Σκηνή πρώτη: Ήταν τρεις ημέρες πριν από τις εθνικές εκλογές του Ιουλίου του 2019, όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης περνούσε από τη Θεσσαλονίκη καθ’ οδόν για τη Βέροια. Στη στάση που έκανε στην πόλη συναντήθηκε στο «Ηλέκτρα Παλλάς» με τον Κωνσταντίνο Ζέρβα που είχε μόλις εκλεγεί δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Ποιο ήταν το ζουμί αυτού του τετ-α-τετ; Η συμβουλή του νέου δημάρχου Θεσσαλονίκης προς τον επερχόμενο πρωθυπουργό της χώρας: «Όταν τον Σεπτέμβριο θα έρθεις στη ΔΕΘ, πρέπει να έχεις λύσει και το ζήτημα με τα αρχαία του Μετρό και το πρόβλημα με τον ΟΑΣΘ», λέγεται ότι του είπε.
Σκηνή δεύτερη: Αυτή διαδραματίστηκε τον Σεπτέμβριο του 2020 κατά τη δεύτερη άνοδο του πρωθυπουργού, πλέον, Κυριάκου Μητσοτάκη, στη Θεσσαλονίκη για τη ΔΕΘ. Εκεί στην παραδοσιακή συνάντηση που είχε με τους βουλευτές της Θεσσαλονίκης ο Κώστας Γκιουλέκας είχε διαμαρτυρηθεί έντονα προς τον πρωθυπουργό για τη χαμηλή εκπροσώπηση της Θεσσαλονίκης στην κυβέρνησή του. Ζητώντας, κατά κάποιο τρόπο, εξηγήσεις για το γεγονός ότι στο πρώτο κυβερνητικό σχήμα μετά τη νίκη της ΝΔ στις εκλογές του 2019 η Θεσσαλονίκη εκπροσωπούνταν μόνο από τον Θόδωρο Καράογλου ως υφυπουργό Μακεδονίας-Θράκης.
Σκηνή τρίτη: Πέρσι στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σε μία εκδήλωση με πολλές καινοτομίες, όπου η κυβέρνηση παρουσίασε για πρώτη φορά τη νέα πλατφόρμα για την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας (www.erg.gov.gr), όπου ήταν καταγραμμένα όλα τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στη χώρα. Mε 9 υπουργούς ως ομιλητές και με το κερασάκι στην τούρτα να έρχεται στο τέλος από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ο οποίος ανακοίνωσε ότι σε 95 μέρες από την ημέρα εκείνη, και συγκεκριμένα την 30η Νοεμβρίου, θα λειτουργήσει για πρώτη φορά το Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Έναν χρόνο μετά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναμένεται να ανέβει στη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη, 28 Αυγούστου, σε μία εκδήλωση που θα γίνει και πάλι στο Μέγαρο Μουσικής. Παρουσία εκπροσώπων τοπικών φορέων και υπουργών που θα συμμετάσχουν σε πάνελ, και πριν προεδρεύσει στα καθιερωμένα τραπέζια, ο πρωθυπουργός θα παρουσιάσει το «καλάθι της ΔΕΘ για τη Θεσσαλονίκη». Τηρώντας και φέτος, όπως και πέρσι, την παράδοση που θέλει τα θέματα της Θεσσαλονίκης να αποτελούν κομμάτι αυτής της ξεχωριστής εκδήλωσης και όχι ένα απλό συμπληρωματικό τμήμα της κεντρικής του ομιλίας στα εγκαίνια της ΔΕΘ το Σάββατο το βράδυ.
