Τζίρο και τουρισμό φέρνουν τα βουβάλια στο νομό Σερρών

- Newsroom

buffaloΣε πόλο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και γαστρονομικού τουρισμού αναδεικνύεται η λίμνη Κερκίνη Σερρών και τα γύρω χωριά, με αιχμή τους πληθυσμούς νεροβούβαλων που ενδημούν στην περιοχή.

Της Μπέττυς Κυριακίδου

Νέες επιχειρήσεις τροφίμων κάνουν την εμφάνισή τους, ενώ άλλες επεκτείνονται προσθέτοντας νέα προϊόντα στο χαρτοφυλάκιό τους, προερχόμενα από τον νεροβούβαλο, προσελκύοντας επισκέπτες και αγοραστές από όλη την Ελλάδα, εσχάτως και από το εξωτερικό, που δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για το ζώο-σήμα κατατεθέν του νομού Σερρών.
“Η αρχή έγινε περίπου το 2001, με αφορμή τα διατροφικά σκάνδαλα, τις διοξίνες και τις τρελές αγελάδες”, λέει στη “ΜτΚ” ο επικεφαλής της εταιρείας Ζ. Μπόρας και Σία Ο.Ε. Ζέλιος Μπόρας. “Σκεφτήκαμε τότε να προωθήσουμε, μέσω του κρεοπωλείου μας στη Λιβαδιά Σερρών, το βουβαλίσιο κρέας, που μέχρι τότε δεν το διακινούσε κανείς, ως τοπικό και αγνό προϊόν. Όταν κρεμάσαμε την ταμπέλα ʽπωλείται βουβαλίσιο κρέαςʼ έξω από το κατάστημα, όλοι μας αντιμετώπισαν με σκεπτικισμό, καθώς πίστευαν ότι θα έδιωχνε, παρά θα προσέλκυε πελάτες”, σημειώνει ο ίδιος.
Η επιλογή της εταιρείας δικαιώθηκε. Το κρέας του νεροβούβαλου σταδιακά απέκτησε αναγνωρισιμότητα και ζήτηση, έγινε το σήμα-κατατεθέν της περιοχής, ενώ ο πληθυσμός των ζώων αυξήθηκε κατά 70% από τότε μέχρι σήμερα. Γύρω από αυτό αναπτύχθηκε όλη η περιοχή, νέες επιχειρήσεις έκαναν την εμφάνισή τους και η Κερκίνη αναδείχθηκε σε γαστρονομικό προορισμό, γεγονός στο οποίο συνέβαλε και το ετήσιο διεθνές γαστρονομικό φεστιβάλ που διοργανώνουν το Επιμελητήριο Σερρών και η νομαρχία.

ΥΨΗΛΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ
Τα βουβάλια, το γένος bubalus bubalis, θρυλείται ότι έφτασαν ως συνοδεία του Ξέρξη κατά τους περσικούς πολέμους, όταν ο στρατός επέλασε από τον ποταμό Στρυμόνα. Δυνατά ζώα και λιτοδίαιτα χρησίμευαν στη μεταφορά πραμάτειας, αλλά παράλληλα προμήθευαν το στρατό με γάλα εξαιρετικής θρεπτικής αξίας. Ο πρώτος πληθυσμός τους αποδεκατίστηκε από τα λιοντάρια της περιοχής και σκορπίστηκε στην ευρύτερη περιοχή. Τα ζώα αφέθηκαν έκτοτε στην τύχη τους, ταυτισμένα στο νου όλων με απλούς αχθοφόρους.
“Το κρέας του βουβαλιού, όπως και το γάλα, έχει την υψηλότερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη από τα αντίστοιχα προϊόντα που προέρχονται από τα κοινά βοοειδή. Ενώ όμως η περιεκτικότητα σε λίπος του γάλακτος βουβαλιού είναι κατά πολύ υψηλότερη σε σύγκριση με το γάλα αγελάδας, η περιεκτικότητα του κρέατος βουβαλιού σε λίπος είναι χαμηλότερη σε σύγκριση με το κρέας κοινών βοοειδών. Όταν οι βούβαλοι αναπτύσσονται και διατρέφονται κατάλληλα, το κρέας τους είναι τρυφερό και εύγεστο”, τονίζει ο κ. Μπόρας.


