Πέτρες, αυγά αλλά ακόμα και φωτοβολίδες έχουν πετάξει κατά καιρούς σε αστικά λεωφορεία ανήλικοι και νεαροί, διακινδυνεύοντας τη ζωή των οδηγών και των επιβατών στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα φαίνεται πως η επικίνδυνη «πλάκα» έχει πάρει μια νέα μορφή και γίνεται με πιο ακραία περιστατικά βίας. Μόλις σε μια εβδομάδα, καταγράφτηκαν δυο επιθέσεις σε οδηγούς των ΚΤΕΛ Σερρών και Θεσσαλονίκης που εκτελούν δρομολόγια για τον ΟΑΣΘ.
Την Τρίτη 22 Απριλίου, οδηγός λεωφορείου του ΚΤΕΛ Σερρών, ο οποίος εκτελούσε δρομολόγιο της γραμμής 67 (ΙΚΕΑ - Τριάδι), δέχθηκε επίθεση από ομάδα ανηλίκων, με αποτέλεσμα να καταλήξει στο νοσοκομείο.
Ο λόγος ήταν επειδή ζήτησε από δυο νεαρούς να μετακινήσουν την μοτοσικλέτα από τη στάση για να γίνει με ασφάλεια η αποβίβαση και τότε άρχισαν να τον χτυπούν, με αποτέλεσμα να μεταφερθεί στο νοσοκομείο.
Χθες, Τρίτη 28 Απριλίου, ένα άγριο επεισόδιο εξελίχθηκε στον Λαγκαδά με οδηγό των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και νεαρούς επιβάτες. Καθ’ όλη την διάρκεια της διαδρομής οι νεαροί σχολίαζαν την ταχύτητα που κινούταν το λεωφορείο και χλεύαζαν τον οδηγό.
Στη στάση «ΚΤΕΛ» στο κέντρο του Λαγκαδά, σύμφωνα με μάρτυρες, κατέβηκαν από το λεωφορείο οι νεαροί επιβάτες αλλά και ο οδηγός και –σύμφωνα με μαρτυρίες – πιάστηκαν στα χέρια.
Συνελήφθη ένας 17χρονος που κατηγορείται ότι χτύπησε στο πρόσωπο τον οδηγό αλλά και ο οδηγός καθώς ο ανήλικος τον κατηγόρησε ότι τον κράτησε από τον λαιμό.
«Κάθε χρόνο και χειροτέρα γίνονται τα πράγματα με την συμπεριφορά των επιβατών. Δεν είναι μόνο τα νέα παιδιά, δέχονται επιθέσεις από όλους τους επιβάτες. Ακόμα και στον δρόμο, είναι χαρακτηριστική η περίπτωση στον Εύοσμο όταν λεωφορείο του ΟΑΣΘ συγκρούστηκε με αυτοκίνητο και ο οδηγός του κατέβηκε και χτύπησε μπουνιά τον οδηγό του λεωφορείου. Συμβαίνουν πολλά αλλά τελευταία έχει ξεφύγει το πράγμα» δηλώνει στο emakedonia.gr ο πρόεδρος εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, Γιάννης Δήμκας.

Ωστόσο, τονίζει ο κ. Δήμκας ότι κανένας δεν πρέπει να ασκεί βία, ούτε πολίτες αλλά ούτε οδηγοί. «Δεν επιτρέπεται να παίζουν μπουνιές στη μέση του δρόμου και μέσα στα λεωφορεία. Ο,τι και να έχει γίνει δεν πρέπει να ασκεί βία κανείς και από τις δυο πλευρές» αναφέρει.
Πέτρες, αυγά και φωτοβολίδες
«Η παραβατικότητα των παιδιών δυστυχώς τείνει να μεγαλώνει» δηλώνει στο emakdedonia.gr o σταθμάρχης των λεωφορείων στον Λαγκαδά Χαράλαμπος Τυριτίδης, αναφέροντας τα όσα έχουν αντιμετωπίσει κατά καιρούς. «Πριν λίγο καιρό, υπήρχαν παιδιά από συγκεκριμένο σημείο στον Λαγκαδά, που πετούσαν πέτρες και αυγά με στόχο το λεωφορείο. Περίμεναν πότε θα σταματήσει για να ανοίξει η μπροστινή πόρτα και να τα πετάξουν. Στο διπλανό χωριό, στο Ηράκλειο, είχαν πετάξει ακόμα και φωτοβολίδα πάνω στο λεωφορείο και ο οδηγός προσπαθούσε να ανέβει στην οροφή για να την απομακρύνει μην έχουμε χειρότερα» αναφέρει ο κ. Τυριτίδης.
