Θάσος: «Άνοιγμα» στην ελίτ αγορά της Σερβίας

Έρευνα δείχνει μεγάλη ζήτηση σε τουρίστες με υψηλά εισοδήματα

Μια νέα αεροπορική γραμμή εγκαινιάζεται φέτος το καλοκαίρι η οποία θα συνδέσει το Βελιγράδι με την Καβάλα, με τους επιβάτες να έχουν τελικό προορισμό ξενοδοχεία πολυτελείας στη Θάσο. Το νησί έχει μεν ισχυρούς δεσμούς δεκαετιών με τις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας και κυρίως με τη Σερβία, όμως τώρα επιχειρείται το άνοιγμα μιας «ειδικής» αγοράς που έως τώρα δεν επέλεγε τη Θάσο εξαιτίας του μεγάλου οδικού ταξιδιού που απαιτείται.

Κάποτε οι τουρίστες από την ευρύτερη περιοχή της Σερβίας ήταν πλειοψηφία στους αλλοδαπούς οδικούς επισκέπτες, πράγμα που άλλαξε τα τελευταία 15 χρόνια με την προσθήκη Βουλγάρων και κυρίως Ρουμάνων. Η πολύ μεγάλη άνοδος τιμών στα καταλύματα και την εστίαση όλα αυτά τα χρόνια, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για πολλούς Σέρβους που έχουν ήδη στραφεί σε άλλους, πιο κοντινούς και πιο προσιτούς προορισμούς. Οι Σέρβοι παραμένουν άλλωστε βασικοί πελάτες σε δημοφιλείς χερσαίους προορισμούς της βόρειας Ελλάδας όπως η Πιερία, η Χαλκιδική και η ευρύτερη περιοχή της Ασπροβάλτας.

Το μέσο οδικό ταξίδι από το Βελιγράδι έως την Κεραμωτή, δηλαδή για μια απόσταση περίπου 750 χιλιομέτρων, διαρκεί περίπου οκτώμιση ώρες. Το καλοκαίρι, αναλόγως με την κίνηση στο οδικό δίκτυο και κυρίως τις ουρές στα σύνορα, το ταξίδι αυτό μπορεί να φτάσει και τις 9 ή 10 ώρες. Η δε αναμονή στα φέρι και η θαλάσσια μετάβαση στη Θάσο, προσθέτει 1-2 ώρες παραπάνω αλλά και αρκετό κόστος λόγω των ναύλων. Έτσι από τις 10-12 ώρες που χρειάζονται για να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους, πολλοί προτιμούν το 7ωρο ταξίδι προς τις παραλιακές περιοχές της Πιερίας, τη Χαλκδική ή τον Σταυρό Θεσσαλονίκης, που συν τοις άλλοις, είναι λιγότερο κοστοβόρο.

Ωστόσο η Θάσος παραμένει προορισμός ονείρων για πολλούς Σέρβους, ιδίως για όσους την έχουν επισκεφθεί μία ή περισσότερες φορές τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό φάνηκε και από μεγάλη έρευνα αγοράς που έκαναν εταιρίες από το χώρο του τουρισμού στη Σερβία. Η έρευνα εντόπισε μεγάλη ζήτηση σε τουρίστες υψηλότερης εισοδηματικής κατηγορίας οι οποίοι συνηθίζουν να κάνουν τις διακοπές τους αεροπορικώς και δεν είναι διατεθειμένοι να βρίσκονται μια ολόκληρη ημέρα στο δρόμο. Πρόκειται για εύπορους Σέρβους επιχειρηματίες ή στελέχη πολυεθνικών, οι οποίες έχουν πολλαπλασιαστεί στο Βελιγράδι τα τελευταία χρόνια. Οι τουρίστες αυτοί ξοδεύουν ήδη μεγάλα ποσά για διακοπές σε άλλους ελληνικούς προορισμούς όπως η Σκιάθος ή η Κρήτη, με τους οποίους υφίσταται αεροπορική σύνδεση.

Η νέα πτήση από το διεθνές αεροδρόμιο «Νίκολα Τέσλα» του Βελιγραδίου με προορισμό το διεθνές αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» της Χρυσούπολης, αναμένεται να αρχίσει στα μέσα Ιουνίου λίγο μετά την αργία του Αγίου Πνεύματος και να διαρκέσει έως τα τέλη Σεπτεμβρίου. Θα είναι πτήση τσάρτερ της Air Serbia, με αεροσκάφος 148 θέσεων, το οποίο εκμεταλλεύεται εμπορικά ο tour operator KonTiki ο οποίος είχε και την σχετική πρωτοβουλία, ακολουθώντας τα ενδιαφέροντα ευρήματα της σχετικής έρευνας αγοράς. Σε αντίθεση με τη βόρεια Ευρώπη, που δουλεύει με πακέτα 7 ή 14 ημερών, η συγκεκριμένη πτήση θα εξυπηρετήσει 10ήμερα διακοπών με προορισμό τη Θάσο. Ήδη έχουν υπογραφεί συμβόλαια με ξενοδοχεία στις κατηγορίες 4 και 5 αστέρων στο νησί, τα οποία είναι μάλιστα στην κατηγορία «γκαραντί» και όχι «allotment» πράγμα που σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες καταλυμάτων θα έχουν εξασφαλισμένο εισόδημα και οι εισπράξεις τους δεν θα εξαρτηθούν από την επιτυχία ή όχι του εγχειρήματος. Τα καταλύματα έχουν ήδη λάβει προκαταβολή 40%. Οι συμφωνίες είναι αθροιστικά για 200 κλίνες με τελικό στόχο τις 1.400 αεροπορικές αφίξεις. Αν η φετινή σεζόν κυλήσει καλά, υπάρχει σχεδιασμός για να μπει και δεύτερο ή και τρίτο αεροπλάνο από τη σεζόν του 2026 και μετά.

«Οι προδιαγραφές των αεροπορικών πακέτων διακοπών για τη Θάσο είναι ενδεικτικές της σοβαρότητας του τουριστικού γραφείου του Βελιγραδίου» σχολιάζει στην «ΜτΚ» ο τουριστικός πράκτορας και μέλος της διοίκησης του οργανισμού τουρισμού Θάσου, Στέλιος Συνοδιάς, ο οποίος πρόσθεσε: «γίνεται μεγάλη προσπάθεια τόσο από το φορέα του Βελιγραδίου όσο και από εμάς για να πετύχει αυτό το εγχείρημα. Η σερβική αγορά είναι λίγο “καθισμένη” καθώς επικρατεί ένταση στη χώρα, γίνονται ακόμη διαδηλώσεις και η αγορά είναι κάπως μουδιασμένη. Ωστόσο, ο στόχος είναι μια πελατεία που έως τώρα δεν επέλεγε τη Θάσο».

Σημειώνεται ότι ο οργανισμός τουρισμού Θάσου συμμετέχει στα έξοδα διαφήμισης της νέας γραμμής ενώ οι έως τώρα πωλήσεις θεωρούνται πολύ ενθαρρυντικές.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 04.05.2025

Loader