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε μία, μάλλον, περίεργη φάση σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη. Από τη μία, είναι ζορισμένη λόγω των γενικότερων προβλημάτων που παρουσιάζει η πρόσφατη περίοδος διακυβέρνησης. Από την εσωκομματική αντιπολίτευση που συνεχίζεται και τον ΟΠΕΚΕΠΕ, μέχρι τις πρόσφατες πυρκαγιές. Από την άλλη, η σύσταση του Ζέρβα προς τον πρωθυπουργό έχει πια ξεπεραστεί. Η εικόνα του προβληματικού ΟΑΣΘ αποτελεί παρελθόν, το Μετρό είναι στις ράγες και τα βαγόνια του γεμάτα, ενώ τα αρχαία στη Βενιζέλου έχουν προκαλέσει παγκόσμιο θαυμασμό. Με λίγα λόγια η κυβέρνηση στη Θεσσαλονίκη, έχοντας προμετωπίδα τη λειτουργία του Μετρό, αλλά και τη γενικότερη αποτελεσματικότητα που έδειξε στη διαχείριση θεμάτων της Θεσσαλονίκης, έχει καταφέρει να κερδίσει σε μεγάλο βαθμό τους εκπροσώπους των τοπικών φορέων της πόλης. Καθόλου τυχαία και η σχετική αναφορά στην περσινή εκδήλωση του Μεγάρου Μουσικής από τον Άδωνι Γεωργιάδη ότι καμία κυβέρνηση της μεταπολίτευσης δεν έχει υλοποιήσει περισσότερα έργα υποδομών στη Θεσσαλονίκη από ό,τι η σημερινή.
Αν εξαιρέσουμε το θέμα της Έκθεσης και του σχεδίου που θα υλοποιήσει η Πολιτεία, για το οποίο υπήρξαν σαφείς καθυστερήσεις αλλά και μερικά «μπρος πίσω» από τη μεριά της κυβέρνησης, η Θεσσαλονίκη δύσκολα μπορεί να παραπονεθεί για την προσοχή που της δείχνει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Καταρχάς σε επίπεδο προσώπων. Από εκείνο το ιστορικό «αντάρτικο» του Κώστα Γκιουλέκα για τη μονοπρόσωπη παρουσία της Θεσσαλονίκης στην τότε κυβέρνηση, φτάσαμε σήμερα οι Θεσσαλονικείς στο κυβερνητικό σχήμα να είναι 7. Συνεπώς, γκρίνια επ’ αυτού δεν υπάρχει: η πλειοψηφία των βουλευτών είναι εντός κυβέρνησης και οι Θεσσαλονικείς έχουν πλέον ανθρώπους στην κυβέρνηση για να απευθύνονται.
Κατά δεύτερον σε επίπεδο έργων. Όπως είπαμε το μεγάλο συν της κυβέρνησης είναι ότι λειτούργησε χωρίς νέες καθυστερήσεις το Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ κατάφερε με τη διαχείριση του θέματος των αρχαίων στη στάση Βενιζέλου, όπου το αποτέλεσμα είναι πραγματικά εντυπωσιακό, να κλείσει οριστικά την υπόθεση χωρίς νέες εντάσεις με την κοινωνία της Θεσσαλονίκης. Αυτό που καλείται πλέον να κάνει το αρμόδιο υπουργείο είναι να διευθετήσει τις εκκρεμότητες που υπάρχουν σε ό,τι αφορά τη διαλειτουργικότητα του μέσου, ενώ θεωρείται ότι και η επερχόμενη λειτουργία της επέκτασης της Καλαμαριάς θα αγκαλιαστεί θετικά από την πόλη. Μένει να λυθούν μερικά αμιγώς οργανωτικά ζητήματα, όπως αυτά που θα δημιουργήσει η προαναγγελθείσα εδώ και καιρό διακοπή για κάποιες ημέρες της λειτουργίας της βασικής γραμμής του Μετρό, έτσι ώστε να «κουμπώσει» με τη γραμμή της Καλαμαριάς.
Με αρκετά ικανοποιητικούς ρυθμούς συνεχίζονται και οι εργασίες στο FlyOver, ένα έργο που παρ’ ολίγον να πυροδοτήσει μεγάλη ένταση στις σχέσεις της κυβέρνησης με τη Θεσσαλονίκη. Τελικά, όλα δείχνουν ότι η εκκίνηση του έργου θα δοθεί λίγο πριν από τις επόμενες εθνικές εκλογές του 2027. Νέο στην ατζέντα της πόλης είναι ο λεγόμενος «δυτικός προαστιακός» που έχει προαναγγελθεί τόσο από τον προηγούμενο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, όσο και από τον Χρίστο Δήμα, ένα έργο που θα βελτιώσει τη συνδεσιμότητα της πόλης με τη δυτική Θεσσαλονίκη. Επίσης, ύστερα από αρκετές καθυστερήσεις, ξεκίνησαν οι πρόδρομες εργασίες στον προβλήτα 6 στο λιμάνι του ΟΛΘ, ενώ φαίνεται ότι και τα προβλήματα που υπήρχαν στη σύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ ξεπερνιούνται και ότι το έργο θα προχωρήσει γρήγορα.
