Πλώρη για Καλαμαριά βάζει ο όμιλος AKTOR μετά την οριστική ματαίωση (μέσω… συναινετικού διαζυγίου των δύο πλευρών) της συμφωνίας με την Prodea για την απόκτηση από τον πρώτο σημαντικού χαρτοφυλακίου prime ακινήτων της δεύτερης, μεταξύ των οποίων και το βιοκλιματικό επιχειρηματικό πάρκο HUB 26 στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα, ο όμιλος πατά γκάζι υποβάλλοντας δεσμευτική προσφορά για τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα.
Καλαμαριά
Η μεγαλύτερη πρόκληση για τον AKTOR, με δεδομένο πως η κατασκευή των σταθμών έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, αφορά τις πέντε εργολαβίες που αφορούν την εγκατάσταση και λειτουργία των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων της επέκτασης (Η/Μ) για να μπει στις ράγες το ταξίδι του Μετρό στην Καλαμαριά έως τον Μάρτιο του 2026.
Οι πέντε νέοι σταθμοί είναι οι εξής: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.
Ο όμιλος έχει το ρόλο συντονιστή των εργολαβιών καθώς διαθέτει και τη συνολική τεχνογνωσία και εμπειρία από τα έργα για την κεντρική γραμμή που παραδόθηκε σε λειτουργία στις 30 Νοεμβρίου 2024. Ο συντονισμός είναι το πιο νευραλγικό κομμάτι του παζλ για να μπορέσει να λειτουργήσει στον επιθυμητό χρόνο η επέκταση προς Καλαμαριά. Πάντως, καταβάλεται προσπάθεια και από το υπουργείο Υποδομών να τρέξουν οι πληρωμές στους εργολάβους για να παραδοθεί… on time η επέκταση.
Οι αιτίες που δεν άλλαξε χέρια το HUB 26
Η εξαγορά της εταιρείας ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ανησυχία για σημαντική επιβάρυνση του ισολογισμού του ομίλου AKTOR από υψηλό δανεισμό με το ρίσκο να αυξάνεται από πιθανή άνοδο των επιτοκίων λόγω της γεωπολιτικής ρευστότητας και οι χαμηλές μελλοντικές υπεραξίες (τουλάχιστον σε σύγκριση με άλλες δραστηριότητες του ομίλου) «τελείωσαν» το deal των 600 εκατ. με την Prodea.
Η απόδοση που θα απέφερε το Hub 26 στον Άκτορα εκτιμάται πως θα άγγιζε το 6,3% (ετήσια έσοδα άνω των 4 εκατ. ευρώ) με την ακαθάριστη αξία της επένδυσης (που έχει εγγράψει η Dimand στα βιβλία της) να είναι ύψους 56 εκατ. ευρώ ενώ η συνολική επένδυση από Dimand και Prodea εκτιμάται πως προσέγγισε τα 80 εκατ. ευρώ
Το ακίνητο – φιλέτο ανήκε στη λίστα των 56 ακινήτων (σε Ελλάδα και εξωτερικό) που θα μεταβίβαζε η Prodea στον κατασκευαστικό όμιλο, έναντι 600 εκατ. ευρώ. Το Hub 26 αποτελούσε τον ακρογωνιαίο λίθο του χρυσού deal που… τελικά ακυρώθηκε.
Θα επρόκειτο για μια από τις μεγαλύτερες συναλλαγές που έχουν γίνει στο ελληνικό real estate.
Το HUB 26, για το οποίο θεωρείται σίγουρο πως θα ενδιαφερθούν επενδυτές χτυπώντας τις πόρτες της Prodea, έχει σταθερές και διασφαλισμένες ταμειακές ροές καθώς είναι μισθωμένο σε μεγάλους παίκτες, όπως η τεχνολογική εταιρεία TaskUs, εισηγμένη στο Nasdaq, η Alpha Bank, η Πειραιώς, η Παρευξείνια Τράπεζα, η Coca – Cola.
Ένα έργο από το μέλλον που αναβαθμίζει τη δυτική είσοδο
Το HUB 26 είναι το πρώτο, μεγάλης κλίμακας, βιοκλιματικό επιχειρηματικό πάρκο της Βορείου Ελλάδας και βρίσκεται στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης (η οποία έχει εισέλθει σε νέα τροχιά ανάπτυξης με τις αναπλάσεις του ΦΙΞ, το Μουσείο Ολοκαυτώματος, κτλ) επί των οδών 26ης Οκτωβρίου, Νικηφόρου Ουρανού, Φρίξου και Λήμνου, απέναντι από την ιστορική πρώην ζυθοποιία ΦΙΞ.
Το έργο αφορά στη δημιουργία νέου συγκροτήματος γραφείων, σε ακίνητο συνολικής επιφανείας 7.704 τ.μ., αποτελούμενο από τέσσερα κτίρια, με δύο επίπεδα 230 υπόγειων χώρων στάθμευσης και βοηθητικών χώρων με το συνολικό εμβαδό ανωδομής και υπογείων να αγγίζει τα 31.000 τ.μ. Το συγκρότημα στοχεύει σε πιστοποίηση LEED Gold.
Η αρχιτεκτονική έμπνευση πηγάζει από τη βιομηχανική εποχή και τα ποικίλα ιστορικά στρώματα που συνθέτουν τον αστικό ιστό της πόλης. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στο σύγχρονο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό να ενσωματώσει στοιχεία του παρελθόντος και να τα συνδέσει με το μέλλον. Tα κτήρια πλαισιώνουν μια κεντρική πλατεία, έναν καταπράσινο υπαίθριο χώρο, που γίνεται αφορμή για επαφή και συνύπαρξη, συμβάλλοντας στην υγεία και ευεξία των εργαζομένων του συγκροτήματος.
Ανεβάζει στροφές για τον δρόμο Θεσσαλονίκη – Έδεσσα
Την ίδια στιγμή, έχει ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη - Έδεσσα που θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, με τον AKTOR να δηλώνει «παρών».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Δήμας υπέγραψε το τεύχος Πρόσκλησης Υποβολής Προσφορών, Στάδιο Β.ΙΙ της B’ Φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την ανάθεση της Σύμβασης ΣΔΙΤ του έργου.
Υπό αυτό το πρίσμα, οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ανήκει στον όμιλο AKTOR που ολοκληρώνει την εξαγορά της εταιρείας το ερχόμενο διάστημα) – Metlen, αναμένουν την οριστικοποίηση της ημερομηνίας υποβολής προσφορών για να… ανάψει η μάχη για την εξασφάλιση μίας σύμβασης ΣΔΙΤ, ύψους 445 εκατ. Ευρώ (με ΦΠΑ).
Το έργο αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση τριών τμημάτων της Ε.Ο.2 Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, συνολικού μήκους περίπου 25χλμ. με Σ.Δ.Ι.Τ και συγκεκριμένα: Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Α/Κ Γιαννιτσών, Α/Κ Παραλίμνης και Παράκαμψη Χαλκηδόνας, Α/Κ Χαλκηδόνας, Α/Κ Ελεούσας Νέα Χάραξη. Προβλέπεται, επίσης, η λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα από τη Γέφυρα Αξιού ποταμού μέχρι την Έδεσσα, συνολικού μήκους περίπου 52 χλμ