Σχολεία: Επιστροφή στη γνώση... με «ζωντανή» σύνδεση - Ξανά στον αέρα το Ψηφιακό Φροντιστήριο
Δωρεάν πρόσβαση στη γνώση για 146.000 μαθητές – Εμπλουτισμένο περιεχόμενο, προσβασιμότητα για όλους και στήριξη από έμπειρους εκπαιδευτικούς
Σημαντικές ελλείψεις και παραλείψεις προκαλούν αντιδράσεις και αναστάτωση σε γονείς και μαθητές
Μαζί με τα σχολεία φαίνεται να άνοιξε και ο ασκός του Αιόλου αφού η κατάσταση που επικρατεί, 15 μέρες μετά το πρώτο κουδούνι δεν είναι καλή, σύμφωνα με όσα μεταφέρουν στη «ΜτΚ» γονείς και εκπαιδευτικοί. Τα κενά σε εκπαιδευτικούς οδηγούν μέχρι και σε αναστολή λειτουργίας ολοήμερων σχολείων, τινάζοντας έτσι στον αέρα τον οικογενειακό προγραμματισμό. Οι μεταφορές μαθητών, σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν εξυπηρετούνται και, παρά τις προσπάθειες αναβάθμισης των σχολείων μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», πολλά σχολεία της Θεσσαλονίκης συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα. Ζήτημα που χρήζει αντιμετώπισης αποτελούν και οι σχολικές καθαρίστριες, με τις περικοπές σε προσωπικό να αγγίζει το 50%, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία μαθητών/τριων και εκπαιδευτικών.
Στα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας, σύμφωνα με στοιχεία που διαθέτει η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, το 20% των εκπαιδευτικών δεν ανέλαβε τα καθήκοντά του, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, λόγω αδειών (μητρότητας, ασθένειας κ.τ.λ.). Αυτός είναι και ο αστάθμητος παράγοντας που επικαλείται το υπουργείο Παιδείας και πράγματι, δεν μπορεί να προβλεφθεί εφόσον πρόκειται για προσωπικό το οποίο διορίστηκε και άρα θα κάλυπτε κάποιες θέσεις. Μέσα στην εβδομάδα, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τα ονόματα 11.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών που θα τοποθετηθούν στα σχολεία της χώρας με στόχο την 1η Οκτώβρη να είναι όλοι στις θέσεις τους. «Τα περισσότερα από τα κενά θα αρχίζουν να καλύπτονται και σαφώς αυτό αφορά και τα ολοήμερα σχολεία» δήλωσε στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Κώστας Βλάσης, κατά τη συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης.
Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλούνται η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) και η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), με βάση τα περσινά δεδομένα ο αναγκαίος αριθμός εκπαιδευτικών (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) για την πλήρη κάλυψη των κενών ήταν το ελάχιστο 51.000. «Αν συνυπολογιστούν οι περσινές προσλήψεις των αναπληρωτών (39.288), οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης (4.700) τα κενά παράλληλης που, δεν καλύφθηκαν μέχρι τέλος της προηγούμενης χρονιάς (5.500) και τα κενά στα 3.448 νεοϊδρυθέντα τμήματα ένταξης με 2-3 εκπαιδευτικούς ανά τμήμα ένταξης (6.900 το ελάχιστο) καθώς και τα κενά γενικής αγωγής που δεν καλύφθηκαν, οι φετινοί διορισμοί των 9.158 εκπαιδευτικών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και η Α΄ φάση των 24.791 αναπληρωτών καλύπτουν μόλις το 61% των συνολικών κενών» επισημαίνουν.
Αλλαγές και αναστολή λειτουργίας
Πρόσφατη εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας, η οποία εστάλη αφότου άνοιξαν τα σχολεία, καλεί τους γονείς παιδιών που έχουν εγγραφεί σε ολοήμερο πρόγραμμα να καταθέσουν δικαιολογητικά προκειμένου να διαπιστωθεί η αναγκαιότητα λειτουργίας του. Γονείς ζητούν την άμεση ανάκληση της εγκυκλίου και τονίζουν πως «η εξέλιξη αυτή δημιουργεί αναστάτωση, αβεβαιότητα και άνιση μεταχείριση, ενώ έρχεται σε αντίθεση με προηγούμενες υπουργικές αποφάσεις που διασφάλιζαν την εγγραφή των μαθητών, χωρίς προϋποθέσεις».
