Απεργούν σήμερα οι ερευνητές σε όλη την χώρα
Οι ερευνητές διεκδικούν μεταξύ άλλων αυξήσεις στους προϋπολογισμούς των πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων
Πολιτικές εξελίξεις μετά τις δύο προτάσεις για σύσταση Προανακριτικης Επιτροπής, ενώ σε δύο εβδομάδες αρχίζει η πρώτη δίκη που σχετίζεται με το σιδηροδρομικό δυστύχημα
Στο πολιτικό τερέν μεταφέρεται η έρευνα για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, μετά την κατάθεση δύο προτάσεων για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής. Η υπόθεση των Τεμπών θα συνεχίσει να βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της επικαιρότητας και εκτός Βουλής, αφού σε δύο εβδομάδες θα αρχίσει η πρώτη δίκη για υπόθεση που σχετίζεται με την απώλεια στοιχείων για την εμπορική αμαξοστοιχία.
Οι προτάσεις για Προανακριτική
Την περασμένη Δευτέρα το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε πρόταση για Προανακριτική για τα Τέμπη, βάζοντας στο κάδρο των ευθυνών τους πρώην υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών, Αχιλλέα Καραμανλή και Χρήστο Σπίρτζη, και τους αρμόδιους υφυπουργούς των δύο κυβερνήσεων. Τη δική της πρόταση για τη διενέργεια Προκαταρκτικής Εξέτασης κατέθεσε την επόμενη ημέρα η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, βασιζόμενο σε 93 εξώδικα φορέων και συνδικαλιστικών οργανώσεων που ζητούσαν τη λήψη των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας και είχαν κοινοποιηθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών από το 2015. Η πρόταση του ΚΚΕ περιέλαβε, εκτός από τους υπουργούς των κυβερνήσεων ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, και τον πρωθυπουργό, Κ. Μητσοτάκη, μόνο ως προς την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος, ενώ η προσπάθεια κατάθεσης κοινού αιτήματος περί σύστασης Προανακριτικής Επιτροπής από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και τη Νέα Αριστερά, δεν ευοδώθηκε, λόγω διαφωνιών για το αν πρέπει να συμπεριληφθεί στο κατηγορητήριο το όνομα του πρωθυπουργού.
Κακούργημα ή πλημμέλημα;
Από την πλευρά του ο Κυριάκος Μητσοτάκης προανήγγειλε με συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ ότι η ΝΔ θα καταθέσει δική της πρόταση, χωρίς να προσδιορίσει τον ακριβή χρόνο. Πάντως, από τα λεγόμενα του πρωθυπουργού προκύπτει ότι θα ακολουθηθεί η οδός του Δικαστικού Συμβουλίου, χωρίς να προηγηθεί συζήτηση στη Βουλή. «Εμείς είμαστε αυτοί που έστειλαν τον Τριαντόπουλο στον φυσικό δικαστή. Και το ίδιο θα κάνουμε και με τον Καραμανλή», είπε, ξεκαθαρίζοντας ότι «κακούργημα δεν βλέπουμε και δεν θα στείλουμε κάποιον για κακούργημα».
Όμως δεν έχει ξεκαθαρίσει αν ο Κ. Αχ. Καραμανλής επιθυμεί να ακολουθήσει την οδό του Δικαστικού Συμβουλίου ή αν προτιμά την κοινοβουλευτική διαδικασία, προκειμένου να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Ακόμα και αν τελικά ο πρώην υπουργός παραπεμφθεί στο Δικαστικό Συμβούλιο το κατηγορητήριο θα πρέπει να διαμορφωθεί από τα κόμματα.
Από την πλευρά του το ΠΑΣΟΚ επιχειρεί να στοιχειοθετήσει το κακούργημα διατάραξης της ασφάλειας συγκοινωνιών με ενδεχόμενο δόλο με βάση τις προειδοποιήσεις που είχαν γίνει στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου, τόσο από συνδικαλιστές όσο και από υπηρεσιακούς παράγοντες, για τα κενά ασφάλειας στον σιδηρόδρομο.
Το ΚΚΕ ζητά να ελεγχθούν οι αρμόδιοι υφυπουργοί, καθώς και όλα τα εμπλεκόμενα κυβερνητικά στελέχη για τα κακουργηματικά αδικήματα της διά πράξεων και παραλείψεων διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ο θάνατος 57 ανθρώπων, της ανθρωποκτονίας με ενδεχόμενο δόλο των 57 ανθρώπων, της θανατηφόρου έκθεσης, της βαριάς σωματικής βλάβης δεκάδων ακόμα ατόμων και της παράβασης καθήκοντος. Εκτός αυτών, ζητά να διερευνηθούν οι ευθύνες του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, ως προϊσταμένου του Χρ. Τριαντόπουλου, καθώς και άλλων υπουργών επιπλέον «για την εκτεταμένη αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος».
Η πολιτική αντιπαράθεση δεν βοηθά
Σε πρόσφατη δημοσκόπηση με κεντρικό θέμα τις εξελίξεις στην τραγωδία των Τεμπών (που πραγματοποίησε η Opinion Poll για το Action 24) καταγράφεται η απογοήτευση των πολιτών για τους χειρισμούς της κυβέρνησης αλλά και της αντιπολίτευσης.
* 7 στους 10 (71,2%) πιστεύουν ότι η ΝΔ προσπαθεί να συγκαλύψει ευθύνες για το δυστύχημα.
* 8 στους 10 (83,7%) θεωρούν ότι η αντιπολίτευση προσπαθεί να εκμεταλλευτεί πολιτικά το δυστύχημα των Τεμπών.
* 1 στους 2 (53,2%) πιστεύει ότι η οξύτατη πολιτική αντιπαράθεση δεν βοηθά στην αποκάλυψη της αλήθειας.
