Θεσσαλονίκη: Στα χέρια της αστυνομίας δύο άνδρες με σχεδόν μισό κιλό κάνναβης στον δρόμο Λαγυνών-Φιλύρο
Κατασχέθηκαν τρεις συσκευασίες με ναρκωτικά – Η αστυνομία συνεχίζει τις έρευνες
Δύο εκδηλώσεις από τον δήμο και την ΚΟΘ με αφορμή τη θλιβερή επέτειο των 25 χρόνων από τον θάνατο του σπουδαίου μουσικού και δασκάλου
Με ένα διήμερο αφιέρωμα ο δήμος Θεσσαλονίκης και η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των 60ών Δημητρίων τιμά τη μνήμη μιας εμβληματικής προσωπικότητας της πόλης.
Πρόκειται για τον βιολονίστα, διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, ιδρυτή της Συμφωνικής Ορχήστρας του δήμου Θεσσαλονίκης και δάσκαλο Κοσμά Γαλιλαία, που άφησε δυσαναπλήρωτο κενό στον πολιτισμό της πόλης και όχι μόνο φεύγοντας πριν 25 χρόνια από τη ζωή.
Με αφορμή τη θλιβερή αυτή επέτειο νωρίτερα σήμερα το απόγευμα της Πέμπτης πραγματοποιήθηκε ανοιχτή εκδήλωση για το κοινό στο φουαγιέ του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, με ομιλίες διακεκριμένων καλλιτεχνών που γνώρισαν και συνεργάστηκαν στενά με τον Κοσμά Γαλιλαία και σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό.
Ο γιος του, Χρίστος Γαλιλαίας, βιολονίστας και εκείνος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης εμφανώς συγκινημένος με σπασμένη φωνή και πολλές παύσεις για να μην ξεσπάσει σε κλάματα μίλησε για την αυριανή συναυλία και τα έργα που θα παιχτούν, τα οποία αγαπούσε ο Κοσμάς Γαλιλαίας, για την αμεσότητα και την ευθύτητα του πατέρα του, ενώ μοιράστηκε με το κοινό στιγμές του ίδιου μαζί του, αφού ήταν και ο πρώτος δάσκαλός του, όπως και με τους υπόλοιπους συνεπουδαστές του στο ωδείο. «Υπάρχουν και κάποια πράγματα που δεν λέγονται», είπε με το κοινό να γελά αποσυμφορίζοντας κάπως τη συναισθηματική φόρτιση που τον ακολούθησε μέχρι το τέλος της εκδήλωσης.
Για τα νεανικά του χρόνια στο Κρατικό Ωδείο του μιλούσε με πολύ αγάπη, με έντονες και γλαφυρές περιγραφές. Ήταν το παιδί θαύμα του ωδείου και έπαιζε από πολύ μικρός δύσκολα έργα ρεπερτορίου. Ο Χρίστος Γαλιλαίας θυμήθηκε μεταξύ άλλων ένα περιστατικό όταν πατέρας του ήταν μεγάλος και τον πλησίασε κάποιος και του είπε: «Εσύ ήσουν παιδί θαύμα και τώρα είσαι και γέρος θαύμα!».
Αργότερα έφυγε στη Βιέννη το 1956 σε ηλικία 20 ετών και σπούδασε στην Ακαδημία της Βιέννης με τον φημισμένο Ένστ Μόραβετς.
Ο τσελίστας και μαέστρος Βύρων Φιδετζής φίλος του Κοσμά Γαλιλαία και ομότεχνός του στην ΚΟΘ μίλησε για την ατμόσφαιρα της Βιέννης και της γενιάς του, που έφεραν το βάρος του ναζισμού. Η δε Βιέννη ήταν πια μια τουριστική πρωτεύουσα. «Όλο αυτό επιδρούσε στην ψυχολογία των καθηγητών μας αλλά είχαν μια μεγάλη κληρονομιά. Αυτό το εισέπραξε και ο Κοσμάς λίγα χρόνια πριν. Μέσα εκεί πλάστηκε η ψυχή του μαζί με τους φίλους του».
Γυρίζοντας το 1960 στη Θεσσαλονίκη ο Κοσμάς Γαλιλαίας αλλάζει τη βιολιστική τέχνη της πόλης όπως πρόσθεσε ο μαέστρος. «Οργανώθηκε στο θέμα της μουσικής δωματίου και των συναυλιών. Άλλαξε όλο το πλαίσιο όταν ήρθε εδώ. Το επίπεδο των εγχόρδων της ΚΟΘ ήταν πεσμένο και το ανέβασε δίνοντας αντίστοιχα κίνητρα και σε εμάς. Ήταν φωτοδότης». Αργότερα η ορχήστρα έγινε κρατική και οι μουσικοί της δημόσιοι υπάλληλοι και αυτό ήταν κάτι που κατακτήθηκε δύσκολα.