«Οι αιτήσεις γίνονται τον Μάρτιο και πλέον, αφότου έχει ξεκινήσει η χρονιά μπαίνουν κριτήρια που ζητούν να είναι τουλάχιστον ένας εκ των δύο γονέων εργαζόμενος. Ο λόγος για τον οποίο γίνεται αυτό είναι διότι υπάρχουν τεράστια κενά εκπαιδευτικών. Το 30% των αναπληρωτών δεν έχει τοποθετηθεί ακόμα κι έτσι η κυβέρνηση προσπαθεί με αυτόν τον τρόπο, να εξοικονομήσει κονδύλια αδιαφορώντας όμως για τα προβλήματα που θα προκαλέσει αυτό στις οικογένειες» περιγράφει ο Αλέξης Γουσόπουλος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας.
«Λόγω έλλειψης προσωπικού και μετά από συνεννόηση με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση δυτικής Θεσσαλονίκης θα προβούμε σε προσωρινή αναστολή του ολοήμερου προγράμματος του σχολείου. Οι μαθητές θα σχολάνε 13:15 μέχρι νεωτέρας», αναφέρει ειδοποίηση που έλαβαν μέσα στην εβδομάδα, γονείς παιδιών του 10ου Δημοτικού Πολίχνης. Η Τ.Α. είναι μητέρα παιδιού που πηγαίνει στο συγκεκριμένο σχολείο. «Εργάζομαι ακατάπαυστα όλα τα χρόνια και το παιδί σχολούσε πάντα στις 16:00 διότι δεν υπάρχει άλλη δυνατότητα. Το ολοήμερο γινόταν από έναν γυμναστή ο οποίος όμως τοποθετήθηκε από λάθος στο σχολείο μας, οι ώρες του ήταν για άλλο σχολείο και, με ενημέρωσαν ότι με το ζόρι βγαίνει το ημερήσιο πρόγραμμα όπου, μαθήματα εικαστικών, θεατρικής αγωγής κ.τ.λ., τα οποία έχει θεσπίσει το υπουργείο, προς το παρόν δεν γίνονται διότι δεν υπάρχουν δάσκαλοι». Η ίδια είναι νοσηλεύτρια και ο σύζυγός της ιατρικός επισκέπτης. «Δεν είμαστε όλοι υπάλληλοι γραφείου για να έχουμε τη δυνατότητα τηλεργασίας. Δυστυχώς παππούδες γιαγιάδες δεν υπάρχουν αλλά, δεν θα έπρεπε να είναι αυτός ο γνώμονας για να κάνει κανείς παιδιά. Αν σταματήσει το ολοήμερο πραγματικά δεν ξέρω τι θα κάνουμε».
«Οι παλινωδίες του υπουργείου και της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης για τη λειτουργία του ολοήμερου προσβάλλουν τους γονείς και υποβιβάζουν τη δυτική Θεσσαλονίκη. Ξεκίνησαν μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, με επανακαθορισμό των κριτηρίων για τη συμμετοχή των παιδιών στο πρόγραμμα και συνεχίζουν με τον ‘ξαφνικό θάνατο’ τμημάτων, τινάζοντας έτσι τον οικογενειακό προγραμματισμό στον αέρα», σημειώνει στη «ΜτΚ» ο Αναστάσιος Τελίδης, περιφερειακός σύμβουλος Κ. Μακεδονίας, από την παράταξη της αντιπολίτευσης.