Το βουβαλίσιο κρέας

Τα χαρακτηριστικά του κρέατος των βούβαλων (100 γραμμάρια) σε σχέση με το μοσχάρι είναι τα εξής:
- Το κρέας του βουβαλιού έχει 131 θερμίδες, ενώ το κρέας του μόσχου 289 θερμίδες.
- Οι πρωτεΐνες του βουβαλιού είναι 26,83 γραμμάρια, έναντι 24,07 γραμμάρια του μόσχου.
- Το κρέας του βουβαλιού διαθέτει 1,8 γραμμάρια λίπος, ενώ του μόσχου 20,69 γραμμάρια.
- Τα κορεσμένα λιπαρά του βουβαλιού είναι 0,6 γραμμάρια, ενώ του μόσχου είναι 8,13 γραμμάρια.
- Η χοληστερόλη του βουβαλιού είναι 61 mg, ενώ του μόσχου 90 mg.
- Περιέχει ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο, φώσφορο, κάλιο, ψευδάργυρο, χαλκό και μαγγάνιο.
- Ο σίδηρος του κρέατος βουβαλιού είναι 2, ενώ του βοδινού είναι 0,3-1,6.
Το κρέας των βούβαλων συγκριτικά με το μοσχαρίσιο έχει σκουρότερο χρώμα, λιγότερο ενδομυϊκό λίπος, λευκότερο χρώμα λίπους και παρόμοια οργανοληπτικά χαρακτηριστικά.
Όπως σημειώνει ο κ. Μπόρας, σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν 2.800 βουβάλια, εκ των οποίων τα 2.000 ενδημούν στο νομό Σερρών.
“Μετά τη δική μας πρωτοβουλία δόθηκε κίνητρο στο νομό να ασχοληθεί με το βουβάλι. Έτσι σήμερα υπάρχουν εταιρείες που αξιοποιούν το βουβαλίσιο γάλα, όπως βιοτεχνίες ζυμαρικών, παγωτών και βουτημάτων”, υπογραμμίζει.


Πήραν δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το βουβαλίσιο καβουρμά

Από το κρέας του ζώου παρασκευάζονται επίσης λουκάνικα, σουτζουκάκια, μπιφτέκια και καβουρμάς, προϊόν που αποτελεί παγκόσμια πατέντα, για το οποίο η Ζ. Μπόρας και Σία Ο.Ε. έχει λάβει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας.
“Πολλά παραδοσιακά προϊόντα στην Ελλάδα προβάλλουν μια έντονα βουκολική διάθεση, η οποία, ενώ συγκινεί εμάς που την έχουμε συνηθίσει, δεν ακουμπά στα γούστα των καλοφαγάδων ξένων, οι οποίοι τη βρίσκουν γραφική μεν, ανισόρροπη δε. Όμως, ο καβουρμάς από τη λίμνη Κερκίνη, προϊόν του κρεοπωλείου μας, διαθέτει όλα εκείνα τα γευστικά χαρακτηριστικά που τον τοποθετούν δίπλα σε αλλαντικά παγκόσμιας κλάσης. Φτιαγμένος από κρέας βουβαλιού, το οποίο είναι πιο λιπαρό, πιο νόστιμο και πιο ζουμερό από το βοδινό, προσφέρει μια πυκνή, έντονα κρεάτινη γεύση, η οποία όμως ισορροπεί αρμονικά με σοφή δόση αλατιού, υγρασίας και λίπους. Η ατελείωτη επίγευση είναι ένδειξη σπουδαίου προϊόντος”, σημειώνει, συμπληρώνοντας ότι για το εν λόγω προϊόν η εταιρεία διακρίθηκε στα βραβεία Gourmet της “Ελευθεροτυπίας”.
Η αυξημένη ζήτηση για τα προϊόντα του νεροβούβαλου οδήγησε τη σερραϊκή επιχείρηση στην απόφαση για υλοποίηση επένδυσης ύψους περίπου 1 εκατ. ευρώ την τριετία 2009-2011. Η επένδυση αφορά τη δημιουργία σύγχρονης μονάδας παραγωγής, επεξεργασίας, τυποποίησης και συσκευασίας τόσο του βουβαλίσιου όσο και άλλων κρεάτων στη Λιβαδιά Σερρών, σε έκταση 360 τετραγωνικών μέτρων.
Στα σχέδια της εταιρείας είναι η παραγωγή νέων προϊόντων, όπως το καπνιστό βουβαλίσιο κρέας, καθώς και επέκταση του δικτύου πωλήσεών της τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά.
Σήμερα βασική αγορά της είναι η Αθήνα και ακολουθεί η Θεσσαλονίκη. Τα προϊόντα διατίθενται σε καταστήματα delicatessen και σε υψηλής ποιότητας εστιατόρια. Μάλιστα, από τον ερχόμενο Οκτώβριο η Ζ. Μπόρας θα πραγματοποιήσει άνοιγμα σε περισσότερα σημεία πώλησης προϊόντων γκουρμέ και σε επιλεγμένα εστιατόρια.
Η φήμη των προϊόντων από βουβάλι πέρασε όμως τα ελληνικά σύνορα και σε αυτό βοήθησε το φετινό φεστιβάλ γαστρονομίας που έγινε πρόσφατα στην περιοχή με τη συμμετοχή αναγνωρισμένων σεφ από τη Γαλλία, τη Σερβία, η Βουλγαρία, την Αλβανία, την Ιταλία, την Πολωνία και την Κύπρο.
“Ήδη έχουμε πρόταση να επισκεφθούμε το Παρίσι, για να συζητήσουμε το ενδεχόμενο συνεργασίας με εστιατόρια της πόλης, ενώ παράλληλα σημειώνεται ενδιαφέρον και από τη Γερμανία”, διευκρίνισε ο κ. Μπόρας.