Στο project που λέγεται «Εμπορευματικό Κέντρο για logistics» στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, προκηρύχθηκε ήδη ο διεθνής διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ που περιλαμβάνει την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και την κατάθεση προσφορών, ενώ κινητικότητα υπάρχει και στο ζήτημα του κτιρίου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπου θα μεταφερθούν το Εφετείο και η Εισαγγελία Εφετών Θεσσαλονίκης, απελευθερώνοντας έτσι χώρους στο Δικαστικό Μέγαρο, με τις εργασίες να έχουν ξεκινήσει ήδη. Σημαντική εξέλιξη θεωρείται και η έναρξη -ύστερα και εδώ από αρκετές καθυστερήσεις- των εργασιών στο Μουσείο του Ολοκαυτώματος, ενώ για το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά η ημερομηνία εκκίνησής του μετατίθεται για το καλοκαίρι του 2026.
Για το Παλατάκι στο Καραμπουρνάκι ο διαγωνισμός για τη μελέτη του έργου βγήκε στον αέρα. Ως γνωστόν, ο πανέμορφος αλλά για πολλά χρόνια εγκαταλελειμμένος χώρος έχει περάσει στην αρμοδιότητα της Βουλής και η ανάπλαση θα γίνει με στόχο να φιλοξενηθούν εκεί πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Τέλος, στον τομέα της Υγείας το νέο Παιδιατρικό νοσοκομείο στο Φίλυρο υλοποιείται με ταχείς ρυθμούς και αναμένεται να είναι έτοιμο τον Ιανουάριο του 2027. Αντίστοιχα, για το νέο Θεαγένειο, που θα είναι το πρώτο ΣΔΙΤ νοσοκομείο και θα στεγαστεί στον χώρο του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου, εντός των επόμενων ημερών ολοκληρώνεται η πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την εκδήλωση ενδιαφέροντος και τη συμμετοχή στον ανταγωνιστικό διάλογο, ενώ η οριστική επιλογή του αναδόχου αναμένεται μέχρι τις 30 Απριλίου του 2026 και η υπογραφή της σχετικής σύμβασης να γίνει εντός του Ιουλίου του 2026. Την ίδια στιγμή ενισχύονται τα Κέντρα Υγείας σε επίπεδο ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, ενώ εκσυγχρονίζονται οι υποδομές τους. Σημαντική, επίσης, είναι η ενίσχυση που υλοποιείται στο νοσοκομείο Παπανικολάου, με την ανέγερση του νέου Κέντρου Ανοσοθεραπείας, που προγραμματίζεται να παραδοθεί το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Τα δύο «αγκάθια» που αναμένονται να ξεκαθαριστούν από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, κατά τη φετινή πρόδρομη άνοδό του στη Θεσσαλονίκη στην εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής είναι η ανάπλαση της Έκθεσης και η εξέλιξη στο Τhess INTEC. Για το σχέδιο της ΔΕΘ όλα δείχνουν ότι η τελική απόφαση της κυβέρνησης θα κινηθεί στη λογική του πιο «πράσινου» σχεδίου, ενώ θα μειωθεί και η εμπορική χρήση του χώρου, όπως τουλάχιστον προβλεπόταν στο αρχικό σχέδιο.
Σε ό,τι αφορά το Τhess INTEC αυτό που πρέπει να ξεκαθαριστεί είναι το ενδεχόμενο να απoενταχθούν κομμάτια του project από το Tαμείο Aνάκαμψης λόγω των καθυστερήσεων που παρατηρήθηκαν, με την κυβέρνηση να αναζητεί τους τρόπους για το πως αυτά τα κομμάτια θα ενταχθούν στο πρόγραμμα των Δημοσίων Επενδύσεων, έτσι ώστε το Πάρκο της Καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη να προχωρήσει κανονικά.
Εκτός, αν ο πρωθυπουργός βγάλει -όπως πέρσι με την αναγγελία για την ημέρα εκκίνησης του Μετρό- κάποιον άσσο από το μανίκι του. Κάτι που, πάντως, δεν συνηθίζει…
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 17.08.2025