«Η Θεσσαλονίκη, από εκεί που ήταν ουραγός, μπορεί να γίνει πρότυπο για τις μεταφορές του αύριο» εκτίμησε ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας από το βήμα του πανευρωπαϊκού συνεδρίου Ηλεκτροκίνησης Mobility Next. «Σας παρακαλώ να με αξιοποιήσετε» προέτρεψε τους παρευρισκόμενους ο κ. Τζιτζικώστας.
Ο ευρωπαίος επίτροπος σημείωσε ότι στη Θεσσαλονίκη υλοποιήθηκαν έργα που έμεναν για χρόνια επί χάρτου, όπως το μέτρο, το οποίο χρηματοδοτήθηκε με 1 δισ ευρώ από ευρωπαϊκούς πόρους, ενώ πρόσθεσε ότι στόχος είναι να επεκταθεί τη δυτική πλευρά της πόλης. «Η Θεσσαλονίκη δίψα για λύσεις στις μεταφορές. Μπορεί να γίνει παράδειγμα για όλη την Ευρώπη» επεσήμανε. Αναφερόμενος στη θητεία του ως περιφερειάρχη Κεντρικής είπε ότι «πιστέψαμε από την πρώτη στιγμή στην ηλεκτροκίνηση, τη βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα».
Στόχος οι μπαταρίες made in EU
Στη συνέχεια, ο κ. Τζιτζικώστας παρουσίασε τους στόχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις μεταφορές, έναν κλάδο κρίσιμο για τη βιομηχανία και την ενιαία αγορά αλλά και την επίτευξη του στόχου της κλιματικής ουδετερότητας, καθώς παράγει το 25% των συνολικών εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου. Όπως είπε, για να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι είναι σημαντική η προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Το πρώτη τρίμηνο το 2025 το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων ήταν 15% επί του συνόλου των πωλήσεων, «ξεκάθαρη ένδειξη ότι η αγορά ανακάμπτει, και οι κατασκευαστές φέρνουν νέα μοντέλα σε πιο προσιτές τιμές, με τα νέα πρότυπα εκπομπών.

Με τη στρατηγική για την αυτοκινητοβιομηχανία δώσαμε ευελιξία (στον κλάδο) να πετύχει τους στόχους. Δείξαμε ότι υπάρχει βούληση, ότι έχουμε την ικανότητα να προσαρμόζουμε τις πολιτικές μας και να μην πλήττεται η ανταγωνιστικότητα». Ο κ. Τζιτζικώστας υπενθύμισε ότι το 2021 τέθηκε ο στόχος για 1 εκατομμύριο σημεία φόρτισης έως το 2025, στόχος που ήδη έχει επιτευχθεί, με χρηματοδότηση 2 δισ. ευρώ. Ο επόμενος στόχος της Ε.Ε. είναι να γίνει ανεξάρτητη και στον τομέα των μπαταριών: να παράγονται στην Ευρώπη, να είναι πιο φθηνές, ασφαλείς, με μεγαλύτερη αυτονομία, και στο τέλος της ζωής τους να ανακυκλώνονται στην Ευρώπη. Για το σκοπό αυτό θα διατεθεί 1 δισ. ευρώ μέσω του ταμείου καινοτομίας για την ανάπτυξη εργοστασίων παραγωγής μπαταριών.
Συνολικά η Ε.Ε. θα διαθέσει, μέσω διαφορετικών χρηματοδοτικών ταμείων 50 δισ. για τις καθαρές μεταφορές, 2 δισ. για τις μπαταρίες, 1,5 δισ ευρώ για τα αυτόνομα οχήματα, επιπλέον 500 εκατ. ευρώ για υποδομές φόρτισης. Ο επίτροπος ανέφερε ότι στα έλη Ιουνίου αναμένει τις προτάσεις των κρατών μελών για την αξιοποίηση πόρων 85 δισ ευρώ από το ταμείο κοινωνικού κλίματος για να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες που δεν έχουν την οικονομική άνεση να αγοράσουν ηλεκτροκίνητα οχήματα, και δήλωσε αποφασισμένος να διασφαλίσει ότι πόροι θα διατεθούν και σε δράσεις στήριξης των ευάλωτων για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Μεγάλη ανταπόκριση το «Κινούμαι Ηλεκτρικά»
Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμα του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας ανέφερε ότι η χώρα μας έκανε άλματα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, με την σταδιακή αλλαγή στόλου στο δημόσιο και την παροχή κινήτρων για αγορά και μίσθωση, ανάπτυξη υποδομών και υπηρεσιών. Όπως είπε το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» είχε υψηλή ανταπόκριση, καθώς σε 3 χρόνια διατέθηκαν 83 εκατ. ευρώ σε επιδοτήσεις για την αγορά 24.000 οχημάτων ενώ τα σημεία φόρτισης από 73 το 2019 έφτασαν σήμερα τα 7.639. Αναφέρθηκε στην προμήθεια ηλεκτροκίνητων λεωφορείων (250 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, επιπλέον 100 στην Αθήνα) και στον διαγωνισμό για την προμήθεια νέων (125 στην Αθήνα και 50 στη Θεσσαλονίκη).
Στο κλείσιμο της πρώτης ημέρας του τριήμερου συνεδρίου ο αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης Κώστας Γιουτίκας τόνισε ότι η Περιφέρεια έβαλε τις βάσεις ήδη από το 2016 για να αναπτυχθεί η ηλεκτροκίνηση στη Θεσσαλονίκη. Αναφέρθηκε στο Voltαρω, την εκδήλωση ενημέρωσης για την ηλεκτροκίνηση που προέκυψε από μια ιδέα φοιτητών του ΑΠΘ πλέον θεωρείται καλή πρακτική στην Ε.Ε. και στην χρηματοδότηση των δήμων για την αλλαγή του στόλου των οχημάτων. Υπενθύμσε ότι σε όλα τα κτίρια της ΠΚΜ υπάρχουν σταθμοί φόρτισης και ότι στη νέα προγραμματική περίοδο θα διατεθούν 36,5 εκατ. ευρώ στους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης για την αγορά 74 οχημάτων για τις υπηρεσίες καθαριότητας και σταθμούς φόρτισης και άλλα 12 εκατ. ευρώ για τους περιαστιακούς δήμους Θερμής, Θερμαϊκού, Λαγκάδα και Ωραιοκάστρου.