Κενά και σε παράλληλη στήριξη
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας μεταφέρει πως τμήματα με παιδιά που δικαιούνται παράλληλη στήριξη, «σύμφωνα με τον νόμο θα έπρεπε αρχικά να είναι μικρότερα. Επίσης, δεν υπάρχει αντίστοιχο εκπαιδευτικό προσωπικό για να καλύψει τις ανάγκες. Για παράδειγμα στο 1ο Λύκειο Νεάπολης, τα πέντε τμήματα της Γ’ Λυκείου έγιναν τέσσερα και, κάθε τάξη έχει δύο με τρία παιδιά που έχουν τις απαιτούμενες βεβαιώσεις αλλά, δεν έχουν την απαιτούμενη παράλληλη στήριξη», αναφέρει ο κ. Γουσόπουλος.
Φθορές σε εγκαταστάσεις
Μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» αναβαθμίστηκαν συνολικά 431 σχολεία της χώρας. Στη Θεσσαλονίκη ανακατασκευάστηκαν 45 σχολεία, 20 στα ανατολικά και 25 στα δυτικά ενώ στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται και τρία Ειδικά Σχολεία. Όπως πρόσφατα ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός το «Μαριέττα Γιαννάκου» επεκτείνεται με επιπλέον δωρεά 300ων εκατομμυρίων ευρώ, σε βάθος τριετίας, από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, η οποία προστίθεται στα 100 εκατομμύρια που έχουν ήδη προσφέρει. Ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κ. Μακεδονίας «ελάχιστα σχολεία εντάχθηκαν στο πρόγραμμα κι έτσι, στα περισσότερα δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική συντήρηση πέραν από κάποιες βασικές εργασίες που γίνονται κάθε χρόνο. Τα ζητήματα ασφαλείας παραμένουν. Για παράδειγμα στις Συκιές, το 1ο και 5ο Δημοτικό συστεγάζονται ‘προσωρινά’ εδώ και 15 χρόνια, σε ένα κτίριο άνω των 50 ετών. Στην αυλή όπου βγαίνουν τα παιδιά πρώτης δημοτικού ξεκόλλησαν κομμάτια από τον πλαστικό τάπητα και δεν έχει επισκευαστεί».
Το κτίριο όπου στεγάζεται το ΕΠΑΛ Βασιλικών έχει υποστεί καθίζηση εδώ και πέντε χρόνια. Ο Φάνης Καρκατζούνης, πρόεδρος της Ένωσης Γονέων δήμου Θέρμης εξηγεί ότι το σχολείο εντάχθηκε στο «Μαριέττα Γιαννάκου» φτιάχτηκαν τα γήπεδα αλλά, «το κτίριο έμεινε ως όχι με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια μαθητών κι εκπαιδευτικών. Κάθε φορά που βρέχει, το σχολείο πλημμυρίζει».
Ελλείψεις σε σχολικές καθαρίστριες
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κ. Μακεδονίας επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι ζήτημα στην καθημερινή λειτουργία των σχολείων αποτελούν και οι ελλείψεις σε σχολικές καθαρίστριες. «Τα υφιστάμενα κενά υπερβαίνουν το 30-50%. Πέρσι το προσωπικό ήταν διπλάσιο. Φέτος δεν καλύπτονται οι ανάγκες καθαριότητας των σχολείων», σημειώνει. Σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε για το συγκεκριμένο θέμα, η Δήμητρα Τραγάκη, εκπρόσωπος της Ά ΕΛΜΕ είχε τονίσει, «οι σχολικοί καθαριστές πρέπει να είναι στα σχολεία όλη μέρα. Υπάρχουν σχολεία που έχουν καθαρίστρια για μόλις τρεις ώρες. Τα ΕΠΑΛ με εργαστηριακές αίθουσες για παράδειγμα έχουν τεράστιες ανάγκες. Πρέπει οι καθαριστές να είναι μόνιμοι και επαρκείς για την ασφάλεια όλων». Η ίδια είχε αναφερθεί και στις επιπτώσεις της κατάργησης των σχολικών επιτροπών κάνοντας λόγο για «απελπισία καθώς πέρσι δεν υπήρχαν κονδύλια ούτε για καθαρίστηκα με αποτέλεσμα να ζητείται από γονείς να τα αγοράσουν».
Μεταφορές και σήμανση
Μετά τις περσινές ανακατατάξεις που έγιναν στον δήμο Καλαμαριάς με τους 50 μαθητές του 3ου Λυκείου που μεταφέρθηκαν στο σχολικό συγκρότημα στο Βότση, όπου συστεγάζονται το 4ο και το 5ο λύκειο, η ανησυχία γονέων για την ασφάλεια στις μετακινήσεις των παιδιών τους παραμένει. Η Κατερίνα Εμμανουήλ, πρόεδρος Συλλόγου Γονέων 3ου Λυκείου Καλαμαριάς μεταφέρει πως «τα παιδιά διασχίζουν δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, όπως η Εθνικής Αντιστάσεως, η Αδριανουπόλεως και ο κόμβος της Περιφερειακής και δεν υπάρχει καμία γραμμή που να συνδέει τις δύο περιοχές. Παρά τις δεσμεύσεις ότι θα έμπαινε λεωφορείο για να μεταφέρει τα παιδιά μας με ασφάλεια, από το 3ο στο Βότση, κάτι τέτοιο για την ώρα δεν έχει γίνει».
Χωρίς μετακίνηση βρίσκονται για ακόμα μία χρονιά παιδιά του 2ου και 4ου Δημοτικού Σχολείου Πεύκων αλλά και 20-25 νεοεισαχθέντες μαθητές στο Ενεεγυλ Πεύκων. «Η πολιτεία αδυνατεί εδώ και τρία χρόνια να επιλύσει το ζήτημα και οι γονείς παραμένουμε δέσμιοι των ιδιωτών που δεν αναλαμβάνουν τα δρομολόγια κι έτσι οι διαγωνισμοί βγαίνουν άγονοι» τονίζει στη «ΜτΚ» ο Σταύρος Τριλυράκης, πρόεδρος της Ένωσης Γονέων Πεύκων. Ανοιχτό ζήτημα είναι και η ασφάλεια στις μετακινήσεις, με τα μέλη του Συλλόγου να προχωρούν σε κινητοποίηση την Τετάρτη 1/10, στο σιντριβάνι επί της Παπανικολάου όπου πριν από μερικές ημέρες σημειώθηκε ατύχημα. «Το σημείο αυτό γειτνιάζει με σχολεία (3ο Δημοτικό και 6ο Νηπιαγωγείο Πεύκων), φροντιστήρια και σημεία συνάθροισης μαθητών. Πολλά ατυχήματα γίνονται και στην λεγόμενη στροφή Φιλύρου, από όπου και προσεγγίζουν οι μαθητές το 2ο Γυμνάσιο Πεύκων. Η έλλειψη σήμανσης, η απουσία διαβάσεων και η ελλειμματική προσέγγιση του ζητήματος από τους εμπλεκόμενους φορείς (Περιφέρεια, Δήμο και Τροχαία) θέτει σε κίνδυνο τους μαθητές. Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί η ήδη επιβαρυμένη κατάσταση επί των λεωφόρων Παπανικολάου και Κωνσταντινουπόλεως ελέω των έργων στον περιφερειακό και στο Φίλυρο με την αυξανόμενη παρουσία οχημάτων βαρέως τύπου με ότι αυτό συνεπάγεται. Την ίδια ώρα που οι κρατικοί φορείς ‘πετούν ο ένας το μπαλάκι στον άλλον’ τα παιδιά της περιοχής κινδυνεύουν» τονίζει.
