Όλο και ψηλότερα, χωρίς ωστόσο να κάνει το μεγάλο άλμα που θα προκαλέσει αναπτυξιακή έκρηξη στην τουριστική κίνηση της Θεσσαλονίκης, ανεβαίνει το αεροδρόμιο Μακεδονία μέσω του οποίου «πέταξαν» 910.204 επιβάτες τον περασμένο μήνα (στοιχεία Fraport), στην τουριστική αιχμή της καλοκαιρινής σεζόν.
Οι διεθνείς πτήσεις κατέγραψαν αύξηση της τάξεως του 11,7% (680. 972 επιβάτες), ενώ οι εγχώριες πτήσεις εμφάνισαν ανεπαίσθητη μεταβολή (+1,7%, 229.232 επιβάτες).
Οι εθνικότητες που κρατούν τα ηνία στην πρώτη πεντάδα περιλαμβάνουν Έλληνες (229.232 επιβάτες), Γερμανούς (200.585), Βρετανούς (74.654), Κύπριους (49.420) και Ιταλούς (39.902).
Αναφορικά με τους επιβάτες πτήσεων εσωτερικού, η άνοδος (Ιανουάριος – Αύγουστος 2025), φθάνει το 3,5%, με 1,66 εκατ. (από 1,6 το 2024) να μεταφέρονται μέσω του «Μακεδονία» ενώ στις πτήσεις εξωτερικού η αύξηση προσεγγίζει το 9,6%, δηλαδή 3,62 εκατ. επιβάτες διακινήθηκαν το τρέχων έτος (3,3 εκατ. το ίδιο διάστημα πέρσι).
Το «Ελ. Βενιζέλος» παίζει μπάλα σε άλλη… πίστα
Πάντως, η σύγκριση του «Μακεδονία» με το «Ελ. Βενιζέλος» της Αθήνας προκαλεί έντονο προβληματισμό (ίσως και μία μικρή… θλίψη) για τη χαώδη απόσταση (ναι μεν η πρωτεύουσα της χώρας θα έχει παραπάνω κίνηση αλλά μιλάμε για αγεφύρωτες αποστάσεις) μεταξύ των δύο αεροδρομίων, καθώς ο αριθμός των επιβατών στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου άγγιξε τα 5,27 εκατ. (πέρσι στο ίδια διάστημα ήταν 4,9 εκατ.), την ώρα που μέσω του «Βενιζέλος» διακινήθηκαν από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο… 22,71 εκ. επιβάτες.
Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί πως το «Μακεδονία» έδειξε αξιοσημείωτες αντοχές καθώς η κόπωση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας απεικονίστηκε στον μήνα – βασιλιά των διακοπών, το Αύγουστο. Η διεθνής επιβατική κίνηση έφτασε τους 5.870.00 επιβάτες (στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport) τον φετινό μήνα, σημειώνοντας -4,4% μείωση σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2024, σύμφωνα με τη Fraport.
Τουριστική κίνηση και το φθινόπωρο
Με το φθινόπωρο, τουλάχιστον ημερολογιακά να έχει μπει, μεγάλο στοίχημα για το «Μακεδονία» είναι να κρατήσει αναμμένες τους... κινητήρες όσο γίνεται περισσότερων αεροσκαφών και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου καθώς ναι μεν φέτος οι πτήσεις από το εξωτερικό αυξήθηκαν αλλά για περιορισμένο διάστημα, βάζοντας για τα καλά την πόλη στους χάρτες των city - break προορισμών (δηλαδή σύντομες αποδράσεις για αναψυχή και διασκέδαση).
Με «ποιοτικό» τουρισμό πας… στο Champions League
Αν ανοίξουμε την εικόνα διαπιστώνουμε πως η βελτίωση των επιδόσεων του αεροδρομίου συνδέεται άμεσα με την τουριστική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης. Η παρουσία τουριστών υψηλής εισοδηματικής άνεσης (γερά πορτοφόλια), χωρίς σε καμία περίπτωση να υποτιμάται η συνεισφορά των Βαλκάνιων (οι οποίοι έρχονται κατά βάση με το αυτοκίνητο) στην τοπική οικονομία, προϋποθέτει την έλευση των παραδοσιακά ανοιχτοχέρηδων Αμερικανών, που θα αφήσουν ζεστό χρήμα στις επιχειρήσεις.
