Aktor: Μια ελληνική εταιρεία κατασκευάζει μεγάλα συγκοινωνιακά έργα στη Ρουμανία

Σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης παρουσιάζει η χώρα της Βαλκανικής, με διαγωνισμούς για έργα 18 δισ. ευρώ μέχρι το 2030

Ελληνική «σφραγίδα» έχουν μεγάλα έργα υποδομής που εκσυγχρονίζουν τη Ρουμανία, μια χώρα που έχει κάνει τεράστια βήματα προόδου τα τελευταία 15 χρόνια, επιτυγχάνοντας τον ταχύτερο ρυθμό σύγκλισης στην Ε.Ε. και την μεγαλύτερη απορροφητικότητα Ευρωπαϊκών πόρων (75%) στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. 

Σε αυτό το διάστημα η χώρα έχει πενταπλασιάσει τις ξένες επενδύσεις (11,2 δισ.) και πολλαπλασίασε κατά 2,5 φορές την αξία των εξαγωγών της (125 δισ.), αύξησε την παραγωγικότητα και μείωσε την ανεργία, ενώ το κατα κεφαλήν ΑΕΠ σε μονάδες αγοραστικής δύναμης, που ήταν στο 45% του ευρωπαϊκού μέσου όρου σήμερα αγγίζει το 80%.

Με δυο λόγια είναι μια οικονομία σε ανάπτυξη, που έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για αύξηση του ΑΕΠ και μείωση του δημόσιου χρέους (που είναι ήδη χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο) στην επόμενη πενταετία. Υπάρχει ρευστότητα, χάρη στις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις, και υπάρχει ανάγκη για μεγάλες επενδύσεις στις κατασκευές και την ενέργεια.

«Υπάρχει μεγάλη ανάπτυξη, δεν υπάρχει ανεργία, βλέπουμε μία μεγάλες αλλαγές την τελευταία πενταετία» ανέφερε σε ενημέρωση προς δημοσιογράφους ο γενικός διευθυντής της AKTOR Ρουμανίας Αντώνης Κυριακός

Αυτό που δεν υπάρχει στη Ρουμανία είναι εγχώριος κατασκευαστικός κλάδος - εταιρείες, μηχανικοί και τεχνίτες- για αυτό και τα μεγάλα έργα έχουν αναλάβει ξένες εταιρείες, που διεκδικούν μερίδιο από μια τεράστια πίτα. Οι διαγωνισμοί μόνο για τα συγκοινωνιακά έργα που θα εκτελεστούν μέχρι το 2030 είναι της τάξης των 18 δισ ευρώ, ενώ άλλα 11 δισ. είναι τα έργα που σχεδιάζεται να γίνουν στον τομέα της ενέργειας.

Σημαντική θέση μεταξύ των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα είναι η AKTOR Ρουμανίας, θυγατρική του ελληνικού ομίλου. Η αγορά της Ρουμανίας είναι στρατηγικής σημασίας καθώς αντιπροσωπεύει το 15%-20% του κύκλου εργασιών του ομίλου, ο οποίος δραστηριοποιείται στη γειτονική χώρα εδώ και πάνω από 20 χρόνια και απασχολεί περισσότερους από 700 εργαζόμενους, εκ των οποίων οι 150 είναι Έλληνες. 

H AKTOR Ρουμανίας διαθέτει ανεκτέλεστο ύψους σχεδόν 900 εκατ. ευρώ και συμμετέχει στην κατασκευή ορισμένων εκ των μεγαλύτερων συγκοινωνιακών έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη στη χώρα, ενώ προετοιμάζεται να συμμετάσχει σε διαγωνισμούς για οδικά και σιδηροδρομικά έργα συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 4 δισ. ευρώ.

aktor-roumania-dromos2.JPG

Το πιο πρόσφατο παράδειγμα μεγάλου συγκοινωνιακού έργου που ολοκλήρωσε η AKTOR Ρουμανίας είναι το μεγαλύτερο τμήμα  (Lot 3) του νότιου περιφερειακού αυτοκινητοδρόμου Βουκουρεστίου Α0 Sud που θα συμπληρώσει την εξωτερική αρτηρία της πόλης και θα εκτρέψει όλη την κίνηση από το λιμάνι της Κωστάντζας, που σήμερα περνά μέσα από τον αστικό ιστό της πρωτεύουσας.

Το οδικό έργο αφορούσε στην κατασκευή 18χλμ. αυτοκινητοδρόμου που κόστισε 305 εκατ. ευρω, εξαιτίας των τεσσάρων μεγάλων γεφυρών και των απαιτητικών και δύσκολων τεχνικών έργων, που περιλάμβανε.

Kορυφαία στα σιδηροδρομικά

Σε μια χώρα με τεράστιο σιδηροδρομικό δίκτυο η AKTOR Romania θεωρείται από τους κορυφαίους παίκτες σε σιδηροδρομικά έργα, με ισχυρή παρουσία στα έργα αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Brasov – Simeria, η οποία αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου Ρήνου – Δουνάβεως και έχει στρατηγική σημασία για την Ευρώπη.

Ο όμιλος κατασκευάζει το τμήμα Apata – Cata (Lot-2), προϋπολογισμού 507 εκατ. ευρώ, ένα δύσκολο τεχνικό έργο που προβλέπει την κατασκευή 2 δίδυμων σηράγγων στους ορεινούς όγκους του Homorod και του Ormenis, μήκους 6,9 χλμ. και 5,1 χλμ. αντίστοιχα, για ταχύτητα 160 χλμ./ώρα.

Παράλληλα, η Aktor Ρουμανίας συμμετέχει στα έργα αναβάθμισης της ίδιας σιδηροδρομικής γραμμής στα τμήματα Brasov – Sighisoara (Lot 1-3), προϋπολογισμού περίπου €272 εκατ., σε μήκος 84 χλμ., καθώς και στο έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής Γραμμής Σύνορα – Curtici – Simeria (τμήμα Ilteu-Gurasada), ύψους €159 εκατ., η οποία είναι επίσης τμήμα του Διευρωπαϊκού Μεταφορών και περιλαμβάνει δύσκολα τεχνικά έργα, όπως σήραγγες και γέφυρες, για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής.

Ακόμη, η AKTOR Ρουμανίας έχει υπογράψει δύο συμφωνίες – πλαίσιο με τις Ρουμανικές αρχές για την συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι – Κωστάντζα, ύψους 186 εκατ. ευρω αθροιστικά. 

Το 2024, πέτυχε αύξηση του ρυθμού παραγωγής κατά 168%, καθιστώντας την έναν από τους γρηγορότερους κατασκευαστές σιδηροδρομικών έργων στη χώρα.

Πώς το πέτυχε; Με 4 μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων (TBM) να δουλεύουν ταυτόχρονα. Πρόκειται για το πρώτο έργο στη Ρουμανία και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη όπου γίνεται παράλληλη χρήση, για τα οποία ο Όμιλος AKTOR επένδυσε περίπου €70 εκατ. μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.

Το πλεονέκτημά της δεν είναι μόνο αυτό, αλλά και το γεγονός ότι έχει στήσει ένα εργοστάσιο που κατασκευάζει άμεσα τα δακτυλίδια μπετού, τα οποία χρησιμοποιούνται στο έργο.

 Σημαντικό πλεονέκτημα για την εταιρεία είναι οι Έλληνες τεχνίτες που έχουν εξειδίκευση, ταχύτητα και παραγωγικότητα, είτε πρόκειται για καλουπατζήδες και σιδεράδες, είτε για χειριστές ΤΒΜ και ειδικούς στις σήραγγες.

Loader