- Newsroom
Τον Οκτώβριο του 2026 πρόκειται να ξεκινήσει η λειτουργία του αγωγού Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας, όπως προκύπτει από το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2025 – 2034 που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ο ΔΕΣΦΑ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ypodomes.com, η διάρκεια του έργου αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο και έναν μήνα μετά, τον Οκτώβριο του 2026, να ξεκινήσει η λειτουργία του. Ο τρέχων προϋπολογισμός είναι στα 92,036 εκατ. ευρώ, ενώ ανάδοχος του έργου για το ελληνικό τμήμα είναι η ΤΕΡΝΑ.
Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά του, κατασκευάζεται ως «Hydrogen Ready», δηλαδή γίνεται με τεχνικές προδιαγραφές ώστε να είναι συμβατός στη μεταφορά έως και 100% «πράσινου» υδρογόνου.
H αρχική χωρητικότητα του αγωγού θα είναι 1,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα όμως επέκτασης στα 3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.
Το έργο αποσκοπεί στη διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας με στόχο τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου στη Βόρεια Μακεδονία καθώς σήμερα η τροφοδοσία της εν λόγω αγοράς εξαρτάται αποκλειστικά από τη διασύνδεση με τη Βουλγαρία (σε συμφόρηση).
Τα χαρακτηριστικά του έργου
Ο αγωγός είναι συνολικού μήκους 123 χιλιομέτρων που θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης προς το Νεγκότινο μέσω Ευζώνων/Γευγελής συνδέοντας τα εθνικά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας και ανοίγοντας στη γειτονική χώρα μια «πύλη» εισόδου τόσο για το αζέρικο αέριο όσο και για τα φορτία LNG που θα εισέρχονται στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου της Ελλάδας μέσω των Τερματικών της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης.
Το ελληνικό τμήμα περιλαμβάνει:
– Αγωγό μήκους 55 χιλιομέτρων και διαμέτρου 30‘’, με πίεση σχεδιασμού 80 barg και μέγιστη πίεση λειτουργίας 66,4 barg, ο οποίος ξεκινά από το ΚΛΣ στην Νέα Μεσημβρία (σημείο σύνδεσης κατάντη του συμπιεστή Ν. Μεσημβρίας) έως το μεθοριακό σταθμό που θα εγκατασταθεί στα διοικητικά όρια της κοινότητας Ευζώνων, ανατολικά από τον ποταμό Αξιό.
-Μετρητικό Συνοριακό Σταθμό στην περιοχή διασύνδεσης (εκτιμώμενη δυναμικότητα 430.000 Nm3/h) με κεντρική διάταξη παράκαμψης του σταθμού στο 50% της τελικής δυναμικότητας.
Ο Μετρητικός Συνοριακός Σταθμός αποτελείται από τα εξής τμήματα:
α) Τμήμα φιλτραρίσματος αερίου, (1+1), ένα ρεύμα φίλτρων σε λειτουργία και ένα σε αναμονή – δυναμικότητα κάθε ρεύματος 430.000 Nm3/h
β) Τμήμα μέτρησης αερίου, (2+1), δυο μετρητικά ρεύματα σε λειτουργία και ένα σε αναμονή – δυναμικότητα κάθε ρεύματος 215.000 Nm3/h
γ) Τμήμα ελέγχου ροής αερίου, (2+1), δυο ρεύματα ελέγχου ροής σε λειτουργία και ένα σε αναμονή – δυναμικότητα κάθε ρεύματος 215.000 Nm3/h
– Αγωγό ΥΠ ~1,5 χλμ. διαμέτρου 28’’ από την περιοχή του ΜΣΣ έως σημείο διασύνδεσης με τη Β. Μακεδονία
– Ένα βανοστάσιο στην περιοχή του Κιλκίς κατά μήκος του αγωγού
– Σταθμός Ξεστροπαγίδων – αποστολής (Launcher Scraper Stations) στην διασύνδεση με το ΕΣΜΦΑ στην Νεα Μεσημβρία
– Σταθμός Ξεστροπαγίδων – αποστολής (Launcher Scraper Station) και υποδοχής (Receiver Scraper Station) στην περιοχή του ΜΣΣ