Ο διακεκριμένος πιανίστας και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Γιάννης Βακαρέλης την ίδια χρονιά βρέθηκε και εκείνος στη Βιέννη. «Το χαρακτηριστικό των εκδηλώσεων ήταν η υψηλή ποιότητα. Καινούργια συγκινητικά και σημαντικά πράγματα για την περαιτέρω μας εξέλιξη», είπε. Θυμήθηκε την πρώτη συνεργασία του με τον Κοσμά που εμβάθυνε και την προσωπική τους σχέση. Οι δυο τους γνωρίστηκαν στη Σχολή όπου τον είχε δάσκαλο.
Ο τσελίστας και καθηγητής του ΚΩΘ Γιάννης Τσιτσελίκης μίλησε για τις πρώτες του αναμνήσεις από τον Κοσμά Γαλιλαία που ήταν φίλος με τον δάσκαλό του Μανώλη Καζαμπάκα. Από εκείνον έμαθε και πολλές ιστορίες: «Ήταν κάποτε οι δυο τους σε ένα τσίρκο και ένας κλόουν έπαιζε ένα μικρό βιολί και έκανε ποδήλατο. Τότε εκείνος γύρισε στον φίλο του και είπε: Μανωλάκο ούτε για το τσίρκο δεν είμαστε!». Είχε άλλωστε όπως λένε παροιμιώδες χιούμορ.
Το τρίο που σχημάτισαν με τον Γιώργο Θυμή και τον Μανώλη Καζαμπάκα ήταν θρυλικό όπως τόνισαν οι ομιλητές. Αλλά και το Κουαρτέτο Βορείου Ελλάδος όπου πρωτοστάτησε ήταν κάτι καινοτόμο για την εποχή του.
Ο βιολονίστας Γιώργος Δεμερτζής μίλησε επίσης για τη σπουδαία προσωπικότητα του Κοσμά Γαλιλαία αλλά και την καλλιτεχνική του ποιότητα.
Χαιρετισμό απηύθυναν ο πρύτανης του ΑΠΘ Κυριάκος Αναστασιάδης, ο υφυπουργός Εσωτερικών Κώστας Γκιουλέκας. Ανάμεσα στο κοινό ήταν η σύζυγος του Κοσμά Γαλιλαία Ντιρουί Καλφαγιάν και η κόρη του Νεβάρτ Γαλιλαία.
Την εκδήλωση παρουσίασαν οι Μαριάνα Μποζαπαλίδου και Γεώργιος-Ιούλιος Παπαδόπουλος.
Στη διάρκειά της ειπώθηκαν πολλά που, προφανώς, δεν χωρούν σε ένα σύντομο σημείωμα όπως αυτό. Χαρακτηριστικό είναι ότι στον Κοσμά Γαλιλαία οφείλεται το γεγονός ότι η μουσική πέρασε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ οι μαθητές του «πίνουν νερό στο όνομά του», όπως ειπώθηκε, με πολλούς από αυτούς να θυμούνται τα σπουδαία σεμινάρια που διοργάνωνε επί χρόνια στο Πόρτο Καρράς.
Στη συνέχεια σειρά είχε το έργο του Φραντς Σούμπερτ «Τρίο για πιάνο αρ.2 σε μι ύφεση μείζονα, D.929» με τον Γιώργο Δεμερτζή στο βιολί, τον Δήμο Γκουνταρούλη στο βιολοντσέλο και τον Γιάννη Μπουφίδη στο πιάνο.
Ένα σύντομο βιογραφικό
Ο Κοσμάς Γαλιλαίας (1936-2000) διετέλεσε επί σειρά ετών εξάρχων βιολιστής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης υπηρετώντας την και ως διευθυντής το διάστημα 1992-94 αφήνοντας έντονο το προσωπικό του στίγμα στην πορεία της, ενώ το 1987 ίδρυσε τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης (Σ.Ο.Δ.Θ.) αναλαμβάνοντας παράλληλα και τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της.
Κατά τη θητεία του στο τιμόνι της Κ.Ο.Θ., ο Γαλιλαίας δημιούργησε συνεργασίες με ιδρύματα και συλλόγους της πόλης για την πραγματοποίηση σειράς συναυλιών κοινωνικού και φιλανθρωπικού χαρακτήρα.
Ως ένας σπουδαίος δάσκαλος έδωσε τεράστια βαρύτητα στην άρτια εκπαίδευση των μουσικών και αυτό συνέβαλε καθοριστικά στην ποιοτική εκτόξευση της ορχήστρας. Παράλληλα προωθούσε συστηματικά την ελληνική μουσική δημιουργία αναδεικνύοντας έργα Ελλήνων συνθετών.
Αύριο στις 8.30μμ ακολουθεί η μεγάλη συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Κατασχέθηκαν τρεις συσκευασίες με ναρκωτικά – Η αστυνομία συνεχίζει τις έρευνες
Η παράδοσή του εντάσσεται στη διαρκή προσπάθεια της δημοτικής αρχής για τη δημιουργία νέων χώρων πρασίνου στις γειτονιές
Στη δομή του Βαγιοχωρίου
Παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών