- Newsroom
Ξεπερνά πλέον το 25% η πρόοδος κατασκευής του Flyover της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, όπως γνωστοποίησε πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος. Βρισκόμαστε 20 μήνες πριν την προγραμματισμένη ολοκλήρωση του έργου (Μάιος 2027), γεγονός που μεταφράζεται σε ανάγκη για μέση μηνιαία πρόοδο 3,75%, ποσοστό ιδιαίτερα υψηλό για μεγάλα οδικά έργα, τα οποία συνήθως κυμαίνονται στο 2–2,5%.
Η πρόκληση αυτή αντιμετωπίζεται με τη χρήση προκατασκευασμένων καλουπιών, σε μια δοκιμασμένη νορβηγική μέθοδο, γνωστή από την εποχή κατασκευής της Εγνατίας Οδού. Το πρώτο καλούπι έχει ήδη εγκατασταθεί στην περιοχή του κόμβου Παπαγεωργίου, ενώ το δεύτερο έχει φτάσει και θα συναρμολογηθεί το επόμενο διάστημα στο ύψος του Επταπυργίου.
Στόχος τα 180 μέτρα/μήνα με δύο καλούπια
Η χρήση των ειδικών καλουπιών αναμένεται να επιταχύνει σημαντικά τις εργασίες. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι κάθε καλούπι θα κατασκευάζει 45 μέτρα γέφυρας κάθε 12–14 ημέρες, δηλαδή 180 μέτρα τον μήνα συνολικά. Αν και μέχρι στιγμής ο ρυθμός αυτός δεν έχει επιτευχθεί, εκτιμάται ότι με τη λειτουργία και του δεύτερου καλουπιού, ο στόχος θα είναι εφικτός. Τα καλούπια είναι κινεζικής κατασκευής, ενώ η μέθοδος σκυροδέτησης απαιτεί περίπου έναν χρόνο «προσαρμογής» πριν αποδώσει στο μέγιστο.
Το έργο, το οποίο υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ από τις εταιρείες ΜΕΤΚΑ και ΑΒΑΞ, βρίσκεται σε καλή πορεία και στόχος παραμένει η ολοκλήρωση και παράδοση στην κυκλοφορία την άνοιξη του 2027.
Τι είναι το Flyover – Έργο πνοής για τη Θεσσαλονίκη
Το Flyover αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη, μετά την επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά. Πρόκειται για την αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού, συνολικού μήκους 12 χλμ, με την προσθήκη υπερυψωμένης λεωφόρου ταχείας κυκλοφορίας (ΥΤΛ) μήκους 7,6 χλμ, η οποία θα περιλαμβάνει γέφυρα μήκους 4 χλμ.
Η νέα υπερυψωμένη αρτηρία θα εξυπηρετεί μόνο διαμπερή κυκλοφορία χωρίς ενδιάμεσες εισόδους ή εξόδους, αυξάνοντας τη χωρητικότητα του δρόμου από 6.000 σε 10.000 οχήματα την ώρα. Το σχήμα ΜΕΤΚΑ–ΑΒΑΞ θα αναλάβει για τα επόμενα 27 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία του άξονα, χωρίς την επιβολή διοδίων – το Δημόσιο θα πληρώνει «πληρωμές διαθεσιμότητας» στον παραχωρησιούχο.
Η ολοκλήρωση του υπερυψωμένου τμήματος αναμένεται εντός του 2026, ενώ μέχρι τον Μάιο του 2027 θα ολοκληρωθεί η ασφαλτόστρωση, τα ηλεκτρομηχανολογικά, η σήμανση και τα στηθαία, ώστε το έργο να δοθεί πλήρως στην κυκλοφορία.
Χωρίς προβλήματα απαλλοτριώσεων ή αρχαιολογίας
Σημαντικό πλεονέκτημα του έργου είναι ότι δεν αντιμετωπίζει εμπόδια απαλλοτριώσεων ή αρχαιολογικών ευρημάτων, γεγονός που συχνά προκαλεί καθυστερήσεις σε αντίστοιχα έργα. Επίσης, η χρηματοδότηση είναι διασφαλισμένη, καθώς πρόκειται για ΣΔΙΤ και όχι για έργο ενταγμένο στο ΕΣΠΑ.
Μαζί με την κατασκευή 17 νέων σχολείων στην Κεντρική Μακεδονία, το Flyover και η επέκταση του Μετρό αποτελούν τη “τριάδα” των εμβληματικών έργων υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα.
Με πληροφορίες απο το ypodomes.gr