Συνεργασία επιχειρήσεων για την προβολή τοπικών προϊόντων

Η μεγάλη ανταπόκριση των απανταχού καλοφαγάδων για τα προϊόντα του βουβαλιού ένωσε τους επιχειρηματίες της περιοχής, οι οποίοι συνεργάζονται μεταξύ τους, ώστε τα προϊόντα τους να προωθούνται συνολικά από τα επιλεγμένα σημεία πώλησης.
Έτσι τα “Κουλουράκια της Μαρούλας”, το παγωτό “Άρτεμις” και τα “Παραδοσιακά και Βιολογικά Ζυμαρικά Άνω Ποροΐων” συνοδεύουν τα προϊόντα κρέατος και κερδίζουν συνεχώς έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών.
“Εδώ και ενάμιση χρόνο ξεκινήσαμε να παράγουμε χειροποίητα κουλουράκια, αλμυρά και γλυκά, με βουβαλίσιο γάλα. Συμμετέχουμε κάθε χρόνο στο φεστιβάλ γαστρονομίας. Μάλιστα φέτος παρασκευάσαμε τσουρέκι 15 κιλών από βουβαλίσιο γάλα”, σημειώνει η κ. Μαρούλα Ουζουνίδου, ιδιοκτήτρια της ομώνυμης εταιρείας που παράγει τα φημισμένα πια “Κουλουράκια της Μαρούλας” στη Λιβαδιά Σερρών. Σύμφωνα με την ίδια, τα προϊόντα της φτάνουν σε πολλές πόλεις της χώρας, μέχρι την Τρίπολη, ενώ έρχονται στο χωριό επισκέπτες από όλη την Ελλάδα και αναζητούν το φούρνο της Μαρούλας.
“Εάν η ζήτηση συνεχίσει να κινείται αυξητικά, δεν αποκλείουμε το ενδεχόμενο επέκτασης και επενδύσεων”, διευκρινίζει η ίδια.
Σε καταστήματα ντελικατέσεν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη διαθέτει τα προϊόντα της η κ. Γεωργία Ανδρεάδου, που παράγει τα “Παραδοσιακά και Βιολογικά Ζυμαρικά Άνω Ποροΐων”. Εδώ και ενάμιση χρόνο ξεκίνησε η παραγωγή ζυμαρικών από βουβαλίσιο γάλα (χυλοπίτες, χυλοπιτάκια, κριθαράκι, τραχανάς, κουσκούς κ.ά.) γνωρίζοντας μεγάλη ανταπόκριση από τους καταναλωτές. “Η αξιοποίηση του προϊόντων του βουβαλιού συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη της περιοχής”, υπογραμμίζει, συμπληρώνοντας ότι σκέφτεται επέκταση της παραγωγής στο μέλλον.
Τους τελευταίους δύο μήνες το βουβαλίσιο γάλα έκανε ντεμπούτο και στο παγωτό, μέσω της εταιρείας Άρτεμις Ζηδιανάκη και Σία Ο.Ε. που εδρεύει στο Παραλίμνιο Σερρών και παράγει, εκτός από παγωτό, μαρμελάδες και φρουτοπαρασκευάσματα.
“Ξεκινήσαμε πριν από δύο μήνες με δύο γεύσεις παγωτού και σκεφτόμαστε να τις αυξάνουμε σταδιακά. Ο κόσμος τώρα αρχίζει και μαθαίνει το νέο προϊόν και ενώ είναι επιφυλακτικοί στην αρχή τελικά το δοκιμάζουν από περιέργεια. Η ανταπόκριση είναι πολύ θετική, αρέσει στους καταναλωτές”, τονίζει η κ. Ζηδιανάκη.  
Σύμφωνα με την ίδια, μέχρι τώρα το βουβάλι και τα προϊόντα του δεν είχαν αξιοποιηθεί σωστά. “Έπρεπε να είχε συμβεί νωρίτερα η ανάπτυξη στην περιοχή, καθώς είναι η μοναδική με τόση μεγάλη συγκέντρωση βουβαλιών”. Η εταιρεία, σημειώνει, έχει ως αρχή την παραγωγή μόνο ποιοτικών προϊόντων με τιμές όσο το δυνατόν πιο προσιτές στον καταναλωτή. “Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούμε είναι τελευταίας τεχνολογίας και οι εγκαταστάσεις μας είναι χτισμένες το 2005 με όλες τις προδιαγραφές πιστοποίησης”, καταλήγει η κ. Ζηδιανάκη.
Loader