Υψηλή ραπτική made in... Βαλκάνια

- Newsroom

five_col_1Σε παράδεισο για τη βιομηχανία ρούχων και τις ακριβές μπουτίκ Ελλάδας και Ευρώπης έχουν εξελιχθεί τα Βαλκάνια. Πολλοί εκπρόσωποι του κλάδου εκμεταλλεύονται τα χαμηλά εργατικά και μεταφορικά κόστη, κρύβοντας παράλληλα (απολύτως νόμιμα) την προέλευσή τους με το σκοπίμως… ομιχλώδες “made in EU”.

“Παίρνουμε μία παραγγελία από την Ελλάδα και εκείνοι μας στέλνουν τα υλικά, τα σχέδια και τις ετικέτες. Τίποτα δεν γράφει ʽΚατασκευασμένο στην Αλβανίαʼ. Φυσικά εμείς είμαστε υπερήφανοι για τη χώρα μας, όμως αυτό ζητά ο πελάτης”, περιγράφει πώς λειτουργεί το σύστημα ιδιοκτήτρια βιοτεχνίας στο Αργυρόκαστρο της Αλβανίας.   Τα οφέλη για τις εταιρείες είναι προφανή. Οι πελάτες έχουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε προϊόντα που δηλώνουν ως τόπο προέλευσης την Ε.Ε. απʼ ό,τι την Κίνα ή την Ινδία, έστω κι αν στην πραγματικότητα η ραφή έχει γίνει σε χώρες εκτός Ε.Ε., όπως η Σερβία, η Αλβανία και τα Σκόπια. Σύμφωνα εξάλλου με τους κοινοτικούς νόμους, αυτό είναι απολύτως θεμιτό, καθώς όσα προϊόντα παράγονται σε περισσότερες από μία χώρες, μπορούν να φέρουν ετικέτες που φέρουν ως τόπο κατασκευής εκείνη όπου έγινε η πιο σημαντική επεξεργασία τους.

PIERRE CARDIN ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΣΝΙΑ

Άλλο παράδειγμα; Η γερμανική εταιρεία Ahler, αποκλειστικός διανομέας της Pierre Cardin στη Γερμανία, την Αυστρία, την Ελβετία και την πρώην Γιουγκοσλαβία, ράβει κοστούμια της διάσημης και πολυτελούς φίρμας στη Βοσνία. “Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να δηλώνουμε στην ετικέτα ʽΡαμμένο στη Βοσνίαʼ, αν και ο καταναλωτής μπορεί να μάθει τη χώρα προέλευσης, αν διαβάσει τον αριθμό καταχώρησης που είναι ραμμένος στο ένδυμα”, τόνισε ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Γιαν Άχλερ. Σύμφωνα με ορισμένες καταναλωτικές οργανώσεις, οι εταιρείες θα έπρεπε να ακολουθούν πιο διαφανείς κανόνες. “Οι έρευνες δείχνουν ότι η εμπιστοσύνη των πελατών στα καταστήματα λιανικής μειώνεται. Οι σαφείς και καθαρές ετικέτες είναι ο καλύτερος τρόπος για να κερδίσουν πάλι την εμπιστοσύνη των καταναλωτών οι εταιρείες”, δήλωσε χαρακτηριστικά στέλέχος του Ethical Fashion Forum, μιας ομάδας που ζητά τη βελτίωση της κοινωνικής και περιβαλλοντικής ευθύνης των επιχειρήσεων του κλάδου.

ΠΗΓΗ ΠΛΟΥΤΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ

Η δραστηριότητα αυτή αποτελεί πάντως ζωτική πηγή εισοδήματος για τα Δυτικά Βαλκάνια. Στην Αλβανία και τα Σκόπια υπολογίζεται ότι σε αυτόν τον κλάδο απασχολείται το 10% του εργατικού δυναμικού. Για παράδειγμα στο εργοστάσιο κατασκευής υποδημάτων Bargala στα Σκόπια, που είναι το μεγαλύτερο της περιοχής, φτιάχνονται παπούτσια από ιταλικό δέρμα, τα οποία πωλούνται από τρία έως έξι ευρώ το ζευγάρι σε αλυσίδες και καταστήματα όπως το Marks & Spencer. Η αγγλική αλυσίδα τονίζει πάντως ότι στο μικρό ποσοστό των υποδημάτων της που προέρχεται από τη Βοσνία αναφέρεται ευκρινώς ο τόπος προέλευσης.

Πώς από made in Albania “βαπτίζεται” made in EU

Βήμα 1ο Γίνεται η παραγγελία από την Ελλάδα

Βήμα 2ο Η εταιρεία στέλνει υλικά, σχέδια και ετικέτες στην Αλβανία  

Βήμα 3ο Η εκεί βιοτεχνία ράβει τα ρούχα, τα οποία παραδίδει στην ελληνική εταιρεία

Βήμα 4ο Το ρούχο ή εξάγεται ή πωλείται με την ετικέτα “made in EU”    

Πηγή: Reuters

Loader