«Έκρηξη» προκρατήσεων ενόψει 2026 αλλά και εορταστικής περιόδου δείχνουν τα στοιχεία, με τη Θεσσαλονίκη να ευελπιστεί σε τουριστικό Big Bang τη νέα χρονιά εδραιώνοντας την ισχυρή δυναμική που καταγράφεται εδώ και μερικά χρόνια.
Στο πλαίσιο αυτό, εντυπωσιακή άνοδο σημειώνουν οι απευθείας online ξενοδοχειακές κρατήσεις στην Ελλάδα για το 2026, σύμφωνα με συγκεντρωτικά στοιχεία προκρατήσεων έως τα τέλη Οκτωβρίου που συγκέντρωσε και ανέλυσε η εταιρεία Nelios και αφορούν τις απευθείας κρατήσεις μεμονωμένων ταξιδιωτών στις ιστοσελίδες των ελληνικών ξενοδοχείων.
Οι προκρατήσεις για το 2026 είναι αυξημένες κατά 33,3% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, ενώ και ο τζίρος εμφανίζεται ενισχυμένος κατά 19,2%.
Ηγείται η Θεσσαλονίκη
Στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, προβάδισμα ανόδου έχει η Θεσσαλονίκη, για τα ξενοδοχεία της οποίας σημειώνεται αύξηση των online προκρατήσεων κατά 67,7%, με το τζίρο να είναι αυξημένος κατά 56,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Η Αθήνα παρουσιάζει αύξηση προκρατήσεων 24% και τζίρου 29,22%.
Για την περίοδο Χριστουγέννων – Πρωτοχρονιάς, για τη Θεσσαλονίκη οι online αυξήσεις κρατήσεων διαμορφώνονται σε +22,5% και του τζίρου σε 24,5%.
Ξενοδοχεία, Airbnb ανεβαίνουν
Στα ξενοδοχεία η πληρότητα κινείται πέριξ του 70% (αυξημένη σε σχέση με πέρσι), ενώ ανοδικά έχει κινηθεί και η µέση τιµή δωµατίου (έστω κι αν αυτή υπολείπεται αρκετά σε σχέση µε άλλες ανταγωνιστικές πόλεις) στα 106,4 ευρώ από 102,1 ευρώ.
Άνοδο σημειώνει µέσα στο φθινόπωρο και η βραχυχρόνια µίσθωση. Μάλιστα, ο Οκτώβριος χαρακτηρίζεται ο αποδοτικότερος µήνας µε πολύ θετικές επιδόσεις. Συνολικά, µε βάση τα στοιχεία του Συνδέσµου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (STAMA) για τα Airbnb στη Βόρεια Ελλάδα, στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης φέτος υπάρχουν 4.100 καταλύµατα από 3.800 το 2024 και 2.900 το 2023, έχοντας καταγράψει άνοδο 41% την τελευταία διετία. Η πληρότητα φέτος είναι στο 58%, αυξηµένη κατά 2%, παρά τη µεγάλη αύξηση της προσφοράς.
Στην περιοχή του κέντρου της Θεσσαλονίκης τα διαθέσιµα καταλύµατα φτάνουν φέτος στα 626, µε αύξηση 17,6% σε σχέση µε πέρυσι. Επίσης, η µέση τιµή διανυκτέρευσης διαµορφώνεται φέτος στα 80 ευρώ, µε άνοδο 8% σε σύγκριση µε πέρυσι, νούµερο που ανεβαίνει στα 110 ευρώ όταν πρόκειται για πιο πολυτελή καταλύµατα.
Και από… αέρος πάμε καλά – Ανοίγει τα φτερά του το «Μακεδονία»
Στο ίδιο μήκος κύματος, το δεκάµηνο το αεροδρόµιο της Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» κατέγραψε τη µεγαλύτερη άνοδο της διεθνούς κίνησης στο σύνολο των 14 περιφερειακών αεροδροµίων, µε 9,9% και 4,76 εκατοµµύρια επιβάτες, ενώ η συνολική επιβατική κίνηση (εσωτερικού - εξωτερικού, αφίξεις - αναχωρήσεις) διαµορφώθηκε για πρώτη φορά στα 6,87 εκατοµµύρια ταξιδιώτες, µε αύξηση 7,9%. Μόνο τον Οκτώβριο η άνοδος της συνολικής κίνησης ήταν 9,7% µε 756.000 επιβάτες και η αντίστοιχη της διεθνούς κίνησης κατέγραψε το εντυπωσιακό 13,1%, µε σχεδόν 535.000 επιβάτες ενώ ο πήχης των 8 εκατ. επιβατών για φέτος φαίνεται πως είναι εφικτό να επιτευχθεί.