Οι Αμερικανοί ναι μεν κατέκτησαν την πρώτη θέση στις διανυκτερεύσεις ξένων εθνικοτήτων και το 2023 και το 2024 (ίσως και φέτος κρατήσουν την πρωτιά) στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο είναι απελπιστικά λίγοι όσοι έρχονται στην πόλη (σε σχέση πχ με την Αθήνα) -αν και διαρκώς αυξάνονται- για να αλλάξουν δραστικά τα δεδομένα στην τοπική οικονομία.
Οι Αμερικανοί -περί το 1,5 εκατ. εκτιμάται πως ήρθαν στην Ελλάδα το 2024- ξοδεύουν κατά 24% περισσότερα χρήματα από τον μέσο όρο ξένων τουριστών στην Ελλάδα, ενώ πραγματοποιούν και περισσότερες διανυκτερεύσεις (11,2 διανυκτερεύσεις), την ώρα που ο μέσος όρος διαμονής τουριστών στην Ελλάδα είναι 7,8 διανυκτερεύσεις.
Το American dream της απευθείας αεροπορικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης - ΗΠΑ…
Για να έρθουν περισσότεροι Αμερικανοί στη Θεσσαλονίκη χρειάζεται καταρχάς να προχωρήσει η απευθείας σύνδεση του αεροδρομίου της πόλης με τις ΗΠΑ, (δεν προβλέπεται στο άμεσο μέλλον ενώ το «Μακεδονία» διαθέτει πλέον τις κατάλληλες υποδομές που… αραχνιάζουν για να υποδεχτεί υπερατλαντικές πτήσεις), αλλά και μία δυνατή διαφημιστική καμπάνια, καθώς ελάχιστοι Aμερικανοί γνωρίζουν τον προορισμό «Θεσσαλονίκη».
Ο πρόεδρος των ξενοδόχων της Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Μανδρίνος, έθεσε στην πρόσφατη σύσκεψη του πρωθυπουργού με τους παραγωγικούς φορείς το ζήτημα της απευθείας σύνδεσης Θεσσαλονίκης – ΗΠΑ, με τον κ. Μητσοτάκη να αντιμετωπίζει θετικά το αίτημα αν και εξελίξεις δεν αναμένονται πριν το 2026-2027.
Αξίζει να σημειωθεί πως την ώρα που η Θεσσαλονίκη παλεύει επί ματαίω να εξασφαλίσει απευθείας σύνδεση με τις ΗΠΑ, την φετινή σεζόν η συνδεσιμότητα της Αθήνας με τις ΗΠΑ χτύπησε ρεκόρ με πάνω από 100 εβδομαδιαίες πτήσεις (συνδέοντας την πρωτεύουσα με βασικούς κόμβους όπως η Νέα Υόρκη, η Φιλαδέλφεια, η Βοστώνη, το Σικάγο και η Ατλάντα).
Οραματική στρατηγική με το βλέμμα στο αύριο
Σε κάθε περίπτωση, επιβάλλεται να οικοδομηθεί κλίμα σύμπνοιας και αγαστής συνεργασίας ανάμεσα στην αυτοδιοικητική ηγεσία και τους επαγγελματίες του τουρισμού για να δρέψει επιτέλους η Θεσσαλονίκη τους αναπτυξιακούς καρπούς του τουριστικού ρεύματος.
Η χάραξη στρατηγικού σχεδιασμού, ενός συνεκτικού αναπτυξιακού πλάνου με αρχή, μέση και τέλος επιβάλλεται να προχωρήσει άμεσα ώστε η Θεσσαλονίκη να σταθεί επάξια απέναντι στον ανταγωνισμό.
Δήμος, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ξενοδόχοι οφείλουν να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι για να μπορέσει η πόλη να αναπτυχθεί και να προσελκύσει νέες αγορές και επισκέπτες με ανεξίτηλο οικονομικό αποτύπωμα.
Ειδικά στο τελευταίο κρύβεται το μυστικό της επιτυχίας καθώς τα υψηλότερα εισοδηματικά βαλάντια μπορούν να φέρουν ζεστό χρήμα στην τοπική οικονομία, ανοίγοντας νέα μονοπάτια ανάπτυξης της πόλης.