουν ως στόχο να μπουν κανόνες σε όλα τα επίπεδα είπε ο κ. Μαρινάκης: «Η επόμενη (παρέμβαση) είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο θέλουμε να περάσει στο προσεχές υπουργικό συμβούλιο για κάποιες αλλαγές για την ΕΡΤ, ενώ έρχονται δύο νομοσχέδια, ένα για τα περιφερειακά κανάλια, που το καθεστώς τους είναι σε προσωρινή λειτουργία για πάρα πολλά χρόνια, και θέλουμε να το φέρουμε σε μία κατάσταση μόνιμης λειτουργίας, και αντίστοιχα για τα ραδιόφωνα, που θέλουμε και εκεί να βάλουμε ένα πλαίσιο υπό την επίβλεψη του ΕΣΡ» είπε ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, σημειώνοντας ότι «ο στόχος είναι όλα αυτά (να προχωρήσουν) εντός του 2025. Μέσα στους επόμενους έξι μήνες, να έχουν εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση, μετά τις διαδικασίες της δημόσιας διαβούλευσης και με τους φορείς και με τα κόμματα στη Βουλή. Ο στόχος είναι να μπούνε κανόνες σε όλα τα επίπεδα» τόνισε ο κ. Μαρινάκης.
Κάνοντας αναλυτικότερη περιγραφή των αλλαγών που φέρνει το νομοσχέδιο, ο κ. Π. Μαρινάκης είπε ότι:
-Αυστηροποιούνται οι διατάξεις που αφορούν στην πραγματική λειτουργία και κυκλοφορία του έντυπου Τύπου.
-Εισάγεται εξουσιοδοτική διάταξη για την τροποποίηση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) που ορίζει τις ακριβείς προδιαγραφές της εκτύπωσης μιας εφημερίδας, κάτι που «αποτελεί πάγιο αίτημα του κλάδου και η οποία φυσικά θα εκδοθεί κατόπιν νεότερης διαβούλευσης με τις οικείες ενώσεις».
-Διασφαλίζονται περαιτέρω οι θέσεις εργασίας των δημοσιογράφων μέσα από την τομή της καθιέρωσης της ενυπόγραφης δημοσιογραφίας. Σκοπός της πρωτοβουλίας είναι ο περιορισμός των εικονικών συμβάσεων εργασίας. Τα ΜΜΕ θα υποχρεούνται να περιέχουν και ενυπόγραφα άρθρα των δημοσιογράφων που απασχολούνται σε αυτά, κάτι που, εκτός από την κατοχύρωση της εργασιακής σχέσης των Μέσων με τους δημοσιογράφους, συμβάλει στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης, υπηρετεί την προάσπιση των πνευματικών δικαιωμάτων και παρεμποδίζει τη λογοκλοπή. Αυτό, φυσικά, δεν σημαίνει ότι απαγορεύονται τα άρθρα με «ψευδώνυμο» είπε ο κ. Μαρινάκης και πρόσθεσε: Πρακτικά θέλουμε να αντιμετωπίσουμε μία, παθογένεια. Ποια είναι; Η δημιουργία μίας σύμβασης με ένα δημοσιογράφο, μόνο και μόνο για να περάσει ένα μέσο στο μητρώο, και να μην είναι πραγματική η απασχόληση του.
-Περιορίζεται η γραφειοκρατία και ενισχύονται ουσιαστικά οι έλεγχοι για τη συμμόρφωση στον νόμο. Όπως είπε, οι προθεσμίες ανανέωσης της πρώτης εγγραφής διευρύνονται σημαντικά, (δλδ από ένα μήνα κάθε έτος, που είχαν τη δυνατότητα ανανέωσης της πρώτης εγγραφής, τώρα θα είναι διαθέσιμη για 8 μήνες το χρόνο) . Επίσης, θεσπίζεται υποχρεωτικός δειγματοληπτικός έλεγχος σε ποσοστό 15% επί των αιτήσεων σε κάθε κατηγορία εντύπου (αντί για 15% του συνόλου που ίσχυε σήμερα), δηλαδή ξεχωριστά στις ημερήσιες πανελλαδικές, ημερήσιες περιφερειακές, εβδομαδιαίες, περιοδικά κ.ο.κ. Ακόμη, εισάγεται υποχρεωτικό όριο επιτόπιων ελέγχων από ειδικά κλιμάκια σε ποσοστό 5% των αιτήσεων στο ΜΕΤ και 3% στο ΜΗΤ, εκτός των ελέγχων που προκύπτουν από καταγγελίες.
-Εξορθολογίζονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις, ώστε να μην έχουν τιμωρητικό-εξαντλητικό χαρακτήρα, αλλά να ενισχύουν τη συμμόρφωση στις προϋποθέσεις των Μητρώων, ενώ, θα επιβάλλονται βαρύτερες κυρώσεις σε περιπτώσεις υποτροπής.
-Εισάγονται μια σειρά από τεχνικές αλλαγές στον νόμο των Μητρώων και στοχευμένες παρεμβάσεις στον Ν. 3548/2007 για τον περιφερειακό Τύπο που καθιστούν πιο λειτουργική τη συμμόρφωση των εντύπων στις προβλέψεις του.
Για τις λοιπές διατάξεις, ο κ. Μαρινάκης είπε ότι σε συνεννόηση με το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) καλύπτεται ένα νομοθετικό κενό σχετικά με το πλαίσιο δικτύωσης των ραδιοφωνικών σταθμών. Η δικτύωση μεταξύ των σταθμών θα επιτρέπεται μετά από ειδική άδεια του ΕΣΡ και υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, χωρίς την τήρηση των οποίων προβλέπεται ακόμη και ανάκληση της άδειας του σταθμού.
Διευκρίνισε, δε, ότι οι ρυθμίσεις αδειοδότησης που ισχύουν για το σύνολο των ραδιοφωνικών σταθμών που λειτουργούν νόμιμα, αφορούν και στους σταθμούς πολιτικών κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή και ακριβώς λόγω αυτής της εκπροσώπησης τους δινόταν άδεια λειτουργίας. Εφόσον ένα κόμμα δεν εκπροσωπείται πλέον στην Βουλή, παύει να συντρέχει πλέον η προϋπόθεση νόμιμης λειτουργίας του σταθμού. Για ασφάλεια δικαίου, τα παραπάνω αποτελέσματα επέρχονται έπειτα από απόφαση του ΕΣΡ, επισήμανε ο κ. Μαρινάκης.
Τέλος, έδωσε ορισμένα στατιστικά για τα δύο μητρώα (Μητρώο Έντυπου Τύπου και Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου).
-Μέχρι σήμερα στο ΜΕΤ έχουν υποβληθεί 552 αιτήσεις. Εξ' αυτών, 385 έντυπα είναι πιστοποιημένα. Αυτό σημαίνει ότι 119 αιτήσεις απορρίφθηκαν κατόπιν ελέγχου των δικαιολογητικών, ενώ σήμερα υπάρχουν και 48 εκκρεμείς αιτήσεις.
-Στο ΜΗΤ έχουν υποβληθεί 817 αιτήσεις. Εξ' αυτών, οι 569 ιστοσελίδες είναι εγγεγραμμένες και πιστοποιημένες στο ΜΗΤ και 248 αιτήσεις έχουν απορριφθεί κατόπιν ελέγχου δικαιολογητικών.
-Συνολικά στα Μητρώα έχουν ήδη πραγματοποιηθεί από το 2024 έως σήμερα, εκτός από τους ελέγχους των αιτήσεων και ανανεώσεων, επιπλέον 94 έλεγχοι από κλιμάκια της υπηρεσίας είτε δειγματοληπτικοί είτε κατόπιν καταγγελιών, ενώ μέσα από αυτούς τους ελέγχους επιβλήθηκαν δεκάδες κυρώσεις, 7 από τις οποίες εντοπίστηκαν σε επιτόπιους ελέγχους.