Στην τελική ευθεία εισέρχεται ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση (δημιουργία logistic center) του πρώην στρατοπέδου Γκόνου το οποίο βρίσκεται σε στρατηγική θέση, κοντά στο λιμάνι και σε μεγάλους οδικούς άξονες, χωρίς όμως και να τρέχει με τους ρυθμούς που επιβάλλουν οι περιστάσεις.
Ενδιαφέρον για το έργο, σε πρώτη φάση, εξέφρασαν οι κοινοπραξίες Goldair Cargo-Aktor, Trade Logistics-Ιντερκάτ, η Noval Property και ο ΟΛΘ.
Σαββίδης – Goldair
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κοινοπραξία Trade Logistics - Iντερκάτ και η Noval δεν θα συνεχίσουν στη δεύτερη φάση, με ΟΛΘ (πάνω από το 50% ελέγχει άμμεσα και έμμεσα ο Ιβάν Σαββίδης) και Goldair (σε συνεργασία με τον όμιλο Αktor που έβαλε στις ράγες το Μετρό Θεσσαλονίκης) να «μονομαχούν» στην αρένα, όπως και για το λιμάνι του Βόλου, με τις δύο πλευρές να το διεκδικούν με νικητή τον ΟΛΘ αλλά με απόφαση της κυβέρνησης η ιδιωτικοποίηση «πάγωσε» και το λιμάνι πέρασε ξανά στο Υπερταμείο, αν και ο ΟΛΘ εξετάζει να κινηθεί νομικά.
Η στάση του ΟΛΘ πάντως που παίζει... στην έδρα του και θα δώσει σκληρή μάχη, ειδικά μετά και τις τελευταίες εξελίξεις με την ατελέσφορη πρόταση εξαγοράς του 21% από τους Ντρέιφους, τους γαλλοελβετούς κροίσους των αγροδιατροφικών προϊόντων, θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις, καθώς όποιος κι αν αναλάβει τον Γκόνο θα επιχειρήσει αναπόφευκτα να ανοίξει διαύλους συνεργασίας με το λιμάνι.
Από την άλλη πλευρά, η Goldair που ήδη αναπτύσσει το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο μαζί με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, θα επιθυμούσε να έχει στην κατοχή της και το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο της Ελλάδας.
Η μονάδα των συμβάσεων στρατηγικής σημασίας (PPF) του Υπερταμείου που τρέχει τις διαδικασίες αξιοποίησης προχωρά στη Β’ φάση του project, η οποία αποτελείται από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου (ο οποίος πολλές φορές αποδεικνύεται… ατέρμονος) και την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.
Ρυθμοί χελώνας
Υπενθυμίζεται πως από τον Δεκέμβριο του 2024 που είχε υποβληθεί το μη δεσμευτικό ενδιαφέρον είχαν καλλιεργηθεί προσδοκίες για επιτάχυνση του ανταγωνιστικού διαλόγου και ολοκλήρωσή του έως το καλοκαίρι αλλά προφανώς για άλλη μία φορά η αξιοποίηση του Γκόνου παίρνει παράταση, ίσως όχι και την τελευταία…
Ανάδοχος το 2026;
Από εδώ και πέρα, ρεαλιστικός στόχος είναι να ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος εντός του 2025 (με ορόσημο το τέλος Νοεμβρίου), ούτως ώστε μέχρι το 2026 (ή ακόμα και στην εκπνοή του 2025) να έχει ανακηρυχτεί ο ανάδοχος, στη συνέχεια, το αργότερο το 2027, να ξεκινήσουν τα έργα (ανάλογα και με το ποια χρήση θα επιλέξει ο ιδιώτης για τον Γκόνο) και στο τέλος της δεκαετίας να έχει oλοκληρωθεί το έργο, χωρίς βέβαια κανείς να μπορεί να εγγυηθεί πως όλα θα κυλήσουν ομαλά.
Επένδυση μέχρι και 300 εκατ. ευρώ
Ο σχεδιασμός για την ανέγερση logistic center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου θα προσδώσει στην περιοχή, πέρα από προστιθέμενη αξία και απτά οικονομικά οφέλη με τις τοπικές επιχειρήσεις να έχουν την ευκαιρία να κατακτήσουν νέες αγορές (όπως η Ασία), για να διαθέσουν τα προϊόντα τους με την περιοχή να ενισχύει και το γεωστρατηγικό της αποτύπωμα «θωρακίζοντας» τον κρίσιμο τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του επιχειρηματικού πάρκου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, συνολικής έκτασης 672.000 τ.μ.
Το πρώην στρατόπεδο Γκόνου επιφανείας 672 στρεμμάτων, βρίσκεται στο δυτικό τμήμα του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, σε μία ευρύτερη περιοχή όπου δραστηριοποιούνται όλοι οι κλάδοι της επιχειρηματικότητας πλησίον ενός εκτεταμένου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών.
Το ακίνητο, ιδιοκτησίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το οποίο έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στη ΓΑΙΑΟΣΕ διαθέτει «ηγετική» θέση αφενός λόγω του μεγέθους του και αφετέρου λόγω της άμεσης σύνδεσης και εγγύτητας με συνδυασμένες μεταφορές.
Αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχει οδική και σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Γκόνου και λιμένα (βέβαια οι υποδομές απαιτούν εργασίες αναβάθμισης) ενώ δίπλα διέρχονται μεγάλοι οδικοί άξονες όπως ο ΠΑΘΕ και η Εγνατία.
Το ύψος της επένδυσης, ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί, υπολογίζεται μεταξύ 200 και 260 εκατ. ευρώ, ενδεχομένως να αγγίξει και τα 300 εκατ. ευρώ.
Τα οφέλη για τη Θεσσαλονίκη
Η κατασκευή και λειτουργία επιχειρηματικού πάρκου στον Γκόνο με επίκεντρο την εφοδιαστική αλυσίδα και τα logistics θα αναδείξει τη Θεσσαλονίκη σε πύλη εμπορευματικών μεταφορών διεθνούς εμβέλειας.
Ειδικότερα, αναμένεται να διευρύνει το αποτύπωμα της ελληνικής αγοράς στα Βαλκάνια και να καταστήσει τη Θεσσαλονίκη και γενικότερα τη Βόρεια Ελλάδα, ως hub για logistics και διαμεταφορές υπερεθνικού βεληνεκούς, μέσα σε ένα ευμετάβλητο σκηνικό παγκόσμιας αστάθειας, με πολλαπλά οφέλη για το σύνολο της εθνικής οικονομίας.