H αύξηση οφείλεται στην ανοδική κίνηση από τη Γερµανία, την Κύπρο και τους ίδιους τους Έλληνες, αλλά και από το Ισραήλ και την Τουρκία, δύο αγορές που παραδοσιακά «αγαπούν» την πόλη.
Για τη χειµερινή περίοδο Νοεµβρίου - Μαρτίου το «Μακεδονία» παρουσιάζει διψήφιο αριθµό αύξησης, πάνω από 10%, στον προγραµµατισµό θέσεων σε εισερχόµενες διεθνείς πτήσεις από τις αεροπορικές, µε σχεδόν 959.000 προσφερόµενες θέσεις.
Όταν οι Financial Times «ερωτεύτηκαν» τη Θεσσαλονίκη
Στο άρθρο με τίτλο «Swap Paris and Rome for one of these alternative autumn city breaks», η δημοσιογράφος Lilah Raptopoulos, Head of Audience Engagement (FT US) και οικοδέσποινα του podcast Life & Art from FT Weekend, περιγράφει τη Θεσσαλονίκη ως μια πόλη «πολυεπίπεδη και γεμάτη αυθεντικότητα», που συνδυάζει τη μακραίωνη ιστορία της με μια σύγχρονη, δημιουργική και γαστρονομικά πλούσια ταυτότητα.
Η Raptopoulos αναδεικνύει τη Θεσσαλονίκη ως Πόλη Γαστρονομίας της UNESCO, προβάλλοντας τα τοπικά εδέσματα, τη σύγχρονη κουζίνα, τις αγορές και τη ζωντανή πολιτιστική ζωή.
Ειδική μνεία γίνεται στις εμπειρίες που προσφέρει η πόλη, από τη θέα στον Θερμαϊκό και τα ιστορικά μνημεία, έως τα μικρά κουρεία, τα εργαστήρια και τις γκαλερί τέχνης που συνθέτουν τη σύγχρονη καθημερινότητά της.
Η προβολή της Θεσσαλονίκης σε ένα από τα πιο αναγνωρισμένα μέσα διεθνώς είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς οι Financial Times διαβάζονται κατά μέσο όρο από 21 εκατομμύρια αναγνώστες παγκοσμίως – ανάμεσά τους κορυφαία στελέχη επιχειρήσεων και υψηλού εισοδήματος ταξιδιώτες.
Σύμφωνα με την FT Global Reader Survey 2024/25, 69% των αναγνωστών είναι διεθνείς επαγγελματίες ταξιδιώτες, 56% λαμβάνουν επιχειρηματικές αποφάσεις (Business Decision-Makers), ενώ 75% εργάζονται σε διεθνείς εταιρείες – στοιχεία που ενισχύουν περαιτέρω την αξία της παρουσίας της Θεσσαλονίκης στις σελίδες της εφημερίδας.
Η δημοσίευση αυτή έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά διεθνών αναφορών που αποδεικνύουν ότι η Θεσσαλονίκη διαθέτει ισχυρή ταυτότητα και τεράστια προοπτική με τον Οργανισμό Τουρισμού της πόλης, αν και ακόμα μένουν πολλά να γίνουν, βήμα – βήμα να εντείνει τις δράσεις εξωστρέφειας που θα ξεκλειδώσουν νέες αγορές.
Έχουμε δρόμο…
Προφανώς και η Θεσσαλονίκη δεν έγινε και ούτε θα γίνει από τη μία στιγμή στην άλλη… Αθήνα αλλά τουλάχιστον η πόλη δείχνει να ανοίγει τουριστικό βηματισμό με τα προβλήματα ωστόσο των ελλιπών υποδομών (κυκλοφοριακό, καθαριότητα με τη δημοτική αρχή να δείχνει πως κερδίζει το στοίχημα) και της αδυναμίας προσέλκυσης νέων αγορών (χαμηλή μέση τουριστική δαπάνη, έλλειψη απευθείας αεροπορικής σύνδεσης με ΗΠΑ, μεγάλη εξάρτηση από τους Βαλκάνιους) να «φωνάζουν», έστω και αν έχει πραγματοποιηθεί πρόοδος.