* Το 45,4% ενοχλείται από προσπάθειες της κυβέρνησης για συγκάλυψη ευθυνών, 20,3% από την προσπάθεια της αντιπολίτευσης να εκμεταλλευτεί πολιτικά το θέμα. Το 31,5% των ερωτηθέντων επισημαίνει ότι τον ενοχλούν και τα δύο το ίδιο.
* Το 64,7% πιστεύει ότι η έκθεση του καθηγητή Δ. Καρώνη δεν έριξε φως στην υπόθεση, ενώ το 23,9% πιστεύει ότι βοήθησε.
Η πρώτη δίκη
Η πρώτη δίκη που σχετίζεται με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη θα διεξαχθεί στις 11 Ιουνίου, στο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Λάρισας. Στο εδώλιο θα βρεθούν ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ και ένα στέλεχος της Interstar Security, της εταιρείας που έχει την ευθύνη της βιντεοεπιτήρησης του σιδηρόδρομου.
Η υπόθεση σχετίζεται με την απώλεια του βιντεοληπτικού υλικού από τη φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας στη Θεσσαλονίκη. Υπενθυμίζεται ότι, μετά από επανειλημμένα αιτήματα των συγγενών ο ανακριτής ζήτησε δύο μήνες μετά το δυστύχημα να λάβει από τον ΟΣΕ τα βίντεο από τις κάμερες του Εμπορευματικού Σταθμού Θεσσαλονίκης, χωρίς όμως να διατάξει κατάσχεση. Με καθυστέρηση τριών μηνών, ο ΟΣΕ παρέδωσε στις ανακριτικές Αρχές της Λάρισας cd με υλικό από τον «Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης» -μόνο που επρόκειτο για βίντεο από τον επιβατικό και όχι τον εμπορευματικό σταθμό, όπως είχε ζητηθεί. Όταν αυτό έγινε αντιληπτό ήταν αργά, καθώς οι δίσκοι έκτοτε είχαν επανεγγραφεί πολλαπλώς και ειδικοί πραγματογνώμονες δεν μπορούσαν να ανακτήσουν τα βίντεο που αποτύπωναν την 28η Φεβρουαρίου 2023.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, το στέλεχος της Interstar κατηγορείται για υπεξαγωγή εγγράφου κατ’ εξακολούθηση και απείθεια, ενώ ως ηθικός αυτουργός σε αυτά τα αδικήματα κατηγορείται ο διευθύνων σύμβουλος. Ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ διώκεται για ηθική αυτουργία σε υπεξαγωγή εγγράφου τετελεσμένη άπαξ, ενώ είναι και ανάμεσα στους κατηγορούμενους για κακούργημα στη μεγάλη δικογραφία των Τεμπών. Για την υπόθεση έχει καταθέσει συνολικά τέσσερις μηνύσεις ο Χρήστος Κωνσταντινίδης, σύζυγος της Βασιλικής Χλωρού που έχασε τη ζωή της στο δυστύχημα. Με αίτημά του ζητά να συσχετιστούν οι μηνύσεις και οι δικογραφίες που έχουν σχηματιστεί και να παραστεί ως έχων έννομο συμφέρον για την υποστήριξη της κατηγορίας.
Μηνυτήρια αναφορά κατά του ανακριτή
Στο μεταξύ, μηνυτήρια αναφορά κατά του εφέτη ανακριτή, Σωτήρη Μπακαΐμη, που χειρίζεται την υπόθεση της τραγωδίας των Τεμπών, κατέθεσαν συγγενείς θυμάτων. Είχε προηγηθεί μήνυση πέντε συγγενών για τη μη συμπερίληψη στη δικογραφία 650.000 αρχείων ήχου και εικόνας, η οποία όμως τέθηκε στο αρχείο. Η μηνυτήρια αναφορά κατατέθηκε από την οικογένεια του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας, που ήταν μεταξύ των θυμάτων. Οι συγγενείς ζητούν την άσκηση ποινικής δίωξης κατά του εφέτη ανακριτή, υποστηρίζοντας ότι δεν έλαβε υπόψη καταθέσεις επιβατών οι οποίοι ανέφεραν ότι η επιβατική αμαξοστοιχία είχε σταματήσει λίγα λεπτά μετά την αναχώρησή της από τον σταθμό της Λάρισας. Οι συγγενείς του θανόντα υποστηρίζουν ότι αυτό έγινε, προκειμένου να λάβει ο μηχανοδηγός περαιτέρω οδηγίες, «όπως επιτάσσει ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας ΟΣΕ, αν και προηγουμένως, όπως είναι γνωστό, ουδέποτε του υπεδείχθη η ακριβής πορεία του». Επίσης, χαρακτηρίζουν ‘παράξενη’ την 11λεπτη πλήρη ‘σιωπή’ στις καταγραφές των συνομιλιών (VHF) μεταξύ σταθμαρχών-μηχανοδηγών και των εμπλεκόμενων υπαλλήλων και συμπεραίνουν ότι «έχει εμφιλοχωρήσει αλλοίωση των ηχητικών αρχείων, διότι χρονικά συμπίπτει απολύτως με την ακινητοποίηση της επιβατικής αμαξοστοιχίας».
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 25.05.2025
Οι ερευνητές διεκδικούν μεταξύ άλλων αυξήσεις στους προϋπολογισμούς των πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων
Η τελευταία καταγεγραμμένη επαφή με το νοσοκομείο έγινε στις 20 Μαΐου 2025
Καμία κρατική αποζημίωση χωρίς κάλυψη από φυσικές καταστροφές - Τι προβλέπει ο νόμος για ΙΧ και επιχειρήσεις
Μια πρωτοβουλία με πολλαπλό αποτύπωμα