Πρόβλημα υπάρχει και φέτος με τη μεταφορά μαθητών Ειδικών Σχολείων. Σύμφωνα με τον κ. Καρκατζούνη τα παιδιά που μετακινήθηκαν από το 1ο & 2ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας, στο Ειδικό Σχολείο Θέρμης, δεν πηγαίνουν στο σχολείο. Υπενθυμίζεται ότι o δήμαρχος Θέρμης Θεόδωρος Παπαδόπουλος προχώρησε στην ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων εργασιών στην πρώην σχολή Κωνσταντινίδη και το κτίριο είναι έτοιμο. «Αναμένεται το ΦΕΚ από το υπουργείο Παιδείας για να αναγνωριστεί το σχολείο ως 2ο ΕΕΕΚ Θέρμης. Η καθυστέρηση αυτή σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί τοποθετήθηκαν μεν, αποσπάστηκαν σε άλλα σχολεία δε. Και φυσικά δεν υπάρχει εξασφαλισμένη μεταφορά, εφόσον το σχολείο δεν υπήρχε. Αν ακολουθηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία, οι μεταφορές θα ξεκινήσουν μετά τα Χριστούγεννα. Στο μεταξύ οι 45 μαθητές εγγράφηκαν στο 2ο ΕΕΕΚ Θέρμης και αυτή τη στιγμή είναι στα σπίτια τους. Οι γονείς είναι ανάστατοι κι αν δεν λυθεί το θέμα της μεταφοράς με το που βγει το ΦΕΚ, δυστυχώς τα παιδιά αυτά θα παραμείνουν μακριά από το σχολείο».
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, που είναι υπεύθυνη για τις μεταφορές μαθητών, στα Πεύκα γίνονται οι διαγωνισμοί αλλά δεν υπάρχει ενδιαφέρον από την πλευρά των αυτοκινητιστών. «Γίνονται συνεχώς οι διαγωνισμοί, τουλάχιστον εννιά με δέκα μέσα στη χρονιά, και βγαίνουν άγονοι» σημειώνουν πηγές. Για το 2ο ΕΕΕΚ Θέρμης τονίζουν ότι εφόσον ακόμα δεν λειτουργεί, δεν έχει δοθεί αριθμός μαθητών για να εξασφαλιστεί η μεταφορά.
«Κάναμε όσο το δυνατόν πιο ορθολογική κατανομή»
Ο Αλέξανδρος Κότσης, περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας σημειώνει στη «ΜτΚ», «μέχρι σήμερα κάναμε όσο το δυνατόν πιο ορθολογική κατανομή του προσωπικού που μας έχει διατεθεί. Την Πέμπτη έγιναν οι νέες προσλήψεις και είμαστε πεπεισμένοι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των κενών θα καλυφθεί και με μία ακόμα πιο ορθολογική διαχείριση, θα πετύχουμε τον στόχο μας, κάθε μαθητής να έχει τον εκπαιδευτικό του».
Συμπληρώνει πως φέτος έγινε μία μεγάλη προσπάθεια με τα τμήματα ένταξης όπου δημιουργήθηκαν 603 και «είχαμε 80 νέα Σχολικά Δίκτυα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης που σημαίνει ότι δημιουργήθηκαν νέες ανάγκες, οι οποίες είμαστε βέβαιοι ότι θα καλυφθούν σε επόμενη φάση. Επίσης εγκρίθηκαν όλα τα ολιγομελή τμήματα. Προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό καθώς όλα τα παραπάνω δημιουργούν επιπλέον ανάγκες σε εκπαιδευτικούς συμπεριλαμβάνοντας βέβαια και τον αριθμό όσων δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία».
Ερωτώμενος για τους μαθητές του 2ου ΕΕΕΚ Θέρμης, ο ίδιος λέει στη «ΜτΚ» πως σύντομα θα λυθούν τα τελευταία διαδικαστικά θέματα προκειμένου να γίνει η μεταστέγαση. «Οι μεταφορές αυτών των παιδιών υπάρχουν από πέρσι και ανήκουν στα σχολεία όπου είχαν κατανεμηθεί από πέρσι».
*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 28/9/2025
Δωρεάν πρόσβαση στη γνώση για 146.000 μαθητές – Εμπλουτισμένο περιεχόμενο, προσβασιμότητα για όλους και στήριξη από έμπειρους εκπαιδευτικούς
Η Νέα Αριστερά καταγγέλλει την αδράνεια της Περιφέρειας – Κάλεσμα σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας από την Ομοσπονδία Γονέων
Σε λειτουργία, μετά από 25 χρόνια, το πανεπιστημιακό γυμναστήριο
«Η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, στην προενταξιακή πορεία των Δυτικών Βαλκανικών χωρών και της Μολδαβίας στην ΕΕ».