Παλιότερα έσπαγαν τα τζάμια των λεωφορείων όταν ήταν σταθμευμένα, ενώ καθημερινά καταγράφονται βανδαλισμοί στα καθίσματα των λεωφορείων, όπως λέει ο κ. Τυριτίδης. «Φοβούνται οι οδηγοί, είναι απροστάτευτοι. Ο κάθε οδηγός την ευθύνη τόσου κόσμου και έχει το νου μη συμβεί οτιδήποτε στον δρόμο. Δεν μπορεί να ασχολείται με επιβάτες και να προσέχει μην του επιτεθούν» τονίζει ο σταθμάρχης στον Λαγκαδά.
«Είμαστε απροστάτευτοι»
Ο Κωνσταντίνος Ψαρράς είναι οδηγός των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και εκτελεί δρομολόγια του ΟΑΣΘ. Καθημερινά, όπως τονίζει, έρχονται αντιμέτωποι με προκλητικές και εριστικές συμπεριφορές επιβατών. «Εμείς κάθε μέρα αντιμετωπίζουμε περιστατικά ψυχολογικής και σωματικής βίας. Ο κόσμος δεν αναγνωρίζει το επάγγελμα μας και τις δυσκολίες» δηλώνει ο κ. Ψαρράς.
«Κάθε μέρα πρέπει να κάνεις υπομονή. Πρέπει να δέχεσαι λεκτική βία χωρίς να απαντάς καθόλου. Ο επιβάτης θεωρεί ότι μπορεί να μας λέει ‘πήγαινε πιο γρήγορα’, ‘άφησε με εδώ’, ‘πρέπει να προλάβω το επόμενο λεωφορείο’. Υπάρχουν απαιτήσεις παράλογες και εμείς είμαστε εντελώς απροστάτευτοι» τονίζει ο οδηγός.
Ταυτόχρονα, ο κ. Ψαρράς επισημαίνει ότι υπάρχει γενικότερο πρόβλημα στην συμπεριφοράς ακόμα και σε βασικά ζητήματα. «Τα παιδιά για να καταλάβετε, δεν ξέρουν ούτε καν που και πως πρέπει να περιμένουν στη στάση, ούτε να δείχνουν με το χέρι ή την στάση του σώματος τους ότι θέλουν να σταματήσει το λεωφορείο για να επιβιβαστούν. Γενικότερα όμως, η πλειοψηφία των επιβατών δεν γνωρίζει ότι πρώτα γίνεται αποβίβαση και μετά επιβίβαση στα λεωφορεία» σημειώνει.
Οι οδηγοί ζητούν κάμερες και κλειστές καμπίνες
Την λύση των καμερών μέσα στα λεωφορεία, προτείνουν αρκετοί οδηγοί ώστε να λειτουργούν αποτρεπτικά σε κάποιον που θέλει να επιτεθεί στον οδηγό αλλά και να καταγράφονται τα πάντα σε περίπτωση επεισοδίου.
«Πάντα θέλαμε την χρήση καμερών μέσα στα λεωφορεία για βλέπουμε τι γίνεται αλλά πάντα σκοντάφτουμε στη νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα. Ωστόσο οι επιβάτες μπορούν να τραβούν με τα κινητά τους οδηγούς, χωρίς να υπάρχει πρόβλημα. Πάντως, στο εξωτερικό χρησιμοποιούν κανονικά κάμερες στα λεωφορεία» λέει ο σταθμάρχης των λεωφορείων στον Λαγκαδά Χαράλαμπος Τυριτίδης.
«Πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της Ευρώπης και να έχουμε ως αποτρεπτικό μέσο την τοποθέτηση καμερών στα λεωφορεία. Έχουμε δει πως λειτουργούν στο εξωτερικό και θα εξυπηρετούσε και εδώ» συμφωνεί ο οδηγός των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ψαρράς.
Είναι ξεκάθαρο, τονίζει ο Γιάννης Δήμκας, ότι δεν μπορούν να μπουν κάμερες ασφαλείας στα αστικά λεωφορεία παρά τις προσπάθειες που έγιναν. «Ο ΟΑΣΘ έχει ρωτήσει τις αρμόδιές αρχές για να μπουν κάμερες, αλλά δεν μπορεί να γίνει αυτό λόγω της νομοθεσίας προσωπικών δεδομένων» αναφέρει ο κ. Δήμκας και προτείνει κλειστές καμπίνες και αυστηροποίηση των ποινών.
«Πρέπει να μπει κλειστή καμπίνα απομόνωσης του οδηγού σε όλα τα λεωφορεία, ώστε να μην μπορεί να τους ενοχλεί κανένας. Επίσης, όπως συνέβη και στους υγειονομικούς, αν υπάρχουν επιθέσεις σε οδηγούς εν ώρα εργασίας να μετατραπεί από πλημμέλημα σε κακούργημα. Αυτό θα μπορεί να μειώσει ή και να εξαλείψει περιστατικά βίας» δηλώνει ο κ. Δήμκας.